Motor de începător

Poți să treci alimentarea de la far prin multimetru, setat pe măsurat curenți, stând cu motorul la relanti în curte? În cel mai rău caz se arde siguranța din multimetru dacă trece de 10A, sau poate se fufu multimetrul dacă-l ții în uz cu orele pentru a trece câțiva amperi prin el.

Unele multimetre au mai multe borne pentru măsurat curenți, una e pentru maxim 10A dar trece prin siguranță fuzibilă în interior, cealaltă e pentru măsurat curenți mai mari (16A?) fără a trece prin vreo siguranță dar pe timp foarte scurt că altfel se arde aparatul.
 
Pe al meu scrie ca cea de 10A e unfused, cealalta e pana la 200mA. Deci risc un multimetru daca ceva e in neregula, nu? A fost 100 de lei acum 15 ani, dar si-a facut treaba cu brio pana acum, nu l-as pedepsi.

Sigur ca pot sa masor in curte cu motorul la relanti, trebuie doar sa desfac o bucata de carena. Dar am descoperit ca oricum nu mai am H4 pe led in casa, stiam ca un H7 s-a ars si l-am inlocuit acum vreo 2 ani, setul de H4 cred ca l-am dat cuiva ca nu mai e in dulap. Ori o las balta, ori plang o saptamana dupa ce comand un Philips. Momentan nu sunt depresiv, nu comand nimic. Aveam un gand sa dau o tura pana in Varsovia cu varul meu peste 3 saptamani, dar inca nu e nimic sigur si Polonia nu e pe lista de tari in care Philips-urile alea sunt street legal, desi Germania si Austria sunt si parca astea sunt cele mai stricte de prin Europa.
 
Păi dacă instalația inițială ținea 2 becuri cu incandescență, dar nu furniza suficient curent alternatorul, nu ai de ce să îți faci griji. Becurile cu LED consumă mai puțin. Cât de puțin.... folosești ampermetrul, pentru că oricum o să ai variabilitate și contează exact cele două becuri folosite de tine.
 
În principal nu se întâmplă nimic rău - cel mult arzi o siguranță de prin multimetru (ok, al tău n-are, trist, dar poți folosi în serie o siguranță de la moto de 5A ca să fii sigur că nu prăjești drăcia). Doar să ai grijă să folosești bornele care trebuie (de obicei borna de curent mare e separată, cheia e să o folosești doar cât măsori și pe urmă bagi înapoi în borna normală, mai ales dacă multimetrul nu știe detecteze bornele și să dea warnings; borna de măsurat curent e practic un scurtcircuit controlat, adică poți să prăjești alte chestii dacă vrei să măsori tensiune când sonda e legată la borna de curent). Alt lucru important e să nu măsori mult timp curenți mari (multimetrele au niște limite de duty cycle la măsurat curenți mari, gen 1 minut de măsurat 10A => lași N minute să se răcească).

Dacă vrei măsurători exacte, e util să vezi și tensiunea în timp ce alimentezi sarcina, ca să fii sigur că nu variază tensiunea când alimentezi becul.
 
Am gasit un datasheet de la Osram pentru un H7, consuma 19w. Deci 1.5A aprox/bucata.
Nici o sansa sa dauneze aparatului de masura. Acel shunt ar trebui sa duca 10A/120w pentru scurt timp fara probleme, exceptie daca e facut din chinezium.
Becurile cu incandescenta se comporta ca un scurt-circuit cand sunt reci si rezistenta creste cand se incalzesc, deci consumul scade pana se stabilizeaza. Acolo ai avea probleme cu aparatul.
Astea cu LED au sursa de curent constant, deci comportamentul e diferit, sursa e tot in comutatie deci clipeste (nu vizibil, probabil la zeci de kHz). Singura lor buba e ca partea cu ventilatorul e sensibila.
O alta ciudatenie: un vecin a incercat sa le puna pe un enduro fara baterie, nu tolereaza spike-urile de la alternator si se ard in cateva secunde (pentru ca alt bec nu exista oricum). Nu ar trebui sa se intample la moto de strada care au baterie si care functioneaza ca un regulator.
 
Păi dacă instalația inițială ținea 2 becuri cu incandescență, dar nu furniza suficient curent alternatorul, nu ai de ce să îți faci griji. Becurile cu LED consumă mai puțin. Cât de puțin.... folosești ampermetrul, pentru că oricum o să ai variabilitate și contează exact cele două becuri folosite de tine.
Pai dupa cum am spus am ramas fara curent la semafor, noaptea in oras.
Si unele leduri consuma enorm, gen cel dintr-un link de mai sus care zice 40W. Majoritatea chinezariilor nu zic nimic, alea de $20. Da, Osram si Philips spun 18-20W, excelent, dar costa ++:shocked:.
 
