Motor de începător

Cred ca legea e facuta ca sa includa si drumurile cu o singura banda in ambele sensuri sau cat mai multe situatii posibile.
După cum spuneam, ar trebui să includem și emergency flares să știe unde să aterizeze elicopterul SMURD.

Apropos de ce spune puterfixer am întâlnit deranjant de multe persoane în România care îmi explicau cum ar extrage oameni dintr-o mașină avariată/răsturnată "să nu explodeze". Evident metodologia era absolut imbecilă și sunt convins că puși într-o situație de genul ar lăsa mulți oameni paralizați - ceea ce n-ar fi cazul dacă ar chema ambulanța ca orice om normal, mașinile nu explodează deloc așa ușor ca în filme. La fel cum sunt și americani care-și burdușesc dulapul cu arme în ideea schizoidă că s-ar lua la trântă cu guvernul și armata "dacă trebuie" avem și românii "bine intenționați" care te pot omorî cu zile sau te pot lăsa într-o stare vegetativă sau paraplegic pentru că deși au zero training de medicină de urgență și de extras oameni din vehicule ei tot încearcă. Ca să se simtă și ei eroi. Și să nu explodeze mașina :facepalm:
 
Nu le da prea multe idei ca e posibil sa le puna in aplicare.
Dar macar teoretic legea ar trebui sa cuprinda cat mai multe situatii posibile in viata reala.
 
Acum câteva săptămâni a luat foc o mașină în nou inauguratul pasaj Unirii din București. Dădeau la știri imaginile de pe camera de supraveghere video din pasaj, și comentau că uite cum treceau restul pe lângă fără să oprească nimeni și să scoată extinctorul, nț nț nț, ce zice legea că ești obligat dacă vezi un accident să oprești și să dai primul ajutor.

Niște tâmpiți.

Să oprești ca să ce, să mori și tu de la gaze, fum și poate o explozie, în timp ce scuturi pișulică ăla de extinctor în direcția generală a unei mașini arzând ca o torță? Să mai și blochezi pe alții ce vin din spate și care acum sunt prinși în tunel? Să nu poată ajunge nici autospecialele și ambulanțele?
 
Nu le da prea multe idei ca e posibil sa le puna in aplicare.
Dar macar teoretic legea ar trebui sa cuprinda cat mai multe situatii posibile in viata reala.
Tot teoretic, în viața reală numărul și varietatea situațiilor posibile este infinit, prin urmare poți scrie exabiți de legi în notepad și nu ai cum să atingi așa o performanță.

Asta nu înseamnă că nu vor încerca și vor rata monumental pentru că cine se strecoară se strecoară oricum.
 
Prin SUA in unele zone e obligatoriu sa ai emergency flares. Le cumperi de pe Amazon sau de la magazinele locale. In Romania sunt considerate materiale pirotehnice supuse autorizarii si sunt interzise pentru uz general, chiar daca ai putea obtine autorizatie sa cumperi sau importi tot nu ai voie sa le tii in portbagajul masinii.

La pistoale de semnalizare e si mai rau, desi e recomandat ca pilotii sa aibe unul in carlinga: trebuie sa il tii in seif (cine cara un seif in carlinga?) si toti pilotii de pe avionul ala trebuie sa aibe permis de arma. Sigur ca da, isteti guvernantii.

La extinctoare valabilitatea e importanta si o inteleg: de mai multe ori am vazut cate o masina cu fum sub capota sau chiar flacara deschisa, oameni care opreau cu cate un extinctor, apasau si ... fsss nu prea mai mergea sau nu mergea deloc pentru ca aveau 10 ani de la ultima reumplere. Au durata de viata limitata. Taica-meu le ducea la un centru si le re-umpleau si le prelungeau valabilitatea, mergea o data la 2 ani cu cate 5-6 si le rezolva, dar nu stiu unde era asta.
 
Pompierii parcă făceau reumplerea și verificarea (cu actualizarea datei de expirare). Sunt și extinctoare cu manometru de presiune.

Dar problema de fond este obligativitatea de a pune un gigi habarnistu să se apropie de foc și să se joace de-a pompierul sau medicul.
 
Si aici sunt recomandate flares pentru barci, cu toate ca nu este obligatoriu. Dar asta inseamna ca se pot cumpara liber.
 
Sunt curios care este motivul pentru care "instalezi" triunghiul reflectorizant în fața autovehiculului (presupunând că n-ai făcut vreun tête-à-queue). Sau ne-am obișnuit în România cu vehiculele care circulă și pe contrasens ca fiind ceva normal? Care este logica la autostradă sau drumuri expres care au sensurile izolate de contrasens?
Este foarte normal sa circuli temporar pe contrasens cand depasesti. Eu personal n-as vrea sa ma trezesc cu o masina nesemnalizata, noaptea, care ocupa contrasensul in timp ce depasesc ceva.
 
