Vreau masina. Ce masina vreau?

Offtopic: am condus și io recent o Mazda Demio. Io nu-s obișnuit cu toate automatismele astea de pe mașinile noi, așa că mi-am prins umpic urechile până am descoperit cum se pornește (ceva buton care se rotește în mai multe poziții). În final am reușit, am plecat din punctu` A până în B, m-am oprit, m-am dat jos, am vrut s-o-ncui, ea nu voia. Iarăși a durat până m-am prins că nu am sucit butonul ăla de start/stop suficient de mult. Dacă nu-l sucești până la capăt, nu te lasă să o încui. Bun, plecat din B înapoi spre A, pe drum vreau să pornesc becurile (eu circul și ziua prin oraș cu ele pornite). Văd că îs pe auto, le pun pe on. Ajung în A, opresc, mă dau jos, piuie. Am uitat să opresc becurile... Per total mi-a plăcut, m-aș obișnui rapid cu toate automatismele astea. De fapt, problema principală a fost că a trebuit să conduc pe partea greșită a drumului. :biggrin: M-au ajutat însă faptul că era duminică, deci trafic redus, și cutia automată, deci n-a trebuit să-mi bat capul cu vitezele.

Hai odată cu mașinile autonome să mă pot uita și io liniștit după domnișoare prin oraș fără să risc să mă proptesc în ăla din fața mea la stop!
 
Mai avem un pic pana la masini total autonome.
Si sincer sa spun, cateodata chiar imi face placere sa conduc. Dar si altadata de nevoie ... n-am nici un chef.
 
fără să risc să mă proptesc în ăla din fața mea la stop
Pentru asta există deja radare și camere. CX5-ul meu are cameră pentru low speed impact (sub 30km/h pune frână automat dacă vede că vei intra în ceva, bun pentru proptitul la stop), versiunea nouă are și cameră rear-facing (să nu intri în ceva cu spatele) + radar de cruise control adaptiv, îi setezi la ce distanță să stea de mașina din față și face match de viteze. Acum există opționale de genul pentru multe mașini, de ex. la Golf e vreo 500€ opțiunea, doar că e disponibilă doar pe anumite modele (de obicei cutie automată, adică n-o să prea vezi pe la noi).

La fel lane assist-ul, detectează dungile de pe șosea și te atenționează (auditiv, la unele și trage de volan) când părăsești banda fără să semnalizezi, că poate te uitai după păsărici. La noi e useless, probabil pe 99% din mașinile care au așa ceva n-a fost pornit mai mult de 2 minute, că doar nu i-o spune cineva rumânului că trebuie să semnalizeze, el știe că nu trebuie și gata.
 
Last edited:
Kindof offtopic, new toys. Pentru că utilizarea GoPro ca dashcam e complicată (nu suprascrie automat fișiere vechi, trebuie ținută alimentată tot timpul și se încălzește, nu prea se mai potrivește pe parbrizul CX5, care are o suprafață imensă cu senzori în spatele și pe oglindă) am tot căutat un înlocuitor. Cerințe:
- rezoluție mare
- performanță ok noaptea
- cât mai mică și cu "amprentă" cât mai mică, să nu ocupe mult din parbriz
- ușor de montat/demontat, fără fire atârnate/agățate etc când nu e folosită
- GPS (of course :biggrin:)

80% din camerele de pe piață se prind cu ventuze (mai mici sau mai mari), așa că nu prea se potriveau la partea cu amprenta, iar 95% nu au o soluție de alimentare rapidă, având un cablu USB de înfipt de fiecare dată când vrei să o folosești. Cu GoPro-ul aveam un cablu atârnând prin mijlocul mașinii, de la cameră la USB-ul din brichetă. Există niște Mio care au un sistem ceva mai bun, în care cablul USB e prins în suportul cu ventuză, dar camerele sunt mari și late.

Până la urmă am găsit: Viofo A119, o cameră destul de nouă (lansată oficial acum câteva luni, versiuni pre-release fiind disponibile de pe la începutul anului). Versiunea "simplă" are aceleași probleme de alimentare (trebuie să bagi un cablu USB în ea dintr-o parte), dar există și un upgrade cu GPS, care are mai multe funcții: prindere pe parbriz, alimentare (fixă) și GPS. Practic înfigi un cablu USB în cutia GPS-ului, o lipești fix pe parbriz, după care poți foarte ușor monta/demonta camera când ai nevoie. Cablul rămâne acolo unde e, nu trebuie să-i faci nimic. Me happy.

