Verificare kilometraj masina SH

Domnilor, a doua cifra este legata de temperatura de functionare a motorului, nu de temperatura ambientala.
Cele două cifre ale uleiurilor multigrad arată comportamentul la rece şi la cald, e adevărat, dar se ţine seama şi de ambient. :smile: În zonele cu climă foarte rece, cum e Rusia/Siberia se recomandă cifra din stânga cât mai mică, ca uleiul să fie cât mai fluid la geruri. În ţările cu climă fierbinte, se recomandă ca cifra din dreapta să fie mai mare, adică uleiul să nu-şi piardă proprietăţile de ungere la cald. Chestia ce am spus-o mai sus are noimă, fiindcă uleiul nu mai are timp să se răcească, baia de ulei fiind sub directa influenţă a dogoarei asfaltului, iar (intrat iar în ciclu) uleiul îşi poate pierde prorpietăţile, poate nu imediat, dar mult mai repede în timp decât ar face-o într-o climă mai puţin câinoasă. Poate doar dacă există radiator de ulei pe circuit să-l răcească niţeluş.
Recunoscut de cine/unde/cum/cand?!
Sunt teste cu duiumul pe internet, făcute de pasionaţii de motoare, trebuie doar să cauţi. :smile:

ulei.jpg
 
Te rog frumos revizuieste logica ta.
Motorul functioneaza la temperatura pe care o decide computerul de bord (presupunand functionare normala) indiferent ca merge la Polul Nord sau in Sahara. Asta pentru ca e racit cu lichid si ventilatorul porneste racind radiatorul cand are nevoie. De-asta acul indicator de temperatura sta fix acolo unde trebuie.
Incalzirea de la asfalt e poveste. Uleiul functioneaza la o temperatura cu peste 100 de grade mai mult decat asfaltul, sa fim seriosi. Apoi racirea lui cand este pelicula este aproape instantanee cand atinge metalul.
Si ca sa lamurim definitiv: astazi nu vad de ce ai mai pune ulei mineral intr-un automobil obisnuit. Nici macar semi-sintetic.
 
Vezi că nu-s doar uleiuri minerale acolo, ai şi sinteticele, sus. :smile: România nu mai are de mult timp temperaturi de 20-25 de grade vara, aşa că un xW40 e mai indicat.

Du-te tu cu 5W30/40 în Siberia şi vezi ce zice motorul după ceva vreme, mai ales dacă ai şi porniri dese + deplasări pe distanţe scurte. Exact la fel e şi pentru temperaturile mari. Chestiunea are logică, fiindcă uleiul ăla deja prea cald (ce vine din baie) se oxidează instant când dă de temperatura din zonele de ardere din motor, micuţe cum sunt ele. Ce indică acul e temperatura lichidului de răcire/chiulasei, absolut aproximativă când vine vorba despre procesele ce au loc în zonele "de foc" ale motorului.
Nu sunt poveşti, sunt fapte de viaţă. De aceea se recomandă uleiurile şi după climă. Acum, fiecare pune ce doreşte în maşină, fiindcă aşa cum spuneam, cad tablele de pe maşină până să i se uzeze motorul... în condiţii normale de utilizare.

PS: de curiozitate, vezi ce pun în maşini ăia de prin Egipt, Maroc etc.
 
Hai sa stabilim o chestie:

- Prima cifra din codul uleiului reprezinta clasa de temperatura. Una e sa pornesti masina in Sahara, alta e sa o pornesti la poli. Ma refer strict la temperatura exterioara. Asta deoarece oricum motorul e termostatat, deci dupa ce s-a incalzit la temperatura de functionare, prima cifra din codul uleiului isi pierde semnificatia. Ala care incepe cu zero are cel mai extins domeniu de temperaturi.

- A doua cifra reprezinta vascozitatea, cand e la temperatura nominala de functionare a motorului. W40 e mai vascos decat W30, de ex.

Asta stiu eu, fara a fi expert.
 
