Bicicleta - unde/care/cum/de ce?

Am luat acum vreo 5-6 ani o bicicleta din Hervis; era vreo 1200 de lei, redusa 50%, cu o reducere suplimentara de inca vreo 25% din pretul ramas, per total a fost sub 500 de lei.

Dupa ce i-am schimbat manetele si franele, apoi schimbatorul spate, am cumparat alta bicicleta (de la liubarschi).

Am vazut biciclete KTM, mi-au cauzat un orgasm intelectual instantaneu. NU!
 
Bicla mea e din Hervis, și original la ea a rămas... cadrul. În rest, absolut totul a fost schimbat în timp, unele componente imediat iar altele când s-a putut. Hervis e, cum să zic, un fel de Carrefour al articolelor sport, o idee peste DHS și First Bike da' nu cât să fie concurent serios pentru Decathlon, de exemplu.
 
Da, de-asta m-am ferit eu (la recomandarea catorva amici mai pasionati si priceputi) de bicicletele facute sub brand propriu de diverse magazine sau chiar si Pegas. KTM asta de am luat-o eu vine totusi cu o echipare decenta dpdv schimbatoare, frane, furca, etc, ceea ce nu ar trebui sa necesite schimbari sau upgrade-uri prea curand, asta a fost si ideea cand am plusat la bani peste bugetul initial.
SH nu a fost o alternativa, nu accepta nimeni plata in 12 rate. :tongue: Si nici Decathlon nu accepta, ca mi-au placut si Rockrider 540/560.
 
Ma intreb si ma voi mai intreba multa vreme de ce majoritatea catadicsesc o bicicleta in primul rand dupa schimbatoare. De ce foarte putini se uita la furca si aproape nimeni la roti.
 
Ca argument de n00b, ca par a fi cele mai fragile componente, cele mai predispuse la probleme tehnice.
 
Pentru că o furcă montană low-end (nu chinezărie dubioasă) e deja mai mult decât dau 95% din români pe o bicicletă.
 
RockShox Recon Silver 100mm. Cam 1000 de lei pe piață. N-o să scrie nicăieri "low-end", pentru că există marketing, care zice "value" sau cel mult "lower priced", că trebuie să fie ceva pozitiv. Și-s doar câteva în zona asta, pentru că pe urmă prețul sare rapid peste 2000 de lei.
 
Rock Shox 30, 140€.

Kind reminder cum funcționează treaba: producătorii de bicle își fac propriile cadre (sau măcar design-ul, cu producția în China), fiecare cadru având ceva avantaje față de celelalte. Pe cadre pun apoi aceleași alte componente de la Shimano, SRAM etc. Teoretic poți și tu să-ți cumperi cadrul de pe aliexpress direct din China și apoi restul de componente retail, dar ieși mai scump. Deci bicla ar trebui să o iei cam după ce utilizare vrei să-i dai, în așa fel încât să trebuiască să faci minimul de upgrade-uri ca să ajungi acolo unde ți-e bună pentru acea utilizare.

Dacă vine cu o furcă decentă, foarte bine; altfel, aia e probabil cea mai costisitoare componentă pe care o vei schimba pentru a modifica radical comportamentul biclei. Schimbătoarele Deore sunt retail vreo 20€ pe față și 30-35€ pe spate. La roți ajungi să te uiți când ești de la enthusiast în sus și ai și un buget mai serios să-l bagi în roți fiindcă înțelegi diferența subtilă pe care o aduc, dar până atunci chiar și niște roți asamblate local din butuci cu rulmenți (Joytec parcă?) și cercuri RemerX sunt foarte ok dacă alea din fabrică sunt gioarse.

Am auzit lucruri bune de:
  • Univega, bicle germane făcută în aceeași linie cu Focus (care se pretinde mai high-end deși configurațiile sunt cam penibile);
  • RAM, bulgărești dar probabil cu un raport preț/configurație printre cele mai bune;
  • Kross, poloneze (nu Cross, bulgărești);
  • Canyon, germane, decente.
Branduri care se învârt între „accesibile” și „high-end” sunt, la grămadă: Cube (overpriced, plătești brandul care a prins foarte bine în Ro da' nu știu exact de ce), Merida, Rose, Trek, Giant, Focus, Felt, Scott, și dup-aia vin alea clar exotice, gen Cannondale, Specialized/S-Works, etc.
 
  • Like
Reactions: Neo
Un RockShox recon, 200 de euro, e o furca de MTB low-end.

Lumea se uita la schimbatoare pentru ca alea ieftine merg chiar prost pe munte si iti strica toata ziua; daca mergi prin parc cu 15 km/h pe plat nu conteaza ce schimbatoare sunt atata timp cat schimba din cand in cand, daca te dai mai tare pe o panta urmata de un deal si trebuie sa schimbi vreo 5-6 pinioane cat mai repede abia pe la nivelul de Deore XT sau echivalent stii ca o sa o faca aproape intotdeauna.

In Romania bicicletele cu suspensii bune sunt atat de rare incat aproape nimeni nu stie ce e aia. Full-suspension nu sunt rare, ca exista alea chinezesti pe resort, dar un full cu CTD e rar si relativ scump. Suntem in tara in care salariul mediu e 2000 de lei si bicicleta medie probabil 5-600 de lei.

La roti nu prea ai la ce sa te uiti, in afara de dimensiuni si greutate nu ai nici un fel de specificatii pe care sa poti sa le compari. Frate-meu stramba roti si rupe spite in mod frecvent, singurul sfat de la un service serios a fost sa isi caute roti de downhill, fara sa ii poata recomanda un produs anume. Sigur, foarte utila recomandarea.

