Curent, gaze, apa

Probabil a rămas în standby. SU/SUA au două moduri de turn off, unul "simplu" când apeși scurt butonul de off, dar unele chestii rămân active (și papă curent din baterii) și unul în care oprește și restul, dar trebuie să ții apăsat mai mult pe off.
 
Eu cred ca daca i-am scos chestia aia din spate i-am cam luat "maul" de tot. Practic ala se scoate la stocare si transport. Am sa ii fac si o inspectie interna zilele urmatoare cand ii vine si lui timpul sa ma asigur si ca nu sunt alte bazaconii prin el precum gandaci (plosnite) sau condensatori chinuiti. Ar putea avea si aproape 2 decenii unitatea.
Pe alta parte, nu am incercat sa vad ce face fara baterii dar cred ca pana ii vine bateria de schimb ma gandeam sa il folosesc, acum ca m-ati speriat si voi, macar ca regulator de tensiune.
 
Poti sa incerci sa incarci bateriile independent cu un redresor si sa vezi ce se intampla, inclusiv cea la 9V.
 
Foarte multe APC-uri nu pornesc fara baterii.
Procesul de sulfatare al bateriilor se intampla si daca nu sunt folosite. Ideal bateriile Pb-acid se pastreaza incarcate complet ca sa evite pe cat posibil sulfatarea.
Acum daca a stat mult timp la 9v nu prea mai faci nimic cu ea, rezistenta interna a crescut semnificativ din cauza sulfatarii si chiar daca ajunge la peste 12v nu va da curent cine stie ce. Ar trebui sa o testezi cu un analizor care aplica o sarcina (relativ marisoara) in timp ce masoara tensiunea.
 
Am resuscitat cu succes o baterie (cea originală de la Mondeo) care mai avea ceva gen 8-9V cu redresor industrial apoi cu încărcător luat acum vreo 15 ani din Carrefour cu 100 lei. Se poate, depinde mult de baterie.
 
Sau te uiți la niște clipuri pe iutub și îți arată niște indieni cum demontează plăcile de plumb și toarnă noi conectori și le reumplu cu acid, iese boboc. :D
 
Stiu ca unele incarcatoare auto au program de desulfatare care uneori functioneaza. Nu stiu daca merg cu orice fel de baterii pe baza de acid si nu garanteaza nimeni ca rezolva problema, dar daca ai acces la un asemenea incarcator nu costa aproape nimic sa incerci.
 
Taci ca am mai gasit o baterie in casa care cred ca nu a fost ever folosita. Nici nu stiu ce cauta acolo. 12.3V avea in ea. Pusa langa cealalta buna si uite cum UPS este alive cu zero costuri :D
Totusi nu stiu de ce aveam acea baterie in casa, dupa chestii vechi de PC de unde de fapt cautam un modul de priza 2U pentru rack :D
 
Back-UPS nu au ieșire sinus.

1673250281755.png
 
My bad, vorbeam din amintiri. Si in drum spre casa oprim la farmacie sa luam Bilomag Forte...
 

Attachments

  • Screen Shot 2023-01-09 at 10.30.43 PM.png
    Screen Shot 2023-01-09 at 10.30.43 PM.png
    42.1 KB · Views: 14
Da, un fel de stepped approximation fac și Smart UPS, doar că cu un semnal pe 6 biți, față de un bit jumate cât are un BackUPS normal (mai bine decât square totuși).

Zice-se că există unele cu sine wave, dar sunt modele separate și relativ noi
 
Cu panouri de 15KW, gradul de acoperire a consumului din panouri a fost intre 62% (maximul verii) si 23% iarna. Chiar daca productia in general acopera sau depaseste consumul, sunt zile in care majoritatea sunt complet on-grid, productia fiind nesemnificativa gen 2-3 kW pe zi.

Cifrele pentru vara sunt exagerate artificial de faptul ca avand un excedent mare de productie am folosit excesiv aerul conditionat ziua si atunci consumul e noapte, care nu e acoperit de panouri, are o pondere mai mica decat normal.

O concluzie sumara e ca pentru lunile de vara se poate obtine 100% doar cu baterii (ca sa acopere noptile), iar iarna nu e fezabil, ar fi nevoie de o capacitate uriasa a bateriilor (peste 50kW, adica peste 20,000 de euro doar bateriile fara BMS si alte componente) care oricum ar ridica procentul peste 50-60%, dar nu s-ar apropia de 90%. Luna asta, de pilda, sunt net negativ - am produs cu vreo 60-70 kw mai putin decat am consumat.

