SDR-Software Defined Receiver

Presupun că amplificatorul nu poate fi controlat :(.

La mine a plouat ieri și antena mică de pe casă n-a mai fost bună de nimic până azi când s-a uscat la soare. Credeam că e ceva mai rezistentă. Trebuie să-i fac acoperiș :D.
 
Am scazut gain, incercat valori de 20.7 22.9 25.4 si am pierdut avionul la circa 20nm cu RSSI mic intr-adevar. Asta cu filtru FM in fata.
Din pacate asta nu spune mare lucru, trebuie studiat mai mult.
Si aici e o ploaie care nu se mai termina, marunta, deasa si rece. Nici nu am iesit din casa.
 
Din pacate nu am ce face si trebuie sa il consider stick-ul FlightAware albastru o cauza pierduta. Singurul lucru pe care mai are sens sa il incerc este un filtru foarte selectiv in fata stick-ului, dar asta costa si nu se gaseste pe plan local, deci nu are sens atat timp cat stick-ul e imprumutat.
Am revenit la RTL-SDR. Decodeaza bine mersi ADS-B pana la -34 la distante de peste 60nm cu dipolul cel mic.
Am cumparat o bucata de RG213 care trebuie sa vina, o sa mai incerc odata colineara ca e mai usor de facut cu cablul gros. Mi-a dat un prieten si un cablu subtire care merge in 3 si 18Ghz dar cred ca e cam greu sa fie imbinat sau lipit. Timp sa am.
 
Eu am pregătit cantenna de stat mai mult afară, vedem ce iese. Din păcate cablul mai lung e pe drum, mai durează. Am făcut un capac sus ca să nu intre apă și unul jos pentru o țeavă care s-o țină vertical. Cablul e prin țeavă (așa că trebuie mai lung).

cantenna.jpg 1588440280537.png 1588440339100.png
 
Dupa ceva vreme: cifrele nu se potrivesc deloc intre FR24, FA si PF. Deloc. Cele mai mici cifre le da FR24 si cele mai mari FA. La FR24 e ceva ciudat, zice maximum range pe undeva pe la 70nm dar in diagrama polara exista pozitii la peste 100nm la fel si in grafic.
FA pare sa fie foarte bun la MLAT, foarte multe avioane sunt coordonate prin MLAT. Dar foarte sensibil la sincronizare.
PlaneFinder in continuare imi place foarte mult la partea de analiza: date relativ putine dar concise si usor de inteles. Pacat ca lipseste orice legat de MLAT.
 
MLAT-ul nu e calculat de dump1090 din câte știu (fr24 are setări separate de mlat), și atunci nu e expus către planefinder (care se conectează direct la dump1090).

Zilele astea încerc să trec și eu pe raspberry ca să pot folosi mai simplu clienții ăștia (și poate o să meargă și MLAT). Pe-aici a tot plouat, încă n-am izolat complet antena, că vreau să-i schimb cablul întâi, și nu prea merge când e udă.
 
Dacă înțeleg bine, receptorul are o aplicație care ascultă semnalul și oferă datele recepționate într-un format predefinit pentru alte programe care să le prelucreze. Deci dacă toate aplicațiile astea (FR24, FA și PF) au sursă de date identică, diferențele raportate pot să vină doar de la ceva filtre interne pe care le aplică fiecare în mod diferit. Poate una vrea să elimine datele corespunzătoare la semnal mai slab de x și primite de la distanță mai mare de y fiindcă le consideră unreliable, pe când alta le acceptă. Dunno. Da' dacă e de făcut analiză de date recepționate, atunci trebuie mers cât mai aproape de sursă - deci data dump din ce scoate aplicația receptorului.
 
