Bicicleta - unde/care/cum/de ce?

  • Thread starter Thread starter L
  • Start date Start date
Sustin ce zice miahi.
Eu merg la serviciu cu trotineta electrica, inclusiv iarna in Brasov pe zapada. Este o chinezarie relativ performanta, dar proasta calitativ ca orice chinezarie. Totusi, dupa 3+ ani nu regret achizitia. Am luat-o exclusiv pentru dimensiunile generoase la battery bay. Inauntru sunt componente ordinare. Nimic custom. Orice s-ar strica se poate inlocui cu generice si langa baterie e loc destul. Deja am schimbat BMS-ul, toti rulmentii si urmeaza sa schimb furca. Asta din urma a fost ceva mai greu de gasit, dar nu chiar imposibil. Cred ca ar putea-o face si un sudor bun + posibil un strungar, doar ca nici astia nu-s chiar usor de gasit.
Daca ar fi sa trec la bicicleta, tot reparabilitatea ar fi criteriul principal.

PS: Desi motorul nu-i sigilat in nici un fel, n-a patit inca nimic, desi am mers prin tot felul de conditii meteo. Nu-mi imaginez ce motor e ala care se strica la bicicleta, avand in vedere ca este mult mai sus decat la troti si banuiesc ca nu traverseaza nimeni raul cu bicicleta electrica.
 
Last edited:
Multumesc pentru confirmari, asta era si impresia mea, in mare. Probabil ramane de asteptat pana cand situatia se va imbunatati, persoana care are nevoie de electrica e tanara, 2-3-5 ani nici nu se vad pentru ea. Eu sunt multumit de bicicleta mea clasica, FS, facuta cu manutele mele si nu am nevoie de electrica, de-aia nu m-am agitat prea tare, daca vreau sa urc undeva si nu ma tin picioarele sa pedalez atunci ma urc pe motocicleta dual-sport si urc.
 
Pai daca e facuta cu manutele tale, ce te opreste sa o faci electrica tot cu manutele tale? Nu mai astepta sa se imbunatateasca situatia, ca trece viata pana atunci.
 
Sa faci o bicicleta clasica cu manuta ta e la fel de usor ca a face un computer din componente. Sa faci o electrica nu e acelasi lucru, nu exista o standardizare a cadrelor, motoarelor si bateriilor ca sa fie plug'n play, ca altfel o faceam deja.
 
