1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Motor de începător

Discussion in 'Discuții cotidiene' started by Azazel, Jan 18, 2008.

  1. Azazel

    Azazel Barbar

    Ce moto de incepator recomandati? Vreau sa-mi iau un motor (probabil la primavara) si as incepe cu un Hornet 600S dupa 2000. Il iau SH (e primul, probabil nu-l tin mult), nu prea am unde sa fac test-drive deci raman recomandarile. Nu vreau supersport, nici enduro ca-s din Bucuresti si nu am chef sa-mi duc motorul pe trailer la munte. Ceva de .. ducă.
     

    Attached Files:

  2. AdrianB1

    AdrianB1 Membru Senior

    E un pic cam mare pentru un incepator. Foarte multi motociclisti sunt de acord asupra faptului ca pentru un incepator e recomandat un motor street de 500 cc sau ceva echivalent. Ca modele consacrate, Honda CB 500 (mai nou CBF 500), Kawasaki GPZ 500 sau Suzuki GS 500E/F.

    Legal nu ai voie sa mergi cu un Hornet pe strada in primii doi ani dupa ce iei permisul: are peste 25kW. Practic e o motocicleta buna, poate printre cele mai puternice naked-uri si destul de confortabila pentru oras sau plimbari prin afara. E un pic mai grea decat un 500 si destul de periculoasa pentru un incepator, dar sunt altii care s-au urcat direct pe XX 1100 (ipman) si sunt in viata si fara probleme. Chiar si el a recunoscut ca a inceput nu tocmai bine, dar asta e - nu a avut pe cine sa intrebe.

    Se spune ca daca inveti sa conduci o motocicleta de cilindree mica atunci cand vei trece pe o cilindree mai mare vei fi mult mai priceput decat cineva care incepe cu supersport: sunt cateva chestii pe care pe supersport nu le poti incerca in siguranta, unele pe care nu le poti face (ex. mers pe teren mai accidentat) si unele pe care nu ai ocazia sa le experimentezi, ex. depasirea unui Jeep la 150 km/h cu un 500 cc e o provocare, cu un SS de 600 o face oricine lejer.

    Enduro se poate conduce pe drumuri publice, BMW F650 si derivatele, Honda Transalp sau Dominator, Aprilia Caponord sau Pegaso, Kawasaki KLE 500 si altele sunt modele enduro de succes ce fac fata foarte bine si traficului din Bucuresti si in diverse grade si unui drum offroad gen Transalpina sau drumuri forestiere. Ceea ce e doar pentru offroad si nu se pot conduce legal pe drumuri publice sunt motocicletele cross, motivul pentru care sunt ilegale pe sosea este ca nu sunt dotate cu oglinzi si semnalizatoare (primele care se rup pe teren accidentat la prima cazatura).

    Ca idee, eu am inceput cu o Honda CB 500 veche (mai veche de 2000 :smile: ) si inca nu am avut motive sa o inlocuiesc. Singurul model care ma atrage ar fi CBF 600 (nu Hornet) model 2008, seamana mult cu Hornet-ul din poza dar are putere maxima un pic mai mica (nu am nevoie de mai mult) si e pe injectie. Faptul ca am inceput cu un CB 500 vechi a fost o alegere fericita in acel moment pentru ca nu m-a costat prea mult de fiecare data cand am dat-o pe jos (in prima luna, sau chiar dupa 2 ani de mers zilnic :smile: ), Honda are una din cele mai bune unitati service moto din Romania, piese de schimb se gasesc usor si sunt mai ieftine ca cele de BMW, de exemplu.

    De obicei prima motocicleta o tii macar un sezon. Daca ai nimerit clasa si modelul care ti se potriveste o tii chiar mai multi ani, daca nu si iti permiti schimbi clasa - majoritatea viseaza supersport si dupa o vreme regreta (pozitie foarte incomoda, manevrabilitate in oras foarte slaba), unii vor touring (doar pentru iesiri lungi din oras, nu pentru mersul de zi cu zi), unii enduro (sunt grozave in orasele cu gropi sau borduri inalte :smile: si pe drumuri mai proaste sau plimbari in natura) sau choppere (chestie de gust, imi plac dar nu ma atrag).