Semnalul de la tuner este digital si decodat de o aplicatie care se numeste dump1090, care are doua variante. Asta prezinta datele decodate pe un port, 30005. De acolo aplicatiile de la FR24, FA, PF iau ce a decodata dump1090. Dump1090 in sine are o pagina web in care poti vedea in real time parametri precum distanta, RSSI, indicativul avionului, pozitia geografica, etc. Ba chiar spune daca participa si in MLAT printr-un proces de feedback cumva dar nu inteleg de unde si cum vine feedback.
Din interfata dump1090 am vazut in real time aproape 100nm dar FR24 nu a inregistrat asa.
 
Exact, deci dump1090 vede tot, după care FR24/FA/PF merg la aceeași sursă (dump1090) și se pare că aleg care date să le folosească și care nu, fiecare după propria logică.
 
Mda, dump1090-ul meu e ăla original, care n-are chestii de-astea complicate. Poate de-aia nici nu vrea mlat.
 
Probabil ai dump1090-mutability. De fapt MLAT nu depinde de dump1090, ci de serverele lor care coreleaza datele primite de la mai multe receivere in cazul in care zburatoarea nu emite latitudine/longitudine de bunavoie.
Dump1090-fa primeste cumva de la clientul FA informatia ca participa in MLAT, dar nu face nimic altceva decat coloreaza fundalul cu o culoare ca sa stii si tu.
 
Am descoperit cu ajutorul unui multimetru USB ca la stick ajungeau cateodata chiar si 4.4v. Nu e bine, schimbat sursa, acum are cam 4.72. Cu toate ca nu am incredere in dracia aia ca precizie, ma bucur ca a crescut, e un semn bun.
Am schimbat pentru putin timp, acum decodeaza ADSB de la distante foarte mici (10-20nm) dar tot nu e bine.
 
Pe raspberry e uneori util un hub usb cu alimentare separată. Eu am luat un raspi 4 acum (aveam un raspi original, dar nu prea face față se pare). Ăsta vrea 3A, treabă serioasă.
 
Da, nu e o idee rea cu hub cu alimentarea separata, dar momentul acum e cam prost.
Da, vrea 3A dar fiind USB C merg adaptoare de la laptopuri care nu au probleme cu 3A.
 
O singură chestie cu hub-ul USB, verifică și cum face legăturile; pe versiunea 1 alimentările erau legate direct, fără diode sau altceva, rezultând două surse diferite legate în paralel pe raspi.
 
Asta e 2B parca. Are 1giga de RAM, deci nu poate fi prima versiune. De fapt se si vede ca intra aproximativ 5.2 si iese cam 4.7 la stick.
 
In continuare sunt uimit de diferentele de distanta raportate de diferitele software client. dump1090-fa depaseste cu putin 90nm in timp ce FlightRadar24 sustine ca nu depaseste 70nm. FlightAware arata chiar peste 100nm dar nu le-am vazut eu cu ochii mei ca de obicei se intampla noaptea. Planefinder e mai aproape de FR24, ceea ce ma face sa inclin sa cred ca dump1090-fa fiind al FlightAware face ceva mai special/proprietar.
Una peste alta, un simplu dipol ca acesta nu ma asteptam sa aiba asemenea performante.
P.S. Pare sa fie influentat de apropierea de suportul de aluminiu. L-am indepartat de coloana verticala si creste distanta raportata.
 
Ieri a crapat dump1090 intr-un fel foarte ciudat. Procesul arata ca running, dar nu se intampla nimic. Intrucat mergea nici aplicatiile nu ziceau nimic rau. Totusi PlaneAware are o alarma care trimite un mail daca nu detecteaza nimic timp de 6h consecutive si asta mi-a atras atentia.
Un restart la serviciu a rezolvat problema, dar deh ... aia e.
 
Doar faptul că thread-ul există și pare a rula normal nu înseamnă că o și face. Există ceva parametri în linia de comandă pe care să-i poți trimite și să te aștepți la un răspuns valid, în baza căruia să poți automatiza cumva un health check la 30 sau 60 secunde?
 
Nu am gasit pana acum, dar nu cred ca merita bataia de cap. Nu e un sistem mission critical, nu primesc bani pentru asta, ba chiar altii fac bani datorita mie ...
 
Back
Top