Curent, gaze, apa

Daca ai instalatie monofazata, piesele sunt mai ieftine. Daca ai trifazata si o folosesti ca triplu-monofazata, daca iti permiti financiar atunci monitorizezi si controlezi fiecare faza independent. La mine in cartier e diferenta intre faze, uneori destul de mare, ca am 2 vecini cu panouri solare si cred ca sunt amandoi pe aceeasi faza.

Iar un electrician bun o sa insiste pe diferentiale, probabil unul general de 100-300mA si cate unul de 10mA per bloc de sigurante. Daca nu insista suficient sau, pe dos, daca vrea AFDD si casa nu e pe lemn, e un red flag. Si o sa mai zica de sigurante curba B monopolare si piepteni (busbar), nu macaroane, pini pe cablu multifilar si bara de nul prinsa pe carcasa, nu spanzurata in fire prin tablou. Si selectivitate a valorilor sigurantelor. Daca face toate astea, e un semn bun.
 
AFDD sunt oblogatorii pentru spațiile de dormit conform normelor în vigoare; nu doar pe lemn.

4.2.2.10. Pentru diminuarea riscului de incendiu se vor utiliza dispozitive pentru detectarea defectelor de arc electric (AFDD), în circuitele finale de curent alternativ, conform recomandărilor din SR EN 62606 și SR EN 60364 4-42/A1.Prevederea este obligatorie ca măsură specială pentru protecția împotriva efectelor produse din cauza defectelor de arc electric pentru toate circuitele de curent alternativ al căror curent nominal nu depășește 32 A, conform precizărilor pct. 4.1.5.8, în următoarele situații:
– spații amenajate pentru dormit din clădiri rezidențiale, unități de cazare (structuri de primire turistică, cămine, centre de îngrijire și asistență socială), creșe, grădinițe, învățământ primar;
– spații din clădiri de sănătate cu persoane care nu se pot evacua singure;
– spații care pun în pericol bunuri materiale de neînlocuit din muzee, monumente istorice categoria A și B, biblioteci, arhive;
– construcții cu structura din lemn cu nivel de stabilitate III-V;
– spații cu risc de incendiu din cauza naturii materialelor depozitate, clasificate BE2 (inclusiv baterii de acumulare), din unități de cazare, creșe, grădinițe, învățământ primar, muzee, monumente istorice categoria A și B, biblioteci, arhive;
– adăposturi pentru animale din cadrul construcțiilor agrozootehnice.
Problemele cu AFDD sunt
1) sunt scumpe și mari
2) nu se pot testa
3) funcționează doar la puteri mari
4) cam vor să fie puse 1 bucată pe circuit, nu ca o diferențială pe bloc de siguranțe
5) în testele ad-hoc (vezi punctul 2) s-a observat că unele (ex: Hager) n-au chef să declanșeze oricâte scântei le dai

Astea pentru că modul de funcționare e un pic dubios, practic monitorizează forma de undă a semnalului și compară cu patterns pe care le știe. De-aia nici nu se recomandă să se pună pe bloc de siguranțe, pentru că se adună semnalele de la prea multe aparate și nu mai reușește să diferențieze. Eu aveam un AFDD în pod pe care am pus inițial mai multe circuite; declanșa și dacă te uitai mai urât la el; până la urmă am făcut split la o parte din circuite pe altă fază și de atunci e happy.
 
Din cauza de 1,2,3,4,5 nu recomand AFDD decat la constructii din lemn, unde sunt un cost pe care nu prea poti sa il eviti. Spatiile de dormit inseamna orice dormitor in orice casa sau apartament? Asta ar face legislatia mai severa decat orice tara de care am auzit pe lumea asta, imi e greu sa cred ca asta e sensul. Iar in Romania unde nu exista nici macar diferentiale in 90% din case, AFDD obligatoriu in practic orice casa e dintr-o galaxie foarte, foarte indepartata.

Cladirile comerciale sau publice (pensiuni, scoli, azile) au alt regim si e de inteles. Dar dormitoarele in apartament de bloc, nu au sens.
 
N-am făcut eu normativul, eu doar îți zic de ce nu ar trebui să te uiți urât la unul care îți pune AFDD în tablou - în teorie, dacă îți ia foc casa poate fi tras la răspundere că nu ți-a pus. Și da, clădiri rezidențiale înseamnă orice casă sau apartament. Nu se detaliază dacă doar pe prize sau și pe iluminat (șansele să declanșeze un AFDD cu un arc serie pe iluminat sunt minuscule, doar la arc paralel ar putea să fie suficient curent).

Dacă e să ne luăm după statistici, în România nici mașinile n-ar trebui să vină obligatoriu cu semnalizatoare, că oricum nu se folosesc...
 
