Si eu am ajuns pe moto intr-un mod asemanator, doar ca ajunsesem la servici cu masina, trafic infernal si am ajuns din intamplare pe un forum moto. Am sunat la prima scoala moto si am plecat direct acolo, unde am dat testul psihologic si am achitat in avans scoala.
Marius, motocicleta e mai periculoasa decat masina: nu are o gramada de metal in jur in caz de accident, intr-un caz banal de lovit masina din fata in loc de o bara si un radiator spart poti sa te lovesti destul de rau. Soferii cu tupeu si nesimtire te ignora in trafic si dau peste tine, pentru camionagii nu existi, pietonii sunt periculosi (daca sare unul pe tine te poti accidenta foarte rau). Motociclistii insa stiu ce fac (cei ce mai sunt in viata dupa primii doi ani) si sunt un pic mai paranoici in trafic: franeaza cand vad un bot de masina iesind de pe o straduta chiar daca au prioritate, schimba banda pentru una mai sigura etc, dar manevrele facute in trafic pot fi interpretate de necunoscatori a fi manevre agresive. Ca exemplu, intr-o intersectie cu 2 benzi fiind incadrat pe banda 2 am facut stanga si nu am plecat destul de tare de la semafor, masina de pe banda 1 a facut tot stanga (ilegal, imoral si stupid) si m-a atins pe roata: de atunci nu mai plec incet de la semafor, ma asigur ca nu sunt sanse sa vina o masina peste mine. Aparent sunt vitezoman, practic imi feresc pielea pentru ca nu depasesc serios viteza legala ci doar iau distanta fata de restul plutonului.
Exista avantaje si dezavantaje:
- usor de parcat aproape oriunde fara sa incurci traficul
- te strecori foarte usor prin trafic fara riscuri prea mari
daca stii ce faci si cum sa o faci
- consum extrem de mic, 3-4 litri la un 500 cc e ceva normal daca mergi normal, 5-6 daca alergi pe autostrada sau faci curse prin oras in primele 3 trepte de viteza (din 6)
- o operatie de mentenanta mai des ca la masina: trebuie sa speli lantul (la cele cu transmisie pe lant) cam la 1-2.000 km. E o operatiune foarte simpla, doar un pic mai grea ca spalatul de vase, dar consuma cam 30 min si 100 ml de motorina pe post de Fairy
- nu prea are multe componente, deci nu prea are ce sa se strice; consumabilele sunt decente ca pret, 27 RON un litru de ulei, 70 RON un filtru de aer, 30 RON unul de ulei, placutele de frana originale cam 150 RON, placute compatibile doar 60-70 RON, un cauciuc cam 100 EUR dar sunt doar doua si tin 20.000km (ani de zile), kit de lant (lant si pinioane) 100 EUR la 15-20.000 km; per total motocicleta mea desi foarte veche e mai ieftina ca intretinere decat masina mult mai noua
- mai fiabila ca masina, in afara de pana de cauciuc sau de benzina o motocicleta japoneza fabricata in ultimii 20 de ani nu te lasa niciodata in drum
- rezista mai bine la drumuri proaste: greutate mai mica si cursa a amortizoarelor mai mare
- pe asfalt raschetat daca ai roti inguste te cam "fura" - mergi pe unde sunt darele de raschetare, nu pe unde vrei tu
- pe asfalt uscat franeaza sensibil mai bine ca o masina daca pilotul stie ce face (te poti trezi cu masina din spate peste tine
)
- pe vreme rece sau pe ploaie nu prea e placut, dar e posibil: cu echipament bun mergi pe orice ploaie, cu echipament de iarna nu sunt probleme cu frigul pana la 0 grade, mai jos e inconfortabil si riscant din cauza scaderii aderentei rotilor
- echipamentul costa uneori cat o jumatate de motocicleta sau mai mult: un CB 500 in stare buna se gaseste la 2000 EUR, un (Suzuki) GS 500 chiar pe la 1600-1800, o casca decenta pleaca de la 125 EUR si trece de 300, o viziera de schimb la casca pleaca de la 30 EUR si se zgarie in timp, o geaca decenta cam 200 EUR sau mai mult si folosesti cel putin una usoara de vara si una de touring sau primavara-toamna (un costum de piele bun e 500-800 EUR), manusi 30-50 perechea (eu am 4 diferite, de la manusi scurte textile de vara la manusi lungi de piele si manusi textile de iarna), genunchiere 50 EUR, armura (optional) 100 EUR, pantaloni anti-vant 40 EUR etc. E adevarat ca echipamentul tine destul de mult daca e de calitate, casca poti sa o tii pana la 5 ani fara probleme iar geaca sau manusile nu necesita inlocuire daca nu s-au rupt. Ca minim necesar: casca, manusi, geaca, genunchiere - chiar si in oras la servici; recomandat: bocanci, armura (vara), pantaloni de vant sau impermeabili (primavara si toamna), rucsac cu: trusa medicala moto, vesta reflectorizanta, salopeta impermeabila sau haina de ploaie.
Azazel, Hornetul merge pe forestier dar nu comod si doar cu un pilot cu experienta. Nu are jenti cu spite, garda la sol, cauciucurile si cursa amortizoarelor si a furcii comparabile cu nici un enduro, nu are protectie la motor si nu e proiectat pentru caderile inerente clasei enduro. Eu ma gandesc serios sa imi iau o a doua motocicleta enduro doar pentru astfel de drumuri si eventual mers in oras, prima ramanand pentru touring. Deja preturile la motociclete in Romania au scazut foarte mult, chiar la 2000-2500 EUR se poate cumpara ceva decent.
Daca nu gasesti CB 500 poti incerca Suzuki GS 500, are putere mai mica (42 CP fata de 58) si racire cu aer, dar in rest e o motocicleta foarte apreciata. Ar mai fi Kawa GPZ 500 dar e un model vechi, EOL si e mai complicat cu piesele: nu stiu nici un service Kawasaki in Romania.
Daca iei o Honda in Bucuresti, ai doua variante: mergi la service la Honda (Bd. Timisoara, in curte la AutoItalia - dupa ce treci de Valea Cascadelor la 200 m pe stanga) sau intrebi un prieten care se pricepe. Aici pe forum sunt cel putin 2 oameni din Bucuresti care au motociclete Honda si care se pricep cel putin la ale lor (au cartile de service la modelele lor, un CB 500 si un XX 1100 Super Blackbird). Eu am facut-o pe a mea bucati de cateva ori, nu am umblat in motor pentru ca nu am sculele recomandate de Honda (aproape nimeni in RO nu le are, doar pe Bd. Timisoara si in alte 2-3 locuri), dar pot sa iti gasesc majoritatea defectelor semnificative in maxim 30 de minute. Nu costa nimic, asa ca poti sa incerci.
Ce lipseste la Hornet-ul din poza: portbagaj. E foarte util la drumuri lungi, in loc sa cari rucsacul in spinare il legi de portbagaj (vei deveni expert in ancorat bagaje, e 5 RON un set de 6 corzi elastice).