Cumva incredibil că accountability & R&D and engineering reflect in the final consumer product unlike stuff made in a shed with a box of scraps (but not by Tony Stark). :biggrin:
 
Da, trebuie sa ai multi contabili si ingineri ca sa faci un produs de 5 ori mai scump. Sau sa crezi ca numele companiei justifica diferenta. Pana la urma si chinezii au un profit, deci costul de productie e chiar mai mic.

E ca si cum ai spune ca Intel poate sa vanda procesoare similare de 5 ori mai scump decat AMD, VIA sau Cyrix pentru ca banane au costuri mai mari. Nu e prea mult R&D ca sa pui un led si un mic circuit de alimentare de 2$ pe o bucata de aluminiu.
 
Ceva imi spune ca daca chinezul zice 40w si Osram zice 18-20w ceva e putred.
Apoi, daca consuma 40w in loc de un bec incandescent sau halogen de 45/55w tot e mai putin decat incarcarea proiectata de producator.
Mie nu mi s-a intamplat sa se descarce la semafor, cu becurile indicate de producator. Abia tarziu am schimbat pozitia cu LED.
Sa nu fie altceva acolo.
 
Da, trebuie sa ai multi contabili si ingineri ca sa faci un produs de 5 ori mai scump. Sau sa crezi ca numele companiei justifica diferenta. Pana la urma si chinezii au un profit, deci costul de productie e chiar mai mic.

E ca si cum ai spune ca Intel poate sa vanda procesoare similare de 5 ori mai scump decat AMD, VIA sau Cyrix pentru ca banane au costuri mai mari. Nu e prea mult R&D ca sa pui un led si un mic circuit de alimentare de 2$ pe o bucata de aluminiu.
Dacă Philips ar vinde fix aceleași produse chinezești la preț triplu aș mai spune, dar nu-i cazul. Ai o vârstă, Moș Crăciun nu există, etc.

Ca idee, este plin de keycaps chinezești pe aliexpress, nu înseamnă că sunt de calitate la fel de bună cu ce scoate GMK la prețuri de 4-5x mai mari. Calitatea nu-i chiar de 4-5 ori mai bună, dar este sesizabilă peste. A, că poți să tastezi și pe alea, cu siguranță.
Chinezii nu-s AMD și Philips/Osram nu sunt Intel. Chinezii sunt chinezi, au calitate care se plătește la același preț cu cele din Occident sau prețuri de 5 ori mai mici și se arde prostia în 2-3 luni (am multe chinezisme luate atât de pe Ali cât și de pe emag (chinezării ieftine vândute de bulgari), au crăpat aproape toate fără excepție. Am și LEDuri serioase în farurile de la mașină care merg și-n ziua de azi din 2015, pornite zilnic, nu s-a ars nimic.

Nu zic că Osram/Philips nu folosesc fabrici chinezești, da' ăia produc pentru ei, deci QC/QA de top altfel Philips/Osram se duc la alți chinezi care pot face asta (eventual și mai ieftin :biggrin:). Ce-ți vând ție chinezii pe aliexpress la preț "bun" sunt practic păcănele - există șansa să meargă, dar nu se știe când, Schrödinger's LED bulb.

Și Apple face iPhones și iPads în China și prin jur, nu înseamnă că sunt asamblate/făcute prost. Acum ia un telefon sau o tabletă din târg din Shenzhen la $25 și vezi cum merge, ce ecran are, cum se mișcă, etc.

Din nou, prima mea tastatură mecanică a costat £430 doar carcasa (Mekanisk Fjell), CNC + anodizare în China, calitate impecabilă. Azi poți lua chestii similare cu $200 la calitate aproape similară (KBDFans Tofu v2), dar atunci dacă dădeai $200 pe chinezărie (KBDFans Tofu) te tăiai în muchii și anodizarea era în dégradé (fără a fi un feature). Dacă hw/sw Apple ar fi la fel de ușor de duplicat ai avea și iPhones/iPads la $300 cu QC decent, din păcate nu există așa ceva.


P.S.: să ne înțelegem, nu zic că nu există "chinezării" bune (am nimerit niște becuri LED pentru faruri absolut excepționale, luminează Peugeot 307 la fel ca Mondeo minus mișcarea pe curbă :biggrin:), dar am plătit €100 pe pereche, nu 100 RON.
 
Repet: producatorul a pus 2 becuri pe faza scurta, a descoperit ca nu tine, a decuplat unul si a vandut motocicletele asa. "decuplat" inseamna eliminat firul din cupla de langa furca pana la soclul H4, dar restul instalatiei exista si a lasat H4, nu a convertit in H7, deci punand un fir de 20 cm se poate restaura functionalitatea originala prost proiectata. Chiar si comutatorul de faza lunga/faza scurta pe soclul ala e functional, cand aprinzi faza lunga o stinge pe cea scurta ca sa nu topesti farul la peste 100W.

