Din câte știu doar Renault îți dau în chirie bateria, în rest chiar trebuie s-o cumperi. Și e problema ta ce faci după câțiva ani, când începe să te lase, și atunci ai prefera să dai 800€ pe injectoare decât 10000€ pe o baterie.
Nu compara prețul de achiziție aftermarket cu prețul de producție al componentelor auto; îți vând cu 800€ injectoarele pentru că pot, nu pentru că atâta costă. E ca la imprimante, mililitrul de cerneală inkjet e unul din cele mai scumpe lichide de pe planetă. Te-au "prins" că ți-ai luat mașină, ți-o trag; pe ei clar nu-i costă atât, dacă aduni prețul pieselor aftermarket îți dă de n ori mai mult decât întreaga mașină nouă. Dar costurile de producție sunt mici pentru că au avut aproape 100 de ani să perfecționeze producția pentru piesele de genul ăsta, la electrice încă nu e cazul. Prețurile pe care le-am dat mai sus pentru electrice sunt minime en-gros de pe la chinezi dubioși de pe alibaba, nu firme "serioase". Există kit-uri de retrofit electric pentru mașini cu ardere internă, cam $6000 e unul fără baterii, și e problema ta cum îl montezi. Tesla cere $10k pe upgrade-ul unei siguranțe, și tot nu e clar dacă își acoperă R&D
.
M-am plimbat un pic cu un Mitsubishi MiEV, cam cea mai ieftină mașină electrică de pe la noi (preț de listă 32k€) și e nasoală, cel puțin interiorul e super plăsticos (bordul de Logan arată excelent față de chestia aia) și incomfortabil (plastice subțiri peste tot, scaune cu buret foarte subțire și foarte tari - ca să facă totul mai ușor).
Din câte am văzut prin studii, se estimează că în ~20 de ani vor fi echivalente (TCO) electricele cu cele cu ardere internă - și asta de fapt pentru că va crește petrolul. Problema principală e că electricele-s au multe hidden costs; tu îți iei electrică și simți cum îți cresc floricele în jur că nu mai poluezi, da' în China ăia nu se mai văd pe stradă de poluare că ți-au făcut ție baterii cu litiu și magneți pentru mașina "eco". Și oricum nu e clar dacă există suficient litiu și alte chestii rare de prin baterii și motoare (ex: cobalt) ca să poată să suporte o producție în masă "adevărată" de mașini electrice. Teoretic se pot recicla, dar costurile de reciclare sunt mai mari decât cele de producție directă.