Vin si eu cu alta abordare, ca si eu am crezut ca e-bike e pentru lenesi grasi si am descoperit ca nu e chiar asa. Doar ca multi lenesi grasi asta fac cu ele si ca atare lasa aceasta proasta idee. Sunt in realitate excelente pentru antrenament de fapt dar si pentru faptul ca iti permit chiar si atunci cand esti foarte antrentat, sa ajungi in locuri in care altfel nu ai fi ajuns. Iti vin idei stupide "oare merge sa urc si tampenia aia?'. Apoi au o geometrie mult mai agresiva pentru coborari decat full-suspensionurile de XC. Sau aproape tractoare de downhill, ce le face intr-un fel mult mai sigure pentru neintiatii care vor tare la vale, da, grasii aia care dupa ce au urcat ranjind la toti sarakii fara electrice transpirati, acum ii da la o parte la vale fara emotie. Dar e buna si pentru pentru cel care este efectiv incepator pentru ca il poate salva de multe oase rupte. Nu vreau sa stiu totusi cum e sa te loveasca dracia aia de 25Kg in locul uneia de 10Kg.
Acum hardtail electric, asta nu inteleg nici eu. Cunosc printre prietenii mai care inca se incapataneaza cu hardtails. Sunt macar de carbon, miahi, nu inteleg de ce si HT si aluminiu. Mi se pare din experientele avute nici cal si nici magar. Dar asta e alta discutie si in fine, are si ea avantajele ei care poate la tine stralucesc. Doar ca pentru mine dupa ce am fost mare cititor de vai ce fain e aluminiul si de naspa carbonul si incecand sa imi placa aluminiul in fel si chip, am ajuns sa zic sa nu mai vad aliminiu in viata mea exceptie pentru bicla de sat.
Acum, asa cum zicea si miahi, sunt motoarele Bosch care sunt si nu sunt ok. Macar se repara am inteles destul de usor, existand piese de schimb si deja exista know how. Mai greu cu motoarele de la Specialized (Borse parca).
In fine, nicio bicla de peste 2000 EUR sh nu te astepti sa nu te coste nimic pe perioada folosirii ei. Asa cum nu iti iei Audi sau BMW sh si te astepti sa te tina o vesnicie sarind daca se poate si schimburile de ulei.
Ce mai e de luat in calcul e faptul ca sunt grele din start majoritatea. Si asa ca nu mai conteaza asa mult echiparea. Tot ce e Deore sau SLX de la Shimano si echivalentul de la SRAM este mai mult decat excelent si nu mai conteaza diferenta de gramaj cand oricum bicla are 25 de Kg. Deore sau SLX actual sunt peste orice era XT si XTR acum 15 ani. Cine crede ca un XTR ramane XTR for life e doar un romantic. Poate ca va avea materiale mai pretioase in componenta, dar ca si functionalitate si performanta, lucrurile evolueaza.
Acesta este motivul pentru care de fapt electricele de rand nu sunt mult mai scumpe, pentru ca poti compara un full sus cu XT-XTR super light cu un eMTB mediu cel mult ca si echipare. Banii de motor si baterie ies din echipare.
Designul si ala tine cont mai mult doar de rezistenta. Nu cum sa faci sa o faci si mai rezistenta ca generatia anterioara dar scazand inca 10% din greutate. Efectiv e mult mai usor sa faci asta si deci si mai ieftin. Cu scule mai ieftine, cu oameni mai ieftini, cu ingineri mai ieftini. Si asta nu e doar la cadru, e valabil si la roti.
Mai e de luat in calcul, baterie si motor mare sau mici. Alea mici (SL) au avantajul ca uneori au bateria usor interschimbabila. Cand stii ca faci ceva la limita sau chiar peste puterea unei baterii, cari la rucsac alte baterii pline. Dezavantajul, ca o baterie descarcata, cantareste tot atat in spate fata de un bidon cu apa pe care da, il bei si il muti in burta, dar apoi il transpiri sau mergi la buda si pe parcurs te usurezi :D Sunt si biclele mai usoare si unii ar zice mai manevrabile la chestii, daca esti foarte tehnic. Eu personal nu as merge pe ideea unui SL. Prefer un full sus de XC cand stiu ca se poate merge pe bulane si e eventual o tura epica lunga de foarte multe ori in care e inclus poate si ceva-ceva asfalt si daca e doar nebunie pe 20-40km, poate as lua direct un eMTB cu bateria si motorul mare.

De pe la cunoscuti, inteleg ca Orbea ar fi o varianta buna ca si brand. Ei par multumiti de alegerile facute. Chiar si SL dar au si bulane. Altii merg pe Specialized, dar acolo e de documentat, variatia e mare, trebuie sa iti fie clar ce vrei, nu e un simplu lucru pe care il iei si va fi bun la toate si orice.

De luat in calcul ca iesirile mixte se dilueaza rapid chiar si intr-un grup bine conturat, odata ce apar electricele. Oricat de antrenat esti nu poti tine pasul nici cu un incepator pe electrica. Am avut multe iesiri family la care am ajuns la final cu timp foarte bun, zici ca am fost la concurs si nu cu neveste la pachet. Dar nevestele si grasii pe eMTB si in general pe turbo. O tura din asta de 30Km e ok chiar si pe turbo pentru fete, pentru grasi, nu prea. Dar si asa ne puneam problema ca dupa ce ne-au alergat fetele, la final e posibil sa facem schimb si sa caram eMTB cu baterie descarcata dupa ce ele ne-au alergat pe turbo. Sa mai zic ca nici la vale cu toata tehnica nu ne era usor sa recuperam din avantajul lor, datorita geometriei?
 