    Daca vrei motocicleta doar pentru un sezon sa inveti sa mergi ia un 500 vechi, e foarte ieftin si bun pentru invatat. Dupa aia il vinzi (si nu pierzi mult, e deja ieftin) si iei ce iti place, dar numai dupa ce probezi macar 50 km. Daca vrei motocicleta pentru mai mult timp, incearca sa definesti scopul, clasele moto sunt mult mai diferite decat masinile. Nu uita de restrictia legala la 25 kW, pana acum nu prea au fost probleme dar teoretic poate fi caz penal.

    PS. Pentru al doilea sezon Hornetul respectiv (modelul S, nu cel clasic) e o motocicleta multifunctionala excelenta: buna de oras, buna de touring ocazional (nu e buna pentru 1000 km/zi sustinut, dar poti face 1000 km o data sau 2-3 zile la rand cate 500). E genul de moto care imi place si mie cel mai mult :smile:
     
    3 people like this.
  3. Marius '95

    Marius '95 Membru Senior

    Si pe mine ma cam atrage ideea unei motociclete. N-am mers niciodata pe una, n-am carnet cat.A si parintii imi interzic cu desavarsire :tongue: dar noroc ca am o varsta la care pot sa-i ignor linistit. :biggrin:
    Care ar fi diferenta intre masina si motocicleta d.p.d.v. al costurilor intretinerii, mobilitatii pe care o ofera, etc.? E chiar atat de periculos sa mergi cu ea pe strada pe cat se vorbeste? Care ar fi avantajele si dezavantajele?
     
  4. Azazel

    Azazel Barbar

    Merci de explicatii AdrianB1, e ceea ce speram sa aud. :smile:

    Pe site-urile de profil toti recomanda pentru incepatori maxim 250cc dar toti viseaza in acelasi timp la CBR-uri si Ninje. Am facut scoala pe un Enduro Yamaha XT 600 iar examenul pe Suzuki GS 500. Nu ma sperie un 600, stiu ce poate (si-a pierdut instructorul limitatorul de la prima lectie si nu l-a mai pus deloc).

    Nu-s vitezoman cand vine vorba de moto, caut ceva confortabil pe sosea dar cu care poti merge si pe un forestier la nevoie si de aceea tind spre Hornet 600S. Cu legalitatea nu-mi fac griji, in curand fac doi ani de permis (nici nu sunt sigur ca e infractiune, specificarea e in Regulamentul de aplicare, nu in lege).

    Daca ar fi mai usoara vanzarea-cumpararea, as schimba 2-3 motoare pana as alege unul pentru mai multi ani dar realitatea e alta. Poti sa-ti iei teapa cu unul terminat si apoi sa te chinui sa scapi de el. Hornetul probabil o sa-l iau de afara (Italia) si mi-e lene sincer sa fiu sa trec prin birocratia romaneasca de doua ori ca sa ma cizelez pe ceva mai ... domestic. Ideal ar fi sa trec cu bine de primul sezon direct pe 600S.

    Daca nu am drum prin Italia pana la vara atunci voi lua ceva mai de incepator. Prima optiune va fi Honda CB 500, imi si place cum arata, e si Honda. Inca 1-2 alternative de cautat daca n-o gasesc pe asta?

    Si inca o intrebare: daca iau o Honda in Bucuresti, la ce service pot s-o duc la o verificare inainte sa o iau?

    Marius '95, n-am moto (Mobra Hoinar nu se pune) dar am facut scoala din plictiseala totala. Era vacanta de vara, ma uitam la TV, am ajuns la un canal cu o emisiune despre moto, m-am uitat in portofel, am dat telefon la cea mai apropiata scoala de soferi, seara facam prima lectie. Anti-plictiseala recomand scoala pentru A, au fost cei mai placut cheltuiti 300 RON. Dupa aia cred ca-ti dai singur seama daca iti place sau nu. :smile:
     
  5. AdrianB1

    AdrianB1 Membru Senior

    Si eu am ajuns pe moto intr-un mod asemanator, doar ca ajunsesem la servici cu masina, trafic infernal si am ajuns din intamplare pe un forum moto. Am sunat la prima scoala moto si am plecat direct acolo, unde am dat testul psihologic si am achitat in avans scoala.

