Vreau masina. Ce masina vreau?

Nu văd de ce aș da 60-70k pe mașina aceea, poate dacă mi-aș permite aș adăuga-o la o colecție, dar nu este nici de daily driver (prea setoasă), nici de fun (prea puțină putere).

Sincer dacă aș avea 60-70k și aș căuta o mașină, aș pune avans pentru un 911R. Atât.

 
Cineva mi-a dat o tema de recomandare. Este vorba de un SUV mediu, buget de 20-25k, mana a doua. Vrea SUV pentru ca i se pare mai comod la o varsta de peste 55 de ani si nu-l va folosi (aproape) deloc off-road. Cu toate acestea eu am spus ca daca tot e sa fie SUV, sa fie cu tractiune integrala (se pare ca multe SUV-uri medii au ca optional tractiunea integrala). Macar sa nu te ia in cele 3 saptamani de iarna, regretele pentru alegere.
Propunerea de an este sa nu fie mai veche de 2013-2014 si preferabil sa fie din ultimii ani de pre-facelift sau face-lift.
Cilindreea nu se vrea de 3L pe motive de costuri la impozit si se prefera evident diesel, dar probabil un motor extrem de bun pe benzina comparat cu unul foarte slab diesel, va castiga, chiar daca nu e "dizal".
Lista ar fi urmatoarea:
- LR Evoque. Se pare ca este excelent pe on-road dar si destul de bun pe off-road. Poate cel mai bun in ambele situatii. E cool, frumusel si se incadreaza la limita in conditii. Dotarile in schimb sunt slabe pentru a-l putea prinde acolo in buget si se pare ca nu este cea mai fiabila masina (opinii, forumuri, truedelta.com). Se incadreaza in buget in primii ani de productie.
- Audi Q5. Cam la fel ca si Evoque, exceptand ca prefacelift are LED-urile badaranesti iar face-lift nu schimba mult situatia. Nu stiu cum este pe off-road, cred ca nu-l foloseste nimeni asa. Are oricum garda la sol cat de cat joasa. In buget in general sunt destul de saracute. In schimb 2013-2014 pare sa fie un an bun pentru ele ca si fiabilitate.
- Mercedes GLK. As zice uratel si cu multe din cutumele calitatii Mercedes la iesirea din epoca clasica. Frumos dar nu prea :smile: Aparent bunicel pe off-road desi nu se bucura de reputatia Evoque. Totusi ziceam ca nu sunt planificate drumetii off-road. Nu stiu de ce, mi-as dori sa ma pasioneze dar nu reuseste.
- Mazda CX-5. Se pare ca se bucura de o fiabilitate excelenta, consumuri de motorina decente si chiar excelente la benzina. Nu am inca habar cum e pe off-road si nici in general ca masina. Aparent in acel buget si optionalele sunt peste nemtoaice si englezoaice.

Recomandari, opinii? Evident, nu incepem cu de ce SUV, mai bine altceva. Acceptam alte optiuni in afara celor din lista, dar sa fie conform planului.
 
Pe la 25K e un Ford Kuga nou (au in perioada asta nu stiu ce promotie odata cu lansarea modelului nou cu facelift).
 
De studiat desi sunt sceptic ca in 25k inghite si ceva optionale dragute care sa te faca multumit de alegere, dupa ce dispare mirosul de nou.
 
M-am dat si io o data cu un Ford Kuga full-options de-al unui prieten si am ramas cam foarte impresionat (practic am stat cu gura cascata cind a activat parcarea asistata, a fost prima oara in viata mea cind am vazut asa ceva).
E drept ca eu sunt mai rar scos din pestera si poate mai usor impresionabil dar chiar mi-a placut.
As putea doar s-o compar cu un Audi Q6 (tot full-options) de la alt prieten dar Audi-ul era de pe alta planeta.
 
Exista si SUV-uri mai mici de la Honda de exemplu care se incadreaza lejer la ce vrei tu. Adica CR-V-ul.
Dar nu ai specificat clar ce-ti doresti, ai dat exemple din gama premium, unde nu toate SUV-urile sunt incadrate.
 
