Bicicleta - unde/care/cum/de ce?

wirespot

Membru Senior
Joined
Oct 13, 2006
Messages
668
Cît de mult pot să deviez la grosimea anvelopei dacă e de 26x1.90 şi vreau pentru oraş? Merge 2.0-2.10? Dar 1.75? Am înţeles că nu-i bine să te abaţi prea mult de la dimensiunea jantei dar totodată că poţi devia niţel. Şi că pentru oraş e ok să fie mai degrabă strîmte decît prea mari. Nu prea am văzut anvelope cu profil de oraş la fix 1.90 (şi care să nu coste o grămadă). Îmi făceau cu ochiul astea dar ezit din cauza greutăţii, dacă adaug bicicleta la greutatea mea cam depăşesc suta. :biggrin:

PS: Apropo, ce-i cu faza aia cum că cu cît TPI/EPI e mai mare anvelopa e mai bună? Citisem că e doar o măsură a grosimii materialului şi că cu cît cifra TPI e mai mare materialul e mai uşor/flexibil, dar şi mai expus deteriorării.
 

AdrianB1

Membru Senior
Sugar daddy
Joined
Aug 3, 2004
Messages
7,877
1. Cauciucurile alea au o greutate foarte buna, nu o sa simti o diferenta de 100g bucata. Nici 250g nu o sa simti, te asigur. Iar pretul e bun (comparat cu Big Apple)
2. Pe janta uzuala de MTB poti pune de la 1.5 la 2.3; vezi aici date precise in functie de janta: http://www.schwalbetires.com/tech_info/tire_dimensions. Pentru oras pune un cauciuc cat mai subtire, are rezistenta la rulare mai mica, 1.75 e bine, eu merg pe 1.9 si sunt destul de multumit dar 1.75 e mai bine daca tot poti sa alegi.
 

wirespot

Membru Senior
Joined
Oct 13, 2006
Messages
668
Aha, super atunci. Ehe, la Big Apple m-am uitat şi eu dar e dublu la preţ. :/

Şi la sută mă refeream la suta mea de kile nu la a lui de grame. Că scrie că nu suportă săracul mai mult de 100 kg şi mi-e milă de el. :smile:
 

AdrianB1

Membru Senior
Sugar daddy
Joined
Aug 3, 2004
Messages
7,877
Atunci ia Rubena, frate-meu trece si el de 100kg si de un an merge pe Rubena fara probleme, nici macar nu a facut o pana si are peste 1000 km cu cauciucurile astea. 26x1.9, 30 lei.
 

wirespot

Membru Senior
Joined
Oct 13, 2006
Messages
668
Hmm, cred totuşi că greutatea totală se distribuie pe ambele roţi. Deci dacă o singură roată e marcată că suportă 100kg atunci greutatea totală poate fi mai mare. Nu ştiu care-i distribuţia tipică pe roţi, probabil că nu e 50/50 ci 60/40 sau mai mult, dar chiar şi aşa ar trebui să fie ok.
 

AdrianB1

Membru Senior
Sugar daddy
Joined
Aug 3, 2004
Messages
7,877
Nu stiu daca e greutatea per roata sau per total, nu scrie nicaieri. Greutatea pe roata nu prea are sens ca nu o stie nimeni, tocmai pentru ca difera distributia fata-spate si un producator de cauciucuri poate face teste suficiente cat sa stie valorile min-max uzuale, biciclistul uzual nu poate dar stie greutatea proprie si a bicicletei.
 

wirespot

Membru Senior
Joined
Oct 13, 2006
Messages
668
Hai c-am găsit o declaraţie chiar de la mama lor:

Load: Maximum Load in kilograms per tire at maximum pressure.

This means the Marathon Supreme 700 x 32C tire can handle a load of 100 kgs (220 lbs) per tire, when inflated to maximum pressure of 95 PSI. With two 700 x 32C Marathon Supreme tires inflated to 95 PSI, the tires (bike) can handle a load of 200 kgs (440 lbs)

Thanks,

Team Schwalbe
http://www.schwalbetires.com/node/37
 

AdrianB1

Membru Senior
Sugar daddy
Joined
Aug 3, 2004
Messages
7,877
Ajung eu uneori la aproape 100 kg pe roata (eu + bicicleta + mers pe o roata la demaraje sau sarituri peste borduri), deci nu ai marja de manevra prea mare, chiar daca pare :smile:
 

wirespot

Membru Senior
Joined
Oct 13, 2006
Messages
668
De Rubena astea zici? Dacă da, înţeleg de ce, au rating 129 kg. :smile:

OK, alea să fie. Intenţionez să mai iau şi o pereche de camere CST Standard 26X1.75-2.125, un lanţ Shimano UG51 quick link şi un lubrifiant Finish Line uscat cu Teflon.

