În ceea ce privește educația superioară în România și conectarea ei cu mediul de afaceri, ar trebui să fie o negociere.
Nu e nimic de negociat, nu lasa unul si mai da ceva celalalt pentru ca nu facem targuieli in piata cu soarta studentilor.
Sunt un susținător al economiei de piață, dar tocmai din cauza asta nu aș lăsa deciziile în ceea ce privește educația doar sau preponderent în mâna mediului privat.
Mediul privat nu decide nimic din ceea ce priveste educatia, decid ministerele si universitatile. Iar universitatile cand decid o fac prost, nu poti sa faci la gramada si politici si executie, sa iti centrezi si sa dai si cu capul, e conflict de interese.
Universitățile nu ar trebui să pregătească studenții pentru un anume post sau meserie (pentru asta sunt alte forme de învățământ/training) ci ar trebui să furnizeze abilități și competențe pentru ca absolvenții să își poată construi o carieră solidă, în timpul căreia vor schimba probabil compania/poziția/postul de mai multe ori. Gândirea critică e în majoritatea cazurilor mai importantă decât cunoașterea unor proceduri, de pildă.
Perfect de acord cu tine. Doar ca ceea ce ai scris e o aspiratie, un scop, fara nici un detaliu concret despre cum se poate ajunge acolo. Gen "eu vreau sa zbor" si atat.
Un proaspat absolvent are nevoie de baze solide; bazele alea acum in afara faptului ca sunt praf, dar si cele care exista sunt doar teoretice. Exista o gramada de exemple posibile, de la facultati din domeniul Computer Science care predau limbaje de acum 20 de ani sau Tehnologie industriala (eu am facut asa ceva in ASE), la cursuri de project management pur teoretice in conditiile in care profesorii au zero experienta practica si Project Management Institute spune clar ca certificarea PMP se bazeaza pe experienta practica dovedita si nu se poate lua examenul doar pe baza unor carti, indiferent cat de bune si cat de multe.
De asemenea trebuie ca absolventul sa aibe minimul necesar de cunostinte intr-o meserie incat sa poata sa inceapa sa lucreze in ea. Sunt cateva cazuri, gen constructii sau masini, in care se intampla (stiu oameni din bransa angajati direct din facultate), dar sunt altele in care te doare mintea: am o colega noua care a absolvit Automatica in Politehnica si e incapabila sa ajute la orice proiect tehnic pentru ca in afara de Java nu stie nici un limbaj de programare. Nu am nevoie sa stie sa scrie cod in 5 limbaje, dar nu are habar de HTML si Javascript (de baza in ziua de azi) si nu e capabila sa citeasca nici macar un program simplu in C#, PHP sau macar un macro in Excel (VBA). Si a fost o studenta stralucita, iar in facultate a vizitat 25 de tari prin programele de schimburi de studenti si alte ocazii la care unele organizatii studentesti exceleaza. Fenomenale notiuni de geografie, zero abilitati practice.
În toate întâlnirile noastre cu cei din companii, plângerea constantă e că universitățile nu furnizează candidați calificați pentru ce se cere pe piața muncii (la toate nivelurile, nu doar universitar). Bun, am prins ideea. Întrebarea noastră este, invariabil: ce ar trebui să facem în plus sau diferit? Aici de obicei discuția se blochează, pentru că ce vor de fapt companiile e oameni pregătiți pentru cerințele lor particulare. Or nu cred că ar trebui să facem asta (și nici nu o facem). Ce se poate face (și probabil se va urni în următorii 5-10 ani, căci primele semne timide se văd) este o colaborare universități-companii pentru programe nișate, unde pe lângă partea de educație (cum ziceam, abilități și competențe) să fie oferite cursuri, internship-uri, practică, activități extra-școlare care să pregătească ce vor companiile să pregătească. Programele pot fi clar definite de la început, candidații știu exact la ce să se aștepte. Dar programele generale vor continua să existe; fiecare abordare are avantajele și dezavantajele ei. Și companiile și universitățile fac parte din comunitate, ar trebui să conlucreze pentru bunăstarea comunității. A rising tide lifts all the boats.