LE2A5245_camera.jpg LE2A5242_gps.jpg LE2A5249_camera.jpg LE2A5250_camera_gps_sticky.jpg LE2A5251_gps_alim.jpg

Cel mai bun loc de prindere a fost chiar sub plafon, pe partea stângă. Dacă trag parasolarul în jos nici nu se mai vede.

Cablul din cutie a fost suficient de lung (a se citi: dacă era cu 5 cm mai scurt nu îl puteam monta :biggrin:), și vine și cu niște clips-uri autocolante pentru a fi fixat bine prin mașină. L-am tras de la alimentarea din torpedoul central, pe sub consola centrală, apoi pe sub volan, urcând prin stâlpul din stânga și apoi prin plafon. N-a fost nevoie să demontez stâlpul, chederele fiind generoase.

IMG_3242.JPG IMG_3243.JPG IMG_3248.JPG IMG_3246.JPG

Ce a mai trebuit făcut: pad-ul lipicios de pe GPS era gri, și ar fi fost prea vizibil lângă celelalte lucruri negre de pe parbriz (pe Polo s-ar fi potrivit, are oglinda deschisă la culoare), așa că l-am acoperit cu niște bandă dublu adezivă neagră. Nu se observă prea ușor pe parbriz și se demontează foarte ușor.

Calitatea filmării e bună, inclusiv în lumină slabă; rezoluție 2500x 30fps sau 1080p 60fps. Are și o funcție de wide dynamic range, dar încă n-am avut timp să testez. Firmware-ul e chinezesc mai spălat, n-arată chiar perfect dar e utilizabil. GPS-ul are cam 2-3 minute TTF (un fel de warm start, camera are un condensator care probabil alimentează și memoria GPS-ului - cold start-ul inițial a durat vreo 20 de minute). Datele GPS pot fi scrise direct în filmare și sunt și înregistrate în fișierul mp4, de unde se pot extrage relativ ușor.

Sample video:

To do: montat cumva un polarizor
 
Last edited:
Mai ramane sa-i convingi pe tovarasii sârbi ca nu e detector de radar. Desi am auzit ca la bulau se serveste o pleskavica excelenta. :biggrin:
 
Da, dar in Rusia toti filmeaza. Si daca te duci acolo nu stiu cum ai avea curaj sa NU filmezi.
Si parca vad ca nici noi nu suntem departe.
 
While dashcams are gaining in popularity in many parts of Asia, Europe (particularly UK and France), Australia and the US, they are forbidden by law in Austria, where they carry heavy fines. In Switzerland, their use is strongly discouraged in public space as they may contravene data protection principles. In Germany, while small cameras for personal use in vehicles are allowed, posting footage from them on social-media sites is considered a violation of privacy and thus forbidden. Dashcam footage is only in exceptional cases admissible as evidence in a German court. In Luxembourg, it is not illegal to possess a dashcam but it is illegal to use one to capture videos or still images in a public place (which includes in a vehicle on a public road). Recording using a dashcam may result in a fine or imprisonment. In Australia recording on public roadways is allowed as long as the recording does not infringe upon one's personal privacy in a way that may be deemed inappropriate in a court of law.
 
Tu poți să filmezi, dar dacă te prind :biggrin:, austriecii îți dau între 10000 și 25000€ amendă. În Luxembourg cam la fel. Nemții te lasă, da' dacă publici filmele te pot da în judecată pentru că le folosești imaginea fără permisiune (dreptul la viață privată etc). O să vezi pe google streetmap case/cartiere din Germania blurate din cauza asta (orice neamț poate să zică "nu-mi afișa casa că te dau în judecată").
 
Și dacă merg ca turistul pe stradă și fac poze/filmez e la fel de ilegal? Fiindcă efectul este același - obțin o înregistrare foto/video a unui spațiu public.
 
E o clauză unde zice că dacă filmezi continuu (și cu o cameră care nu e handheld) nu e bine :smile:
 
Pai si legea care este in vigoare in unele state din SUA care spune ca nu ai voie sa fotografiezi cu camere profesionale in public fara licenta/aprobare cum e? Cum se defineste o camera profesionala?
 
Hai sa punem aici un citat si sa radem in cor:
Dacă ţi-ai dat seama din timp că ai greşit combustibilul goleşte rezervorul cu un furtun şi alimentează cu benzină de cifră octanică mare, pentru a dilua motorina rămasă în rezervor.
 
