Kindof offtopic, new toys. Pentru că utilizarea GoPro ca dashcam e complicată (nu suprascrie automat fișiere vechi, trebuie ținută alimentată tot timpul și se încălzește, nu prea se mai potrivește pe parbrizul CX5, care are o suprafață imensă cu senzori în spatele și pe oglindă) am tot căutat un înlocuitor. Cerințe:
- rezoluție mare
- performanță ok noaptea
- cât mai mică și cu "amprentă" cât mai mică, să nu ocupe mult din parbriz
- ușor de montat/demontat, fără fire atârnate/agățate etc când nu e folosită
- GPS (of course
)
80% din camerele de pe piață se prind cu ventuze (mai mici sau mai mari), așa că nu prea se potriveau la partea cu amprenta, iar 95% nu au o soluție de alimentare rapidă, având un cablu USB de înfipt de fiecare dată când vrei să o folosești. Cu GoPro-ul aveam un cablu atârnând prin mijlocul mașinii, de la cameră la USB-ul din brichetă. Există niște Mio care au un sistem ceva mai bun, în care cablul USB e prins în suportul cu ventuză, dar camerele sunt mari și late.
Până la urmă am găsit: Viofo A119, o cameră destul de nouă (lansată oficial acum câteva luni, versiuni pre-release fiind disponibile de pe la începutul anului). Versiunea "simplă" are aceleași probleme de alimentare (trebuie să bagi un cablu USB în ea dintr-o parte), dar există și un upgrade cu GPS, care are mai multe funcții: prindere pe parbriz, alimentare (fixă) și GPS. Practic înfigi un cablu USB în cutia GPS-ului, o lipești fix pe parbriz, după care poți foarte ușor monta/demonta camera când ai nevoie. Cablul rămâne acolo unde e, nu trebuie să-i faci nimic. Me happy.
Cel mai bun loc de prindere a fost chiar sub plafon, pe partea stângă. Dacă trag parasolarul în jos nici nu se mai vede.
Cablul din cutie a fost suficient de lung (a se citi: dacă era cu 5 cm mai scurt nu îl puteam monta
), și vine și cu niște clips-uri autocolante pentru a fi fixat bine prin mașină. L-am tras de la alimentarea din torpedoul central, pe sub consola centrală, apoi pe sub volan, urcând prin stâlpul din stânga și apoi prin plafon. N-a fost nevoie să demontez stâlpul, chederele fiind generoase.
Ce a mai trebuit făcut: pad-ul lipicios de pe GPS era gri, și ar fi fost prea vizibil lângă celelalte lucruri negre de pe parbriz (pe Polo s-ar fi potrivit, are oglinda deschisă la culoare), așa că l-am acoperit cu niște bandă dublu adezivă neagră. Nu se observă prea ușor pe parbriz și se demontează foarte ușor.
Calitatea filmării e bună, inclusiv în lumină slabă; rezoluție 2500x 30fps sau 1080p 60fps. Are și o funcție de wide dynamic range, dar încă n-am avut timp să testez. Firmware-ul e chinezesc mai spălat, n-arată chiar perfect dar e utilizabil. GPS-ul are cam 2-3 minute TTF (un fel de warm start, camera are un condensator care probabil alimentează și memoria GPS-ului - cold start-ul inițial a durat vreo 20 de minute). Datele GPS pot fi scrise direct în filmare și sunt și înregistrate în fișierul mp4, de unde
se pot extrage relativ ușor.
Sample video:
To do: montat cumva un polarizor