Întrebări pe care ni le punem de mult

Pentru a obține cele 2 săptămâni de viață a bateriei, se fac multe giumbușlucuri și mecanismele de ecomonomisire a bateriei sunt foarte agresive, în detrimentrul preciziei. Chiar și în mod 'high' power, tot e nevoie de astfel de mecanisme, pentru că altfel rămâi fără baterie în câteva ore.
 
De ce consumul de combustibil se exprima ca "x" L / 100 km in loc de nm2 (nano-metri patrati)? :hihi:
Consumul în l/100km este ceva relativ frecvent. Se mai măsoară și în mpg (miles-per-gallon), cifră care poate fi înșelătoare deoarece este la fel în UK și în US dar US gallon este 3.785411784 litri pe când Imperial gallon este 4.54 litri.

Care ar fi logica cu nm^2 totuși?
 
Pentru ca are o relatie (relativa) cu eficienta motorului la diferitele viteze de test (desigur, cand se compara mere cu mere si pere cu pere).
Pe de alta, parte, litri/100km este folosit pentru vehiculele care se misca pe pamant. Altele (barci, etc) au consumul exprimat in litri pe ora.
 
Am gresit la calcule. :embarassed: De fapt trebuia sa zic mm2 (milimetri patrati) sau poate micrometri patrati. Uite transformarea corecta:
1 L / 100 Km = 1 dm3 / 100 Km = 0.001 m3 / 100'000 m = 0.001 m2 / 100'000 = 1'000 mm2 / 100'000 = 0.01 mm2 = 100 um2 (micrometri patrati).
 
Cum zice LNT, pentru că te interesează ceva practic, nu unitatea de măsură redusă absolut, care nu are prea mult sens (de obicei în calcule simplifici unitățile de măsură când se referă la aceeași măsurătoare, nu la 2 procese diferite). În practică se folosesc multe unități de măsură adaptate la nevoi, nu te duci la magazin să iei 0.001 m3 de lapte, chiar dacă asta e unitatea de măsură în SI pentru volum. Și faptul că se raportează consum la 100km e tot o adaptare, altfel ar fi fost numere prea mici de utilizat în practică. Of course, întotdeauna există unități pentru idioți și mai mari.

ipman: și la vehicule de pământ se folosesc litri/oră, mai ales la chestii de șantier sau agrare, unde poți să ari cu 4km/h toată ziua și să consumi 500 de litri de motorină. Sau să sapi un șanț cu excavatorul, ai făcut 100 de metri și ai terminat rezevorul. Și consumabilele se schimbă la ore de lucru și nu la km.
 
Tot așa se calculează diferit uzura motoarelor vehiculelor de servicii de urgență și utilități publice (cruiserele de poliție, ambulanțe etc.) la care procedura este să fie lăsate cu motorul mergând cu orele chiar dacă stau pe loc. Și atunci la 100.000km pe kilometraj se mai adaugă și uzura miilor de ore în care motorul a mers la relanti fără să pună kilometri pe ceas, care de fapt înseamnă o uzură echivalentă cu a unui motor care a mers, nuș', 500.000km.
 
Cum se face echilibrarea bateriilor in UPS in siruri (serie) de 48V? Fara BMS nu se poate controla direct fiecare baterie, se echilibreaza singure in timp pe masura ce se mai incarca si descarca?

Am facut rost de un battery extender pentru un UPS; in UPS intra un sir de 4 baterii de 9 Ah si in extender inca 2 siruri. Deocamdata le-am pus la incarcat individual pe un redresor de masina, peste vreo 2-3 ore e gata ultima baterie din primul set si o sa il bag in extender, sper sa mearga cu unul singur, intre timp o sa pun la incarcat si baterii din al doilea set dar am 2 perechi de cate 2 cu grade de incarcare si utilizare diferite, 2 din ele au stat intr-un UPS cateva luni si au peste 12V, iar 2 sunt noi, nefolosite, dar cu data fabricatiei mai veche, de prin 2019 (au 11V).
 
Nu e nimic savant acolo, ridica tensiunea controlat la un curent mic si se egalizeaza. Excesul de energie se pierde in caldura, dar daca e prea multa fierbe electrolitul si se strica concentratia ...
Cam asa se intampla si in bateria auto intre elementi (bateria auto de 12v contine 6 elementi in serie intern).
Ideal este sa le legi la UPS gata incarcate.
Cele care au 11v nu fac bine. Sub 12v incepe sulfatarea si daca au stat mult timp asa nu e bine, nu vor mai putea duce curenti semnificativi.
 
Nu prea există o soluție simplă pentru UPS-uri. În funcție de rezistența internă (mai ales dacă acumulatorii nu sunt din același batch/deja matched), unii se vor încărca mai mult decât ceilalți, iar în timp diferențele vor fi mai mari. Eu am luat doar conectorul Amphenol pentru extender APC și mi-am pus acumulatori proprii, 4 bucăți de 60Ah, același model, dar 2 dintre ei aveau vreo 6 luni de folosire în alt UPS. I-am încărcat tot așa, la fel pe toți, dar în timp s-au dus unii la 14V și alții la 13.3V. I-am mai deconectat și încărcat separat de vreo 2 ori. Acum mă gândesc dacă o drăcie de-asta ar ajuta - nu mi-e clar cum funcționează.
 
Dracia aia e un BMS, in teorie. Astea se folosesc obligatoriu in bateriile LiFePO4 de capacitate mare (> 0.5kW) si principiul de functionare la alea e sa echilibreze celulele controland curentul de incarcare si tensiunea consumand selectiv ceva curent din celule, transformat in caldura. Am vazut o gramada, cu pana la 16 celule in serie. Chinezaria din link nu stiu cat de bine face ce spune ca face, poate ca da, poate ca nu.
 
Da, de-asta zic că nu mi-e clar cum funcționează - de obicei BMS-urile sunt parte din circuitul de încărcare; chinezăria doar se conectează în paralel pe fiecare baterie și din descriere face... ceva... ca să le aducă la aceeași tensiune. E posibil cu rezistențe care să descarce celulele cu tensiune mai mare.
 
Va pune o rezistenta in paralel cu o baterie. E mai mult decat nimic, dar nu ajuta sa egalizeze fiecare element din acea baterie pentru ca nu are access direct.
BMS-urile uzuale functioneaza asa: celulele se incarcat toate in serie pana unele din ele ajung la tensiunea maxima. Pentru acele celule se pune in serie o rezistenta pana scade tensiunea sub maxim, apoi incarcarea in serie se reia pana toate ajung la tensiunea maxima. Dezvantajul este ca o parte din energie se pierde in caldura.
BMS-urile active stiu sa descarce energia dintr-o celula cu tensiune mai mare intr-unele cu tensiune mai mica. Fac asta doar intr-o plaja restransa ca sa nu descarce continuu daca se intampla ceva cu una din celule si/sau bineinteles auto-descarcarea are un rol aici.
 
Pai scrie "active" nu "passive". Si mai scrie ca 10A. La 12V*10A=120W, deci nu poate sa fie cu rezistente, ca n-are radiator+ventilator.
 
Ce e acolo in specificatii nu inseamna nimic.
Nu ma astept la o chestie cu carcasa de plastic sa treaca cumva 40A (10Ax4) la varf, indiferent ca o face pasiv sau activ.
BMS-urile alea ieftine pasive nici macar nu au radiatoare, disipa caldura in cateva rezistente SMD in paralel.
 
Back
Top