se prefera evident diesel, dar probabil un motor extrem de bun pe benzina comparat cu unul foarte slab diesel, va castiga, chiar daca nu e "dizal"
Dacă motivul acestei alegeri este presupusul cost de exploatare mai mic al unui motor diesel față de unul pe benzină și nu alte considerente (gen putere la turație mică sau altceva), întâmplător mi-au trecut pe sub nas niște calcule comparative făcute de nemți pentru mașini. Dacă e de interes, pot căuta link-urile.
În esență, la dotări similare și capacități cilindrice similare, diferența de cost de achiziție între diesel și benzină era contrabalansată de costul operațional (cu carburantul, alte consumabile, întreținere, impozite și taxe, etc.) anual. Intereant era că nici hibridele sau electricele nu ieșeau din tipar, de parcă producătorii și-au făcut calculele cât să ceară ca să le meargă lor bine din punct de vedere financiar, indiferent de mofturile eco ale clientului. Iar alea pe gaz ieșeau binișor mai prost, pe lângă faptul că nu te lasă cu GPL să intri în orice parcare, și alte chestii.
Pentru cost operațional per kilometru chiar erau tabele detaliate în funcție de numărul de kilometri efectuați într-un an. Diferența între motorină și benzină (remember, nu doar carburantul, ci TOT ce înseamnă cost anual) era atât de mică încât depășea 1 eurocent/km abia dacă făceai peste 30.000km/an. Ori, după ce ai plătit consumabile pentru 30.000km într-un an, să te freci pe burtă că dieselul te-a scos mai ieftin cu 300€ mi se pare la fel de ridicol ca americanii care-și zic „am economisit 100$ la cumpărarea acestui televizor de 55" la reduceri”, nu „am cheltuit 1500$ pe încă un televizor”.
De asemenea, în tabele mai erau și estimările de depreciere a valorii mașinii, pe lună. Gen, ți-ai luat o mașină de 15.000€; pe lângă rata la credit și cheltuielile operaționale, mașina aia se devalorizează cu 350€ pe lună, și fără să conteze prea mult dacă o folosești sau nu. În ansamblu, contul tău + valoarea proprietății tale scad cam cu 700-800€/lună pentru simplul fapt că te-ai vrut proprietar.
Cu chestia asta mie mi s-a cam spart bula cu „diesel e ieftin” și „electric/hibrid e economicos”. Cu asemenea informații se cam șubrezesc și alte mituri, gen „cutia automată este mult mai ineficientă decât cea manuală” (când realitatea îți arată o diferență de 115g CO2/km la cutie automată vs. 99g CO2/km la cutie manuală), sau „motorul mai mare este mai ineficient” (începi să vezi motoare clasa A abia de pe la 1400-1600cmc, motoarele sub 1400cmc sunt de la B în jos).
Dacă ar fi să iau mașină acum, ar fi 1) nouă sau aproape nouă, 2) cu motor din lista ălora premiate în ultimii 1-2 ani, 3) implementat pe un model unde puterea nu a fost tăiată din soft, 4) benzină cu cutie automată sau poate hibridă cu cutie automată dacă prind vreo promoție care să-mi schimbe gratis sau extreeeeem de ieftin acumulatorii după câțiva ani. Dacă e și o pleașcă, cu atât mai bine - de exemplu, VW a lansat noul model Golf care e mai „balonat” de se apropie de Tiguan, și cu ocazia asta dă la preț foarte bun stocurile rămase de Golf din anul trecut, un model foarte bun de altfel.