Bicicleta - unde/care/cum/de ce?

Am facut deja tot ce scria acolo.
Intre timp am constatat ce teapa am luat: amortizoarele din furca sunt blocate. Cel din stanga nici macar n-are arc inauntru. :frown:
 
Cel din stanga nici macar n-are arc inauntru
Păi cam așa funcționează furcile, nu ai arcuri pe fiecare parte, ci într-o parte ai arcul, într-o parte amortizorul. Sunt puține cu arcuri în ambele părți, că le face grele.

Cât despre reglaje, versiunile ieftine se reglează greu; cele mai ieftine nici n-au toate reglajele pe schimbător.
 
Cele două brațe ale furcii au rol diferit - unul face suspensia (arc sau aer), altul face amortizarea (piston cu ulei). Hai că ai motor, ai mai văzut de-astea. Și încă două idei legate de furcă:
1) cea mai slabă furcă cu suspensie care chiar face ceea ce zice, adică nu-s doar două țevi cu arc, începe de la mai mult decât ai plătit pe toată bicla aia;
2) scopul furcii cu suspensie NU este de a asigura confortul călătorului, cum este la mașină (unde ideea e să nu li se facă rău pasagerilor de la o tonă de table care se leagănă ca barca pe uscat), ci controlul manevrării prin contactul permanent al roții cu solul.

Dacă tu ai presupus că suspensia e pentru ca să mergi ca-n puf, țeapa îți aparține. La biclă, orice arc din ăsta neblocabil când drumul nu ar necesita amortizare mai înseamnă încă un loc unde pierzi din energia de pedalat. Aduni toată bâțâiala asta cu arcurile și e ca și când ai merge cu frâna ușor strânsă.
 
Sunt puține cu arcuri în ambele părți, că le face grele.
Cât despre reglaje, versiunile ieftine se reglează greu; cele mai ieftine nici n-au toate reglajele pe schimbător.
Nu cred ca exista vreo furca cu arc pe ambele brate, cel putin eu nu am auzit vreodata de asa ceva.
Daca din reglaje nu se rezolva e posibil sa fie inclinat schimbatorul, de obicei usor indoita urechea pe care e prins. Se indeapta, atelierele decente chiar au unealta de masura.

Cele două brațe ale furcii au rol diferit - unul face suspensia (arc sau aer), altul face amortizarea (piston cu ulei). Hai că ai motor, ai mai văzut de-astea.
La moto bratele sunt chiar identice, greutatea nu conteaza cat comportarea simetrica (echilibrata). Ambele brate au arc si amortizor pe ulei.
De asemenea la moto greutatea prea mica e o problema, afecteaza negativ stabilitatea - vobleaza la viteze mari. O furca mai grea ajuta, mai ales daca reduce sansele de wheelie involuntar.
 
Am ezitat când am scris puține, dar am văzut diagrame de furci de bicicletă cu două arcuri, probabil modele vechi.
 
OLX n-are nici un fel de sistem de feedback. Iei tu țeapă, ia și următorul, și tot așa.
 
Pe Ok. ai ceea ce se numeste "garantia de livrare". Tu transferi banii in contul Ok iar vanzatorul ii vede abia dupa ce tu confirmi ca e totul ok cu marfa. :smile:
Da, situl se misca f. greu, dar eu mereu dau vina pe XP. :biggrin:
 
Da, numai ca okazii e pustiu din cauza taxelor. Acolo nu gasesti decat magazine de apartament.

Nu stiam chestia cu furca. Credeam ca sunt identice. Dar oricum pare intepenita. Nu merge comprimata deloc. Vad pe dreapta un surub de preload, ca la moto, dar nu-l pot clinti din loc. E de plastic si mi-e frica sa pun clestele pe el.

Am facut ieri o tura scurta si intr-adevar schimbatorul este foarte, foarte dereglat. Nu pot sa-l reglez sa schimbe corect toate cele 9 pinioane. Practic, din cele 9, doar vreo 5 din mijloc merg fara zgomot si fara sa sara. Nu pare nimic indoit. In mers e mai rau decat la invartitul cu rotile in sus, ca nu vad nici macar in ce directie trebuie invartit surubul. Deci unde gasesc service?
 
Last edited:
Deraiorul e treabă de finețe, poate nu e doar de la reglaj.
  • Poate lanțul e întins (e consumabil) sau foarte murdar și nu flexează în lateral, sau poate sunt pinioanele uzate;
  • Poate că e strâmbă urechea de prindere a deraiorului - de obicei e dintr-un aluminiu moale pentru ca să se îndoaie/rupă când deraiorul e lovit și cu asta să protejeze deraiorul, dar din cauza asta se poate întâmpla și să fie strâmbă și deraiorul să nu mai fie paralel/corect poziționat față de pinioane; asta se rezolvă prin schimbarea urechii cu una identică (sunt multe forme în funcție de cadru), sau la service se poate încerca îndreptarea/alinierea dar e cam cu cântec;
  • Poate că nu e chiar potrivită maneta cu caseta de pinioane - maneta e cea care determină pasul de tensionare a cablului și astfel poziționarea deraiorului, și cam trebuie să fie compatibilă cu deraiorul;
  • Poate trebuie schimbat cablul și cămașa, să miște mai liber.
 