    Marius, motocicleta e mai periculoasa decat masina: nu are o gramada de metal in jur in caz de accident, intr-un caz banal de lovit masina din fata in loc de o bara si un radiator spart poti sa te lovesti destul de rau. Soferii cu tupeu si nesimtire te ignora in trafic si dau peste tine, pentru camionagii nu existi, pietonii sunt periculosi (daca sare unul pe tine te poti accidenta foarte rau). Motociclistii insa stiu ce fac (cei ce mai sunt in viata dupa primii doi ani) si sunt un pic mai paranoici in trafic: franeaza cand vad un bot de masina iesind de pe o straduta chiar daca au prioritate, schimba banda pentru una mai sigura etc, dar manevrele facute in trafic pot fi interpretate de necunoscatori a fi manevre agresive. Ca exemplu, intr-o intersectie cu 2 benzi fiind incadrat pe banda 2 am facut stanga si nu am plecat destul de tare de la semafor, masina de pe banda 1 a facut tot stanga (ilegal, imoral si stupid) si m-a atins pe roata: de atunci nu mai plec incet de la semafor, ma asigur ca nu sunt sanse sa vina o masina peste mine. Aparent sunt vitezoman, practic imi feresc pielea pentru ca nu depasesc serios viteza legala ci doar iau distanta fata de restul plutonului.

    Exista avantaje si dezavantaje:
    - usor de parcat aproape oriunde fara sa incurci traficul
    - te strecori foarte usor prin trafic fara riscuri prea mari daca stii ce faci si cum sa o faci
    - consum extrem de mic, 3-4 litri la un 500 cc e ceva normal daca mergi normal, 5-6 daca alergi pe autostrada sau faci curse prin oras in primele 3 trepte de viteza (din 6)
    - o operatie de mentenanta mai des ca la masina: trebuie sa speli lantul (la cele cu transmisie pe lant) cam la 1-2.000 km. E o operatiune foarte simpla, doar un pic mai grea ca spalatul de vase, dar consuma cam 30 min si 100 ml de motorina pe post de Fairy
    - nu prea are multe componente, deci nu prea are ce sa se strice; consumabilele sunt decente ca pret, 27 RON un litru de ulei, 70 RON un filtru de aer, 30 RON unul de ulei, placutele de frana originale cam 150 RON, placute compatibile doar 60-70 RON, un cauciuc cam 100 EUR dar sunt doar doua si tin 20.000km (ani de zile), kit de lant (lant si pinioane) 100 EUR la 15-20.000 km; per total motocicleta mea desi foarte veche e mai ieftina ca intretinere decat masina mult mai noua
    - mai fiabila ca masina, in afara de pana de cauciuc sau de benzina o motocicleta japoneza fabricata in ultimii 20 de ani nu te lasa niciodata in drum
    - rezista mai bine la drumuri proaste: greutate mai mica si cursa a amortizoarelor mai mare
    - pe asfalt raschetat daca ai roti inguste te cam "fura" - mergi pe unde sunt darele de raschetare, nu pe unde vrei tu
    - pe asfalt uscat franeaza sensibil mai bine ca o masina daca pilotul stie ce face (te poti trezi cu masina din spate peste tine :frown: )
    - pe vreme rece sau pe ploaie nu prea e placut, dar e posibil: cu echipament bun mergi pe orice ploaie, cu echipament de iarna nu sunt probleme cu frigul pana la 0 grade, mai jos e inconfortabil si riscant din cauza scaderii aderentei rotilor
    - echipamentul costa uneori cat o jumatate de motocicleta sau mai mult: un CB 500 in stare buna se gaseste la 2000 EUR, un (Suzuki) GS 500 chiar pe la 1600-1800, o casca decenta pleaca de la 125 EUR si trece de 300, o viziera de schimb la casca pleaca de la 30 EUR si se zgarie in timp, o geaca decenta cam 200 EUR sau mai mult si folosesti cel putin una usoara de vara si una de touring sau primavara-toamna (un costum de piele bun e 500-800 EUR), manusi 30-50 perechea (eu am 4 diferite, de la manusi scurte textile de vara la manusi lungi de piele si manusi textile de iarna), genunchiere 50 EUR, armura (optional) 100 EUR, pantaloni anti-vant 40 EUR etc. E adevarat ca echipamentul tine destul de mult daca e de calitate, casca poti sa o tii pana la 5 ani fara probleme iar geaca sau manusile nu necesita inlocuire daca nu s-au rupt. Ca minim necesar: casca, manusi, geaca, genunchiere - chiar si in oras la servici; recomandat: bocanci, armura (vara), pantaloni de vant sau impermeabili (primavara si toamna), rucsac cu: trusa medicala moto, vesta reflectorizanta, salopeta impermeabila sau haina de ploaie.