Deci stiu ca nu merge cu 2 becuri halogen de 55W bucata, dar nu am avut probleme cu unul singur. Nu stiu care e limita, ca depinde cel mai mult de regimul de mers - in mers normal si 110W e ok, la semafor probabil si 55W e prea mult. Cu Philips 2x18W e fantastic, 36W in total e mai putin decat un singur bec halogen, daca ar fi la un pret decent. Nu e vorba ca nu am 100 de euro, ci ca nu dau 100 de euro pe 2 becuri asa cum nu dau 10$ pe o cafea cand gasesc una decenta cu 2$, mi se pare o aberatie.

Chinezul cu 40W probabil baga curent cat poate de mult intr-un Cree de generatie mai veche cu un circuit de alimentare cat mai ieftin si cu pierderi. Philips are leduri mai eficiente si circuit de alimentare mai eficient, dar totusi 5x la pret nu mi se pare justificat. Pana la urma piata decide preturile, cumperi sau nu. In Romania seria Pro6000 nici nu exista pe piata, deci nu cred ca e atat de populara. Si pentru ceva mai multa lumina pe faza scurta e o decizie simpla: skip!
 
Deci stiu ca nu merge cu 2 becuri halogen de 55W bucata, dar nu am avut probleme cu unul singur. Nu stiu care e limita, ca depinde cel mai mult de regimul de mers - in mers normal si 110W e ok, la semafor probabil si 55W e prea mult. Cu Philips 2x18W e fantastic, 36W in total e mai putin decat un singur bec halogen, daca ar fi la un pret decent. Nu e vorba ca nu am 100 de euro, ci ca nu dau 100 de euro pe 2 becuri asa cum nu dau 10$ pe o cafea cand gasesc una decenta cu 2$, mi se pare o aberatie.
Există zone unde nu găsești cafea decât începând de la $4, dar pot să înțeleg ideea.

Chinezul cu 40W probabil baga curent cat poate de mult intr-un Cree de generatie mai veche cu un circuit de alimentare cat mai ieftin si cu pierderi. Philips are leduri mai eficiente si circuit de alimentare mai eficient, dar totusi 5x la pret nu mi se pare justificat. Pana la urma piata decide preturile, cumperi sau nu. In Romania seria Pro6000 nici nu exista pe piata, deci nu cred ca e atat de populara. Si pentru ceva mai multa lumina pe faza scurta e o decizie simpla: skip!
Pot înțelege atitudinea ta, din nou, justificarea este simplă, R&D costs. Când lumea nu mai cumpără acele costuri nu scad, deci Philips o să cumpere de la chinezi și o să vândă la 1.5x preț cu firma ca justificare, sper că asta ți se pare corect? Nu, deci o să cumperi tot chinesium stuff iar Philips o să intre în faliment și-o să fie cumpărată de Microsoft* :biggrin:

*Mă refer evident la situația Nokia pre-achiziția Microsoft, au făcut fix ce am descris mai sus.

Edit: nu zic să salvezi tu Philips, doar trag niște concluzii legate de starea și atitudinea oamenilor momentan, nu știu dacă-i de la vreme, Mercur retrograd sau scăderea presiunii atmosferice. Probabil 7 lei sticla de Pepsi la 0.33 este ok (știu că nu ți se pare ok, că nu mai bei, numa' zic, ăla-i consumabil) - sau restul prețurilor duse-n absurd.
 
Au trecut vremurile când prețurile erau determinate de costurile fixe și variabile per bucată de produs finit + adaos comercial. Prețul reflectă percepția consumatorului privind valoarea (în sensul de utilitate) produsului, cu alte cuvinte cât de mult este dispus să plătească pentru a avea ceva. De-aia există și costul de oportunitate, și costul de prestigiu, și taxa de fiță, și o grămadă de altele; nu e doar un calcul matematic economic, ci și multă psihologie care variază geografic și demografic.

De-aia același produs poate avea strategii de preț complet diferite în țări diferite pentru fix aceleași produse, doar fiindcă nivel de trai diferit - de exemplu televizoarele Samsung în anii 90 vândute în România erau la o treime din prețul din Europa centrală fiindcă erau multe familii cu putere mică de cumpărare aveau nevoie de primul lor TV color, și Samsung voia ca brandul lor să fie prima experiență cu tehnologia modernă ca să fie apoi brandul preferat și pentru orice altceva, and it f-ing worked. Sau, fițe-n cap - niște detergenți au fost multă vreme în România cei mai scumpi din toată Europa fiindcă românul trăia după ideea „scump e bun, ieftin e prost”, și atunci n-o să fie producătorul prost să refuze clienți care îi cumpără produsele doar dacă-s foarte scumpe.