Presupunand ca lantul si pinioanele sunt neuzate foarte rau si ca sunt corect imperechate la numar de viteze, ca maneta si deraiorul sunt si ele pentru respectivul numar de viteze, atunci pui pe foaia mijlocie, dai pe pinionul mic, infiletezi maxim reglajul de la maneta si la fel la deraior, daca ai unul, desfaci surubul ce tine cablul si te asiguri ca merge corespunzator, asa, pe pinionul mic. Apoi tensionezi la mana si la bun simt cablul si strangi surubul la loc fara ca sa iti tensioneze mai rau. Verifici schimbarea si la nevoie mai tensionezi din cele doua reglaje ce le infiletasei la maxim. Daca sare peste pinon mare sau cade de pe pinion mic, atunci e clar ca mai reglezi din cele doua surubele H si L ce limiteaza cursa deraiorului. Daca nu reusesti asa in fel si chip, service unde iti pot spune daca sunt probleme precum uzura sau o piesa schimbata fara sa fie compatibila cu adevarat cu restul. Sa speram ca nu e cazul.
Sfat, cand pedalezi inapoi, daca agata sau scoate zgomot ca ar agata, inseamna ca lantul nu e perfect aliniat pe pinion si deci necesita reglaj, asta pentru a face linistit manevra acasa.

Sfat 2, nu regla cu bicla cu rotile in sus, deraiorul nu sta in pozitia normala si automat reglajul bun cu rotile in sus nu mai este bun cu rotile pe asfalt.

Cu furca nu iti face griji, risti sa iei bicla noua din magazin cu ea semiintepenita doar pentru ca atat poate.


 
N-am apucat să văd bicla - dacă ai mai multe foi la pedalier, atunci treaba e și mai clară - angrenajul nu e făcut să funcționeze în orice combinație foaie-pinion. Doar ăia cu marketingul s-au gândit că 3 foi ori 7 pinioane egal 21 de viteze, prinde la idioții care compară numărul de viteze, de megapixeli, de kilometri pe vitezometru, de-astea. Însă dacă ai 3 foi și 7 pinioane, foaia mică (mai spre interior) e făcută să meargă cu primele 3-4 pinioane, foaie medie cu pinioanele 2-6 (zona mediană) și foaia mare cu pinioanele dinspre capătul mic. Altfel, lanțul e forțat să tragă într-o laterală sau alta, normal că ceva freacă.
 
Erau atat de simple bicicletele, dar nu, hai sa le complicam! Eu le astept cu interes pe alea cu tractiune pe ambele roti. 2x2. :biggrin: Si cu diferential blocabil. :dracu:
 
Exista cu tractiune pe ambele roti, dar e inutila in majoritatea cazurilor si pentru hardcore. Pe noroi sau pietris, unde tractiunea spate poate sa patineze, tractiunea fata s-ar putea sa nu ajute prea tare pentru ca nu ai incarcare.
Btw, mai multe foi la o bicicleta de oras e inutilitate pura.
 
Maneta este pentru acelasi numar de viteze cate pinioane sunt. Impresia mea este ca "pasii" nu sunt cat trebuie de lungi. Cablul care se misca greu prin camasa ar putea fi o cauza. Cum verific? O oarecare frecare exista inevitabil. Cat de usor trebuie sa se miste?
Pinioanele nu par uzate. Deraiorul sta drept. Lantul uzat nu stiu sa verific. La moto masuram lungimea la 10 zale si comparam cu specificatia. Aici cum fac?
Eu am incercat sa reglez cu rotile in sus pentru ca asa mi s-a parut logic. Cum fac reglajul cu rotile in jos? Pe ce o ridic? N-am decat cric lateral.
Am folosit foaia din mijloc cand am facut reglajele la pinioane. La reglajele foii n-am umblat (inca). Am reglat L si H si nu sare dincolo de ultimele pinioane.
 
Cablul si camasa veche cu rugina se poate schimba usor si ieftin. Probabil 20 lei, nu mai mult.
Reglajul il faci cum am zis mai sus, cum de fapt inteleg ca ai facut si de unul singur e ceva chin sa o tii si ridicata si sa pedalezi si sa schimbi dar este posibil dupa ce te prinzi cum sa iti gasesti pozitia. Datul in spate si sa agate e semn ca nu e de bine si poti intai sa incerci asa inainte sa iei la fineturi tensiunea din cablu. De cele mai multe ori, cu cablu si camasi in stare buna si restul pieselor fara uzuri ciudate, nu ai nevoie de tensionari suplimentare. Tensionarea o faci cu finete din reglajul de la maneta si calare pedaland la ea prin parcare sau alee putin circulata.


 
Back
Top