Fix ce zice pufi, cu 2 chestii in plus:
fiecare cadru având ceva avantaje față de celelalte.
De obicei sunt doar diferite, un pic la forma si un pic la culori, dar nimic radical diferit si aproape nimic ca avantaje vizibile.
Teoretic poți și tu să-ți cumperi cadrul de pe aliexpress direct din China și apoi restul de componente retail, dar ieși mai scump.
La bicicletele ieftine da, dar la alea mai scumpe daca vanezi cateva luni de promotii poti sa iesi destul de bine. Cand mi-am facut primul full suspension era 3200 in magazin si am facut-o cu aproape 2000. Dupa un an era in promotie la 2600 si am facut inca una cu vreo 1800. La ultima abia am mai gasit cadru ieftin, iar restul de piese le-am luat la pret uzual, promotii pauza (la piese bune).
 
Păi roți de-alea mi-am făcut eu, dacă-s bune de downhill atunci sigur sunt bune și la gropi și borduri. Jante RemerX dublu capsate, model Jumbo (DH) sau Grand Rock (trekking), asamblate la BikeXCS cu butuci Novatec (nu Joytec!) cu rulmenți încapsulați. Principala dificultate la alegerea modelului e dacă îți mai trebuie cu frână pe jantă. În rest, să se pupe numărul de spițe și aia e. Pentru spițare le zici la băieți că e pentru un om cu greutate, să știe să aleagă spițe și nipluri de calitate și să le împletească bine.

Exemplu de diferențe la cadru:
  • geometria: unghiuri și dimensiuni, de ex. la Focusul meu e BB-ul mai jos cu un țol ca să fie poziția un pic mai bună la urcare, chiar dacă cu asta am risc mai mare că izbesc foaia mare de bolovani sau bușteni când sar peste ei;
  • construcția: țevi drepte sau tapered, suduri bine făcute sau mai îndoielnice;
  • dotări: urechi și nipluri pentru frână pe disc, pentru suporți de bidoane/accesorii, pentru portbagaj, aripă; trasee pentru cabluri de schimbătoare/frâne; tipul gâtului furcii, dacă e pentru furcă normală sau oversized și ce fel de cuvete trebuie (integrate sau nu).
Full suspension e prost înțeles. Lumea cumpără FS pentru ca să fie mai confortabilă plimbarea în parc, când de fapt scopul e să asigure contactul roții cu solul atunci când corpul tău dictează traiectoria de „zbor” și bicla sub tine mișcă în toate părțile pentru a da control.
 
Last edited:
Mie imi trebuie roti cu 15mm pass-thru fata si X12 (12x42) spate, nu fac baietii de la BikeXCS asa ceva. Iar butucii Novatec din rotile de 26" facute la ei au murit de mult, la cel de spate a cedat caseta (clichetii). Da, roti uzuale poti sa faci usor, cand ai dimensiuni care nu se gasesc la bicicletele de supermarket alegerile sunt limitate.
 
La noi plimbatul in parc sau pe strada/bulevard cu ceva scump si cu roti e un stil de viata, asa ca bicicletele nu fac o exceptie.
 
Adi, ia butucii potriviți de oriunde și du-i la atelier să-i monteze în jantele alea. Un cerc e 50-80 lei.
 
Vorbeam mai mult de roti pe care poti sa le cumperi din magazine si de ce oamenii se uita la schimbatoare si eventual furci, dar nu roti: pentru ca achizitia de roti e foarte complicata. Frate-meu nu are decat sa se descurce, probabil o sa ii faca Catalin un set de roti la comanda, probabil de downhill dar cu butuci de all-mountain, ca aia de DH sunt pe alte dimensiuni (20 pe fata si nu mai stiu cat pe spate).
 
Este tare interesant cat de departe se poate ajunge cu customizarea... :goofy:
Cat despre furca, am cautat mult in zona de 2000-2500 lei ceva cu Rockshox, nu am gasit (avand in vedere restrictia de plata in rate). Asa ca m-am multumit cu una Suntour XCM, oricum overall nu echipamentul este cel care ma limiteaza, avand in vedere cat de incepator sunt. :smile:
 
Furca te va limita atunci cand vei merge pe teren cu adevarat accidentat si cu viteze mai mari. Pana atunci n-ai treaba.
Si eu am Suntour pe bicicleta, care a fost folosita zdravan inclusiv pe munte si n-are nimic deosebit, uzura normala.
 
Și Suntour poate face furci ok - dar varianta XCR (pentru probele de cross-country) nu XCM.

RCZ are mereu discounturi diverse, piese care le rămân după ce asamblează bicle. Uite aici furci de 26" la prețuri chiar decente - de exemplu un ROCKSHOX XC32 TK cu prinderi postmount pentru frână pe disc, urechi pentru ax de roată cu quick release de 9mm, și gât tapered de 1 1/8" la 90€ în loc de 300€. Da, e pe arc și cursă de doar 10cm, dar e un entry level foarte ok.
 
... la 90€ în loc de 300€. Da, e pe arc și cursă de doar 10cm, dar e un entry level foarte ok.
De fapt aia nu a fost si nu e furca de 300 de euro, e de 150, dar suna mai bine o reducere de la 1 milion de draci decat de la 150 de euro. Asa face si eMag, zice ca reduce ceva de la dublul maximului atins vreodata de pret, ce scofala de promotie!

De fapt furca aia nu e urmasul seriei Dart care era 80-100 de euro?
 
Back
Top