Metro Exodus. Continuarea povestii, dar jocul difera semnificativ. E mai bun, mai interesant.
Daca primele 2 erau stealth or FPS liniar prin reteaua de metrou, Exodus e relativ deschis si la suprafata. Poti face diverse obiective in ce ordine doresti in interiorul unui capitol care reprezinta o mica zona geografica de vreo 5 km patrati. Si nu mai e FPS, e mai mult spre Fallout (survival), inclusiv workbench pentru echipament, arme si munitie. Si nu e la fel de deschis si lung ca Fallout 3 sau 4, dar e mult mai lung decat precedentele jocuri Metro. Nu prea are motive sa il joci din nou, fata de Fallout 4 pe care l-am jucat de 2-3 ori, dar e un joc foarte ok si e sensibil mai dificil decat Fallout 4 pentru ca nu poti sa devii overpowered vreodata, indiferent ce faci, si in aproape ori misiune esti foarte limitat cu armele si munitia pe care le poti lua cu tine si sa ramai fara munitie, din care in Fallout aveam sute de cartuse de fiecare tip in orice moment (cine a cumparat cate 1500 de cartuse de AK odata in Nuka World stie ce zic). Asta te obliga sa te gandesti un pic mai mult si sa faci economie, de pilda azi-dimineata cand m-am trezit mi-am dat seama ca e realist ca niste monstri care par a avea 300-400 kg nu mor dintr-o farala scurta de AK74, gloantele de 5.45 mm nu sunt legale sa vanezi nimic mai mare de lup sau caprioara, in nici un caz un urs sau elan.
Are si puncte negative, spameaza cu monstri cat sa te lase fara munitie si apoi sa mori din cauza asta, dar unele momente de genul asta pot fi evitate daca mergi mai departe si nu agravezi situatia (fuga e buna cateodata). Dar Fallout e si mai rau aici, spameaza cu settlement raids care nu au nici un sens cand ai curatat harta de orice urma de bandit.
O chestie interesanta, seria are o viziune diferita fata de Fallout despre cum se va organiza societatea intr-un scenariu post-apocaliptic. Daca in Fallout exista comunitati cat de cat normale (ex: Diamond City sau cele pe care le construiesti) si ceva banditi pe ici, pe colo, aici viitorul devine rapid tiranic: un grup de nazisti din aia hardcore, cu geci de piele pe care scrie Reich si cu discursuri despre furher, un grup de comunisti-bolsevici cu toata ideologia si obiceiurile, grupuri de banditi organizati gen Mad Max, chiar si o comunitate de canibali. Cred ca diferenta principala e cea culturala, Europa are o traditie de feudalism si iobagie din care nu a iesit vreota, doar a evoluat in secte precum national-socialism (nazism) si socialism comunist (stalinism), pe cand Fallout construieste pe cultura fostilor europeni care au fugit de iobagie si tiranie si a cucerit America de Nord cu arma in mana, apoi au pastrat armele pentru a nu ajunge in vechea situatie (desi sunt pe drum, asta e alta poveste). In acest fel amandoua viziunile sunt realiste la nivel sumar, furherul continua sa ii conduca pe nemti (chiar daca il cheama Angela), comisarul pe rusi (Vladimir), iar americanii oarecum mai au idealuri de genul "land of the free", macar la nivel declarativ.
Per total, desi nu straluceste prin originalitate seria e ok, nu regret nici una din orele de iarna in care mi-a dat prilejul sa imi petrec timpul in casa. Abia am jucat ieri cateva ore din Exodus, probabil o sa imi ia vreo 2 weekenduri sa il termin, dar e pe cale sa se intample.