Nu despre asta e vorba. Conform legislatiei curente, circuitele electrice rezidentiale trebuie aduse la zi daca se fac modificari, in domeniul in care se fac modificarile. Adica daca umbli intr-un tablou trebuie sa il aduci la zi, daca nu umbli la el nu trebuie sa faci nimic. Dar daca umbli intr-un tablou si nu pui diferential e un red flag pentru electrician, daca nu pui AFDD nu cred ca e acelasi lucru. Daca insista sa schimbe tot tabloul si sa puna AFDD pe fiecare circuit ... o fi legal, dar e aberant.

La masini doar la BMW nu se folosesc semnalizatoare, la restul sunt utilizate.
 
Citind pe la voi aici ma simt usor... prost!
Iar nea cutare electricianul vietii, sa nu aud. Ar fi trebuit sa fie cel mai rasarit om la cata lauda a primit fata de oricare altul din toata echipa vestita a lui "Manole". Treaba e ca mai toate mizeriile le-am aflat intamplator, uneori reparand chiar eu, eu ala de ma simt prost. E drept, ca nu am reparat pe electric, doar am continuat treaba uneori nefinalizata vreodata, si reparat 100% partea de retea. Ca doar sa nu te astepti ca daca un om umbla cu cabluri, se pricepe la orice cabluri, chiar daca toate sunt din Cu.
Revenind, nu, nu am loc in panou de asa ceva. Nu stiu daca mai am loc de 2 module ratacite, extra. Cum nu stiu nici daca tot ce e pus, e pus cum trebuie si ca nu pot scapa de unele de acolo, caci oricum nu au o logica. Si pentru ca pe electric am avut cele mai mici modificari pe parcursul implementarii si niciodata nu au fost modificari esentiale ci doar "mai pune-mi pls inca o priza si mai vreau sa pun in loc de o lampa in garaj, doua", deci circuitele din panou au ramas 101% aceleasi, totusi intalnesc ca am pe lumina dintr-o camera, prizele din alta. Evident, "lumina e pe siguranta de lumina, cum, asa am facut... a, v-a piscat, pai stati, ia sa vedem, daa.....". Glumesc, de fel cand nu sunt sigur, las generalul si abia dupa ce simt ca am o relatie cu instalatia, inchid eventual intrerupator ca sa montez o lustra (daca se poate asa), fara sa las general.
 
Loc in tablou intotdeauna este, ca un tablou nou ceva mai mare e vreo 2-300 de lei, nu e o avere. Oricum in tablouri nu ai voie sa le umpli daca ai contactoare sau alte chestii care consuma curent, chiar daca teoretic consumul e mic.

Fa-ti si tu un inventar cu toate prizele si luminile pe ce sigurante sunt si vezi daca macar ai toate prizele dintr-o camera pe aceeasi siguranta. Si apoi pune etichete in tablou si tine si un fisier la indemana cu aceeasi informatie, ca etichetele se mai dezlipesc dupa 10-20 de ani sau se mai sterge cerneala cu care ai scris.

Si verifica daca sigurantele se pupa cu circuitele. Am vazut un mega-meserias care a pus o siguranta trifazica de 63A la un circuit care avea cablu MYYM de 2.5mm^2 care alimenteaza un strung de vreo 12 kW. Inca nu a luat foc, dar e o chestiune de timp, nu de "daca". Sa inlocuiesti sigurantele cu unele cu caracteristicile potrivite e foarte ieftin, o siguranta decenta e 15-20 de lei, chiar si curba B, mai putin daca vrei amperaje rare gen 3A care sunt mai scumpe.

Problema cu electricienii e ca sunt recomandati de clienti care nu se pricep si sunt multumiti ca merge si nu a luat foc. In multe cazuri electricienii nu pun diferentiale ca sa nu sara prea des si sa fie clientii nemultumiti, ceea ce e mai rau decat sa il ai dar sa sara des (tip sau valoare nepotrivita sau pus pe prea multe circuite cu consumatori moderni). Si ajung faimosi ca politicienii fara sa aibe cine stie ce competente sau sa fie chiar incompetenti si periculosi.
 
Am testat niste becuri led din clasa A, cea noua si ultra-eficienta (>200 lumeni/W).

