Verificare kilometraj masina SH

Am si io o intrebare de nubete. O chestie de genu' asta credeti ca i-ar fi utila lu' nevasta-mea?
Sau o varianta ceva mai garnisita ca asta?
Adica daca e de ajutor la parcare cu spatele (prima varianta) sau de ajutor in general (a doua varianta)?
Nu discutati de modelele respective ci doar de principiu, am ales alea aleator.

Si un update la masina mea. De cind am luat-o a facut cunostinta cu un gard la 30 km/h (500 euroi a costat s-o fac ca inainte) iar in preajma Craciunului a intrat un nene in masina parcata la servici la nevasta-mea (dar a fost un domn si si-a lasat numarul de telefon si s-a rezolvat pe banii lui).
Am facut consumul cu plin la pompa si a iesit 11.7 circulat numai in oras. :what:

In rest sunt multumit de ea. Si nevasta-mea s-a mai obisnuit la volan si nu mai e chiar asa de stresata, se pare ca e de bine.
 
Haide totuși să nu complicăm inutil lucrurile. Intervalele de schimb din manualul de utilizare sunt decente. Cât timp uleiul are norma API si vâscozitatea indicată, și nu provine din surse dubioase, e ok.

Motoarele sunt destul de rezistente dacă utilizatorul nu e absolut idiot.

Pentru România, nu doar uleiul trebuie schimbat la revizie, ci și filtrele. În special cel de aer de la motor și de polen se îmbâcsesc imediat.
 
Lasă că nu trebuie să fii mare specialist să cumperi un ulei ce respectă normele (ACEA, API) specificate de producătorul autoturismului. Uleiuri pur sintetice, mai rar la nivel de auto pentru mase. Dar, e adevărat, există uleiuri premium cu procent de sintetic mai mare decât altele. Cu caracteristici mai bune, îndeosebi indici de vâscozitate mai buni (stabilitate a vâscozităţii cu temperatura şi solicitările mecanice). Gradul SAE e intuitiv şi uşor de ales, de cele mai multe ori fiind specificat de producător. Evident, cu uzura motorului se poate corecta şi acest grad, din mers.
 
Last edited:
Cred ca cel mai corect este sa punem ulei cu SAE/ACEA/API specificat de producator sau mai bun/recent.
Apoi mai este si secretul ca vascozitatea (imprastierea pe suprafata) la uleiurile multigrad e diferita de la unul la altul in functie de temperatura la care functioneaza atunci pe moment (poate sa difere intre rece si cald pe masura ce se incalzeste.). De aceea producatorul cam stie ce spune, in sensul ca recomandarea este minimul necesar, si nu maximul posibil, ca si ei au un pic de interes sa mai cumperi alta, dar in acelasi timp sa treaca de garantie pe cat posibil.
Cat despre filtrul de aer, cand e imbacsit peste masura se vede repejor, inclusiv creste consumul de combustibil.
 
Îmbâcsirea se face gradual, e posibil ca utilizatorul nici să nu observe creșterea consumului, dacă nu urmărește asta constant (și majoritatea nu o face).

De exemplu la Kia, în manual schimbarea filtrului de aer la motor se recomandă la fiecare două revizii. Eu îl schimb o dată cu schimbul de ulei și de fiecare dată e gri-murdar la culoare și e plin de frunze si alte gunoaie. Dacă aș vrea să fac economie la maxim probabil l-aș putea schimba la 2 ani, dar parcă pentru 80 de lei stau mai liniștit.
 
Ideal este sa inspectezi mai des filtrul de aer si sa-l scuturi sau sa-l sufli cu aer invers sensului curgerii aerului in motor. Cel mai rau se contamineza (filtrul) cu substante uleioase care blocheaza porii hartiei.
Ca sa nu mai zic ca este cam suspect cu ajung frunzele in filtrul de aer, la cel de habitaclu am mai vazut, dar la cel de motor niciodata.
 
"Winter grade" e vascozitatea :smile:

E aberant sa schimbi uleiul obligatoriu anual indiferent de conditiile de utilizare. Flex service e ceea ce e normal: daca mergi in regim de cursa lunga, cate 500km pe zi la fiecare pornire a motorului si in regim de autostrada, restrictia de 1 an nu are nici un sens pentru ca asta e regimul optim pentru motor si ulei; daca mergi cate 300 km, o data pe luna, sa schimbi uleiul la 4000 km doar pentru ca e vechi e iarasi aiurea, dar daca mergi zilnic cate 5 km si omori uleiul repede e alta treaba.
 
Eh, la noi e bine, în US e marketing de schimbat uleiul la 3000 mile, moștenit de pe vremea uleiurilor naturale (ne-sintetice) și de pe vremea motoarelor GM stil Dacie.
 
Am si io o intrebare de nubete. O chestie de genu' asta credeti ca i-ar fi utila lu' nevasta-mea?
Sau o varianta ceva mai garnisita ca asta?
Pai au functii separate, una e camera de marche arriere, cealalta e dashcam. Prima e utila cand parchezi, am luat una pentru o duba cu prelata care nu are vizibilitate in spate si asa ceva e foarte important, la o masina compacta cu orice sofer decent e doar un gadget (adica nu prea util, ca nu ai nevoie), a doua camera e buna in caz de accident si as recomanda cate una pe orice masina, numai sa inregistreze bine si sa nu faca figuri - majoritatea modelelor au probleme, de la calitate imaginii la probleme cu meniurile, bateria, cablul de alimentare sau mai ingheata din cand in cand si te trezesti ca fix cand ai avut nevoie nu a inregistrat. Si mai au probleme iarna, moare bateria in 2-3 zile la -10 grade si dureaza cateva ore sa isi revina, daca isi mai revine.

