Bicicleta - unde/care/cum/de ce?

iti tine ea echilibrul din cauza centrului de greutate mai jos (1) si a fortelor centrifuge/centripete (2) dezvoltate de roti care se comporta ca giroscoapele (3). Spre deosebire de bicicleta care are doar o fractiune din greutatea corpului uman, ceea ce face ca centrul de greutate sa fie sus, in dreptul corpului, si aici rotile fiind mai mari nu prea au proprietati giroscopice datorita vitezei mici de rotatie. (4)
Hint: de-aia au scuterele roti mici, ca sa poata dezvolta efectul de giroscop incepand cu viteze mici.(5)
1. Nu e prea jos, e chiar destul de sus, iar o moto oprita va cadea pe o parte
2. nu, fortele alea nu influenteaza cu nimic. Chiar deloc
3. Efectul giroscopic e cel care confera stabilitate la viteza.
4. efectul giroscopic e legat de masa, iar o roata de bicicleta are doar 1.5-2.5 kg, cele de moto vreo 10 kg. Viteza de rotatie conteaza, dar nu atat de mult.
5. Nu, rotile de scuter au efect giroscopic mic (sunt usoare, fata de alea moto) si sunt mici pentru manevrabilitate in oras.
 
Deci, dupa 4 ani de moto si apoi 4 ani de pauza, m-am urcat anul asta pe un ATV. La primul viraj aproape am ajuns in gard. Impingeam de ghidon la dreapta si ma tot miram de ce nu se inclina si vireaza spre stanga. :eek:
 
ATV-ul nu are treaba nici cu bicicleta si nici cu moto, dar poti sa crezi in continuare ca are. Ce poate fi mai rau decat sa intri in gard, sa mori? Oricum toata lumea moare la un moment dat, pe ATV e mai cool.
 
Partea rationala a creierului stie ca n-are nici o legatura, dar automatismul format pe moto crede ca-i la fel. Tot drumul am mers atent ghidonul ala nenorocit. Cum nu eram atent 2s, cum o luam pe aratura... Chestie grea rau sa te dezveti de automatisme. Ma intreb ce s-o intampla cand o sa ma urc iar pe moto?
 
Nu te mai urca. E mai simplu si poate mai bine pentru toata lumea. Nu exista nici un automatism, dupa 12 ani pe moto m-am urcat pentru prima data pe un scuter si desi ar trebui sa semene foarte mult am mers ca prima data pe scuter, de parca nu as fi mers vreodata pe moto. Si dupa 100 de ore de zbor cand am pilotat un avion similar, cu acelasi motor (fabricant, putere si elice) nu semana deloc si a trebui sa invat aproape de la zero cum zboara avionul ala. Chiar si la karturi e o diferenta uriasa intre alea mici de la AFI Cotroceni si alea mari de la Amkart, nu seamana condusul lor. Daca ai confundat un ATV cu o motocicleta, e rau.
 
Asta e drumul cel bun, calea spre stapanirea fiarelor.
Am cazut si eu dupa mai bine de 20 de ani de biciclit, deci se intampla de-a lungul vietii.
 
Progress update, dupa ce acum o luna abia invatam sa merg:
- sambata traseu de vreo 18km pornind de prin Domnesti, pe ceva drumuri neasfaltate, si un pic de camp, usurel, dragutel
- ieri traseu prin padurea Baneasa tot cam asa, 19km, off-road aproape integral
Incepe sa imi placa. Bicicleta rezista, chiar daca am luat ieri 2 trante. :smile:
 
Da, chiar da. Nu ma vad eu facand downhill si alte nebunii, insa chiar e fain. Pacat ca vine iarna. :smile:
 
Nu asta e buba, iernile aici sunt blande. Si eu am aflat ca exista cauciucuri all-season pentru oras, le-am incercat si sunt bune.
 
Back
Top