Privind restul:

Aparent pe biclă acum am pinioane Shimano Tourney MF-TZ07 (7, filet). Angrenajul nu-mi dau seama ce este, dar avînd în vedere că deraiorul e tot Tourney şi că Shimano vînd de obicei grupuri întregi, e posibil să fie tot Tourney? Dar monoblocul?

Pinioanele sînt cam (prea) ruginite şi cred că cel mai simplu e să le înlocuiesc (e ~40 de lei unul).

Angrenajul are puţină rugină pe vîrfurile dinţilor şi pe bara schimbătorului dar bănuiesc că nu-i un capăţ de ţară. Parcă n-aş înlocui totul pentru asta.

Problema cu monoblocul e că pedala din stînga nu mai e fixă, are joc lateral şi se desfiletează în timp ce mergi. Nu-mi dau seama dacă e de la şurub, de la pedală sau s-a mîncat capul monoblocului.

Dacă reiese că trebuie să schimb monoblocul (pe pătrat, corect?) atunci aş putea să schimb şi angrenajul... Bănuiesc că o combinaţie de Shimano FC-M131 cu Shimano BB-UN26 este ok? Monoblocul de acum are 68mm (axul nu prea am reuşit să-l măsor bine fără să-l demontez) iar braţele pedalelor au 170mm de la ax la ax.

Ataşez nişte poze, poate sînt relevante.

Image0090.jpgImage0100.jpgImage0097.jpgImage0096.jpgImage0095.jpgImage0094.jpgImage0093.jpgImage0092.jpgImage0091.jpgImage0101.jpg
 

AdrianB1

Membru Senior
Sugar daddy
Joined
Aug 3, 2004
Messages
7,877
Da, alea sunt cauciucurile. Nu sunt fantastice in nici un fel, doar ca sunt ieftine si rezistente.

Shimano nu vinde grupuri intregi din mai multe motive: cele low-end nu au grup, deraioarele fata se potrivesc la mai orice angrenaj pe 3 foi (adica se pot combina fara probleme) si mai ales pentru ca vinde ce vrea clientul sa cumpere, iar fabricantii de biciclete (adica de cadre :biggrin:) se uita la orice dolar, asa ca pun de obicei deraioare mai slabe pe fata decat pe spate, mai ales ca cel de pe fata e folosit mult mai putin decat cel de pe spate si nu are nevoie nici de aceeasi precizie; asta nu e neaparat o problema daca ai XT spate cu Deore simplu fata (cum am eu), dar poate fi o problema daca pe fata ai cel mai jalnic deraior pe care scrie Shimano, non-series, cu table subtiri de se indoaie la o actionare mai brutala sau la o usoara lovitura. In general Shimano non-series (nu au nume, doar un cod de fabricatie) nu sunt deloc de incredere, nici nu stiu procentual cate sunt fabricate de Shimano si cate pe vapor.

Daca pinioanele sunt ruginite nu e o problema, sa nu fie tocite sau sa nu aibe dinti rupti, dar la cum arata pinioanele tale si la cat costa unele noi merita schimbate, vezi ca trebuie sa mergi la un service pentru ca e nevoie de o cheie speciala, o gasesti in orice service.

Angrenajul nu merita inlocuit decat daca e extrem de ruginit si dintii si-au pierdut din forma. Sau daca s-a ovalizat prinderea pe monobloc :smile: Al tau pare OK ca uzura a dintilor.

La monoblocurile pe patrat se intampla sa se ovalizeze axul care intra in bratul pedalei si sa faca joc - la tine se vede clar in poze. Nu exista alta varianta decat schimbat piesele, de obicei amandoua. Aproape niciodata nu e de la surub :frown:

Da, monoblocul si angrenajul se potrivesc. Acum sunt mai raspandite angrenajele de 175, teoretic pedalezi un pic mai usor dar pierzi .5cm din garda la sol. La greutatea ta as prefera un ax mai lung.