Last edited:
Exact ce spune Quark
Eu vorbeam de a doua cifra si atat. Prima cifra e alta poveste.
Si nu, uleiul sintetic nu se oxideaza. Chiar daca temperatura indicata este a lichidului de racire, este in stransa corelare cu temperaturile din tot motorul daca nu cumva exista defectiuni.
 
Ar fi de discutat totusi ce ofera in plus un ulei scump, fata de unul ieftin... Macar pe hartie. :biggrin:
 
Doua chestii: imprastiere mai buna pe suprafata si durabilitate mai mare in timp. Fata de minimul cerut de standard, evident.
 
În opțiunile mașinilor există și chestii de genul "pregătiri pentru iarnă grea" și "pregătiri pentru zone calde". Aș zice că astea includ și recomandări de alte uleiuri, pe lângă chestii de comfort de tipul încălzire auxiliară and stuff.

Tipul de ulei depinde de tipul motorului, cum e organizat intern, toleranțe and stuff. Un ulei 15W nu e mai prost față de unul 5W. Depinde ce se așteaptă motorul și pompa de ulei să tragă. Altfel ar recomanda toți constructorii 0W-50 și gata.
 
Exceptand ce ulei cere fiecare producator, atat timp cat este intre cele recomandate si este sintetic, brandul lui cred ca e cel mai putin important. Iar daca este brandul marcii si automat cel aprobat chiar de producator si e si cel mai ieftin, cred ca e este win-win. Eu personal asa as face cel putin. Si as prefera clar dintre doua uleiuri similare pe hartie cel putin pe cel ieftin gandind ca daca am un buget clar pentru ulei, imi permit sa-l schimb mai des si sigur asta va face mai bine. Blocuri motor si pistoane de diesel cu probleme datorate uleiului sunt foarte rare in ziua de azi pentru uzuri de poate 500.000Km. Iar peste 500.000Km refacerea motorului raportata la numarul de Km este un cost oricum extrem de mic.

Mai sensibile la masinile moderne sunt cu totul alte componente printre care turbine (ale caror temperaturi de lucru se pot atinge extrem de repede dupa pornire la rece) iar problema lor apare datorita faptului ca mai toate din cele cunoscute de mine utilizeaza lagare unse cu acelasi ulei care e si in motor. Daca turbo nu pica dar pierde ulei mai departe in intercooler nu e bine nici asa. Daca ajunge si in EGR iar nu e bine ca ajuta la depunerea de carbon acolo pana la pasul in care el nu functioneaza corect sau mecanismele functioneaza fortate si de aici defectarea prematura. Iar ce nu ajunge inapoi in motor sub forma de vapori si se duce direct pe evacuare nefiind captat de decantor ajunge in catalizator sau filtrul de particule, care nu se va mai regenera corespunzator si va tinde sa adune mai multa funingine (doar diesel).
Sa nu uitam ca motorina extra (dar nu numai) are agenti de spalare care pot dilua uleiul atunci cand intra in contact dar din ce inteleg si uleiurile moderne sintetice contin diversi agenti chimici a caror valabilitate scade repede in contact cu partile metalice plus datorita ciclurilor de incalzire racire, pierzand rapid proprietatile in timp. Lucruri confirmate de persoane cu specializare in domeniul chimic si care au lucrat in petrochimie.

Si ca sa inchid trolluiala pornita, nu am zis ca as considera gresit sa pui 5W40 in loc de 5W30, daca in carte scrie ca ambele sunt bune. Gresit mi se pare daca in carte scrie doar 5W30 dar un vanzator te-a convins dupa ce ti-a recomandat dupa ureche ca e mai bun 5W40 pentru ca ai peste 150.000Km ca vezi domn'le motorul are ceva uzura. La fel cum mi se pare gresit sa crezi ca in carte scrie prostii si ca bleg esti ca respecti ce scrie acolo pentru ca motorul a fost dezvoltat de ingineri de la facultatea de cimpanzei si cineva cu oricata specializare in mecanica poate stii mai bine decat producatorul insusi ce ii e bun motorului. Dar sunt parerile mele si nu oblig pe nimeni sa tina de ele, toti avem pareri, toti luam decizii, viata merita traita oricum si toti sa ne iubim si sa fim fericiti.