1. Philips E27: sucks. Eficienta e mare, dar pretul e astronomic, e mai ieftin sa folosesc becuri cu incandescenta. Si gama de putere e foarte limitata, de la 2.3W la ~ 7.2W cu intermediar 4W si 5.2W. E prea putin 7.5W/1500lm, cel de 4W pare cam chior, nu am incercat 2.3. 50-75 de lei un bec e aberant.
2. Philips GU10. Nu exista in Romania, e pe Amazon.de la doar 2.1W/375lm. Am pus unul la bar, unde mai sunt inca 5 mai vechi de 5W si 7W de eficienta mai mica, generatii vechi. Se vede de la distanta ca asta e chior de tot. Prost si scump, dar pe GU10 nu exista nimic bun.
3. Osram E27 de vreo 4W/800lm. Din cauza ca eficienta e maxima pe lumina verde, asta e eficient pentru ca e cam verzuie lumina. Si e mai slab decat alte becuri de 5.5W cu eficienta mai mica, dezamagitor, si e scump chiar si asa. Nerecomandat in camere cu pereti albi, merge cel mult pentru lumina exterioara.

Cred ca mai e nevoie de vreo generatie sau doua si cativa ani pana cand o sa vedem eficienta buna la preturi care sa aibe sens economic. Nu are rost sa dai pe un bec mai mult decat pe curentul pe care il va consuma in cursul vietii.

Btw, sigurantele automate B3 sunt sensibil mai scumpe decat alea B6. De ce? Asta le face si rare. Cu becuri led, chiar si 3A e mult peste necesar, chiar daca nu e nici o diferenta practica intre un circuit cu B3 si B6 la conductor monofilar de 1.5mm^2, care e uzual pus pe circuitele de lumina.
 
Cu cât ai curent mai mic, cu atât siguranța trebuie să fie mai sensibilă => nevoie de precizie mai mare => mai complicat => mai scump. Pe partea termică, din câte am văzut prin datasheets (standardul e pe bani, că deh) trebuie să nu sară la 1.13 * curent nominal, dar să sară la 1.45*curent nominal - deci una e un B6 cu interval [6.78, 8.7] și alta e B3 cu [3.39, 4.35] - intervalul de "decizie" sărit/ne-sărit e mult mai mic, deci trebuie un bimetal mult mai atent făcut. Iar detecția de curenți slabi are nevoie de bobine mai fine pe partea de electromagnetic, adică alt cost. Relația cred că e mai degrabă scump + "nu există cerere"=> și mai scump. Nu m-aș complica cu B3 decât dacă aș alimenta prin sârmă de covrigi sau aș pune becuri de pe aliexpress, sau am nevoie neapărată de selectivitate sub un B10. Un cablu "normal" de 1.5mm2 n-are nevoie de B3.
 
Last edited:
Siguranta nu e pusa pentru a proteja becul ci e acolo pentru a proteja circuitul. Daca ai un scurt pe partea de alimentare a becului, in circuitul din corpul becului adica, oricum iti sare si siguranta de 15A sa-ti protejeze casa si firele din perete.
 
Edis0n strict teoretic da, siguranta e acolo ca sa nu ia foc firele.
Dar pe de alta parte piticul de inginer zice ca e stupid sa pui siguranta de 6A pe un circuit care consuma 30mA :smile:
 
Întâmplător am avut o experiență bună cu leds-com.de pentru spoturi aparente și încastrate ieftine și chiar decente, și pentru lămpile LED propriu-zise, puține pe fasung GU10 și multe pe GX53 (pentru care prinsese feblețe și Ikea într-o vreme), sub brand propriu și destul de bine controlată calitatea. Prețurile mi s-au părut ok, cu mai multe variante de culoare la lumină (și chiar se potriveau bine de la unul la altul) și unghiuri ale spotului.

Din păcate și-au schimbat portofoliul anul trecut și au renunțat la o parte din plafonierele care m-ar fi interesat acum, și au renunțat și la GU10-urile simple și ieftine - acuma e la modă schimbarea de intensitate luminoasă în 3 trepte de la întrerupătorul de pornit-oprit sau a temperaturii de culoare din telecomandă. Dar tot am comandat de probă o plafonieră rezistentă la umiditate, rotundă de 26cm; are înăuntru ceva baghete cu LED-uri care scot cică 2460lm din 24W. Au depozitul pe undeva prin apropiere, că de obicei în 2 zile ajunge coletul.

De curiozitate, GX53 de 10,6W și spot de 115 grade e 3,65€ și scoate 1053lm pe alb cald (2700K), clasa F, sau 1212lm pe alb neutru (4100K), clasa E.
 
De notat că "becurile" LED de clasă E și F sunt de fapt reclasificarea lui A/A+/A++ de acum niște ani, când deja se încurcau în plusuri și au zis să recalibreze scala pentru a putea diferenția între glezna și genunchiul puricelui. Deja sunt foarte eficiente și cu consum mic; la mine, luminile din camere produc un cost anual minor comparativ cu frigiderul și aparatura de spălat vase și haine, sau NAS-ul dacă-l las pornit. Dacă aș sta toată ziua cu toate luminile aprinse în casă, nu cred că la sfârșit de an m-ar costa mai mult de o ladă de bere. Să mă apuc să schimb acum toate LED-urile (încă funcționale) doar fiindcă au apărut unele mai eficiente, și să o iau de la capăt cu perioada de recuperare a costului inițial prin economisirea de energie, mi se pare wasteful.

