Motor de începător

Daca te uiti la stopuri/faruri la Lamborghini, cu o camera video, si alea clipocesc :biggrin: Or fi facute in China?
Nu. LED-urile sunt controlate prin PWM, toate. Asa se controleaza curentul prin ele ca sa limiteze incalzirea prin care se auto-distrug daca curentul nu e limitat.
 
Am uitat: prin PWM se controleaza si intensitatea, asa ca dintr-un singur LED pot face atat lumina de pozitie cat si lumina intensa atunci cand este apasata pedala de frana.
 
O motocicleta de capacitate mica e ideala pentru un incepator:
- poti sa accelerezi cat vrei fara sa rupi tractiunea pe sosea
- o sa inveti sa folosesti tot ce poate motocicleta aia. Nu ca atunci cand folosesti doar 25% dintr-o moto mare, ca altfel decolezi.
- poti sa incerci sa o duci spre limita fara sa ajungi la viteze extrem de periculoase, gen peste 100 km/h (unele moto de capacitate mica depasesc 100 km/h, dar numai in anumite circumstante, nu oriunde si oricum)

Si daca poti sa te tii pe una din asta dupa o motocicleta mult mai puternica, exista 3 variante:
- ala cu moto puternica nu stie sa mearga
- ala cu moto puternica te asteapta sau merge in ritmul tau
- te autoidentifici ca un zeu moto si esti cel mai tare motociclist de pe planeta, mai bun ca orice campion de MotoGP sau Raliu Dakar adunati. Oamenii normali la cap stiu ca auto-identificarea nu e o chestie reala, deci nu va functiona, optiunea e doar pentru cei care sunt invatati cu premii de participare si fatalai. Nu stiu care e diferenta intre ei.

Dar cea mai mare greseala e sa incerci sa te tii dupa cineva care stie sa mearga si are o motocicleta mult mai puternica. Sansele sunt extrem de mari sa ajung in gard, intr-o rapa sau sub o masina care vine din sens opus.
 
Hm, motocicletele sunt facute si ele pentru diferite scopuri.
Foarte multi oameni nu inteleg ca un hard enduro nu este o motocileta facuta pentru viteza pe sosea si din cauza asta nu exista comparatii directe.
Iarasi, multi nu inteleg diferentele intre calitatile si defectele diferitelor feluri de motociclete si de asta nu stiu sa le exploateze partile bune si sa se fereasca de cele rele.
In viata mea motociclistica am intalnit destui oameni care credeau ca un enduro este perfect safe la 200+ km pe sosea, nu conta ca e monocilindru cu orice capacitate cilindrica si/sau avea cauciucuri off-road, etc.
Pe de alta parte am intalnit oameni care au facut off-road cu motociclete de viteza si chiar a mers in limite rezonabile, asta pentru ca aveau experienta pe diferite drumuri si diferite vehicule. Merge si invers desigur.
Nu pot sa uit un drive test organizat de KTM la Ciolpani. Oamenii intrebau de cat timp ai carnetul, ce experienta ai, etc. Primesc un hard enduro de competitie, 300cc 90 de cai, greu de stapanit dar nu cad, o dau inapoi intreaga, totul bine. Ma vede o fata, zice ca si eu pot, cere un 450exc de competitie. La prima curba zboara de pe motocicleta cu bolta, aproximativ 3m inaltime, cade spectaculos, se lasa cu o calatorie la urgenta, etc.
 
Un enduro care atinge 200 km/h e o aparitie rara, nu stiu nici un asemenea model. Eram convins ca din cauza rapoartelor de transmisie nu depasesc 150.