Inmagazinarea in cantitati semnificative nu e rentabila economic in acest moment pentru utilizatori casnici. Probabil centrale de pompaj (proiectul Tarnita) sau alte variante de capacitate foarte mare ar fi rentabile, dar nu la nivelul de gospodarie individuala decat, poate, pentru cineva care are o Tesla Extended Range (baterie spre 90kW) pe care o foloseste pe post de baterie externa. Intrebarea ramane chiar si atunci: care e curentul maxim pe care il poate furniza pentru o casa? Ca daca e limitata la 16A, de pilda, nu va rezista la varfuri de consum, eu ajung la aproape 40A pe perioade scurte si peste 25A relativ frecvent (e trifazic, deci cei 25A sunt un calcul global, nu amperaj efectiv pe o faza).
 
Singurul avantaj pe care il pot vedea in baterii, atunci cand ai si panouri, este ca te pot ajuta, cred eu, ca atunci cand cade tensiunea pentru cateva secunde este ca aparatele nu vor simti asta si automat nu vor aparea nici defectiuni si nici comportamente bizare. Iar pentru asta numai, cred eu ca investitia in baterii este minimala, cat sa sustina secunde sau minute. Dar sa rulezi offgrid sau sa consumi noaptea ce convertesti ziua de la soare, nici la mine nu da in calcule bine deloc.

Si incep sa mai vad o chestie, ca orice iti e marchetizat la plan general (guvern sau nu) ca fiind benefic cu sanatatea ori cu buzunarul si ca trebuie sa te indrepti intr-acolo ca sa fii om modern, se dovedesc a fi exact opusul si asta ma pune pe ganduri.
 
Păi e simplu, Tesla nu suportă V2H/V2G, există ceva plan pentru 2025, dar și self driving era planificat pentru acu 10 ani; cât timp vând powerwall nu cred că o să se chinuie prea tare.

Există încărcătoare de EV care sunt inversabile și care pot ajunge la puteri interesante, dar trebuie ca și mașina să suporte puterea aia. Ex: https://www.emporiaenergy.com/V2X Charger Technical Specs.pdf - dar ăsta pare să fie monofazic, că pe la unii 60A monofazic acasă e ceva normal (și nu vorbim de 110V).

Aici pare să fie o listă de EV-uri care ar suporta V2x: https://electriccarguide.co.uk/what-is-vehicle-to-home-v2h/ - zic pare pentru că articolul are un puternic miros de AI și nu poți fi sigur că datele-s ok. (iar căutând după tesla și v2h, majoritatea articolelor sunt scrise de un AI prost, care aiurează complet pe coclauri).

Aș folosi o mașină ca baterie externă doar dacă ar fi bateriile $2000 și nu $20000-40000 și aș avea încă o mașină de folosit când a păpat invertorul bateria. Ai nevoie de incentives financiare puternice ca să îți bușești bateria de la mașină cu așa ceva, sau să nu fie bateria ta; mașină de la serviciu? O parchezi departe de casă (că arde și sub apă) și tragi tot din ea, ba o încarci ziua de la muncă și o descarci noaptea acasă :biggrin:.

hulubei: funcția de UPS nu e ceva suportat de majoritatea invertoarelor, pentru că ai nevoie de un invertor mai mare decât consumul casei (ceea ce nu e neapărat necesar). Pentru doar o parte din consum se poate mai ușor, dar atunci e practic un UPS care nu are neapărat legătură cu restul instalației.
 
Last edited:
Și eu sunt tot pe-acolo cu eficiența, cam între 20 și 50% acoperire cu panouri de 5kW. Datele complete sunt aici https://pvoutput.org/aggregate.jsp?p=0&id=105048&sid=92128&t=m&gs=0&v=1&s=1

1705055722187.png

Aș putea acoperi mult mai mult dacă aș reduce consumul noaptea (servers and stuff), dar orice calcul legat de asta îmi zice că trebuie să cumpăr hardware mai nou sau baterii, și practic nu rentează nici o variantă. Și folosesc ineficiența pentru încălzit podul iarna :).
 
Last edited:
Back
Top