CR-V-ul a fost scos din lista pe motiv "nu-mi place, e urat". La fel RAV4.
Tucson imi tot atrage atentia dar mi se pare prea nou ca sa cred ca pot exista pareri despre generatia lui ca sa pot recomanda mai departe. Persoana respectiva nu are nici o parere excelenta despre Hyundai, desi a detinut acum multi ani vreo doua pentru scurte perioade de timp. Si nu pentru ca ar fi avut probleme cu ele ci doar pentru ca nu a fost impresionat placut cu nimic.
Se doreste masina de familie, fara copii, 55-60 ani. Drumuri zilnice datorita jobului de aprox 30km in total plus destul de ocazional cate o plimbare. Este si un motiv pentru care nu as zice nu atunci cand recomand optiunilor cu motorare pe benzina cu fiabilitate si consum decent. Ocazional are narav sa batjocoreasca masina carand diverse porcarii in ea, aici ar fi cam singurul argument practic pro SUV contra sedan. In rest ramane placerea de a conduce mai de la inaltime si faptul ca te urci si cobori putin mai usor din ea cand incheieturile nu mai sunt asa prietenoase.
In final ideea de SUV a venit din "mi-a placut cand am mai condus diverse SUV-uri sau miniVAN-uri".
 
Tucson are garanție 5 ani, Sportage 7. Cât de proaste să fie?

XC60 e platformă comună cu Kuga și Evoque.
 
Ce ai listat tu acolo, cu exceptia Mazda sunt masini premium; intra in buget dar intretinerea la genul asta de masini, mai ales la mana a doua, poate sa duca la regrete mai tarziu. :smile:
Cam cum aceeasi bani se gasesc tot felul de SUV-uri noi dar mai putin premium, cum ar fi: Suzuki Vitara, Kia Sportage, Peugeot 3008, Nissan Qashqai, VW Tiguan, Skoda Kodiaq (asta chiar imi place dar am impresia ca inca nu e la vanzare la noi, desi a fost lansata anul trecut).
 
se prefera evident diesel, dar probabil un motor extrem de bun pe benzina comparat cu unul foarte slab diesel, va castiga, chiar daca nu e "dizal"

Dacă motivul acestei alegeri este presupusul cost de exploatare mai mic al unui motor diesel față de unul pe benzină și nu alte considerente (gen putere la turație mică sau altceva), întâmplător mi-au trecut pe sub nas niște calcule comparative făcute de nemți pentru mașini. Dacă e de interes, pot căuta link-urile.

În esență, la dotări similare și capacități cilindrice similare, diferența de cost de achiziție între diesel și benzină era contrabalansată de costul operațional (cu carburantul, alte consumabile, întreținere, impozite și taxe, etc.) anual. Intereant era că nici hibridele sau electricele nu ieșeau din tipar, de parcă producătorii și-au făcut calculele cât să ceară ca să le meargă lor bine din punct de vedere financiar, indiferent de mofturile eco ale clientului. Iar alea pe gaz ieșeau binișor mai prost, pe lângă faptul că nu te lasă cu GPL să intri în orice parcare, și alte chestii.

Pentru cost operațional per kilometru chiar erau tabele detaliate în funcție de numărul de kilometri efectuați într-un an. Diferența între motorină și benzină (remember, nu doar carburantul, ci TOT ce înseamnă cost anual) era atât de mică încât depășea 1 eurocent/km abia dacă făceai peste 30.000km/an. Ori, după ce ai plătit consumabile pentru 30.000km într-un an, să te freci pe burtă că dieselul te-a scos mai ieftin cu 300€ mi se pare la fel de ridicol ca americanii care-și zic „am economisit 100$ la cumpărarea acestui televizor de 55" la reduceri”, nu „am cheltuit 1500$ pe încă un televizor”.

De asemenea, în tabele mai erau și estimările de depreciere a valorii mașinii, pe lună. Gen, ți-ai luat o mașină de 15.000€; pe lângă rata la credit și cheltuielile operaționale, mașina aia se devalorizează cu 350€ pe lună, și fără să conteze prea mult dacă o folosești sau nu. În ansamblu, contul tău + valoarea proprietății tale scad cam cu 700-800€/lună pentru simplul fapt că te-ai vrut proprietar.

Cu chestia asta mie mi s-a cam spart bula cu „diesel e ieftin” și „electric/hibrid e economicos”. Cu asemenea informații se cam șubrezesc și alte mituri, gen „cutia automată este mult mai ineficientă decât cea manuală” (când realitatea îți arată o diferență de 115g CO2/km la cutie automată vs. 99g CO2/km la cutie manuală), sau „motorul mai mare este mai ineficient” (începi să vezi motoare clasa A abia de pe la 1400-1600cmc, motoarele sub 1400cmc sunt de la B în jos).