    Azazel, Hornetul merge pe forestier dar nu comod si doar cu un pilot cu experienta. Nu are jenti cu spite, garda la sol, cauciucurile si cursa amortizoarelor si a furcii comparabile cu nici un enduro, nu are protectie la motor si nu e proiectat pentru caderile inerente clasei enduro. Eu ma gandesc serios sa imi iau o a doua motocicleta enduro doar pentru astfel de drumuri si eventual mers in oras, prima ramanand pentru touring. Deja preturile la motociclete in Romania au scazut foarte mult, chiar la 2000-2500 EUR se poate cumpara ceva decent.

    Daca nu gasesti CB 500 poti incerca Suzuki GS 500, are putere mai mica (42 CP fata de 58) si racire cu aer, dar in rest e o motocicleta foarte apreciata. Ar mai fi Kawa GPZ 500 dar e un model vechi, EOL si e mai complicat cu piesele: nu stiu nici un service Kawasaki in Romania.

    Daca iei o Honda in Bucuresti, ai doua variante: mergi la service la Honda (Bd. Timisoara, in curte la AutoItalia - dupa ce treci de Valea Cascadelor la 200 m pe stanga) sau intrebi un prieten care se pricepe. Aici pe forum sunt cel putin 2 oameni din Bucuresti care au motociclete Honda si care se pricep cel putin la ale lor (au cartile de service la modelele lor, un CB 500 si un XX 1100 Super Blackbird). Eu am facut-o pe a mea bucati de cateva ori, nu am umblat in motor pentru ca nu am sculele recomandate de Honda (aproape nimeni in RO nu le are, doar pe Bd. Timisoara si in alte 2-3 locuri), dar pot sa iti gasesc majoritatea defectelor semnificative in maxim 30 de minute. Nu costa nimic, asa ca poti sa incerci.

    Ce lipseste la Hornet-ul din poza: portbagaj. E foarte util la drumuri lungi, in loc sa cari rucsacul in spinare il legi de portbagaj (vei deveni expert in ancorat bagaje, e 5 RON un set de 6 corzi elastice).
     
    1 person likes this.
  6. Marius '95

    Marius '95 Membru Senior

    Multumesc.
    Cred ca ma apuc de scoala pe la primavara. :smile:
     
  7. puterfixer

    puterfixer Administrator

  8. AdrianB1

    AdrianB1 Membru Senior

    Am uitat sa va spun, dar burta, tatuajele si chelia sunt obligatorii la obtinerea permisului. Tatuajele se pot face la scoala de soferi, burta si chelia va descurcati prin mijloace proprii.

    Uitasem sa spun o diferenta: masina si motocicleta au pozitionari diferite in timpul mersului: esti in masina sau pe motocicleta. La o plimbare prin natura cu masina esti in masina chiar daca deschizi geamurile (daca nu ai trapa si iesi prin trapa pe masina, am vazut ca se poarta), cu motocicleta esti in mijlocul naturii.

    Si se mai spune ca motocicleta e mai buna decat sexul. E discutabil: pe moto senzatia e diferita, dar tine mai mult :biggrin:
     
  9. Marius '95

    Marius '95 Membru Senior

    Chelia nu-i destul? E naturala. :biggrin:
    Ideea e ca am chef de plimbari, gen Transalpina, dar inca depind de masina parintilor fiindca n-am bani sa-mi cumpar una proprie si probabil n-as avea bani nici sa o intretin/taxe/impozite/etc.
    Am vazut ca exista remorca pentru motociclete. Inlocuieste cu succes portbagajul de Tico?
     
  10. Azazel

    Azazel Barbar

    Ai uitat de geaca de piele obligatorie si casca de pe Louis.de ca sa nu porti in timpul scolii una in care naiba stie cati au tusit. :smile:

    Ăăăăăă... cabrio? :biggrin:

    PS: Marius, cu toata lipsa mea de experienta moto, nu as recomanda A-ul in Bucuresti fara 2-3 ani de B. Orice categorie ai avea, bucuresteanul e un animal aparte, singurul lucru previzibil la el este ca e imprevizibil. Pe moto nu ai la fel de multe sanse de a invata pe pielea proprie ca intr-o "conserva".
     
