La Polo au renunțat la versiunile ieftine (mai ales la noi, unde puneau chestii care nu existau în restul Europei, gen frâne pe tambur pe spate, doar ca să iasă mai ieftin), au mai băgat opționale vechi ca standard (airbags, aer condiționat), au mai inventat opțiuni noi (roți 16", cameră marșarier, faruri LED, adaptive cruise control) și au scumpit opțiunile. Al meu e un Comfortline cu câteva opțiuni, a fost vreo 15k în 2003. Acum multe din opțiunile de atunci sunt standard și alte opțiuni sunt mult mai scumpe (ex: vopseaua perlată a fost vreo 500€ atunci, acum e o singură versiune perlată de 800€). În zona de preț a Polo-urilor vechi iefine e acum up!, probabil de-aia au renunțat la ele. Cu vechiul Lupo nu prea au făcut vânzări în UE, fiind făcut în Maroc ajungea să fie mai scump decât Polo-ul făcut în Slovacia după taxele de import extracomunitare.
La piața SH de la noi m-am uitat doar orientativ și m-am cam lămurit, după cum zici și tu, numa' dacă l-aș ști pe vânzător. La noi sunt mai ieftine SH-urile cu aceleași specificații decât în Germania, de unde-s aduse
.
Vreau ceva mai mare decât Polo, tind spre gama crossover, ținta ar fi 2011-2012, AWD, scaune încălzite, senzori de parcare, cutie automată, motor max 2l, iar ca nice to have skyroof și culoare altceva decât alb sau negru (nu prea spăl mașina). La cele care au lucrurile astea primești de obicei multe alte chestii de comfort (parcare automată, cruise control, cameră marșarier), dar și opționale pe care nu le-aș prea vrea dar n-am ce-i face, gen senzori de ploaie sau spălător de faruri (chestii care îți cresc nasol costurile evenimentelor ușoare). Am luat legătura cu o cunoștință din Germania, care s-a ocupat o vreme de adus mașini și acum lucrează la o reprezentanță acolo, așa că o să rezolv cumva prin el; am pus un custom search pe mobile.de și trimite notificări când găsește ceva interesant aproape de el. De cumpărat ceva nou care seamănă cu ce am descris mai sus e în jur de 30-35k (în principal Honda CR-V, Mazda CX-5, Toyota RAV4, Ford Kuga, VW Tiguan), unul SH între 15 și 18k.
Nu mă grăbesc cu achiziția, mai studiez. Încă nu mi-e clar care e TCO la modelele mai noi, cu Polo-ul 2003 luat în 2008 cu vreo 7k am ieșit mult mai bine la costuri față de un prieten care și-a luat în 2008 unul nou cu ~14k mai slab ca specificații (fără discuri spate, fără jante de aluminiu și alte câteva mărunțișuri) - acum diferența de preț la vânzare între ele e vreo 2000€, iar eu n-am dat clar mai mult cu ~5000€ pe piese de schimb. Pe de altă parte, de ex. pe Tiguan benzină (un 1.4l de care s-a tras până la 150cp) am văzut câteva anunțuri de tipul "motor înlocuit complet" la mașini la vânzare sub 50.000km, ceea ce mă face să cred că aș avea șanse să îl mai schimb o dată.
Ce mă enervează cel mai mult e că cu cât e mai scumpă mașina, cu atât vine cu jante mai mari (ex: pe la japoneze nu prea mai scapi fără 18" din fabrică dacă vrei AWD) => confort mai mic la gropile prin care ai putea intra teoretic cu AWD-ul ăla (probabil se bazează pe faptul că puțini intră de fapt); eu m-aș mulțumi și cu 16" dar să nu-mi clănțăne dinții. Sau culorile nasoale de pe mașinile mai scumpe;
Dynamic Blue de pe Mazda CX-3 arată excelent, pe când CX-5 are numa' culori triste; dar CX-3 are portbagajul doar un pic mai mare decât Polo, așa că iese din listă. Mai e "interesant" și că la modele de ~25k unii încă mai dau jante de oțel.