Articole interesante din presă sau de pe bloguri

Hack of cloud-based LastPass exposes encrypted master passwords
Users: Change your master password and enable 2-factor authentication immediately.

FFS! :mda:

P.S. Macar astia le-au hashuit bine de tot:
random salt and 100,000 rounds of server-side PBKDF2-SHA256

On an NVIDIA GTX Titan X, which is currently the fastest GPU for password cracking, an attacker would only be able to make fewer than 10 guesses per second for a single password hash. That is proper slow!
 
Last edited:
Mulțumesc de notificare, am schimbat parola acum.

Avusesem niște discuții anterior pe XF.ro pe tema asta, și aveam impresia că e foarte sigură soluția ...
 
Last edited by a moderator:
Volkswagen Group must recall 500,000 diesel cars for cheating on smog tests

US Environmental Protection Agency (EPA) accused Volkswagen Group of purposely installing software on some of its cars to cheat on emissions tests.
...
the software on Volkswagens and Audis was installed on the cars' electronic control module and determined whether the car was driving normally or undergoing testing “based on various inputs including the position of the steering wheel, vehicle speed, the duration of the engine's operation, and barometric pressure.” If the car was driving under normal conditions, the car's nitrogen oxide (NOx) emissions were increased by 10 to 40 times above the level of NOx emissions permitted by the EPA.

Inca nu se stie daca au facut aceeasi "manevra" si la modelele vandute in Europa.
 
VW este o corporatie gigant, si in aceste firme se cam stie ca exista o comunicare superba. Oricum, e o lovitura zdravana in pretul actiunilor, ceea ce va avea repercursiuni in management cu siguranta.
 
Scandalul Volkswagen ia amploare mondială
Compania a recunoscut că 11 milioane de vehicule diesel livrate în toată lumea sunt dotate cu acest sistem ce permite „păcălirea” testelor legate de emisia de noxe.

Acum ma intreb daca nu cumva ideea asta cu trisatul a fost implementata si de alti producatori auto...
 
Hotul neprins, negustor cinstit.
Pe de alta parte nici nu se pot face minuni cu bani putini, avand in vedere contextul economic actual unde se taie buget de oriunde, dar se asteapta productivitate din ce in ce mai mare.
 
E un subiect interesant, poate facem topic separat.

Personal am observat ca motoarele diesel au consum mai mic, dar polueaza mai mult; un Golf diesel nou-nout Euro 5 degaja un miros de gaze de esapament mai puternic decat o Dacie veche de 15 ani (motor Renault pe benzina, 1.4l, Euro 2); nu generalizez, doar compar ochiometric. Ce vad prin oras e la fel, masinile diesel scot mai mult fum si degaja un miros mai puternic decat cele pe benzina. Pe autostrada nu ma deranjeaza ca un camion are motor diesel si nu pe benzina, dar un milion de masini in Bucuresti din care jumatate sunt diesel sunt un pericol concret si imediat.

Partea a doua a discutiei este de ce cerem la masinile noi sa respecte standarde gen Euro 6, dar acceptam in circulatie si masini non-Euro. Macar sa fi pus o limita de poluare la cele non-Euro in orasele mari, astfel incat sa reduca serios poluarea efectiva, altfel e o dubiosenie politica fara nici o logica.

Si nu in ultimul rand: de ce sunt sensibil mai scumpe masinile electrice decat cele cu motor cu ardere interna? Bateriile sunt de obicei in leasing sau in custodie, deci se platesc separat, motoarele electrice sunt mult mai simple si mai ieftine decat cele cu ardere interna si lipsa cutiei de viteze, a sistemului de racire, de evacuare (catalizator, sonde) ar face masinile electrice mult mai ieftine, nu mai scumpe. Pe deasupra la electrice e chiar mai simplu pentru ca se pot pune motoare mici per roata, nu se mai pierde putere prin transmisie si se simplifica sistemul de tractiune foarte mult, poti avea 4x4 electric cu 4 motoare la roata la pret de pufuleti. Ce justifica costul electricelor in afara de baterie, care e separata?
 
Majoritatea mașinilor electrice sunt făcute să fie cât mai ușoare, ca să țină bateria mai mult - și asta ținând cont de faptul că bateriile-s grele (~200kg pentru o chestie mică gen Leaf până la ~600kg la Tesla S). Comparat cu ~250kg un motor benzină cu tot cu rezervor and stuff, ca să ajungă la o greutate "normală" trebuie să folosească mai multe piese de aluminiu și alte materiale mai ușoare. Aluminiul e mai scump și mai complicat de folosit/montat/îmbinat. Rezultatul e că compactă Leaf are 1.5 tone (300kg peste un Golf) și poate să meargă sub 200km.

Prețul componentelor nu e foarte departe de una cu ardere internă. Un motor de 20KW e vreo $1000, ai nevoie de minim 2 să miști cât de cât ok greutatea bateriilor (sau unul mare și mai scump, pe compacte se pun 60-80KW), pe urmă ai controller-ul de putere mare, și ăla minim $1000 (motoarele-s brushless controlate în curent de obicei, ai nevoie de un controller pe fiecare motor), mai ai circuitul de încărcare încă vreo $1000 (complex pentru o "fermă" de sute/mii de celule li-ion), toate servo-urile trecute pe electric (dar astea cam sunt și acum), frâne și suspensii mai bune că e mașina mai grea, toate sistemele electrice cu eficiență cât mai mare, plus niște ani de r&d ca să nu-ți ia foc bateriile sau alte chestii (atunci când vorbești de sute de amperi prin fire nu e greu să ia foc și "alte chestii"), scut zdravăn pe sub baterii că dacă se înțeapă vreuna e șansă de foc (Tesla au montat scuturi de titan după ce a luat unu' o bucată de metal prin scut și s-a făcut scrum mașina) etc. Sistem de răcire oricum trebuie, în principal pentru controller și baterii.