Tourney e un deraior decent, singura problema e ca schimbatoarele de le-am gasit pentru el merg prost pe deraiorul fata (nu e indexat, e la deget). Daca faci reparatiile descrise de tine ai putea sa mergi multa vreme fara griji iar daca mai tarziu iti vin idei mai spui. Pune si cateva poze cu cadrul si bicicleta completa, sunt curios daca are furca pe filet sau nu - furca pe filet limiteaza drastic optiunile, se gasesc mai greu si doar modele very low end.
 

wirespot

Membru Senior
Joined
Oct 13, 2006
Messages
668
La monoblocurile pe patrat se intampla sa se ovalizeze axul care intra in bratul pedalei si sa faca joc - la tine se vede clar in poze. Nu exista alta varianta decat schimbat piesele, de obicei amandoua.

La ce te referi cu "amîndouă", la monobloc şi braţul pedalei? Sau la monobloc şi angrenaj? Am impresia că de obicei braţele de pedală vin special cu angrenajul, deci bănuiesc varianta a 2-a.

Da, monoblocul si angrenajul se potrivesc. Acum sunt mai raspandite angrenajele de 175, teoretic pedalezi un pic mai usor dar pierzi .5cm din garda la sol. La greutatea ta as prefera un ax mai lung.

Good point, am verificat acum şi cred că axul exterior la monoblocul meu are 127mm. Iar ăla e disponibil în variante de 113, 117.5, 122.5 şi 127mm. Deci să fie tot 127.

Idei mai am eu :smile: dar trebuie să urmăresc o ordine a priorităţilor. Primele sînt chestiile care s-o facă funcţională, urmează accesorii necesare pentru oraş (faruri, apărători, sonerie, oglindă) după care om mai vedea.

Văzusem de exemplu o roată Remerx G. Hammer care pare f. mişto ca posibilităţi de upgrade (quick release, suport şi v-brake şi disc), s-ar putea să vreau un set de anvelope de XC etc.

Sau o combinaţie, de exemplu să pun un hibrid gen Schwalbe Land Cruiser sau Marathon Plus Tour pe spate şi pe faţă să am 2 roţi complete, una de oraş şi una cu anvelopă de XC, şi să le schimb lejer cînd e nevoie. Din cîte înţeleg de la Sheldon sînt fezabile mixurile de genul ăsta, atîta timp cît ai grijă ca roata faţă să fie adecvată terenului.

Am mai pus nişte poze.
Image0105.jpgImage0104.jpgImage0102.jpgImage0108.jpg
 

AdrianB1

Membru Senior
Sugar daddy
Joined
Aug 3, 2004
Messages
7,877
Nu vorbeam de lungimea monoblocului cand am zis 175, ci de bratul pedalei - brat mai lung -> cuplu mai mare, efort mai mic.

Aparatori eu de obicei nu port, am pentru spate dar o tot las acasa, pe fata nu stiu nici o aparatoare buna cu prindere pe furca, am la una din biciclete si se tot roteste.

Furca e pe filet, dar pare chiar ok, cadrul si schimbatoarele chiar bune, e o bicicleta de oras foarte draguta. Poti pune roti hibrid, dar nu are rost ceva cramponat si nu te uita dupa roti mixte v-brake/disc pentru ca nu ai unde printe etrierii, nici pe furca si nici pe cadru, ramane bicicleta strict de oras si forestiere sau poteci uscate.

Furca are prinderi pentru aripa, dar e de otel si nu e recomandat sa pui butuci pe quick-release prinsi pe otel, nu prind prea bine. Schimba doar pinioanele, monoblocul, lantul si angrenajul si iese o bicicleta de oras ok.
 

wirespot

Membru Senior
Joined
Oct 13, 2006
Messages
668
Ca fapt divers, am dat de site-ul chinezesc al ălora de la CST (aparent ţările balcanice şi est-europene aduc produse CST asiatice, nu vestice) şi din ce-am bîjbîit pe acolo am tras concluzia că toate anvelopele CST au rating de load maxim în zona 75-90kg. Aviz amatorilor.
 

_~_

Membru
Joined
May 6, 2005
Messages
667
Nu contează așa mult ratingurile astea (cu excepția unor cauciucuri foarte subțiri, foarte ușoare și foarte scumpe, pe care nu le recomand pentru nimic oricum).
 

wirespot

Membru Senior
Joined
Oct 13, 2006
Messages
668
Depinde ce faci cu bicicleta, ce greutate ai... :smile: De acord că există cel mai probabil nişte marje bune de eroare, dar nici nu le-aş ignora complet. Dacă ştiu că am suta de kile şi un stil agresiv de mers şi că mă bag prin tot felul de hîrtoape şi am de ales la acelaşi preţ între o anvelopă cu rating 95kg şi una 130kg...