Cred ca cele mai periculoase motociclete sunt dual sport si adv (cam acelasi lucru, in fapt): sunt vandute cu mesajul ca sunt bune si pe sosea, si pe offroad. Nu prea e adevarat: un CRF300 Rally nu e grozav pe sosea (top speed 130 km/h, cauciucuri cramponate) iar un BMW GSA 1250 nu e bun pe offroad - mult prea greu, mult prea puternic si aproape nimeni nu le pune cauciucuri de offroad, poate un 80-20. Am un prieten vechi care are GS/GSA-uri de vreo 12 ani incoace si merge doar pe sosea, nici macar un Bolboci nu a facut cu GSA, a mers pe-acolo cu CBF600S al meu.

Acum vreo 2 zile am vazut asta. Nu e de cascadorii rasului, e de cascadorii plansului. idiots on BMW.
 
200km+ pe sosea pentru asemenea moto este o utopie, nu exista cauciuri (off-road) care sa fie oficial facute petru vitezele astea (ma refer la speed index).
Am facut Himalaya cu un GS1150, off-road la greu, nisip ca in desert, trecut prin rauri. Nu e placut deloc, dar se poate, cu toate ca am avut 5 pene de cauciuc pe spate. Cauciucurile aveau speed index 160 si era foarte asemanatoare cu cele de viteza, nici urme de crampoane.
 
Last edited:
Nu cred că voi urca vreodată pe motor dar îmi place la nebunie să văd clipuri de genul. Probabil mă ajută și să înțeleg cum merg sataniștii :D ăștia ca să-i pot evita/ajuta în trafic pe cât posibil :D
 
Satanistii de offroad si cei de duminica sunt 2 bresle diferite, in general. Stilul de mers e foarte diferit. De pilda:

De astia nu ai de ce sa te feresti, chiar daca tu conduci prin mijlocul raului o sa treaca linistiti pe langa tine.
 
Nu cred că voi urca vreodată pe motor dar îmi place la nebunie să văd clipuri de genul. Probabil mă ajută și să înțeleg cum merg sataniștii :D ăștia ca să-i pot evita/ajuta în trafic pe cât posibil :D
Medicii americani au o poreclă excelentă pentru motocicliștii indisciplinați din trafic: organ donor.
 
Cross-urile cu motoare in 2 timpi sunt foarte greu de condus datorita curbelor de putere si cuplu foarte ciudate. Nu imposibil dar necesita multa antrenament.
Pe de alta parte motoarele se cam refac la 10 ore de functionare ... deci nu sunt pentru oricine. Cu toate ca ar parea ciudat de putin 10 ore inseamna enorm de mult, in conditiile de film de mai sus eu nu rezist mai mult de cateva minute, efortul care trebuie depus este urias.
Sa nu uit si partea financiara, pe scurt nu e pentru oricine.
 
Nu cred că voi urca vreodată pe motor dar îmi place la nebunie să văd clipuri de genul.
Ma gandeam mai devreme ca singura chestie despre care pot spune ca nu o voi face vreodata e parasutismul, nici nu ma intereseaza (am facut parapantism, e suficient de aproape) si e prea periculos (miahi stie). In rest sunt deschis la aproape orice sport sau activitate rezonabila, iar motociclismul in offroad mi se pare o activitate mai mult decat rezonabila. Nu trebuie sa mergi ca in primul clip, al doilea e cu o duzina de tipi pe la 40-50 de ani prin Tailanda, in Romania sunt unele din cele mai frumoase portiuni de TET , e perfect sigur si e ceva ce aproape oricine poate face.

Daca iti place sa te uiti, incearca sa mergi. Offroad.
Cross-urile cu motoare in 2 timpi sunt foarte greu de condus datorita curbelor de putere si cuplu foarte ciudate. Nu imposibil dar necesita multa antrenament.
Pe de alta parte motoarele se cam refac la 10 ore de functionare ... deci nu sunt pentru oricine.
Eu am inceput sa ies pe offroad cu un motor in 2 timpi. A fost mai greu decat daca incepeam cu 4 timpi, dar nu am avut de ales. Acum merg mai mult cu 4 timpi, dar inca mai ma urc si pe cea in 2 timpi, asta vara tocmai am facut reparatii la motor. Nu imi dau seama daca progresez mai bine pe 2 timpi sau pe 4 timpi, cu cel in 4 timpi e mai usor de mers dar nu ma pot baga pe unde ala in 2 timpi poate sa ajunga, e o diferenta de greutate, suspensie si cauciucuri, desi ultima e artificiala, ca au aceleasi roti si as putea pune cauciucuri 100% offroad. Si mi-e si mila de ala in 4, ca are aproape 3 ani, cealalta are spre 30.