  11. AdrianB1

    AdrianB1 Membru Senior

    Nu am vazut si nu am nici un fel de experienta cu asa ceva, dar nu as folosi pentru o plimbare in nici un caz. Portbagajul de pe motocicleta mi-a fost intotdeauna suficient (inveti repede ce inseamna "strictul necesar", de aceea femeile motocicliste sunt niste persoane mai aparte, in sens pozitiv :smile: ) si nimic din ce ti-ar putea reduce senzatia de libertate cand mergi pe motocicleta nu trebuie sa atarne dupa tine. Am carat chiar saci de ciment si adeziv pentru rigips pe portbagaj si in afara de ridicari pe o roata la plecarea de pe loc (portbagajul e in spatele axei rotii din spate) nu am avut probleme. De ce sa tragi o remorca dupa tine?

    Geaca de piele nu e obligatorie la scoala, ci dupa aceea. Majoritatea scolilor care iti dau casca in timpul cursurilor folosesc casti open-face sau braincap, nu casti integrale - tocmai ca sa nu le spele dupa fiecare cursant. Cine face primele 5 ore si crede ca i se potriveste mersul pe motocicleta isi poate cumpara o casca integrala cu care sa faca restul de scoala, daca nu exista cagule pe louis.de la 1 EUR bucata, fac cat greutatea lor in bumbac prelucrat: trebuie cumparate pentru inceput macar 3-4, eu am vreo 6 pe care le schimb la fiecare 2-3 zile.

    Ca idee pentru cine vrea sa faca o scoala moto:
    - majoritatea scolilor din Bucuresti te invata cat sa iei permisul, nu sa mergi cu motocicleta. Examenul practic de permis consta in poligon: 4 jaloane, 6 8-uri si mersul in linie dreapta cu o singura mana, in treapta intaia de viteza. Majoritatea celor ce iau permisul nu apuca in scoala sa schimbe viteza in treapta a doua sau sa franeze cu fata si nu sunt deloc pregatiti pentru traficul urban. Sunt 2-3 scoli care te invata mai mult, gen schimbat viteze si franare de urgenta, dar nu am auzit de nici o scoala in Romania care sa te scoata prin oras. Eu m-am familiarizat cu motocicleta facand ture in jurul cvartalului de cladiri la birou (aveam permis dar inca nu aveam numerele de leasing, era teren privat si strazile erau pustii), 3 ture in sensul acelor de ceasornic si 3 invers, iar de la capat, in fiecare sambata, incercam sa schimb viteza in sus si in jos (la moto vitezele sunt secventiale, din treapta 4 de pilda poti schimba doar in 3 sau 5, nu exista selectare directa) si frana cu fata si spatele sau combinat (e foarte mare diferenta, multi piloti de curse folosesc doar fata). Asta a durat vreo 3 saptamani pana mi-au venit numerele de leasing din Bistrita.
    - geaca nu e necesara decat daca e frig afara, dar orice geaca sau haina normala e OK pentru scoala pentru ca nu se depasesc 30 km/h; pe strada la 60 km/h fara geaca moto (textila sau de piele) vantul e o problema: in timp cauzeaza reumatism, asa ca gecile moto protejeaza de vant si ploaie
    - manusile sunt incomode initial, dar utile: daca inveti sa mergi cu ele in scoala e mai usor cand iesi pe strada; pe strada sunt obligatorii, protejeaza de vant/ploaie si protejeaza in caz de incidentele inerente inceputului: cazi la viteza mica si te julesti daca nu porti manusi cu dublura de piele in palma si protectii metalice sau de carbon pe exterior; se spune ca mai bine se ia pielea de pe manusa decat pielea ta; ca idee, nu am mers de cativa ani fara manusi si cand am incercat senzatia a fost ciudata, interactiunea cu butoanele de bord e diferita si comenzile de bord sunt proiectate pentru folosirea cu manusi (butoanele mai mari, spatii intre ele etc)
    - la multe scoli casca o vezi prima data la examen; in timpul scolii casca nu e necesara, dar daca vii cu casca de acasa e OK, daca ceri casca probabil vei primi, dar daca ai casca ta e bine sa te inveti cu ea la scoala: cand o cumperi e foarte fixa (asa se alege) si pana se lasa un pic e foarte incomoda; mai bine sa fie incomoda in poligon la 30 km/h decat pe sosea la 100 km/h cand trebuie sa fii atent la trafic, nu la casca; casca e bine sa fie integrala (completa pana la barbie in fara), nu deschisa cu o curelusa la barbie: am vazut oameni care si-au fracturat maxilarul la accidente la viteze ridicol de mici pentru ca au avut casca deschisa
    - durata obligatorie era de 20 de ore cand am facut scoala, dar am mers la examen dupa mai putin de 10; profitati de cele 20 de ore platite, cele 10 ore in plus in poligon nu va invata nimic pentru viata reala dar macar va obisnuiti mai bine cu motocicleta si cu echipamentul.
    De fapt nu prea ai timp sa inveti: invatatul pe pielea proprie se lasa cu urmari nedorite, ori esti "fast learner" ori esti "nefericita victima", in cazul in care televiziunile si ziarele de scandal nu te descriu ca "motociclist vitezoman" pana la "roacker satanist violator de babe".
     