Edit: Apropo, cati v-ati verificat decantoarele de ulei in ce stadiu sunt iar daca sunt de tipul care sunt serviceable sa le si faceti operatiunile de rigoare? Eventual ce parere aveti de schimbarea uleiului la cutia automata "sealed for life".
 
Last edited:
Domnilor, a doua cifra este legata de temperatura de functionare a motorului, nu de temperatura ambientala.

Hai sa stabilim o chestie:
- A doua cifra reprezinta vascozitatea, cand e la temperatura nominala de functionare a motorului. W40 e mai vascos decat W30, de ex.
Hai sa studiem: nu, reprezinta vascozitatea la temperatura de functionare a motorului, ci la fix 100 de grade. O zice SAE J300, standardul in vigoare, editia 2015.

Acum ca am pus la indoiala un mit urban garantat printre altii si de celebrul zugrav Gica de la Scularie, sa vedem care e legatura cu temperatura de functionare a motorului: in functie de temperatura ambientala, temperatura uleiului (nu a apei si nu a chiulasei) difera cu 30-40 de grade vara si iarna. Cine are senzor de temperatura a uleiului se poate convinge singur. Sistemul de racire a motorului regleaza temperatura apei la cele cu termostat simplu si temperatura chiulasei la cele cu senzor si computer de bord, niciodata temperatura uleiului. Intrucat vascozitatea uleiului variaza logaritmic cu temperatura si temperatura uleiului e necontrolata, e util, daca nu chiar recomandat, sa se foloseasca uleiul adecvat pentru temperatura uleiului in regimul de functionare - de preferat un ulei multigrad cu vascozitatea la cald mai buna, gen 5W40, decat 5W30, vara. Bine, daca locuiesti in varful muntelui si nu ai niciodata temperaturi de 40 de grade nu e nevoie de 5W40, dar in Bucuresti si la mers urban (temperaturi mari, racire proasta) zugravii de la SAE spun ca face bine.

Cat despre uzura si uleiul gros: o data cu uzura scade etansarea segmentilor si compresia. Un ulei mai gros nu protejeaza mai bine motorul (ca nu e nici o diferenta), dar poate ajuta la compresie pentru ca mentine mai bine etansarea segmentilor decat un ulei fluid care partial va fi pulverizat in camera de ardere si va arde. Nu e o stiinta exacta, dar exista o diferenta in practica; depinde de uzura reala a motorului si de compresie, la motoarele moderne tratamentele aplicate segmentilor si cilindrilor fac ca la 250.000km compresia sa fie suficient de buna incat sa nu se puna problema, la alea mai vechi si la 100.000 compresia cobora atat de mult incat sa se simta. Stiu personal motor fabricat de Honda in 1994 care la 60.000km mai avea 8.5 atm in loc de 10.5 cat avea la iesirea din fabrica, iar Honda a raspuns in scris ca nu e nevoie de segmentare cat timp compresia e peste 8. Explicatia pentru uzura excesiva la atat de putini kilometri e turatia mare de functionare.

PS. Efectul unui ulei gros asupra turbocompresorului e fix acelasi ca si asupra motorului: la rece e nasol, in regim de functionare e fix cat trebuie. Conteaza mai mult vascozitatea la rece.

Blocuri motor si pistoane de diesel cu probleme datorate uleiului sunt foarte rare in ziua de azi pentru uzuri de poate 500.000Km. Iar peste 500.000Km refacerea motorului raportata la numarul de Km este un cost oricum extrem de mic.
Conform amicului care lucreaza la Porsche Bucuresti Vest numarul de motoare la reparat e semnificativ si depinde de 2 factori: tipul motorului (sunt anumite motoare VAG care pica mult, mult mai des decat altele tot ale lor) si intretinere - intervalul de schimb si calitatea uleiului (ca tot zicea cineva ca majoritatea uleiurilor de pe piata sunt falsificate: da, asa e). De pilda o serie de motoare de Audi V6 e celebra pentru ca la 200.000 km trebuie schimbate axele cu came din cauza uzurii excesive, iar motoarele alea s-au folosit vreo 4 ani. O alta serie de pe Golf si Passat pica in draci, nu mai tin minte exact motivul. Aceeasi chestie mi-a spus-o varul meu, cel care e inginer RAR. Dar asta o afli cand ai experienta in service, nu cand discuti cu vecinii din bloc despre ce ulei isi pun in masina cand fac liniute.
 
