Alegerea unor cauciucuri pentru motociclete dual sport e probabil cea mai dificila chestie posibila in domeniul auto-moto.
La masina e simplu: ai cauciucuri de vara, de iarna, mixte si eventual AT, dar alea sunt exceptii. Exista reviews si topuri cu multe cifre si in functie de buget si tipul dorit deja cauti sa le comanzi. Daca intri pe site la un producator mai mare, gen Michelin, spui ce masina ai si iti da o lista
scurta de optiuni. Asta e esential.
La moto e similar, doar ca de obicei disponibilitatea in Romania e mai limitata decat prin alte parti. Mai exista problema ca multe reviews sunt facute in SUA cu marci si modele care nu exista in Europa, dar nu e asa grav, daca mergi pe Michelin, Dunlop sau Pirelli tot gasesti ceva.
La dual-sport e jale. Exista cauciucuri pe categorii, de la 90% strada cu 10% offroad la 80-20, 50-50, 10-90. Si gruparea, in special la 50-50, e foarte aproximativa. Sunt diferente uriase intre 90-10 si 10-90 din toate punctele de vedere. Presupunand ca vrei ceva street legal (cam exclus 10-90) dar totusi cu capabilitati offroad, te uiti la 50-50 si gasesti, spre exemplu, 5 modele foarte diferite la un singur tip de Michelin; de la nisip la piatra si 3 categorii intermediare, alea de nisip le rupi prin bolovani in doar cateva sute de km, iar alea de bolovani nu au aproape deloc tractiune in nisip sau noroi. Si ca sa puna capac, multe din cauciucurile astea au durata de viata sub 5000km, unele chiar sub 3000km. Daca vrei sa faci TET in Pirinei (Franta, Andora, Spania), zona foarte frumoasa pentru offroad de vizitat, faci vreo 2500 de kilometri pe sosea, vreo 1000 km in zona pana la Bilbao si inapoi si apoi inca 2500 de km pe sosea. Daca mergi cu 90-10 nu poti merge offroad, daca mergi cu 50-50 termini cauciucurile inainte sa ajungi la Bilbao si te cam chinui pe sosea, crampoanele alea nu sunt deloc line si silentioase pe asfalt.
Poti sa pui motocicletele pe remorca si sa mergi cu masina pana in Franta. Sau sa iei un set de cauciucuri cu tine, le schimbi in Franta, mergi pe offroad si le schimbi iar cand te intorci, dar trebuie sa le depozitezi undeva pe alea de sosea. Sau trimiti motocicletele cu o duba si iei avionul. Sau iei niste 80-20 si te chinui pe offroad. Sau ...
Asa ca am un OneNote cu
o duzina de optiuni pe post de
lista scurta, dupa ore si ore de cautari, vazut reviews, plus vorbit cu diversi oameni care au mers cu asa ceva. Si cand o sa se consume cauciucurile de fabrica, in cateva luni, o sa cumpar probabil 2 seturi diferite, unul mai de sosea (80-20) si unul mai de offroad si o sa schimb intre ele, operatiune consumatoare de timp si destul de dificila (peretii foarte rigizi, se demonteaza si monteaza greu, nu merge pe aparatul de la vulcanizare).
E o tipa, Itchy Boots (Noraly Schoenmaker, olandeza) care de vreo 6 ani strabate lumea in lung si lat, mult pe offroad si in ultimii 2 ani pe o motocicleta ca a mea. Acum cateva zile
se chinuia prin Nigeria cu niste noroaie si cauciucuri 50-50, ca merge destul de mult si pe sosele. Am aflat de mult ca
The Long Way Down e mai mult film artistic, ca au fost sponsorizati de BMW si insotiti de masini cu echipamente, altfel BMW-urile alea uriase si grele nu ar fi traversat Africa decat pe platforma. Dar cand BMW vinde motociclete din alea la peste 20k Euro raman destui bani de marketing. Prin comparatie, Itchy Boots, chiar sponsorizata cu echipament de Revit si Arai, face drumurile singura, fara echipa de suport si in conditii realiste, motocicleta de fabrica cu customizari pe care si le poate face oricine cu cateva sute de euro, de pilda in Otopeni.