Puterea litrica depinde de niste factori, din care fabricantul e cel mai putin semnificativ: americanii nu sunt prosti si de-aia nu scot putere litrica mare, ci au ales motoare mari de putere moderata din anumite motive:
- e vorba de puterea maxima, nu de cea efectiva in regimul normal de utilizare; aia maxima e aproape nesemnificativa. Si eu am 100 CP la motocicleta la 13.000 rpm, cat de des crezi ca trec de 8.000 rpm si 50 CP?
- ai cuplu urias din cauza capacitatii cilindrice. Nici un motor sub 2 litri nu trage ca unul de 5 litri de aceeasi puterem maxima
- e mai scump si mai putin fiabil sa supraalimentezi un motor. Europenii o fac pentru ca impozit pe capacitate cilindrica
Masini vechi in SUA: nu am vazut. Si au o gramada de japoneze, nu Prius ci o tona de Honda si alte balarii, care sunt ieftine si bune (fiabile, usor de intretinut) chiar daca interioarele sunt cam slabute.
Emisii: nu, problema cu sulful e fix aceeasi si la benzina si la motorina ca faci rafinarea prin aceleasi procese si eliminarea sulfului la rafinarie fix pe aceeasi instalatie. Cat sulf bagi pe injector atata iese pe esapament. In schimb NOx e produs la diesel din cauza ca amestecul e sarac, la iesirea in galerie ai oxigen si azot la temperaturi foarte mari, se combina, iese cu nunta si lautari. Adica gornisti, ca de la cancer se lasa cu inmormantari. La benzina, pentru ca e mai volatila si polueaza mai putin daca e lansata in atmostera, amestecul e bogat, ramane benzina nearsa (intentionat) dar nu oxigen, nu ai emisii de NOx (sau le ai mult reduse).
Poluare in Bucuresti: cand zbori in jurul Bucurestiului vezi un nor de smog, culoare gri-maronie. Se vede cu ochiul liber in aproape orice zi, mai putin dupa ploi. Nu conteaza ce copaci ai la sol, nu influenteaza cu un nor care acopera complet orasul pana la aproximativ 1000 de metri (mai sus nu am voie sa zbor in zona ca e TMA si ma aleg cu prieteni in Mig 21 care imi fac semne sa aterizez la ei). La 600 de metri altitudine nu vad partea cealalta a orasului, dar in acelasi timp din capatul autostrazii A1 vad Bucegiul. Nu iese fum fara foc, as zice.
Evolutie motoare pe benzina: tocmai ca nu a mai bagat nimeni bani in R&Din Europa, ca guvernele au subventionat puternic cercetarea la diesel pentru ca emit putin CO2. Chiar nu s-a intamplat nimic in domeniu de aproape 20 de ani, imbunatatirile din materiale sunt comune cu cele de la diesel (care sunt chiar mai pretentioase) si cele de la catalizatoare nu au treaba cu randamentul motoarelor si eficienta arderii. Performantele chiar au scazut, ca le-au limitat ca sa se incadreze in normele de poluare si la acceleratie nu mai da benzina cat poate sa duca, ci cat poate sa arda fara sa polueze.
Cu fentat normele de poluare e simplu: WV a facut-o cel mai rau, dar si ceilalti. Numai ca nici un guvern european (ca americanii nu cumpara diesel) nu e suicidal sa recunoasca ca miliardele pompate in motoare diesel sunt aruncate in vant pentru ca pur si simplu alea o sa polueze orice ai face. E ca si cum ai incerca sa faci procesoare care nu consuma curent. Succes. Asa ca au lasat-o moale, mai ales ca unii nu poluau chiar atat de mult. Mercedes, de pilda, folosea doar tehnologie bazata pe uree ca sa indeplineasca normele si erau foarte aproape de a se incadra in limite, asa ca nimeni nu a comentat nimic. Renault a fost prins cu mata in sac, dar in Europa si Franta are un cuvant greu in UE, asa ca s-a facut liniste. WV si-a luat-o rau pentru ca i-au prins americanii si aia nu aveau nimic de pierdut sa faca scandal, europenii au. Chiar si asa, in SUA WV a trebuit sa rascumpere masinile cu care trisau, in Europa nu; de ce, daca inselau clientii cu specificatii false?