  12. Marius '95

    Marius '95 Membru Senior

    Si cine face scoala pentru prima data (incepe cu A)? Mai exact, ce te invata in acele ore obligatorii daca nu mersul pe moto?

    Cat de cald e vara cu casca?
     
  13. LNT

    LNT Meşter Strică-Tot

    Mersul pe jos. :biggrin:

    Foarte interesant topicul, mi-a starnit interesul pentru moto. As face scoala pentru A, dar nu cred ca merg mai departe la achizitionarea unui motor. Am o spaima teribila de doua roti, nu ca nu m-as descurca eu ci din cauza celorlalti soferi; ma simt mai bine pe 4 roti, mai ferit. In vara am avut in gazda un scuter pe care l-am calarit vreo saptamana. Senzatii tari, vant in freza, experienta placuta. Pana la o intersectie unde era sa fiu luat inainte de un berbec neatent. La urmatoarele doua intersectii eram in stare sa ma dau jos si sa merg pe trecere... Dupa experienta asta am evitat orasul, am ars gazul mai mult pe la periferie unde nu e circulatie (sau politie, ca nu aveam casca :embarassed: )
     
  14. bogdan192

    bogdan192 Membru Senior

    Ma bag si eu in discutia voastra.

    Nu-s motociclist in adevaratul sens al cuvantului, dar am cateva luni de mers pe scuter prin Bucuresti. Ceea ce ti-as recomanda si tie.

    Citisem undeva ca cea mai buna metoda de a invata viata pe doua roti e sa o iei de jos. De la sub 50cmc. De unde greselile se lasa in cel mai rau caz cu tendoane rasucite sau oase rupte.

    Nu vreau sa fac apologia scuterului sau sa-l compar cu un motor adevarat, pentru ca n-am cum, dar cred ca cel mai sigur e sa pornesti cu un scuter de sub 50cmc.
    Avantajele sunt urmatoarele:
    1: Pret foarte redus in comparatie chiar si cu un motor SH. Gasesti scutere decente la 1000-1200 euro. Eu conduc un Kymco Agility si pana acum nu m-a dezamagit.
    2: Nu necesita carnet. Doar adeverinta de la o scoala de soferi ca ai absolvit un curs de legislatie.
    3: Viteze reduse = posibilitati mai mici de accidente grave/fatale.
    4: Handling usor si learning curve mult mai abrupt. Eu de exemplu am invatat sa merg pe al meu in doua zile.
    5: Mobilitatea in oras e aproape identica cu un motor adevarat. Presupunand ca nu vei dezvolta viteze mai mari de 80km/h cu motorul in oras.
    6: Piese, service, costuri de rulaj mult mai scazute decat la un motor adevarat.

    Dezavantajele principale sunt ca nu prea poti sa-l scoti in afara orasului prea departe si ca, indiferent de numarul de cilindri, demarajul nu e la fel de rapid ca la un motor.

    In rest, in oras nu cred ca vei simti diferenta intre un scuter capabil si un motor de incepator.

