SDR-Software Defined Receiver

Cosmin_C

melomaniac
Joined
Jul 19, 2004
Messages
3,331
Asa deci, citisem pe undeva ca din cauza scaderii numarului de zboruri a scazut calitatea prognozelor meteo, dar nu intelesesem exact de ce. Acum e clar.
 

ipman

Membru Senior
Joined
Nov 7, 2003
Messages
4,320
Ok, am făcut cantenna. De măsurat măsoară mai bine decât dipolul, și am reușit și s-o prind mai bine, folosind suportul magnetic pe care l-am făcut pentru o altă antenă (făcut cu fix înclinația acoperișului, să stea vertical). Acum să vedem și rezultatele, probabil mâine, că acum sunt vreo 3 avioane pe toată România.

.View attachment 15543 View attachment 15544 View attachment 15545
miahi Am citit o teorie cum ca analizorul este un emitator de fapt, care se uita la SWR. Unele tipuri de antene dedicate pentru receptie au SWR foarte prost, dar receptia buna din cauza de impedance mismatch. Pare rezonabil de logic sa sacrifici nepotrivirea pentru ceva gain in plus care poate compensa.

puterfixer dar au niste preturi pentru PWS-urile alea o minune. Eu m-am jucat cu ceva ce aveam pe acasa si am platit vreo 20USD pe un SDR pe care il pot folosi si alte scopuri, dar sa platesc peste 1000USD pe o dracie de-aia nu ma inghesui.
 

miahi

Wizzard
Sugar daddy
Joined
Aug 1, 2004
Messages
8,078
Da, analizorul măsoară S11 emițând și măsurând reflectate, impedanțe and stuff. Analizorul ăsta are și S21 (care măsoară și recepția pe o altă antenă), dar din păcate poate asta doar până pe la 500MHz. Cantenna s-a acordat ok pe frecvență la dimensiunile normale (~6.8 cm).

1588138785899.png
Pare să fie mai bine cu cantenna, dar nu cu mult. Dacă ar fi mai mult trafic aș putea să văd dacă alte setări ar ajuta la ceva, dar cu un singur avion pe tot range-ul e al naibii de mult de așteptat. Ziceau unii că acum e destul de normal să primești radar vectors direct de când ai decolat până în ILS-ul aeroportului destinație... când te uiți la o poză de-asta înțelegi de ce, că nu e nici naiba pe tot cerul.

Pare că range-ul e comparabil cu ceilalți din RO totuși:

1588140246969.png
 
Last edited:

ipman

Membru Senior
Joined
Nov 7, 2003
Messages
4,320
Teoria de care vorbeam se referea la colineara, care are impedanta aiurea dar castig mare care ar trebui sa compenseze nepotrivirea de impedanta.
La mine FR24 a luat-o razna definitiv si nu inteleg de ce. Raporteaza 28nm cand pot sa vad clar in interfata dump1090 in timp real ca receptia avionului se termina in jurul a 50nm.
Ceva ciudat se intampla si nu inteleg ce. Am avioane care sunt receptionate prea tare (e normal, sunt elicoptere care trec pe deasupra) si scriptul tinde sa scada gain din cauza asta. Dar scazand gain nu mai receptioneaza de la distanta ... Tare ciudat ca RTL-SDR fara amplificator (cu toate ca conform altora are LNA incorporat si el) sa receptioneze de la distante mai mari decat stick-ul FlightAware care ar trebui sa aiba cel putin 20dB in plus.
Am verificat dipolul, nu are probleme. am schimbat si prelungitorul USB cu unul mai scurt. N-am schimbat nimic fizic legat de antena ...
 
Last edited:

miahi

Wizzard
Sugar daddy
Joined
Aug 1, 2004
Messages
8,078
Mda, și la mine e un pic dubios, diferența între cele 3 antene pe care le-am încercat până acum e destul de mică, probabil limitarea e prin alte părți.
 

ipman

Membru Senior
Joined
Nov 7, 2003
Messages
4,320
Clar exista limitari de propagare datorita conditiilor: cladiri, obstacole, reflexii, etc.
Acum am fortat manual castigul aproape de maxim sa vad ce se intampla. Prefer sa receptionez de departe cu riscul de a le pierde pe cele care sunt aproape.
Dar trebuie sa astept foarte mult pana apare ceva.
 

miahi

Wizzard
Sugar daddy
Joined
Aug 1, 2004
Messages
8,078
Păi by default gain-ul la dump1090 e setat pe maxim (dacă nu e specificat în clar în parametri).
 

ipman

Membru Senior
Joined
Nov 7, 2003
Messages
4,320
Da, la dump1090-fa gain este default -10 care este o cheie pentru "maxim". Si mergea foarte bine pentru RTL-SDR.
Problema la mine e ca diferite zburatoare vin foarte aproape si chiar deasupra, caz in care semnalul amplificat cu stick-ul FlightAware cu amplifcator devine prea puternic si distorsioneaza atat de mult ca pierde pozitia. Exista un script care incearca sa tina numarul receptiilor peste -3db sub 5%, dar asta vine la pachet cu faptul ca semnalele slabe nu mai sunt amplificate corespunzator ...
Dar pana la urma nu e o chestie de viata si moarte, ma joc sa vad ce iese. Dar una peste alta pana acum am iesit mai bine cu RTL-SDR fara amplificare. Cand mai am timp mai incerc si alta antena, dar greu cu timpul.
 

puterfixer

Administrator
Sugar daddy
Joined
Oct 30, 2003
Messages
7,177
Problema se rezolvă elegant cu 3-4 receptoare, fiecare cu alt gain :biggrin:
 

ipman

Membru Senior
Joined
Nov 7, 2003
Messages
4,320
Am gasit buba, dar m-a bagat si mai tare in ceata.
Receptionez in majoritate mesaje Mode S, care nu contin coordonate geografice. Am gasit si ADSB cu coordonate, dar relativ putine.
 