Sa faci o bicicleta clasica cu manuta ta e la fel de usor ca a face un computer din componente. Sa faci o electrica nu e acelasi lucru, nu exista o standardizare a cadrelor, motoarelor si bateriilor ca sa fie plug'n play, ca altfel o faceam deja.
Poate un Pegas. Orice bicicleta moderna este mai putin standardizata ca orice PC din epoca nu tocmai standardizata. Sunt atatea standarde la orice chestie si combinatii si tolerantele atat de scazute in ultima vreme caci e chiar ceva cercetare sa iei toate piesele sa se imbine si sa mai si mearga.
 
iti permit chiar si atunci cand esti foarte antrentat, sa ajungi in locuri in care altfel nu ai fi ajuns.
This.
am ajuns sa zic sa nu mai vad aliminiu in viata mea exceptie pentru bicla de sat.
Carbonul costa mult. Pur si simplu e inaccesibil pentru multi oameni. Si e mai sensibil la lovituri decat aluminiul.
In fine, nicio bicla de peste 2000 EUR sh nu te astepti sa nu te coste nimic pe perioada folosirii ei. Asa cum nu iti iei Audi sau BMW sh si te astepti sa te tina o vesnicie sarind daca se poate si schimburile de ulei.
Am facut 3 biciclete de 2000 de euro in trecut si e normal sa schimbi lucruri: nu doar cauciucuri, camere si placute de frana, dar si tot ce inseamna rulmenti si deraioare si chiar sei (s-a rupt pielea). Am avut deraioare XT care au ruginit in timp, altele care doar s-au intepenit suficient de rau incat sa nu fie reparabile (in special pe fata, care e utilizat mai rar).
Dezavantajul, ca o baterie descarcata, cantareste tot atat in spate fata de un bidon cu apa
De ce ai cara o baterie de rezerva in rucsac si nu prinsa de cadru?

Eu vad situatia un pic diferit. Incerc sa imi imaginez unde se va trage linia intre biciclete electrice si motociclete electrice, pentru ca se apropie din ce in ce mai mult. Inainte bicicleta era strict propulsata de om, iar motocicleta de un motor, acum atat bicicleta cat si motocicleta electrica sunt propulsate de un motor electric pe baterii. Daca poti da si la pedale se numeste bicicleta si daca nu, atunci e motocicleta? Sau daca merge 200 km se numeste moto, sau daca are 2 locuri, sau care ar fi criteriul? Pana la urma ce ma intereseaza e ce scrie sus de tot: "iti permit [...], sa ajungi in locuri in care altfel nu ai fi ajuns.". In special pe dealuri, la distante mai mari decat o simpla bicicleta (am traversat muntii pe bicicleta, 60 km in vreo 7-8 ore) sau in locuri in care motocicletele nu sunt admise, dar bicicletele sunt (ex: unele parcuri nationale). Da, din pacate nu cred ca vom vedea curand bicicleta electrica cu care sa pleci din Bucuresti, sa mergi pana la Lacul Vulturilor si inapoi, chestie care e banala cu motocicleta dar limita e doar autonomia, nu faci 400 km din pedale intr-o zi.

hulubei , bicicletele nu sunt atat de standardizate pentru ca inca ai mai multe tipuri de ax de roata (ex: am X12 pe spate) sau butuc pedalier (pressfit) si monturi de deraior (de ce ... ?), grosimi de ghidon sau tija de sea, dar pana la urma nu e chiar asa complicat. Si stim deja ca la aia care tot inventeaza deviatii doar pentru a avea deviatii, "ma-sa-i curva" :dracu:
 
Carbon SH si foarte bun si usor de verificat si ieftin se gaseste. Am trecut de 2010. Am mai multa incredere intr-un cadru de carbon decat intr-unul de AL. Pentru ca ala de carbon il observ usor unde e rupt. Unde se rupe un cadru modern e rupt efectiv. Nu mai exista fisuri ascunse pentru ca efectiv sunt super rezistente si daca ai intrecut masura, ai facut-o grav! Pe cand la aluminiu nu sesizez fisuri si oxidari care vor ceda cine stie cand, probabil cand nu imi doresc. Apoi carbonul e mult mai rezistent in timp la vibratii si de unul singur nu oxideaza. De fapt singurul de poate oxida este combinatia cu aluminiu fara sa fie tratata zona in prealabil. Stiti bancul ala cu tiganca la ginecolog, sa se spele in prealabil?