    Toti pana acum au spus ca riscul e mult mai mare pe doua roti. Vreau sa imi arunc si eu my two cents. De multe ori mi se pare ca atunci cand sunt pe el, ma cauta necazurile. Soferii care nu se asigura cand depasesc si nici nu semnalizeaza cand fac dreapta, destepti care ies de pe banda dreapta fara sa se uite, smecheri care se baga peste mine, crezand poate ca daca sunt mai mic, o sa incap fara probleme pe banda alaturi de ei, cretini care nu dau prioritate daca ai mai putine roti ca ei samd. Si din nou, daca ei gresesc in masina, in cel mai rau caz se aleg cu tabla indoita. Daca eu nu sunt atent, ma aleg cu vreo mana rupta in cel mai bun caz.

    Totusi, nimic nu e la fel cu senzatia pe care o ai cand mergi pe un bulevard larg, singur, vara si curentul de aer iti vajaie pe deasupra castii si apuci din cand in cand sa mai admiri cate o pipita cocheta pe la vreun stop. Na... acuma abia astept sa vina primavara sa-mi scot iar jucarioara de la naftalina si sa dau o tura cu ea prin centru.
     
  15. puterfixer

    puterfixer Administrator

    Don't get me started... E o diferenţă uriaşă între a conduce un scuter şi o motocicletă: responsabilitatea. Am avut faze în care credeam că mă dau jos din maşină să-i bat pe câţiva scuterişti - asta sau să-i urc un pic pe capotă. Tocmai fiindcă n-au carnet care să nu li se poată lua, merg printre maşini într-un mod pe care cu blândeţe îl pot caracteriza drept sinucigaş, cretin şi tupeist. Atitudinea asta de „şi ce-o să-mi faci” am văzut-o la mai mulţi scuterişti. Motocicliştii sunt mult mai prudenţi, chiar mai paranoici decât şoferii. Au şi ei uscăturile lor, dar selecţia naturală funcţionează foarte bine în această nişă socială :biggrin: Dacă e să te urci pe două roţi, întâi urcă-te pe bicicletă în trafic, apoi fă şcoala de şoferi şi ia o motocicletă. Scuterul nu face bine la psihologia românului.
     
  16. De ce nu unul de 125cmc sau 250cmc? Eu zic ca un motor mai mic e ideal de inceput. O sa fii surprins de ce poate un 250cmc.
     
  17. Neo

    Neo Motan agresif

    Buai, terminati cu discutiile de genul asta, ca ma tentati prea tare sa-mi rup oasele :biggrin:
     
  18. AdrianB1

    AdrianB1 Membru Senior

    Te invata sa mergi in treapta 1 printre jaloane si sa faci opturi, folosind doar frana pe spate care pentru incepatori e mai simpla decat cea de pe fata: cu spatele poti frana chiar si daca ai ghidonul bracat, daca faci asta cu fata esti pe jos. Atat, daca stii sa mergi cu bicicleta aproape ca nu inveti nimic in plus. Pe strada trebuie sa schimbi repede si corect vitezele (sunt 6), sa semnalizezi :smile: , sa te asiguri suficient de bine, sa stii cand poti merge printre masini si cand nu, sa stii sa nu te bagi pe banda 1 in zona intersectiilor ca se trezeste un idiot cu o masina care face dreapta peste tine, sa pleci de la semafor suficient de repede ca sa nu ramai in plutonul de masini si sa intre altii peste tine, sa eviti un obstacol din mers, sa franezi de urgenta fara sa cazi, sa "simti" distantele de franare in functie de viteza si de carosabil, sa stii cum sa treci peste o sina de tramvai sau o bordura etc. In general, pe strada trebuie sa reactionezi rapid si sa conduci ca omul invizibil aflat in mijlocul unei strazi pe care circula masini, presupunand ca nu vrei sa fii calcat. Restul e simplu.

    Vara cu casca? Depinde de fiecare, in mers e placut, la semafor e destul de cald (ridici viziera) dar nu insuportabil. Depinde si de culoarea castii, a mea e neagra integral si se incalzeste mai tare. Daca e cazul poti merge cu o casca enduro, au aerisirea mai buna.