În momentul ăsta nici nu au de ce să fie ieftine, pentru că ăia care cumpără mașini ieftine n-au ce face cu ele - mașină electrică îți iei când ai unde s-o încarci, adică garaj/curte, ceea ce nu prea e valabil la ăia care caută mașini ieftine.
 
Chiar si asa, un motor cu combustie interna costa intre 3-4000 de euro si peste 14.000 de euro (Rotax 912); la un Golf, de pilda, doar injectoarele sunt vreo 800 de euro bucata (schimbat 4 bucati in mai 2015), ceea ce acopera cu varf si indesat cei 4000 de euro pentru motoarele electrice, controller si circuitul de incarcare si mai raman si bani. Greutatea nu mi se pare o mare problema, nu ia nimeni electrica sa alerge cu ea de nebun si diferenta intre o masina de 1.2 tone si una de 1.5 tone la gol e reala, dar neglijabila la mersul prin oras, tinta curenta a masinilor electrice. Da, nu as pleca cu una sa fac turul Europei conducand 500 km/zi, dar pentru cele 11 luni pe an de condus in Bucuresti o compacta electrica ar fi ideala pe hartie. Motoarele electrice au si avantajul unei curbe de putere mai buna, cei 100 CP ai unui motor cu combustie interna se obtin la turatii la care rar ajungi in practica: la motocicleta am 98 CP la vreo 13.000 rpm in conditiile in care nu am trecut vreodata de 10.000 in peste 3 ani de cand o am, iar de 6.000 nu trec vreodata in oras.
 
Masinile electrice vor fi mai ieftine cand se vor produce in masa. Nimic deosebit aici, doar principii economice.
Motoarele electrice au cuplu constant de cand pornesc pana la turatia maxima, ceea ce le face foarte indicate pentru vehicule. De fapt asta e motivul pentru care au aparut hibridele (si nu azi, conceptul locomotivelor diesel-electrice este vechi).
Asta pe langa ce spune miahi, ca le zice bine.
 
Din câte știu doar Renault îți dau în chirie bateria, în rest chiar trebuie s-o cumperi. Și e problema ta ce faci după câțiva ani, când începe să te lase, și atunci ai prefera să dai 800€ pe injectoare decât 10000€ pe o baterie.

Nu compara prețul de achiziție aftermarket cu prețul de producție al componentelor auto; îți vând cu 800€ injectoarele pentru că pot, nu pentru că atâta costă. E ca la imprimante, mililitrul de cerneală inkjet e unul din cele mai scumpe lichide de pe planetă. Te-au "prins" că ți-ai luat mașină, ți-o trag; pe ei clar nu-i costă atât, dacă aduni prețul pieselor aftermarket îți dă de n ori mai mult decât întreaga mașină nouă. Dar costurile de producție sunt mici pentru că au avut aproape 100 de ani să perfecționeze producția pentru piesele de genul ăsta, la electrice încă nu e cazul. Prețurile pe care le-am dat mai sus pentru electrice sunt minime en-gros de pe la chinezi dubioși de pe alibaba, nu firme "serioase". Există kit-uri de retrofit electric pentru mașini cu ardere internă, cam $6000 e unul fără baterii, și e problema ta cum îl montezi. Tesla cere $10k pe upgrade-ul unei siguranțe, și tot nu e clar dacă își acoperă R&D :smile:.

M-am plimbat un pic cu un Mitsubishi MiEV, cam cea mai ieftină mașină electrică de pe la noi (preț de listă 32k€) și e nasoală, cel puțin interiorul e super plăsticos (bordul de Logan arată excelent față de chestia aia) și incomfortabil (plastice subțiri peste tot, scaune cu buret foarte subțire și foarte tari - ca să facă totul mai ușor).

Din câte am văzut prin studii, se estimează că în ~20 de ani vor fi echivalente (TCO) electricele cu cele cu ardere internă - și asta de fapt pentru că va crește petrolul. Problema principală e că electricele-s au multe hidden costs; tu îți iei electrică și simți cum îți cresc floricele în jur că nu mai poluezi, da' în China ăia nu se mai văd pe stradă de poluare că ți-au făcut ție baterii cu litiu și magneți pentru mașina "eco". Și oricum nu e clar dacă există suficient litiu și alte chestii rare de prin baterii și motoare (ex: cobalt) ca să poată să suporte o producție în masă "adevărată" de mașini electrice. Teoretic se pot recicla, dar costurile de reciclare sunt mai mari decât cele de producție directă.
 
Ideea reducerii poluarii este una micro. Adica acum se gandeste cum sa muti urgent poluarea din centrul orasului super-poluat undeva la periferie, unde poti pune o centrala electrica cu cosuri inalte, a carei poluare este controlata (teoretic) de profesionisti.
 
Personal cred ca viitorul indepartat va fi al masinilor cu motor termic bazat pe arderea hidrogenului. Masinile electrice sunt un moft atata timp cat nu exista tehnologia de stocare a energiei electrice necesare. Hai sa fim seriosi: bateriile din ziua de azi seamana cu prastiile din evul mediu. Parerea mea.
 
Nu stim exact ce ne rezerva viitorul. Dar in principiu ar trebui sa descoperim o sursa de energie neconsumabila si pe cat posibil "curata".
 
Back
Top