Bateria de rezerva in rucsac pentru ca probabil nu ai unde sa o legi de cadru efectiv datorita formei cadrului si apoi trebuie lipita si sa ai banda la tine de schimb sa pui bateria terminata in locul ala. Cred ca e mai simplu si practic la rucsac desi eu personal prefer si sa fac setea si sa pun maxim un bidon la spate in tricou acolo unde chiar e cazul, decat sa car un rucsac la mine. Sa pun cu lipici scule si orice am nevoie pentru ture suspecte, tot de cadru. Rucsacul te incinge ca naiba si mai te si loveste si simt ca ma incetineste grav.

Si sa o dam pe fata. Pentru cine nu stie, biclele electrice nu sunt ca si trotinetele, de merg singure pur si simplu. Nu sunt motorete electrice. Sunt asistate electric. Ma gandesc din ce citesc aici ca aveti senzatia ca si multi altii cu care vorbesc, ca o bicla electrica este o bicla care merge singura cu motor si baterie. NO NO! Ele doar suplimenteaza cu cuplu la ce pedalezi tu. Nu pedalezi, nu merg, daca nu esti cumva la vale. De acolo si faptul ca te transforma intr-un dement ca vrei sa vezi ce e dincolo de culmea aia sau hai sa vedem, merge sa urci si pe langa poteca, pe mizeria aia de panta printre copaci pe unde doar cobora caruta?
 
hulubei, carbonul e incontestabil mai bun decat aluminiul ... la acelasi pret. Sau dublu. Dar cand am facut ultima bicicleta cu cadru de aluminiu, prin 2015-206, cadrul de carbon costa la vremea aia vreo 1000 de euro in plus. Sorry, no bonus.

Da, rucsacul e incomod. Exista prinderi pentru cadru pentru tot soiul de chestii, de la bidoane la lanturi de 1 kg sau peste. Se poate face un suport de baterie cum exista deja suport de bidon si unele cadre au 2 sau chiar 3 locuri de montat bidoane/accesorii.

Exista biciclete electrice care merg complet electric. Amicul motociclist care s-a mutat in Elvetia si-a luat asa ceva si mergea cu ea cand avea un picior paradit de la un accident de parapanta. Nu putea nici sa il ridice, daramite sa pedaleze. Sau aia nu e bicicleta electrica ci motocicleta electrica cu pedale?
 
Cred ca ce zici tu e motoreta electrica ce poate fi si pedalata la nevoie. Cele cu care ma intersectez eu, toate doar adauga/asista pedalarea, dar nu merg singure.
 
Sunt macar de carbon, miahi, nu inteleg de ce si HT si aluminiu
Chiar nu mi s-a părut că merită ăia 1000€ în plus pentru carbon sau full suspension, la modul meu de utilizare (50% șosea, 50% drumuri de țară, făra cine știe ce cățărări, sărituri, etc). Așa că am luat un XC hardtail de aluminiu ușor, la care am mai adăugat în timp câte o chestie, de nevoie sau plictiseală. Acum are roți diferite, pentru că alea inițiale erau făcute (prost) în România (mi-au schimbat o roată în garanție, pe a doua am schimbat-o eu că nu mai aveam încredere; Mavic n-a dat faliment degeaba), powermeter că data hoarder și era clearance sale la Stages, dropper post că e comod (și wireless pentru că era singurul de 125mm care încăpea ok într-un cadru mărimea S), stem mai scurt că stăteam prea în mâini. Ah, și lanț XTR, că lanțul SLX cu care a venit a fost o abominație, n-a ținut nici 1000km, la stilul zale crăpate, nu că s-a lungit un pic; XTR-ul ține vreo 2000km cu aceeași utilizare (și 0 zale crăpate).
 