    Bogdan, mersul pe scuter e diferit fata de motocicleta pentru ca au stabilitate si dinamica foarte diferite. Scuterul e foarte bun in oras, poate la fel de bun sau mai bun ca motocicleta, dar e diferit. Rotile mici ale scuterului nu ii ofera prea mare stabilitate, cutia automata nu te invata nimic util iar viteza maxima redusa si puterea mica iti formeaza alt stil de mers: cu scuterul mergi printre masini sau pe banda din dreapta, cu motocicleta esti mai rapid si mai dinamic (numai cand e cazul) decat orice masina, deci ai libertate de manevra mult mai mare si tactici de mers adaptate corespunzator. Poti sa mori la fel de usor pe scuter ca pe motocicleta, ca numar de accidende in oras anul trecut cred ca au fost mai multe accidente cu scutere.

    Da, e bine sa incepi de jos dar vorbim de alt "jos": cand motocicletele uzuale pleaca de la 15 CP (clasa 125 cc), cele mai raspandite au 40-60, cele sport 90-120 iar cele "mari" (sport de 1000cc si peste, touringuri de 1100-1400 cc) au 140-180 CP la 150-250 kg chiar 50-60 CP se considera destul de jos. Nu stiu exact cat are un scuter de 49 cc, dar nu mai mult de 10-12 CP. Mai ales ca la viteza maxima constructiva de 50 m/h la scuter, 180 la un 500 cc si peste 300 km/h la modele sport regimul de mers e foarte diferit si un scuter nu te pregateste deloc pentru reactiile necesare pe autostrada la 150 km/h (nu e prea mult, zic eu) sau pe urcarea pe Transfagarasan la >100 km/h pe portiuni scurte (limita 90 km/h). Zborul cu planorul e instructiv si te invata multe, dar nu te pregateste pentru un avion de vanatoare.

    Lapcat, poti trata atunci scoala ca un numar de ture petrecute la AMCKART cu un cart: doar distractie pe cinste, fara obligatii sau urmari. Dar iti recomand sa nu mergi fara casca nici macar pe scuter, nu stii cand ai nevoie de ea. Eu nu am atins lovit niciodata casca si am cazut de mai multe ori, dar nu e exclus si o lovitura cat de mica la cap poate avea urmari grave ce puteau fi evitate complet de o casca amarata. Castile scumpe nu protejeaza capul mai bine, ci au acustica mai buna la viteze mai mari (nu vajaie la 120 km/h si unele nici la 200 km/h), au viziere care se aburesc mai greu si circulatia aerului mai buna, etanseaza mai bine viziera si nu bate vantul prin casca, dar cochilia si polistirenul protejeaza la fel. Pe scuter nu ai nevoie de o casca de varf, poarta orice casca dar nu merge niciodata fara.
     
  19. Azazel

    Azazel Barbar

    101% de acord cu puter, rar mai vezi azi scuteristi care sa respecte culoarea rosie a semaforului. Am condus si scooter si moto, e ca si cum compari un cart cu o masina. Teoretic fac acelasi lucru, practic o fac foarte diferit. :smile:

    AdrianB1, in timpul scolii de soferi duceam Yamaha cu a III-a pana la 60-80km/h intr-un poligon fost teren de fotbal (beton plin de nisip si pietris, presarat cu gropi) si totusi nu am atins niciodata frana pe spate. Profesorul ne-a zis "aia pe spate nu e buna, se foloseste aia pe fata". L-am crezut, eram zero la moto. Nici daca vroiam sa calc frana pe spate nu as fi stiut cum, pentru ca nu mi-a zis nimeni unde e. Prima data cand l-am asteptat in poligon nu-l cunosteam, il vad calare pe un animal de enduro, opreste in fata mea, isi da casca neagra jos si ... ii vad parul alb ca varul. Avea peste 60 ani. :smile:

    Abia la examen pe GS 500 m-am jucat cu frana pe spate in ploaie, la insistentele noului instructor (al meu era racit cobza si la varsta lui putea sa tina cateva saptamani).

    Marius '95, eu mi-am luat PROBIKER KX2 KLAPPHELM tocmai pentru "aerisiri frecvente". Stiu, nu-s "profesioniste" dar e prima, mai bine asa decat deloc. Dupa ce ma mai documentez care, ce si cum probabil o sa-mi iau alta.
     

    Attached Files:

  20. Marius '95

    Marius '95 Membru Senior

    Daca o sa-mi cumpar motocicleta, o sa mi-o cumpar pentru drumetii (munte, mare, turul tarii), nu pentru oras. In oras e bun tramvaiul si metroul.
    Adrian B1, care e acea scoala de soferi? S-a pensionat instructorul?