Sunt curios care este motivul pentru care "instalezi" triunghiul reflectorizant în fața autovehiculului (presupunând că n-ai făcut vreun tête-à-queue). Sau ne-am obișnuit în România cu vehiculele care circulă și pe contrasens ca fiind ceva normal? Care este logica la autostradă sau drumuri expres care au sensurile izolate de contrasens?
Bănuiesc că prevederea vrea să acopere situația generică în care ai rămas cu mașina în drum și trebuie să o faci vizibilă pentru ceilalți, inclusiv pe un drum cu o bandă pe sens unde se fac depășiri.

Acum, oportunitatea unei prevederi de genul ăsta o fi discutabilă, dar odată ce ai stabilit că e oportună, e preferabil ca articolul din lege să fie o regulă generală care să acopere cât mai multe situații posibile, și nu să intri în niște excepții și detalii neaplicabile legate de cum folosești un triunghi pe sensuri unice și două în alte situații. Pentru că văd foarte multă suprareglementare pentru „alte situații” în toate domeniile, în cazuri în care e evident că nimeni nu poate ști și acoperi toate scenariile posibile. Iar atunci ar trebui ca legiuitorul să își conștientizeze limitările și să facă un pas în spate spre un cadru mai general de reglementare, și nu să meargă fix invers spre un număr de excepții care depășesc literele alfabetului și care oricum nu acoperă tot.

Deci din 2023 avem iar Hornet și Transalp.
 
Nu mi-au placut niciodata motocicletele alea. Hornet pentru lipsa protectiei la vant, Transalp pentru ca nu era buna de nimic, nu era nici adventure, nici offroad, era 90% on road. Daca se compara cu T7 actual atunci are sens, dar aia cu care am mers a fost o dezamagire extrema.
 
Am pus suspensie de la HyperPro (niste olandezi) in locul celei standard pe Honda. Nu mai face ca un pogo stick spatele, desi nu e inca reglata.

Am luat si arc progresiv pentru furca, dar inca nu l-am montat, instructiunile sunt cam vagi si nu imi e clar cat ulei hidraulic trebuie pus in unul din bratele furcii. Cu arcul de fabrica la orice frana se lasa mult prea mult in fata, e prea moale.
 
Azi am montat si arcul progresiv. Impreuna cu uleiul hidraulic de alta vascozitate (SAE 15 in loc de 10), s-a imbunatatit sensibil stabilitatea motocicletei si comportamentul pe franare. Am facut vreo 30 km pe sosea si doar 1 km offroad, inca nu imi dau seama cum merge offroad, dar pe sosea e impecabil. Cei mai bine ~180 de euro cheltuiti la o motocicleta (arc, ulei, transport, fara montaj). Tipii de la service spuneau ca au montat si merita 800 de euro kitul de la Rally Raid , dar nu imi imaginez ce poate sa faca in plus la banii aia, nu cred ca e vorba de gatit, spalat si facut curat si nici masaj terapeutic dupa fiecare tura offroad. (btw: ei nu vand nimic, doar monteaza si e acelasi pret montajul)

Astept cu interes la primavara a doua motocicleta din modelul asta. Suspensia spate o schimb tot eu, iar pe fata tot in service ma duc, daca pe spate e doar de inlocuit o piesa, pe fata e mai murdar, trebuie reciclat uleiul vechi, e mult mai usor daca ai sculele lor specializate si pretul in service e prea atractiv ca sa ma complic.
 
Alegerea unor cauciucuri pentru motociclete dual sport e probabil cea mai dificila chestie posibila in domeniul auto-moto.

La masina e simplu: ai cauciucuri de vara, de iarna, mixte si eventual AT, dar alea sunt exceptii. Exista reviews si topuri cu multe cifre si in functie de buget si tipul dorit deja cauti sa le comanzi. Daca intri pe site la un producator mai mare, gen Michelin, spui ce masina ai si iti da o lista scurta de optiuni. Asta e esential.

La moto e similar, doar ca de obicei disponibilitatea in Romania e mai limitata decat prin alte parti. Mai exista problema ca multe reviews sunt facute in SUA cu marci si modele care nu exista in Europa, dar nu e asa grav, daca mergi pe Michelin, Dunlop sau Pirelli tot gasesti ceva.