Sigur avantaj benzina: cand i-au bagat tatalui benzina in rezervor in loc de motorina (el se dusese la baie si un nene de la benzinarie i-a facut plinul), am scos tot ce era in rezervor, am pus motorina si amestecul respectiv (cam 60% benzina) l-am pus in raport mic (1 la 4) in rezervor la masina mea pe benzina si l-am folosit pe post de carburant, un soi de 90% benzina si 10% motorina. Nu am avut nici o problema. De asemenea cand @pufi a bagat motorina in masina de serviciu cu care mergeam (eu eram soferul, dar eram la baie :smile: ) am mers pur si simplu mai departe fara probleme, mai tarziu am alimentat cu benzina si nu s-a intamplat nimic.
 
Ati avut noroc ca ati pus putina motorina peste multa benzina, si probabil masina nu avea nevoie de o cifra octanica mai mare de 95. Altfel ...
 
Masina era o Fabia model de prin 2000, asta era prin 2007-2008, parca. Pe vremea aia motoarele erau mai putin pretentioase pentru ca normele de poluare erau doar Euro 2.

LE. Separat, continuare la review de Duster: cam nasoala masina.
Am mers prin oras, un pic pe autostrada, un pic offroad. In modul ECO motorul e schilod rau de tot, gen depasesti camionul doar daca vii lansat, stil Dacia 1300. Cu modul ECO dezactivat consumul explodeaza, instantaneu peste 20, medie spre 10. In 2016 e aberant pentru ca asta nu e o masina mare si grea, doar pare mare.

Nu are portbagaj. Are o chestie mica in care sa bagi o valiza, dar are aspect de SUV si te astepti sa o bagi pe prietena cu toate valizele de care are nevoie ca sa mergi pana la munte pentru 2 zile (adica 2 sifoniere). Nu e cazul, ca sa fac aprovizionarea din Auchan am facut 2 ture, din care una cu apa minerala pe bancheta din spate si la picioare in fata dreapta.

Radioul e crima si pedeapsa, aproape toate butoanele sunt gandite cu curul: butonul rotativ nu regleaza volumul, ci cauta posturi, volumul e in schimb cu 2 butoane separate ^ si v, etc. Pentru setarea codulul (lasata usa deschisa o saptamana, baterie descarcata) a fost nevoie nu doar de cod, ci si de manual, nimic nu e intuitiv, iar aspectul general e de masina italiana din anii '60 (am mers cu o Alfa Romeo din anii aia, parca arata mai bine).

Cutia dupa ce ca e scurta are schimbatorul ciudat: in loc de a 6-a, necesara in oras la 60km/h, intra in treapta a 4-a pentru ca asa sunt aliniate. Masina noua, ce sa zic.

Usile se inchid ca la Dacia Supernova: daca nu se inchide una, o trantesti mai tare, la un moment dat se va inchide. Masina noua, nu rabla de 15 ani.
Suspensia cam rigida. Sigur nu de masina de teren, chiar daca se descurca, dar un limitator de viteza din ala bun de plastic produce socuri puternice, mai puternice decat la orice alta masina cu care am mers recent. Poate cand se mai inmoaie caroseria (de la tabla subtire) o sa fie altfel, acum e rigida si se transmite pana in creier. Cam asa era si carutul de butelii al bunicii cand eram mic si mai ma plimba in el.

Aerul conditionat e ca la Dacia Supernova: il poti porni sau opri si poti regla ventilatorul. Are mai multe trepte decat Dacia, vreo 5 in loc de 3, in rest a ramas la fel: fara control de temperatura, are chiar selector de aer cald sau rece in vreo 8 sau 10 pasi, deci poti da drumul la aerul conditionat si la caldura in acelasi timp. Priceless.

Sistemul start-stop e imbecil: opreste la semafor, detecteaza ca ai farurile aprinse (noapte), dupa 1-2 secunde dupa ce s-a oprit porneste din nou. Pentru ca francezi si pentru ca masina relativ ieftina.

Per total, cine nu are nevoie neaparat de 4x4 - dar nevoie, nu mofturi de pitzi la mall - nu are de ce sa cumpere Duster. Nu este deloc ceea ce pare a fi, un SUV de buget restrans, e o caruta mai inalta.
 
Back
Top