miahi

Wizzard
Sugar daddy
Joined
Aug 1, 2004
Messages
8,078
Eu recepționez 3 tipuri de mesaje, primele 2 cam în același procentaj și al treilea cam 1/3 din celelalte (ceea ce planefinder numește mode-s packet type)
1588188470387.png

DF 11 (Acquisition Squitter) - astea sunt mesaje scurte, un fel de răspuns la un broadcast de genul "e cineva p-aici?" - astea-s cele mai puțin interesante, că nu conțin poziționare
DF 17 (Extended Squitter) - astea-s cele care conțin poziționarea; sunt mesaje de 2 ori mai lungi decât celelalte
DF 18 (care pot fi de 2 tipuri ADS-B sau TIS-B, în principal se folosesc pentru poziționarea unor chestii fixe sau a mașinilor de pe aeroport). Ex: la noi pe Coștila e un emițător, și mai e de obicei o mașină cu tracker la Romatsa în curte, în afară de mașinile normale de pe aeroporturi:

1588188399379.png 1588188674583.png

Se poate obține o poziționare imprecisă și din DF11 prin MLAT (multilateration, în principal o metodă de triangulație bazată pe time of flight); fr24 suportă și așa ceva, dar cel puțin în clientul meu (non-raspberry pi) nu funcționează (crapă clientul cu segfault dacă îl pornesc în mod MLAT). Dar pentru asta e nevoie de o sursă de timp foarte stabilă (de obicei GPS, folosit mai mult ca bază de timp decât ca poziționare) și multe receptoare, nu merge s-o faci de-acasă (doar dacă ai o casă foaaaaarte mare).
 
Last edited:

ipman

Membru Senior
Joined
Nov 7, 2003
Messages
4,320
Unde ai gasit statistica asta?
Eu am gasit ca sunt Mode S din interfata dump1090-fa pe portul 8080.
 

Attachments

miahi

Wizzard
Sugar daddy
Joined
Aug 1, 2004
Messages
8,078
În planefinder client. Eu folosesc dump1090-ul original, care nu are interfață web. dump1090-fa cam vrea raspberry pi. Așa că dacă vreau să văd ceva am doar interfața basic de pe portul 8754 din fr24 sau hartă + statistici pe 30053 din planefinder client.

După cum arată culorile din legenda ta, Other cred că sunt DF 11, ADS-B ar fi DF17, TIS-B ar fi DF18.
 

ipman

Membru Senior
Joined
Nov 7, 2003
Messages
4,320
WTF ... aveam avion in range, am deconectat stick FlightAware si am conectat RTL-SDR. Instantaneu am inceput sa primesc mesaje ADSB cu locatia pana la peste 50nm ... nu mai inteleg nimic.
E clar ceva legat de stick, dar nu inteleg ce.
 

miahi

Wizzard
Sugar daddy
Joined
Aug 1, 2004
Messages
8,078
Da, asta e ciudat. Stick-ul ar trebui să fie agnostic la mesaje. Singura diferență între mesajele cu poziționare și celelalte e lungimea. Poate ai noise pe alimentarea stick-ului și mesajele scurte "trec" printre, dar la cele lungi șansele-s mai mari să nimerească pe noise, iar stick-ul FA e mai sensibil la asta... Poți să schimbi frecvența procesorului din raspi ca să vezi dacă se întâmplă ceva? Că e posibil să fie chestii prin el aproape de 1090 și să "scape" câte ceva pe alimentarea USB. Astea se mai întâmplă, Lenovo P50 avea o problemă dacă foloseai un modem LTE în el, că folosea frecvențe apropiate de cele de memorii (și era și modemul aproape de ele); soluția parțială a fost să pună o tablă peste memorii...

Și mai e o chestie, dipolul are pattern perpendicular pe el, deci ce ai deasupra o să fie mai nasol. Teoretic s-ar compensa cu faptul că avioanele de deasupra sunt mai aproape.

Eu nu am alte pachete decât 11, 17 și 18. Posibil din cauza diferenței dump1090 - dump1090-fa, nu mi-e clar.

In other news, am găsit doză de Pepsi de 65mm, să vedem diferența față de Cola la 57mm :biggrin:. Asta tocmai când mă pregăteam să printez un holder definitiv pentru Cola, bine că nu m-am luat de făcut modelul, că nu mă pricep încă să modific chestii deja făcute în Fusion 360.
 
Last edited:

ipman

Membru Senior
Joined
Nov 7, 2003
Messages
4,320
O sa incerc sa deschid un topic pe forumul lor sa vad daca s-a mai lovit cineva de asta, dar stau prost cu timpul.
1mai liber inseamna o zi de joaca cu copilul fara scapare ... continuata cu week-end.
 

ipman

Membru Senior
Joined
Nov 7, 2003
Messages
4,320
Am lasat de azi noapte RTL-SDR-ul la treaba. Harta a revenit la normal, harta polara e cat se poate de uniforma tinand cont de obstacole.
Sa vad ce mai gasesc cand am timp.
 

ipman

Membru Senior
Joined
Nov 7, 2003
Messages
4,320
Mda, raspunsurile nu ajuta ca sa nu o spun altfel nepoliticos. Incearca sa imi spuna ca antena supraincarca LNA, ca am interferente puternice si niciuna din cauze nu sta in picioare. Un dipol jumate de lambda nu are castig mare ca sa satureze LNA si daca ar exista interferente atunci RTL-SDR ar trebui sa nu functioneze deloc ca nu are filtru.
 
Top Bottom