Dropperul ala e fitza :biggrin: La mine dropperul a facut o enorma imbunatatire. Am ceva ieftin, brand de magazin online, cred ca luat de pe bike24, nici nu mai retin. Cablu, greu, merge fara cusur din prima zi. Tot aud de Rockshox cu probleme tura dupa tura.
Una din bicle a venit cu KMC, nici nu mai stiu, dar sigur nu ultimul drum dar sigur nici top. Bicla initial ar fi avut caseta XTR si a fost schimbata cu XT caci cica ar fi avut nevoie. Ma indoiesc ca in 4000Km a uzat-o cel de dinainte mearsa in Olanda cu ea. Cred mai degraba ca ceasornicarul ala care pastra el mecanisme s-a apucat de reparat bicle in Olanda. Nu de alta, dar am caseta Dura-Ace si se duce spre 10 mii Km si inca arata excelent. Revenind, lantul KMC nu a tinut mult, cred ca sub 2000K, Am pus XTR caci citisem de bine de ele si ma astept sa fiu la 1500-2000Km fara prea multa grija, ba chiar abuzat si e in stare buna. La MTB totusi nu fac asa multi Km. La cursiera cred a am de aproape 4mii ultimul lant montat Dura Ace/XTR (am impresia ca sunt de fapt acelasi lant) si este in stare buna si el. Costa cand te gandesti nu departe de un lant de motor de masina (doar lant, fara alte accesorii), dar obrazul subtire.

Mie mi se par prea scumpe HT-urile si mai ales de AL daca sunt si bine dodate. Acum mai e o chestie, poate si perioadele in care ma uitam eu, in pandemie si post pandemie plus ca eu ma cam uit la piata second hand si poate un HT sau un AL (sau combinate), se depreciaza mult mai greu.
Pe entry imi pare ca nu ai optiune. Depinde si cat de mari si dese faci distantele. Mie carbonul mi se pare ca un prim mare avantaj, ca amortizeaza multe chestii si ca e comod. Si ca desi au o geometrie mai race, de fapt la ture lungi ma simt mult mai putin obosit de cadru decat ma simteam de AL. De fapt la AL nu stiu ce ma obosea la stilul la care foloseam atunci bicla, pozitia in care amorteam si oboseam si ma durea tot corpul, sau muschii de la pedalat si tinut echilibrul. Dar au fost dati cand am zis ca vreau o bicla ieftina sa nu imi fie frica si ajungeam tot la carbon. Ceea ce imi e clar e ca de cand am carbon, ies mult-mult-mult mai mult. M-a si motivat investitia sa ii dau utilitate. Am schimbat si gastile de biciclisti. Ies chiar si singur mai des si mai organizat. Sunt poate si mult mai antrenat (tot corpul, nu doar picioare) si simt oboseala mai greu.
 
Last edited:
Voi sunteți prea posh cu bicicletele, când m-am mutat în UK am dat fix £129 pe o bicicletă "cursieră" sau "de șosea" și cu aia am mers 8 ani de zile până în loc să o țin pe balcon am lăsat-o pe scara blocului câteva ore unde niște draci mi-au găurit un cauciuc, după care n-am mai avut nici timp, nici chef să o mai repar. Dar acolo erau zeci de km de piste pentru bicicletă total separate de drumurile pe care circulau mașini, nu cred că am scos-o vreodată pe șosea - și pe acolo se merge cu respect 0 pentru biciciliști dar din alte motive, benzile sunt mult mai înguste decât în România și efectiv un biciclist încurcă mult mai mult, trebuie să-i lași o bandă întreagă; un prieten a avut un accident foarte grav cu o mașină care a ieșit peste el de pe o bandă și a cochetat cu scaunul cu rotile ani întregi până și-a revenit cu fizioterapie și mai are dureri și acum; spunea că dacă nu se rostogolea în cădere prin reflex de la judo (black belt de ani buni) probabil era paralizat complet după.