Pana la urma si prezervativele se pot spala si refolosi... :tongue:
Daca se inventeaza prezervative care se pot spala si refolosi pentru a le aduce in stare identica cu alea noi, da.

De pilda filtrele de aer H&N sunt garantate 1 milion de mile daca le speli (si refolosesti) la intervalul corespunzator; am vazut asa ceva pe motociclete, masini dar si avioane, aceleasi modele de filtre cu aceleasi substante de spalare, in acest moment pe avionul cu care zbor mai des sunt 2 filtre de aer vechi de vreo 8 ani si 12 "refolosiri" (12 cicluri de service) si nu mai arata ca alea scoase din cutie pentru ca s-au mai murdarit, dar au aproximativ aceeasi eficienta.

Asta inseamna ca daca apar uleiuri cu care se poate merge 50.000km, dar fabricantii te pun sa le schimbi la maxim 1 an pentru ca automobile, it sucks.
 
Nu cred ca un ulei cu care poti merge 50k costa 50 Lei litrul. Si nici un filtru d'ala nu costa 15 Lei. Zic si eu...
 
Schimbarea anuală a uleiului se face din cauza contaminării, nu din cauza uzurii uleiului.

Există uleiuri long life, cu care se poate merge mult și bine, dar atunci intervine altă problemă - filtrul de ulei care nu are capacitatea necesară pentru astfel de intervale.
 
Si nici un filtru d'ala nu costa 15 Lei. Zic si eu...
Costa mai mult de 15 lei, dar daca iei in calcul manopera la fiecare schimb de ulei/filtre etc. atunci filtrul ala isi scoate banii. Pentru ca un schimb de ulei care dureaza 10 minute e taxat in cate un service la peste 100 de lei, de iti vine sa il faci ca pe vremuri in fata blocului. Din cauza manoperei uneori aberante am ajuns sa imi fac singur aproape tot la bicicleta (mai putin centrat roti), multe la moto si cat e posibil la masini; exista pe vremuri service-ul Honda moto care avea manopera la timpii de executie dati de japonezi, vreo 50 de lei ora (+TVA) si cand au muncit 2 ore mi-au facturat doar 45 de minute pentru ca asa a zis un japonez mic ca trebuie, dar nu mai exista acel service si acum aceeasi operatie acum costa la Yamaha vreo 250 de lei.
 
Nu rancezeste, ci doar in unele regimuri de functionare a motorului, mai ales la rece, depunerile de funingine si condensul sunt mult mai mari decat la mersul in regim normal, ceea ce face ca uleiul sa fie contaminat mult mai repede cu depuneri si apa. Probabil filtre de capacitate (de retinere, nu debit) mai mare ar rezolva problema mai simplu si mai ieftin pentru consumator, nu pentru producatorii care au si retea de service.
 
Sau o metodă de a schimba filtrul fără schimb de ulei, așa cum îți schimbi becul la far sau alte elemente user-serviceable. Că și la biclă poți schimba lanțul (consumabil) des fără să înlocuiești și angrenajul, deși împreună alcătuiesc transmisia. Cum ar fi fost să te oblige Shimano să schimbi la 1000km toată transmisia pentru că s-a întins lanțul, și să o faci doar într-un service autorizat?
 
Povestea despre ulei este stufoasa si complicata.
In mare parte totul este despre o recomandare care sa fie convenabila financiar pentru producator si pentru service-uri, dar care sa asigure suficient si un grad de protectie anti-prost. La unele masini in carte scrie de exemplu 15000km sau un an, care se intampla mai repede. Dar cine citeste?
Apoi cunosc oameni care nu au schimbat uleiul de transmisie in 10 ani. Si culmea, masina inca merge! Fiind automata, nu simti nimic.
 
Chestia nasoala este ca nu exista consistenta in ceea ce spune producatorul masinii: in manual zice 10.000 km, pe site-ul oficial cu mentenanta & stuff zice 12.500 mile (~ 20.000 km), service-ul autorizat zice 15.000 km (toate sursele in schimb confirma ca schimbul trebuie facut cel putin o data pe an). Pana la urma o sa-l fac la max 15.000 km cu ulei de calitate, sa stau linistit.
 
Numai sa vezi ce fel de ulei recomanda. Din cunostiintele mele, numai cele sintetice pot duce peste 5000km, uleiul normal se mai si oxideaza si nu rezista la fel de bine la uzura, in special in conditii mai grele (temperaturi ridicate, accelerari agresive, etc).
 
Toate uleiurile actuale sunt cel putin semisintetice, nu mai gasesti mineral decat ori de 2T (de drujba) sau daca te apuci sa cauti vartos. Asta inseamna ca "normal" e deja cel sintetic.

Da, cel mineral are o viata mai scurta pentru ca nu stiu ce lanturi de esteri lungi care asigura lubrefierea sunt rare in uleiurile minerale, dar de fapt constituie baza celor sintetice.
 
Back
Top