Daca nu esti convins ca ai demonstrat, insista.
"Concernele transstatale" sunt o tampenie. O cretinatate pentru aia care nu au habar de economie si li se pare ca orice e mai mare decat un butic de colt de strada e 666, barcode, diavol etc.
In termeni economici exista companii care activeaza global, adica au filiale si produc sau vand in mai multe tari. Ca sa faci asta in EU nici macar nu trebuie sa faci ceva deosebit, iar global la nivelul cel mai simplist Google, ebay sau booking.com sunt multinationale pentru ca au birouri pe fiecare continent si fac afaceri in aproape orice tara din lume, mai multe tari decat cele 10 companii enumerate.
Faptul ca o companie are filiale in mai multe tari nu inseamna in termeni politici nimic. Fiecare filiala activeaza in tara in care e inregistrata si respecta legislatia locala, nu au nimic special in sine decat proprietarul.
Proprietatea acelor 10 companii e partea cea mai interesanta: oricine poate fi proprietar cumparand actiuni. Si in Romania sunt oameni care au actiuni, sunt fonduri de pensii care au actiuni, fonduri de investitii si aproape 1 miliard de oameni oarecare care sunt actionari directi sau indirecti. Aproape toate companiile mentionate au actionariat distribuit, fara mari consolidari, iar la unele din ele au actiuni si state suverane - pentru ca aduc un oarece profit ca orice actiuni ale unor societati comerciale.
Procentul de aproape 100% din produsele din supermarket e o tampenie si daca il crezi esti tampit. Nici macar in Wall Mart nu au mai mult de 30% si ala e cazul cel mai fericit pentru companiile in cauza; doar gandeste-te (daca esti capabil) ca toate acele companii activeaza intr-un domeniu relativ restrans: nici una nu vinde legume si fructe (exceptie: Dole), mezeluri (cand o sa vand mici sa ne anunti), haine, electronice, etc. Aproape toate sunt in zona produselor alimentare si vreo 3 in domeniul curateniei.
In caz ca nu stiai, cam toate supermarketurile mari fac cei mai frumosi bani din produse sub marca proprie; platesc o fabrica sa produca ceva si isi pun eticheta lor: Carrefour, Metro, Liedl, MegaImage etc au intre 10 si 30% din vanzari marci proprii. In zona in care activeaza, companiile mentionate au maxim 20-30% din cota de piata una din ele si cumulat toate 10 au sub 50%, dar domeniile alea sunt relativ rare si mai de nisa. Nu vorbesc de bauturi carbo-gazoase, cine le bea stie de ce o face si nu are dreptul sa se planga de "limitarea alegerii".
Supermarketurile acorda spatiu de raft produselor in primul rand dupa volumul si profitabilitatea pe care o aduc magazinului; chiar si cei 10 platesc pentru listare la raft si nu vor avea niciodata produse expuse pe raft care nu genereaza vanzari. Daca produsele alea sunt pe raft si se mentin, e pentru ca exista suficienti cumparatori care voteaza cu portofelul ca ele sa fie acolo.
Dar daca ai creier de baba proasta care se uita la TV si nu intelege decat ce li se picura in urechi la emisiunile de scandal, nu poti decat sa vii cu tampenii de filme despre teoria conspiratiei si sa le sustii. Pentru ca nu esti bou destul daca nu esti si fudul. Si da, asta a fost intentionata.
Si pentru ca probabil toata lumea a auzit de scandalul Hexi Pharma: companiile astea au 50-100-200 de fabrici fiecare prin toata lumea care in general folosesc aceleasi tehnologii, R&D, control al calitatii si aceiasi furnizori globali de materii prime. Calitatea produselor e constanta si fiabila, cu 100-250.000 de angajati e cam greu sa faci o magarie si sa nu se afle repede de ea, drept pentru care nimeni nu isi permite magarii in fabrici. Proiectul meu curent e pe partea de furnizori, materii prime si calitatea lor la unul din cei 10 (care au toti procese similare), stiu despre ce vorbesc: fiecare lot chiar e analizat de bune si de furnizor si de beneficiar, iar in procesul de productie sunt suficiente puncte de control incat sa respecte criteriile de calitate.
Daca vrei o mare diversitate in supermarket, care oricum exista, in ce ai incredere: in compania Adibas? In fabrica de lapte de la Monor, unde fiecare sarja e unica si unele ies dementiale, iar altele necomestibile? In icrele produse la Adunatii Copaceni intr-o baraca? In inghetata produsa la Dej de o companie de care nu a auzit nimeni, nici macar ANAF-ul? Ai idee cate controale sunt la fiecare fabrica a uneia din cele 10 companii mentionate si cate probleme sunt identificare, pe bune? Ai idee cat costa productia de serie mica versus cea industriala si ce inseamna asta pentru pretul de raft? Daca ai idee ce ce pui mizeria aia aici, iar daca nu ai idee de ce comentezi?