Dacă ar fi să iau mașină acum, ar fi 1) nouă sau aproape nouă, 2) cu motor din lista ălora premiate în ultimii 1-2 ani, 3) implementat pe un model unde puterea nu a fost tăiată din soft, 4) benzină cu cutie automată sau poate hibridă cu cutie automată dacă prind vreo promoție care să-mi schimbe gratis sau extreeeeem de ieftin acumulatorii după câțiva ani. Dacă e și o pleașcă, cu atât mai bine - de exemplu, VW a lansat noul model Golf care e mai „balonat” de se apropie de Tiguan, și cu ocazia asta dă la preț foarte bun stocurile rămase de Golf din anul trecut, un model foarte bun de altfel.
 
Pentru mers pe distante mai mici la diesel e foarte nasol din mai multe motive:
- motoarele diesel se incalzesc mult mai lent decatr cele pe benzina. Nu doar incalzirea in habitaclu iarna, ci si uzura si poluarea la temperaturi mici
- motoarele diesel polueaza mai rau ca cele pe benzina. Oamenii nu mor de la CO2, dar o fac de la NOx
- motoarele diesel merge excelent la drum lung: consum mic, uzura mica. In schimb in oras, e fix pe dos
- motoarele diesel au intretinerea mai scumpa. Just saying.

PS. Conduc mai mult masini cu motoare diesel decat pe benzina; practic pe benzina doar Duster-ul de l-a luat taica-meu (si motorul e groaznic, mai exact software-ul) foarte rar si motocicleta foarte des. In rest cateva masini VAG sau Peugeot.
 
Din experiența mea, diesel este cel mai bun all arounder. Tabele şi spreadsheets, da, costurile sunt similare, dar eu am văzut cum nu-ți sparge buzunarele când te duci la pompă după ce ai băgat piciorul în ea. Nu, nu pun botul la chestia cu 25-30000 km/mile pe an, diesel este clar superior la câtă motorină bagi comparativ cu benzina, le-am avut pe ambele şi benzina aproape m-a dus la disperare cu setea.

Benzină mi-aș lua de fun ceva foarte puternic sau un GT pentru plimbările cu adevărat lungi (dracu vrea să conducă 5000km, dar poate aș face asta într-un Porsche sau un Ferrari făcut pentru așa ceva (exemplu am dat mai sus)).

Pentru oraș exclusiv mi-aș lua doar electrică, ceva Nissan Leaf gen. Dar aici depinde ce perks ai în țara unde locuiești şi disponibilitatea stațiilor de încărcare plus parcare moca, scutire de taxe şi impozite şamd etc.

Cât despre ce spune Adi acolo, mituri urbane care nu mai sunt valabile de vreo trei generații de diesel încoace. Dar depinde ce înseamnă distanțe mici, te duci până la colț să cumperi șaorma cu mașina (că altfel te atacă haite de câini, trustory btw) sau mers la servici 3-4km?


 
Asta iarna (-10 grade) mergeam cu Audi la birou si abia pe la Razoare (20 min si vreo 7km) se misca acul de la temperatura de la minim (60 de grade). Am vorbit cu un amic de la PVB cu multa experienta la motoarele VAG si zicea ca asa fac cam toate alea diesel. Cu SuperNova (motor Renault, benzina) incepea sa se incalzeasca in capul strazii, 1 km si vreo 3 minute.

Consum cu aceeasi masina, un Golf 1.6 diesel: 4-5 in afara orasului, 10-12 in oras. Consum cu SuperNova, 1.4 benzina: 6-7 in afara, 8-10 in oras. Mult mai consistent. Da, la drum lung e rau pe benzina, dar in oras era mai bine.

Aia cu poluarea e pe bune: motoarele diesel fara injectie de uree (BlueMotion) emit oxizi de azot. Alea pe benzina nu, dar produc mai mult CO2. Nu e mit, e realitate.
 
Din ce an este Audi? Dar Golful?

Oxizii de azot emiși de un diesel modern sunt fix pix. Sunt acolo, dar o flotă întreagă de dieseluri nu poluează nici 5% cât o fabrică din China.


 
Back
Top