În altă ordine de idei: credeam că eu m-am purtat urît cu a mea dar aparent se poate şi mai rău. Sînt curios cum merge cu frînă şi schimbător doar pe faţă.
 
Last edited:

wirespot

Membru Senior
Joined
Oct 13, 2006
Messages
668
Pînă la urmă am mers pe o pereche de Schwalbe Returner (26x2.125) şi-s foarte mulţumit de ele din ce-am văzut pînă acum.

Chestia e că le-am descoperit din întîmplare, e cam "underground" la noi modelul ăsta, magazinele nu şi-l pun pe site, lumea pe forumuri vorbeşte mai mult de alte modele... Poate pentru că e de 2.125? Sau pentru că are 890g bucata? :smile:

Faza cu pedala pînă la urmă s-a dovedit a fi de la braţul pedalei (era scobit pătratul) nu de la monobloc aşa că am schimbat angrenajul că oricum era ruginit. Şi am trecut şi pe 175mm cu ocazia asta.

Cheltuieli totale ~340 de lei.

Acum: strict pentru semnalizare (nu iluminare), a folosit cineva setul ăsta Point sau Knog Frog spate/faţă? Mă interesează să fiu văzut şi să fie ieftine, să nu-mi pese dacă le uit montate şi se serveşte vreun trecător. Am văzut un tip cu un stop asemănător (un silicon din ăsta înfăşurat, single led) pe tija de la şa şi lumina foarte bine dar nu l-am mai prins să-l întreb ce era. Îmi mai fac cu ochiul şi Bontrager Glo/Ember.

Doi: aş vrea să-mi asigur cît de cît quick-release-ul la şa, am înţeles că există un fel de zip-tie dar de metal, pe care nu-l mai scoţi, trebuie tăiat după ce-l pui, cum îl cheamă şi dacă se găseşte prin magazinele noastre. E şi tija parţial ruginită şi iese greu, dacă tre' să se mai chinuie şi cu măgăria asta sper să-mi lase hoţii în pace şaua (plus că arată naşpa, scîrţîie etc).

Trei: aş vrea să-mi iau un antifurt u-lock serios la un moment dat (Kryptonite Evolution, sau NYFU, sau Abus Granit X-Plus 54) -- cel mai probabil de pe vreun magazin gen bike24.net pentru că la noi se găsesc doar cu adaosuri complet nesimţite (am găsit X-Plus 54 la 400 de lei, dă-o naibii :smile:). Momentan am chestiile din poză, ăla tip inel să zicem că-mi inspiră o oarecare încredere dar lanţul deloc. O să stea în parcarea firmei, barieră, paznici, camere, la 3m de unde se adună fumătorii, încă nu s-a furat niciuna, dar toate astea sînt vax în definitiv. Pînă iau un u-lock bazat pot cel mult să sper că dacă vede inelul pe roată în triunghi să se gîndească de 2 ori şi s-o ia pe aia de lîngă.

Image0109.jpg
 
Last edited:

puterfixer

Administrator
Sugar daddy
Joined
Oct 30, 2003
Messages
7,282
Sunt cam anemice beculețele alea, și n-o să te remarce nimeni cu ele. Pentru stop ai putea lua ăsta: Cat Eye TL-LD 170, mai mult decât decent la 6€ și cu quick release - îl demontezi în 2 secunde. Farul meu e un S-Sun chinezesc cu 3 LED-uri, da' dă un spot foarte puternic și concentrat; e sensibil mai puternic decât unul din Decathlon. Cu el merg pe lumină intermitentă și ziua, să mă vadă șoferii în oglinzi.

La tija de șa există inele fără quick release. Dacă nu e o bicicletă de concurs la care să trebuiască să dai mai sus sau mai jos șaua în funcție de traseu, ai putea lua una din asta care să strângă cu șurub tija de șa și adio, fără scule nu o mai desfaci. Sunt unele și cu șurub non-standard, doar cu o cheie specială se pot desface (cap de șurub pentagonal sau alte forme dubioase).

