Pentru funcțiile de bază, free office și ms office fac același lucru, iar un free office cel puțin lucrează cu mai multe formate de fișiere decât ms office 97, și o face pe gratis. După mine, asta înseamnă că un free office are un raport funcții/preț mai bun.
Dar ms office, cel puțin Word, oferă cel mai complet set de funcții posibile, de-aia e și cam trendsetter-ul categoriei. Excel are mult îmbunătățită partea de interfețe spre surse de date, analiză de date (pivot table fiind doar începutul) și raportare vizuală (Starburst charts necesita add-on-uri pe bani înainte, a fost inclus în 2016 și mai rafinat decât o făcuseră toți third parties dinainte). PowerPoint, de exemplu, are din 2016 posibilitatea de a defini forma de început și sfârșit a unui obiect, și face el morphing între, ca să poți face elemente vizuale animate mai meaningful decât animațiile de bază pentru apărut/dispărut. Presenter's view pe al doilea ecran e mult îmbunătățit pentru nevoile speaker-ului. Iar când vine vorba de enterprise usage unde combini Office cu SharePoint, acolo e imbatabil, de exemplu să folosești InfoPath pentru a defini o fereastră formular (de ex. pentru a crea un tichet pentru IT) publicată pe serverul Exchange și vizibilă direct în Outlook pentru toți userii ca New Item, în același meniu de unde alegi să faci un e-mail nou sau o invitație nouă la ședință, și mai apoi să definești și o destinație SharePoint pentru datele colectate prin formular, și un workflow pentru execuția automată a unor task-uri, poți bine mersi să aduci în Outlook (unealta de bază a oricărui corporatist) o grămadă de formulare și interfețe spre alte aplicații. Sau Teams, pentru cine și-a dat seama că totuși munca colaborativă poate fi mai eficientă, doar să ieși din conceptul de pus informația în fișiere pe care să le încarci pe SharePoint sau să le trimiți prin e-mail. Că de-aia și Slack mănâncă o pâine, și Trello, dar pe câte o nișă, pe când Microsoft vine cu "drăguțe bicicletele voastre, stați să vedeți portavionul nostru, we have eeeeeeeverything you may possibly need".
Iar pentru asemenea nevoi, într-adevăr, nimic gratuit nu se apropie de funcțiile MS Office.
Dar câți home users se încadrează în această categorie și câți folosesc un editor de texte pentru cel mult formatarea de bază la o lucrare de licență, și o foaie de calcul tabelar simplă pentru bugetul personal? Ce grafice statistice, ce what-if, ce surse de date externe multiple pe care să le agrege?