So yeah, am luat mașină. Până la urmă tot la Mazda 6 Combi (GJ, 3rd generation) am ajuns, din lipsă de alternative de cutie automată + benzină + clasă B într-un buget sub 30k la alte asiatice. Mazda 6 Combi Exclusive Line (între Prime Line entry level și Sports Line sau Kizoku), motor de 2l, 165 cai și clasă B, cutie automată, și cam tot ce mi-a fost important sau nice to have. În emisii nu e cât o hibridă sau una cu motor mai mic, asta e. Măcar nu e diesel, de care în doar 2 luni văd că începe lumea să se descotorosească masiv. Start-stop, climă automată dual zone, încălzire în scaune, oglinzi rabatabile electric automat, senzori pentru lumină/ploaie/oprire bruscă în trafic/unghi mort la schimbarea benzii/unghi mort pentru cross-traffic la ieșirea din parcare, navigație, cauciucuri de vară în portbagaj și iarnă pe jante, whatever. Cheia firles n-o pot ține în ghiozdan fiindcă trebuie să apăs pe butoanele ei ca să deschid/închid ușile; modelul ăsta nu are buton de comandă pe mânerele de deschidere.
Am văzut o mașină second hand în anunț la un dealer, în 2 luni nu s-a dat, așa că am ajuns să fac probă și să mă gândesc fără grabă. Prima înmatriculare a fost în octombrie 2016 în Elveția, unde a făcut 18.000km în regim de condus elvețian. Am întrebat dealerul de ce nu s-a dat în acest timp; lumea nu preferă cutie automată, sau nu le place că e benzină aspirată, sau ce? Mi-a spus că... albastrul „safir” nu e o culoare foarte populară la nemți. Dacă era albă, neagră, roșul Mazda
sau chiar și gri șoarce metalizat, s-ar fi dat instant, dar albastru nu prea. O configurație identică, nouă, ar fi fost 34k preț de listă, sau 28,5k preț de dealer, așteptând între câteva săptămâni pentru una gri (cea mai rapidă de procurat) și circa 9 luni pentru una din culorile populare (roșul Mazda
). Asta albastră din parcare era disponibilă „imediat” (și mie îmi trebuia imediat), iar prețul a fost cam 22,5k (79% din prețul nou, după 1 an). „Imediat” fiindcă partea birocratică de făcut acte și înmatriculat a durat vreo 3 săptămâni, și asta că am plătit dealerul să se ocupe prin cunoștințele lui de la biroul de înmatriculări, că altfel mie îmi dăduse o programare cel mai curând posibil după încă alte 2 săptămâni.
Foarte mulțumit până acum, doar că e o balenă imensă. Mă simt ca-n autobuz cu ea. După păduchele de Polo care se strecura fără probleme oriunde (mai puțin în lift sau în balcon, pentru asta îți trebuie Matiz), cu asta mi-au cam transpirat palmele pe zona de lucrări și benzi îngustate pe autostradă. Doar în al 3-lea - 5-lea loc de parcare liber reușesc să încap și să mai și deschid ușile (1,84m lățime). Iar ca lungime, la cei 4,8 metri, îi iese botul sau fundul cam din orice loc de parcare.
Cel mai interesant mi se pare start-stop-ul automat, care îmi dă și statistici. La drumul de ieri seară, am staționat în total 3 minute și ceva din care 2 minute și ceva s-a oprit motorul, iar asta înseamnă o economie de carburant cu care mai pot merge încă aproape 2km. I-auzi! Estimarea (optimistă) e că face o economie cam de 10%, ceea ce nu e de ignorat dat fiind că fac cam 1500km/lună, care la un consum de vreo 7,5 înseamnă 112 litri (2 plinuri/lună) de benzină E10, care cea mai ieftină e pe la 1,35€/l, deci 150€/lună doar carburantul. Încă mă încadrez sub cei 200€/lună dacă ar fi să merg cu transportul în comun.
Dureroasă a fost însă asigurarea. Fiindcă nu am nici un istoric ca asigurat în Germania, orice estimare de full Casco a sărit de 1600€/an. Nu mă ajută cu nimic istoricul fără accidente din România, fiindcă acolo asigurarea auto e pe mașină, nu pe șofer, și deci nu există vreun asigurator care să confirme faptul că eu personal sunt în clasa de risc ț. Iar m-a ajutat dealerul și mi-a oferit un full Casco de la un asigurator partener la doar 1000€/an. Nu știu cât e de bun asiguratorul ăsta, dar aici se practică schimbarea asiguratorului în fiecare an prin noiembrie (când se publică noile costuri pe anul următor), deci măcar până la anul am economisit ceva. Alt factor pentru costul asigurării este clasa de risc a mașinii; din păcate, șoferii de Mazda 6 Combi generația 3 fac atât de multe daune încât ratingul modelului la asiguratori este între mediocru și foarte prost, iar asta înseamnă costuri de asigurare mari.
miahi am mai auzit un pont, parbrizul la CX-5 are defect de design, un amic și un prieten al unui amic au schimbat 4 respectiv 6 parbrize în anul ăsta. Se crapă fără motiv, de la sine, fără izbitură sau altceva, pur și simplu tensiuni interne. Nici nu știu dacă îl poți proteja cumva, doar să știi că e defect tipic, stai cu ochii pe vreun anunț dacă fac factory recall să înlocuiască gratis.