Pentru securizare, am și eu un Abus Granit X-Plus 54, un adevărat monstru. (De fapt, e cel la kit cu suportul pentru cadru USH-54.) Nu cred că poate fi tăiat ușor, dar are două hibe: 1) e atât de mare încât nu pot să-l fixez niciunde pe cadru ca să-l car, deci trebuie să stea în ghiozdan sau lăsat în parcare; și 2) forma nu e chiar atât de practică pe cât credeam. Dacă ar fi să aleg acum, aș lua unul pliant, un Abus Bordo cu cheie (nu cu cifru) și cu clasa de siguranță 9 (sunt unele și 8 sau 7); unul din ăsta e mult mai rezistent decât unul de cablu spiralat, poate fi prins de cadru și e suficient de flexibil cât să pot lega bicicleta și de un stâlp sau altceva la care un U-lock n-ar face față. Ah, uite că există și modelul Bordo Granit X-Plus 6500 cu clasa de siguranță 15 (cât U-lock-ul 54), și nu e mult mai scump. Hmmm, cred că-mi iau unul din ăsta.

Cât de curând (începutul săptămânii viitoare) fac o comandă la Bike-Components.de, dacă vrei te poți băga și tu cu ceva accesorii cu livrare imediată din stoc.
 

wirespot

Membru Senior
Joined
Oct 13, 2006
Messages
668
Nah că mai e pînă la salariu. :smile:

La Bordo problema e (1) că e sensibil la torsiune laterală (bagi ranga, răsuceşti, pocnesc capsele); (2) oamenii ăştia au făcut un test, aparent totul era ok, după care s-au trezit că s-a vărsat încuietoarea pe jos. Plus că tot e acolo e ca greutate (tot vreun kil jumate'), deşi mai compact. Dar ok, pentru îndepărtat 9 din 10 hoţi ocazionali probabil este foarte bun.

Problema la colierul meu de şa este că e sudat de cadru. :smile: Deci în cel mai bun caz pot schimba şurubul din quick release în ceva cu cap imbus. Dar nu dădeau şurub separat la magazinele la care am întrebat. Şurub de quick release am văzut că se vinde şi separat de colier, astea simple cică nu. :/

Am reţinut recomandările de lumini.

PS: Ce e piesa aia neagră din poză, în formă de piuliţă hexagonală? E la ghidon. Mi-a crăpat cînd o strîngeam (e din plastic). Cît de grav e? :smile: Stă pe un filet şi nu-i prea înţeleg rostul, decît dacă e o simplă apărătoare pentru inelele de mai jos. Ghidonul (pipa de fapt) văd că nu-i afectat, din cîte ştiu poziţia pipei în tub se fixează din şurubul de sus din cap. Deci ce-i chestia aia?

Image0110.jpg
 

AdrianB1

Membru Senior
Sugar daddy
Joined
Aug 3, 2004
Messages
7,877
Chestia aia de plastic e prinderea suportului de element reflectorizant, multe biciclete din clasa asta vin cu asa ceva. Nu ai pierdut nimic daca a crapat.

Azi m-am trezit cu roata fata pe pana, am bagat niste aer sa vad unde e gaura si nu lua absolut nimic. Am dat jos camera si am gasit o gaura in ea de aproape 2 cm in diametru si cu marginile franjuri, se pare ca a explodat cand a stat la soare umflata cam tare (4.5 atm). Din pacate o data cu camera (un no-name care era pe bicicleta cand am luat-o) s-a dus si cauciucul, un Rubena care are o crapatura de 6-7 cm in zona exploziei, s-a rupt inclusiv o parte din plasa.
 

wirespot

Membru Senior
Joined
Oct 13, 2006
Messages
668
Asta e cam naşpa pentru că teoretic se poate întîmpla şi în timp ce mergi prin soare. Ba chiar e mai susceptibilă în timp ce mergi, că se mai încinge şi de la frecări, asfalt etc. Pe de altă parte în timp ce mergi suflă aerul peste ele, ceea ce s-ar putea să mai schimbe lucrurile. E interesant că-n toate relatările de genul ăla niciodată omul nu era călare pe bicicletă ci o lăsase undeva.

O discuţie pe temă. Părerea generală pare a fi că nu are cum să crească presiunea atît de mult din cauza soarelui. Poate creşte cu 10-20% dar camerele ar trebui să suporte creşteri de pînă la dublul ratingului afişat (100%). Pe de altă parte, dacă era camera veche, uzată, no-name, mai avusese petic etc... acel 10-20% o poate da gata. Dar atunci înseamnă că s-ar fi putut întîmpla şi dacă nu era la maxim.
 
Top Bottom