Din pacate nu am vazut instructiuni detaliate pentru motoarele de masini, dar am vazut pentru alea de avion cu piston. Rotax-urile de aviatie sunt de fapt motoare boxer de 1.35 litri cu 4 cilindri si singura modificare pentru a le monta pe avion e sa aibe 2 bujii pe cilindru.Motorul în sine se încălzește în secunde, din cauza arderii carburantului. Ce merită încălzit înainte de plecarea de pe loc e uleiul de transmisie. Transmisia e partea cea mai scumpă a unei mașini.
Incalzirea motorului are un timp variabil, depinde de temperatura ambianta, dar in general intre minim 30 sec si ~ 3 minute. Depinde si de turatie. La Rotax ECU afiseaza pe bord temperatura uleiului din motor, cand ajunge la 50 de grade poti pleca. La motocicleta (Yamaha FZ-6 Fazer S2) indicatorul de temperatura are 2 moduri intre care comuta automat: sub si peste 40 de grade. Sub 40 de grade afiseaza doar "LO" (low), peste 40 afiseaza temperatura in grade Celsius. Ca sa iasa de pe Low ii ia de la 15 secunde la mai putin de 2 minute, dar 15 secunde ii ia cand afara sunt peste 30 de grade.
Transmisia e scumpa daca e automata. La motor piesele interne au dilatari diferite si motorul e proiectat pentru temperaturi relativ constante masurate in diverse moduri: in jurul a 90-100 de grade la lichidul de racire, 70-90 de grade la ulei, 130 de grade in capul pistonului, in functie de ce senzori sunt disponibili. La temperaturi mici ori ai probleme de compresie (cilindru dilatat mai mult decat segmentii) ori de frictiune (segmentii dilatati mai mult decat cilindrul), nu vrei sa refaci un motor din cauza ciclilor de incalzire - astia uzeaza cel mai mult un motor, mai mult decat zeci de kilometri parcursi.
Btw, am invatat chestiile astea si ca elev la scoala de zbor (e materie obligatorie) cat si ca detinator al unei cote dintr-un service auto al familiei in care se repara si motoare folosite in conditii vitrege, cu porniri dese la temperaturi serios negative (la munte) si parcursuri relativ scurte. Nu sunt expert in nici un caz, dar stiu bazele.