- e vorba de puterea maxima, nu de cea efectiva in regimul normal de utilizare; aia maxima e aproape nesemnificativa. Si eu am 100 CP la motocicleta la 13.000 rpm, cat de des crezi ca trec de 8.000 rpm si 50 CP?
- ai cuplu urias din cauza capacitatii cilindrice. Nici un motor sub 2 litri nu trage ca unul de 5 litri de aceeasi puterem maxima
- e mai scump si mai putin fiabil sa supraalimentezi un motor. Europenii o fac pentru ca impozit pe capacitate cilindrica
Masini vechi in SUA: nu am vazut. Si au o gramada de japoneze, nu Prius ci o tona de Honda si alte balarii, care sunt ieftine si bune (fiabile, usor de intretinut) chiar daca interioarele sunt cam slabute.
Emisii: nu, problema cu sulful e fix aceeasi si la benzina si la motorina ca faci rafinarea prin aceleasi procese si eliminarea sulfului la rafinarie fix pe aceeasi instalatie. Cat sulf bagi pe injector atata iese pe esapament. In schimb NOx e produs la diesel din cauza ca amestecul e sarac, la iesirea in galerie ai oxigen si azot la temperaturi foarte mari, se combina, iese cu nunta si lautari. Adica gornisti, ca de la cancer se lasa cu inmormantari. La benzina, pentru ca e mai volatila si polueaza mai putin daca e lansata in atmostera, amestecul e bogat, ramane benzina nearsa (intentionat) dar nu oxigen, nu ai emisii de NOx (sau le ai mult reduse).
Poluare in Bucuresti: cand zbori in jurul Bucurestiului vezi un nor de smog, culoare gri-maronie. Se vede cu ochiul liber in aproape orice zi, mai putin dupa ploi. Nu conteaza ce copaci ai la sol, nu influenteaza cu un nor care acopera complet orasul pana la aproximativ 1000 de metri (mai sus nu am voie sa zbor in zona ca e TMA si ma aleg cu prieteni in Mig 21 care imi fac semne sa aterizez la ei). La 600 de metri altitudine nu vad partea cealalta a orasului, dar in acelasi timp din capatul autostrazii A1 vad Bucegiul. Nu iese fum fara foc, as zice.
Evolutie motoare pe benzina: tocmai ca nu a mai bagat nimeni bani in R&Din Europa, ca guvernele au subventionat puternic cercetarea la diesel pentru ca emit putin CO2. Chiar nu s-a intamplat nimic in domeniu de aproape 20 de ani, imbunatatirile din materiale sunt comune cu cele de la diesel (care sunt chiar mai pretentioase) si cele de la catalizatoare nu au treaba cu randamentul motoarelor si eficienta arderii. Performantele chiar au scazut, ca le-au limitat ca sa se incadreze in normele de poluare si la acceleratie nu mai da benzina cat poate sa duca, ci cat poate sa arda fara sa polueze.
Cu fentat normele de poluare e simplu: WV a facut-o cel mai rau, dar si ceilalti. Numai ca nici un guvern european (ca americanii nu cumpara diesel) nu e suicidal sa recunoasca ca miliardele pompate in motoare diesel sunt aruncate in vant pentru ca pur si simplu alea o sa polueze orice ai face. E ca si cum ai incerca sa faci procesoare care nu consuma curent. Succes. Asa ca au lasat-o moale, mai ales ca unii nu poluau chiar atat de mult. Mercedes, de pilda, folosea doar tehnologie bazata pe uree ca sa indeplineasca normele si erau foarte aproape de a se incadra in limite, asa ca nimeni nu a comentat nimic. Renault a fost prins cu mata in sac, dar in Europa si Franta are un cuvant greu in UE, asa ca s-a facut liniste. WV si-a luat-o rau pentru ca i-au prins americanii si aia nu aveau nimic de pierdut sa faca scandal, europenii au. Chiar si asa, in SUA WV a trebuit sa rascumpere masinile cu care trisau, in Europa nu; de ce, daca inselau clientii cu specificatii false?