La dual-sport e jale. Exista cauciucuri pe categorii, de la 90% strada cu 10% offroad la 80-20, 50-50, 10-90. Si gruparea, in special la 50-50, e foarte aproximativa. Sunt diferente uriase intre 90-10 si 10-90 din toate punctele de vedere. Presupunand ca vrei ceva street legal (cam exclus 10-90) dar totusi cu capabilitati offroad, te uiti la 50-50 si gasesti, spre exemplu, 5 modele foarte diferite la un singur tip de Michelin; de la nisip la piatra si 3 categorii intermediare, alea de nisip le rupi prin bolovani in doar cateva sute de km, iar alea de bolovani nu au aproape deloc tractiune in nisip sau noroi. Si ca sa puna capac, multe din cauciucurile astea au durata de viata sub 5000km, unele chiar sub 3000km. Daca vrei sa faci TET in Pirinei (Franta, Andora, Spania), zona foarte frumoasa pentru offroad de vizitat, faci vreo 2500 de kilometri pe sosea, vreo 1000 km in zona pana la Bilbao si inapoi si apoi inca 2500 de km pe sosea. Daca mergi cu 90-10 nu poti merge offroad, daca mergi cu 50-50 termini cauciucurile inainte sa ajungi la Bilbao si te cam chinui pe sosea, crampoanele alea nu sunt deloc line si silentioase pe asfalt.

Poti sa pui motocicletele pe remorca si sa mergi cu masina pana in Franta. Sau sa iei un set de cauciucuri cu tine, le schimbi in Franta, mergi pe offroad si le schimbi iar cand te intorci, dar trebuie sa le depozitezi undeva pe alea de sosea. Sau trimiti motocicletele cu o duba si iei avionul. Sau iei niste 80-20 si te chinui pe offroad. Sau ...

Asa ca am un OneNote cu o duzina de optiuni pe post de lista scurta, dupa ore si ore de cautari, vazut reviews, plus vorbit cu diversi oameni care au mers cu asa ceva. Si cand o sa se consume cauciucurile de fabrica, in cateva luni, o sa cumpar probabil 2 seturi diferite, unul mai de sosea (80-20) si unul mai de offroad si o sa schimb intre ele, operatiune consumatoare de timp si destul de dificila (peretii foarte rigizi, se demonteaza si monteaza greu, nu merge pe aparatul de la vulcanizare).

E o tipa, Itchy Boots (Noraly Schoenmaker, olandeza) care de vreo 6 ani strabate lumea in lung si lat, mult pe offroad si in ultimii 2 ani pe o motocicleta ca a mea. Acum cateva zile se chinuia prin Nigeria cu niste noroaie si cauciucuri 50-50, ca merge destul de mult si pe sosele. Am aflat de mult ca The Long Way Down e mai mult film artistic, ca au fost sponsorizati de BMW si insotiti de masini cu echipamente, altfel BMW-urile alea uriase si grele nu ar fi traversat Africa decat pe platforma. Dar cand BMW vinde motociclete din alea la peste 20k Euro raman destui bani de marketing. Prin comparatie, Itchy Boots, chiar sponsorizata cu echipament de Revit si Arai, face drumurile singura, fara echipa de suport si in conditii realiste, motocicleta de fabrica cu customizari pe care si le poate face oricine cu cateva sute de euro, de pilda in Otopeni.
 
Am fost cu un R1200 in Tibet. E greu si nu fun, dar merge prin rauri si pietre. Evident, nu recomand incepatorilor, dupa 3200km eram terminat fizic.
Singura chestie nasoala era cu cauciucurile tubeless care sunt greu de depanat daca faci pana.
 
Un prieten a avut 1200 GS si si-a luat apoi 1250 GSA; nu stiu daca a mers 5 km pe offroad cu ele, din care vreo 2 i-am facut eu ca sa vad cum se comporta. Parca au 260kg, aproape dublu fata de a mea. Da, am facut impreuna o tura pana in Franta si inapoi si cutiile alea de bagaje uriase (vreo 150 de litri) sunt comode, rezervorul de peste 30 de litri e arhisuficient, seaua incalzita si mansoanele incalzite erau bune prin munti, dar un adventure folosit integral ca tourer nu isi justifica existenta, mai ales la costul urias, de peste 3 ori cat motocicleta mea.
 
Clar nu isi are rostul off-road, nu prea exista cauciucuri pentru asa ceva la marimea aia. Dar asta nu inseamna ca nu se poate, am facut off-road si cu alte moto mult mai nepotrivite.
 
Surprinzator, dar Honda nu a crescut preturile in ritm cu inflatia, un CRF 300 Rally e doar cu vreo 200 de euro mai scump decat acum 2 ani. Daca ramane valabil programul Rabla si pentru moto, se pare ca o sa mai apara inca una in curte. Pentru un incepator.
 
Back
Top