Mi-ar plăcea să merg cu bicicleta dar cumva nu-mi plac MTB, mereu m-au atras cele de șosea pentru poziție și cum se simt la drum mai lung - dar mi-e teamă de șoselele din România. Soluție nu am găsit încă.
 
Contrar a ce cred multi, pe cursiera imi pare pozitia mai comoda :D Si mai ales datorita "coarnelor" alea ce sperie copiii si prostii :D
Am iesit sambata la 7 dimineata, pe racoare si ca sa si pot ajunge dupa 3 ore de antrenament, la o ora acasa cat familia sa nu simta ca nu le ofer lor atentie in weekend.
Am intalnit asa: unul care a decis sa depaseasca desi era drum drept, suficient de lung si nimeni in sensul opus, direct in dreptul meu. Norocul lui ca am fost pe faza si m-am repliat pana la bordura lipit, ca altfel poate ca acum se chinuia cu un dosar penal. Putea depasi lejer si peste 2 secunde cand scapa de mine iar eu sunt mereu circ colorat pe strada. Apoi am intalnit o duamna care a iesit din curte fara sa se asigure pe sensul meu. am franat si pentru ca avea geamul deschis i-am zis politicos "sa va mai uitati cand iesiti asa ca poate trece o basculanta" dar doamna nu a clintit privirea. Ma gandesc ca era sofer de sambata speriat ca trebuie sa conduca si tinea continuu privirea doar inainte sa nu apara vrun drac din drum. Ah, si a fost tipul ala din intersectie unde se afla un magazin si el iesea cu spatele in intersectie si mi-am dat seama ca vrea sa iasa in mine ca au inceput sa sune senzori de parcare si sunau tot mai tare, lucru ce m-a speriat. Nu am avut cum sa avit asa ca am recurs la "baaaaaaaa" si a fost un dragalas, cand a trecut pe langa mine a zis "scuzeeee". In general astia care dau peste tine ca sunt atenti in telefoane sunt super educati si isi cer scuze super misto.
 
  • Like
Reactions: Neo
Eu sunt curios dacă o exista un hibrid cursieră-MTB care să aibă posibilă și poziția de pe cursieră pentru șosea și o poziție mai ridicată pe câmp și cadru/roți mai rezistente (cauciucurile la cursieră sunt groase cât un deget și jantele sunt super finuțe, pe câmp se face roata 8 probabil în 5 secunde).
 
Ai sa fii surprins cat de rezistente sunt cursierele moderne si cate lovituri si vibratii isi iau. Dar ce vrei tu, cred ca vrei gravel bike. Care incepe tot mai mult sa arate ca un MTB hardtail dar cu ghidon de cursiera iar rotile sunt cam intre cele doua atat ca si latime cat si constructie aero-rezistenta-profil-duritate. Anvelopele la cursiera au evoluat si ele destul de mult, avem latimi uzuale de 28mm si chiar 32mm devine cam noul standard (opus celui de 18-21mm de acum 15-20 de ani). Asta inseamna ca pe gravel bikes avem latimi de aproape 42mm uzuale, cu partea de rulare fina pentru asflat si crampoane pe laterale utile in curbe in special pe pamant sau eventual sa ajute la inaintare pe noroi. Asta in conditiile in care pana de curand la XC-XCO se foloseau (si cred ca inca se folosesc anvelope de 2-2.1", deci cam 50-60mm. La eMTB vorbim de 2.6" default :)
 
Acum cativa ani vazusem una sh in stare foarte buna pe la 2500 de lei. Era marime nepotrivita, ca ma batea gandul. Doar ca e mai limitata in utilizare decat pare.
 
Meanwhile, I got this. :huh: Nu cunosc specificaţii şi potenţial de OC, but it's mine.
 

Attachments

  • ImportedPhoto_1718806710674.jpg
    ImportedPhoto_1718806710674.jpg
    455.8 KB · Views: 17
Back
Top