Ce e de facut e foarte simplu: daca intrebati 50 de companii care fac o lista de 10 articole fiecare, nu o sa iasa 500 ci poate 100. Din alea 100 vreo 10-20 o sa fie pe lista tuturor - aia e ce e nevoie pe piata. In functie de profilul facultatii o sa fie aplicabile doar unele din ele, dar informatia exista pe piata - vorbiti cu cei din companii care stiu sa spuna clar ce e nevoie si de ce. Si in al doilea rand faceti cam 25% din materii la alegere, pentru ca un student sa isi poata customiza pregatirea dupa interesele lui, nu dupa oferta intepenita a facultatii. Faptul ca facultatea are N profesori care stiu materiile X, Y si Z e irelevant, sa ii dea afara pe cei care nu sunt ceruti si sa predea ce e nevoie. Citeste despre sistemul de tenure in state si vezi ca trendul e sa coboare treptat pentru a fi mai flexibil, profesorii pe viata sunt sub 25% din cadrele didactice.
Aia cu companiile si universitatile fac parte din comunitate e bullshit. Companiile se adapteaza la cererea pietei sau dispar, universitatile sunt niste monumente de incremenire in timp. Cand esti pe banii tai (ai actionarilor) si jobul tau depinde de rezultatele pe fiecare trimestru te intrebi de 299 de ori pe zi ce trebuie sa faci ca sa iesi cat mai bine, cand esti pe banii statului si "timpul trece, leafa merge" te doare in basca de comunitate.
Inerția unei universități (nu mai vorbim de cea a unui sistem educațional național) e imensă. Dar cele care se vor adapta mai bine vor supraviețui și prospera, celelalte se vor târî sau vor dispărea.
Da, totul pe banii cui? E frumos sa faci experimente costisitoare, dar durata de viata a unui om e inca foarte limitata si e mai interesant sa iti petreci viata pe plaja in Maldive decat sa stai acasa pentru ca o mare parte din banii tai (aka taxe) se cheltuie pe experimente esuate.
Despre finanțarea învățământului universitar de masă, aici discuția e și mai încurcată. Constituția spune că învățământul la toate nivelurile este gratuit. Doar că statul român nu vrea/poate să susțină studii universitare pentru toți doritorii (apropo, suntem țara din UE cu cel mai mic procent de cetățeni cu studii superioare, cu tot Spiru Haret & Co.).
1. Constitutia spune ca invatamantul e gratuit, dar nu spune ca fiecare individ de 20 de ani are dreptul la 5 ani de facultate gratuita. Se poate limita numarul locurilor, daca se reduce atunci fondurile per student cresc pentru ca scade baza.
2. Suntem tara cu cel mai putin timp risipit din vietile oamenilor cu pacaleala numita studii universitare. A facut cineva un calcul sa vada cati oameni au nevoie de studii universitare? Locul ala din clasament nu spune nimic despre asta, daca UE vrea someri cu studii superioare pentru ca socialismul e o fabrica de visuri, nu are decat sa o faca, daca nu facem la fel nu inseamna ca suntem mai prosti, ci poate doar ca am fumat mai putin si nu ne-am ars complet creierele. Iar Spiru & shit nici nu merita mentionat, orice HR dintr-o companie serioasa arunca direct la gunoi un CV pe care apare asa ceva, doar la stat se fac angajari din fabricile de diplome si asta pentru ca niste imbecili au hotarat ca functionarii publici care nu stiu sa isi scarpine ceafa in mai putin de 12 miscari au nevoie de studii superioare. De parca un idiot devine mai putin idiot daca il mai tii un pic prin scoala, si aia facuta doar pe hartie.
Nu ma pricep la invatamant. Am tinut cursuri de Project Management si de User Experience, am instruit la locul de munca (ce frumos suna) o gramada de colegi sau contractori in trecut si mai putini in ultimul timp, asta nu ma califica in nici un fel ca expert in domeniu. Dar am vazut de pe banca angajatorului ce jale e cu absolventii care vin sa se angajeze si ce vacanta povestesc ei despre timpul din facultate, despre faptul ca nu stiu sa faca nimic pentru ca ce au invatat in facultate e ori irelevant, neaplicabil sau prea teoretic ca sa stie sa si aplice, si mi se pare ca din aceasta perspectiva studiile superioare sunt timp pierdut. Nu stiu cum se vede de partea cealalta, dar de aici situatia e complet neagra si nu prezinta nici un fel de semne de imbunatatire, probabil ar trebui sa scoatem cerintele de studii superioare la angajatii care aveau asemenea cerinte (in management) pentru ca doar incurajam o farsa nationala.
Exceptii: medicina si farmacie, din cate stiu acolo se face nu doar carte ci si multa practica; unele facultati de constructii sau TCM, poate electronica dar cu astea nu prea am tangenta.