Deja am o problemă foarte practică cu goana după clasa cât mai eficientă energetic: nu se mai găsesc mașini de spălat rufe cu un ciclu de spălare rezonabil de scurt. Fiindcă trebuie să bifeze cerința UE de a avea minim un program super mega eco, realizabil doar prin spălare foarte lungă în apă rece, cam toate programele de spălare au acum 2-3 ore în loc de 45 de minute sau o oră pentru haine purtate o dată și care sunt foarte puțin murdare. Chiar și programele "scurte" au o oră jumate. Și toată această irosire de timp pentru consumator pentru ca să mai scadă câțiva zeci de kW pe an, literalmente niște firfirici în bani, dar asta fiind diferența dintre clasa E și B actuală. Păi pardon, da' pentru cine are copii și spală în weekend 7-9 ture de haine, prefer să dau acei 20€ în plus pe an ca să nu-mi mănânc TOT weekendul stând de pază lângă mașina de spălat, doar fiindcă niște birocrați au scos din vârf de pix niște cerințe pentru câștiguri academice dar care interferează cu dreptul consumatorului de a alege între economisirea de energie, bani și timp.

Deci fuck clasa A și pe birocrații care n-au aflat cum stă treaba cu câștigurile marginale descrescătoare.
 
AdrianB1 eu am Ecoplanet E27 (1900 lm) și am pus trei în sufragerie. Nu le aprind decât eu și toată lumea face pe vampirul pentru că sunt echivalentul unui mini-soare la interior. Dar sunt clasă F, cică 20W. Pentru câtă lumină fac în schimb mi se par foarte ok.

puterfixer stai să vină criza de apă să vezi cum apar din nou mașini de spălat cu cicluri scurte de spălare :biggrin:
 
Ah nu e problemă cu asta, chiar și pe un ciclu de 3 ore tot numa' 47 litri de apă consumă în total. Doar că durează înfiorător de mult ca să obțină același nivel de curățenie prin efect chimic și mecanic însă fără să încălzească apa prea mult, și-ți freacă hainele de le uzează mai mult spălatul decât purtatul.

Pe vremea mea existau mașini de spălat cu alimentare duală de apă, caldă și rece, în ideea că probabil ai deja în casă un boiler sau ceva în care ai deja apă caldă încălzită mai eficient decât o va încălzi o rezistență din mașina de spălat. În zi de azi ar fi superbă o soluție din asta, că pompa de căldură îmi va ține fierbinte un buffer de câteva sute de litri de apă, la un consum energetic de 4-5 ori mai mic decât dacă ar fi să o încălzească cu rezistență electrică. Și atunci mașina de spălat ia pentru ciclul de spălare apă caldă de 60 grade sau whatever, îi trebuie 15 litri pentru asta, nu mai trebuie să aștepte să încălzească singură apa și așa se scurtează și programul de spălare cu încă vreo 10 minute, everybody wins.

Dar e bad for business-ul de schimbat mașinile de spălat o dată la 5 ani, când mai pun un moț la ierarhia de certificate energetice. Cred că la un moment dat o să se ajungă la punctul în care mă enervez suficient cât să eviscerez controllerul unei mașini de spălat și să-l înlocuiesc cu unul în care să pot programa chestii.
 
pompa de căldură îmi va ține fierbinte un buffer de câteva sute de litri de apă, la un consum energetic de 4-5 ori mai mic decât dacă ar fi să o încălzească cu rezistență electrică.
Sau panourile solare o sa produca suficienta energie in exces care sa incalzeasca o gramada de apa. Preturile la energie in miezul zilei sunt negative pe-aici (nu consumer, dar se intelege ideea).
să eviscerez controllerul unei mașini de spălat și să-l înlocuiesc cu unul în care să pot programa chestii.
Gangnam Marius '95 style. :rulez:
 
Preferabil unul de clasa D care face tot atata lumina cu 13W. Dar asta numai cand se ard cele actuale si daca pretul e decent. Sau clasa A, la 9W, dar nu se gasesc si ar costa cat o consultatie la cardiologie.
În contextul în care PCul îmi trage 800W din priză când mă joc sincer ăia 7W diferență pe niște becuri care oricum 95% din timp stau oprite este fix pix. Big picture :smile:
 
Back
Top