Star Wars: Knights of the Old Republic (KOTOR mai pe scurt
)
Cred că toată lumea a văzut Star Wars, deci cam ştie despre ce e vorba. Light side, dark side, Jedi, the force (Luke?).
Aveam jocul ăsta cam din vară şi n-am prea avut chef de el până acum câteva zile, când am dat peste un review entuziasmant, scris de un tip în ale cărui gusturi am încredere.
Jocul este un RPG similar cu Neverwinter Nights, dezvoltat tot de Bioware (iarăşi un lucru bun), în care prima diferenţă faţă de cel din urmă este controlul mişcărilor personajului cu tastele wasd. Se poate controla şi cu mouse-ul, dar numai atunci când avem un target in sight (obiect cu care putem interacţiona, npc sau inamic). Click acolo şi se deplasează în direcţia lui. La început pare un pic ciudat, însă te obişnuieşti foarte repede cu controlul.
Grafica e foarte bună şi rulează fără probleme cu câteva excepţii (zonele unde trebuie să te deplasezi în direcţia soarelui de ex), unde cu toate detaliile la maxim sacadează dureros şi nici măcar nu te mai poţi mişca (te trezeşti după un blocaj ca celălalt capăt al zonei în care te aflai). Nu m-am prins dacă e de la soft shadows sau de la iarbă. Săbiile laser sunt un deliciu, şi chiar dacă pe la sfârşit se cam repetă luptele cu dark jedi, tot nu m-am săturat de ele. Călătorind pe diverse planete, dăm de medii diverse, care arată foarte bine (deşert, apă, câmpii, păduri, interioare de nave etc.). Şi personajul nostru, pe care-l ai în faţă tot jocul, perspectiva fiind una 3rd person, similară cu chase cam-ul din NWN, dar numai că acolo nu aveam tavan chiar dacă eram indoors.
Sunetul e poziţionat perfect, muzica de un ritm mai alert intră în scenă (cum deja ne-am obişnuit la jocurile Bioware) când te apropii de un inamic şi dispare când zona e safe. Vocile personajelor sunt perfecte, deşi nu se sincronizează prea bine cu vizualul, lipsync-ul fiind slăbuţ, but really, who cares?
Toate dialogurile sunt vorbite, însă aici trebuie specificat că fiecare vorbeşte pe limba lui, aşa că, pe la 30% din total sunt voci de alien din care nu înţelegi nimic. Pe deasupra, se mai şi repetă şi devine enervant şi te deranjează la citit subtitrările. I mean, dacă vă mai amintiţi cum comunica wookie-ul din star wars (chestia aia înaltă şi păroasă
), încercaţi să vă imaginaţi că sunt ceva dialoguri cu wookies pe planeta lor. Grr...
Gameplay-ul este cel clasic la jocurile bazate pe regulile AD&D. Dezvolţi personajul şi lupta e pe sistemul realtime pe ture. Majoritatea luptelor nu necesită nici măcar o intervenţie din partea ta, poate doar un healing, pe care nu-l fac automat. Există un queue în care îţi poţi înşirui nişte atacuri sau acţiuni, been there, done that. Sunt unele probleme la selectarea target-ului în luptele aglomerate, dar dai pauză, roteşti camera şi merge până la urmă.
În joc poţi avea cam 9 aliaţi la un moment dat, însă e destul de greu, fiindcă pe unii pur şi simplu nu poţi să-i convingi să treacă de partea ta. Din aceştia, doar 2 te pot urma în misiune la un moment dat. Şi aici diferă de NWN, pentru că nu sunt simpli henchmeni cărora să le dai ordine, ci îi poţi controla. Nasol e că se mai pierd în nivele şi trebuie să stai să-i aduci înainte de a trece în altă zonă.
Povestea e superbă. Fiecare dintre cei cu care te aliezi are povestea lui, pe care o descoperi pe parcurs încetul cu încetul, intervin unde pot da un sfat în dialogurile pe care le porţi. Well, unele sfaturi sunt cam sadice, mai ales dacă vorbim de HK-47, un droid cu atitudine
. De exemplu:
Explanation: It's just that... you have all these squishy parts, master. And all that water! How the constant sloshing doesn't drive you mad, I have no idea...
...
Shall we find something to kill to cheer ourselves up?
Jesus, şi asta nu e nimic!
Poţi face diverse alegeri pe tot parcursul jocului, multe dintre questuri având multiple modalităţi de rezolvare. Poţi parcurge jocul alegând să fii mai aproape de dark side sau de light side, cu cât ai un skill persuade mai dezvoltat, cu atât vei fi în stare să afli mai uşor amănunte de la interlocutori, etc.
Şi cum universul star wars nu e nimic fără "ză fors", aceasta se manifestă printr-o specializare suplimentară, gen double class, şi aduce a magia din universul fantasy.
Jocul se termină în cam 20-25 de ore în funcţie de câte quest-uri adiţionale decizi să rezolvi. Şi merită fiecare minut.