Nu se mai refac motoarele la 10 ore, au ajuns sa tina si spre 100 de ore in regim de utilizare moderat. Asta cu care merg avea peste 100 de ore cand l-am refacut. nici nu stim exact cate ca am mers noi peste 100 de ore de cand l-am luat de la vechiul proprietar. Dar e enduro, nu cross, motorul e mai putin sensibil la temperatura, are radiator ceva mai mare.
 
10h este pentru cross de competitie, alea cu power to ratio nebune, gen 300cc 90 de cai.
Radiatorul este asa de mic ca fierbe lichidul de racire in 30 secunde dupa ce te-ai oprit pe loc. Nu are ventilator.
Dar acolo greutatea de 100kg este ceva de negandit. Si de aici nevoia de sti cum sa stapanesti bestia, ca se zbate rau.
 
Oh, pe alea nu i-as sugera vreodata lui Neo sa se urce. Nici eu nu m-as urca pe una, ar fi un chin cu zero placere de a conduce.
 
  • Wow
Reactions: Neo
Cam da, m-am dus si eu pe munte cu niste oameni de bine si dupa o jumatate de ora m-am intors si m-am culcat in fan (adica iarba aia uscata din capita).
 
Si cu a mea dupa vreo 2 ore prin Muntii Suhardului (zona Faraoane) eram terminat. E singurul caz in care motociclismul amator e sport, cu consum de sute de calorii pe ora, iar in muntii aia se poate merge legal cu motocicleta pe carari de stana si forestiere abrupte, fata de vecinii Calimani care sunt rezervatie naturala prin care nici cu bicicleta nu e voie.
 
Daca iti place sa te uiti, incearca sa mergi. Offroad.
Nu cred că m-aș descurca offroad și în general nu-mi plac mountain bikes și coclaurile, am respect maxim pentru cei care fac asta, pentru îndemânarea și pentru pasiunea lor, dar mie îmi place asfaltul :frown:
 
Pai pe asfalt e si mai periculos, si mai plictisitor. Ideal ar fi sa poti invata sa mergi pe forestiere, sa ajungi prin coclauri frumoase prin natura cu un 4 timpi (ca sa nu faci nici fum, nici zgomot) dar pe majoritatea iti trebuie permis. Exista vreo 2 scoli de enduro, dar nu te iau de la zero, iti trebuie permis si ceva experienta pe motocicleta ca altfel e pacat de banii dati.

Sa stii ca nici mie nu mi-a placut MTB si ideea de noroaie. Noroc cu puterfixer si concursul de la Predeal din 2010, care a fost atat de frumos desi vremea era proasta (3-6 grade, ceva ceata si parca si un strop de ploaie marunta) incat m-a prins pe viata. Nu ideea de noroi, ci ideea de a merge oriunde vrei, gen "dealul ala arata frumos, hai sa dau o tura pana sus" sau "daca merg pe drumul asta unde oi ajunge? ah, s-a terminat drumul? hai sa vad ce e mai departe". Diferenta intre bicicleta pe munte si motocicleta e in general distanta si diferenta de altitudine parcurse, daca m-ar tine picioarele as merge doar cu bicicleta, dar un traseu de 2 ore cu bicicleta pe plat ia 30 min cu moto si daca e de urcat 2-3000m vertical deja pe bicicleta e in afara conditiei mele fizice. Forumul asta are 20 de ani, nu mai suntem pusti plini de energie.
 
Back
Top