Ce temperatura are uleiul in baia de ulei e una, ce temperatura are pelicula de ulei din cilindri e alta. Dar repet, nu sunt specialist in asa ceva. :smile:
 
Eu cred ca acele cateva picaturi de ulei ajung instantaneu la temperatura motorului atunci cand ating fierul / camasile cilindrilor / canalele din blocul motor pe unde circula / whatever. Deci s-ar putea considera ca temperatura uleiului de pe peretii cilindrilor e fix egala cu cea a motorului. Cred...
 
Last edited:
Nu, nu e o legatura intre ele. Inertia termica a unei pelicule de ulei in contact cu o masa mare de metal este nesemnificativa pentru ce discutam noi.
Cand am zis ca este vascozitatea la temperatura motorul am gandit ca asta conteaza, nu cum este testat la X grade, ca producatorul s-a gandit la asta si a luat in calcul.
 
fusion 1.4 tdci here.
motor folosit si pe peugeot&citroen, cu acronimul 1.4 hdi.
ford recomanda 5w30
psa recomanda 5w40
pentru exact acelasi motor, in EU.
eat that !
 
Mda, l-am citit si eu pe forumul Ford nenea ala care se pricepe la motoare si care a zis sa pui 5w40 pentru Fusion pe motorina ca altfel e buba la motor pe termen lung.

La asta pe benzina n-a zis nimic. :smile:
 
Cat despre uzura si uleiul gros: o data cu uzura scade etansarea segmentilor si compresia. Un ulei mai gros nu protejeaza mai bine motorul (ca nu e nici o diferenta), dar poate ajuta la compresie pentru ca mentine mai bine etansarea segmentilor decat un ulei fluid care partial va fi pulverizat in camera de ardere si va arde.
De acord cu tot ce ai scris mai sus şi mă adresez celorlalţi, deşi te-am citat.
Un ulei e cu atât mai bun pentru motor, cu cât e mai subţire, dar... să îndeplinească condiţia de vâscozitate minimă necesară a forma pelicula de ulei protectoare şi onctuoasă. E logic, nu? Spre asta se tinde: rezistenţă mai mică, consum mai mic etc. etc. Ei, bine, prin folosirea unui xW30 la temperaturi de 50-80 de grade ale asfaltului exact acea condiţie este călcată în picioare, poţi să ai tu şi 50 de grade la termostat.
Cum spunea şi colegul citat, la Braşov n-oi avea nevoie de xW40, dar la Bucureşti sau Brăila, mai mult ca sigur ai, că în verile de la şes se topeşte asfaltul. Merge şi 5W30, dar să nu te miri de ce pe arşiţă şi la turaţii mari se aude motorul ca o ascuţitoare electrică, cu zgomote metalice ciudate.

Personal, ca unul care merge relativ puţini km pe an (cu maşina personală, sub 15.000) folosesc M1 0W40, e bun şi iarna şi vara. Am mers ceva vreme pe M1 %W30 ESP Formula, dar n-am fost prea mulţumit. Pe cea de serviciu (mult mai frecată) pun numai 5W40, ultima oară Valvoline, care e şi ieftin şi şi-a făcut treaba cinstit. Dar nu 5W30, mai ales că motorul se apropie de 200k km.

Nene burebista, dacă ţii să respecţi cerinţa producătorului şi cartea, pune 5W30 şi vara stai la umbră cu maşina :biggrin:, dar dacă vrei să fii mai isteţ decât ei, poţi folosi un xW40 care să respecte normele din cartea ta, respectiv ACEA A1/B1 şi A3/B3 (A benzină, B motorină), parcă aşa am reţinut. Nu te lua după norma Ford ca amicul meu care nu bagă în hârb decât Castrol Magnatec-ul ăla, că are scrisă norma Ford.
 
Last edited:
Back
Top