Probabil strategia care funcționează cel mai bine pentru deciziile de cumpărare țin de Total Cost of Ownership pentru o perioadă mai lungă de timp. Dacă iei becuri de far proaste, care în 5 ani te fac să schimbi 8 rânduri de becuri fiindcă se tot ard + o baterie + poate și un far topit de la căldură, costul e ț. Dacă iei becuri bune dar scumpe cu crengi, și te țin 5 ani fără să le schimbi, fără să-ți fufu bateria, fără să afume farul, și te-au costat 20% din ț, păi e cam clară decizia, chiar dacă prețul de achiziție pentru 1 bec ar zice altceva.
 
Au trecut vremurile când prețurile erau determinate de costurile fixe și variabile per bucată de produs finit + adaos comercial. Prețul reflectă percepția consumatorului privind valoarea (în sensul de utilitate) produsului, cu alte cuvinte cât de mult este dispus să plătească pentru a avea ceva. De-aia există și costul de oportunitate, și costul de prestigiu, și taxa de fiță, și o grămadă de altele; nu e doar un calcul matematic economic, ci și multă psihologie care variază geografic și demografic.
Exact. Cred ca fix despre asta e vorba aici.
Probabil strategia care funcționează cel mai bine pentru deciziile de cumpărare țin de Total Cost of Ownership pentru o perioadă mai lungă de timp. Dacă iei becuri de far proaste, care în 5 ani te fac să schimbi 8 rânduri de becuri fiindcă se tot ard + o baterie + poate și un far topit de la căldură, costul e ț. Dacă iei becuri bune dar scumpe cu crengi, și te țin 5 ani fără să le schimbi, fără să-ți fufu bateria, fără să afume farul, și te-au costat 20% din ț, păi e cam clară decizia, chiar dacă prețul de achiziție pentru 1 bec ar zice altceva.
Tocmai ca am avut experienta unui bec din setul de 18$, a functionat impecabil aproape 10 ani, doar ca nu stiu cat consuma si daca pot pune un al doilea, model diferit (H4) pe care o sa fie nevoie sa il cumpar de pe Ali si pe care nu il pot masura in avans. Si cautand alternative am dat de Philips Luis Vuitton placat cu piele de anus de crocodil, cu un pret pe masura.
 
General vorbind, chinezariile sunt aproximativ putin mai mult de jumatate din consumul celor de marca.
Durata de viata e comentabila, depinde de multi factori, caldura omoara LED-urile.
 
General vorbind, chinezariile sunt aproximativ putin mai mult de jumatate din consumul celor de marca.
Durata de viata e comentabila, depinde de multi factori, caldura omoara LED-urile.
Sunt curios, ce ar face LEDurile să clipească stroboscopic? Am avut o pereche pe stopurile pe frână la Peugeot 307 care efectiv făceau ca un stroboscop după ~1-2 luni.
M-am gândit că poate nu este de la LEDuri per-se, ci ceva caps/gândaci pocniți pe PCB pe acolo. Nu le-am desfăcut încă.
 
Sursa lor de alimentare are si ea componente care se pot defecta. Pentru ca gandacii aia sunt cam importanti in treaba asta.
Nu stiu ce fel de sursa de alimentare au dar nu prea ar fi nevoie de condensatori acolo.
Ar fi o minune sa le desfaci, sa repari si sa le repui la loc functionale. Pentru ca sunt facute cu cositor fara plumb care e o pacoste, nu mai zic de cat de mici sunt componentele SMD folosite.
 
Două cauze, ori sursă bușită (dar de obicei la cele de 220v), ori e un LED care se încălzește și întrerupe circuitul sau consumă prea mult când face asta (și pe urmă se răcește => merge iar). Becurile bune au LED-urile binned astfel încât să fie foarte apropiate ca specificații, pentru că altfel o să se încălzească diferit și o să crape în diverse moduri funny, cum e ăsta cu clipitul. Becurile chinezești... dumnezo cu mila. Cam așa arată un caz extrem de LED-uri neîmperecheate:


Problema cu desfăcutul ăstora nu e doar cositorul fără plumb, e mult mai complicat - majoritatea LED-urilor de putere sunt acum lipite pe placă de aluminiu ca heatsink, care absoarbe toată căldura, iar în unele cazuri sunt contacte chiar pe aluminiu; probabil în fabrică folosesc ori cositor special, ori decapant pentru aluminiu, dar aproape sigur fac preheat controlat la aluminiu ca să poată lipi pe el. E aproape garantat că arzi LED-uri mai multe dacă încerci să dezlipești unul din ele. Singurele reparații pe care le-am văzut până acum au fost ori de tăiat led-ul bușit (dacă existau mai multe string-uri în paralel, practic renunțat la unul din string-uri) ori bypass cu scurtcircuit pe cel bușit.
 
Back
Top