Vreau casa. Ce casa vreau?

Marius '95

troubleShooter
Sugar daddy
In stilul tipic XF, vreau ceva, dar nu prea stiu ce vreau: Casa.

In Brasov se construieste in draci. De cand cu criza, s-a mai incetinit ritmul.
In oras nu se poate cumpara nimic. Se cer niste preturi astronomice pentru niste darapanaturi de la 1800, fara curte, fara teren, fara loc de parcare.

La 8-10 km de centru am gasit case cu ~140 000 euro, mai multe identice sau foarte asemanatoare, in diverse stadii de finalizare.
Una din ele, acum la rosu, mi-a atras atentia. Are acoperis spre sud, plat, inclinat la 35 grade, numai bun pentru panouri. Compartiementarea interioara este decenta - macar nu se intra de afara cu noroiul direct in mijlocul lving-ului. Dezvoltatorul ofera diverse "extraoptionale" (de ex. incalzire in pardoseala, garaj, pod izolat) contra cost. Este suficient de "la rosu" cat sa imi pot alege unde vreau prizele, tevile, ce gresie si faianta vreau, usile, etc.
Am gasit si cateva case de la acelasi dezvolator care sunt scoase la vanzare de primii proprietari, dar prin aceeasi agentie. Asta pare cam suspect.

Deci, la ce ar trebui sa fiu atent cand cumpar casa?
 

ipman

Membru Senior
Hidroizolatia fundatiei. Acoperisul costa mult daca trebuie reparat sau inlocuit.
Daca cele de mai sus sunt bune treci la detalii: unde sunt punti termice si cum pot fi rezolvate, podelele oarecum drepte ca sa poti instala incalzirea in podea si parchetul sa nu aiba valuri prea mari, instalatiile care contin apa si gaz.
Cu siguranta am mai uitat, adaug.
 

Marius '95

troubleShooter
Sugar daddy
Si cum ar trebui sa imi dau seama daca hidroizolatia fundatiei e buna sau nu? Nu-i ca si cum pot pune mana pe tarnacop si sap groapi in jurul casei sa vad cum a fost facuta...
 

Olivian Breda

Internet marketer
Sugar daddy
Eu aș face o listă scurtă cu ce fac cel mai des acum sau în viitor - cumpărături, grădiniță/școală, job, altele. Și aș vedea cât îmi e de facil accesul la ele, cât sunt de aproape.

Legat de casa în sine, asta se aplică mai mult la apartamente, dar n-ar strica o baie în care să ai aerisire.

Vezi și cum vine lumina, s-ar putea să îți placă mai mult o casă în care ai lumină în prima parte a zilei.

E mai greu de evaluat înainte de achiziție, dar de văzut cât de des este curentul și netul prin cablu oprit în zona respectivă, dacă lucrezi de acasă.

M-aș mai uita la cât îi e de ușor unui hoț să intre/plece cu lucruri. Sunt zone mai sigure/mai puțin sigure din această perspectivă.

Cu poluarea e mai sensibil, că se pot modifica lucruri, dar m-aș uita și la asta, din ce știu (din amintiri, posibil să mă înșel) Brașovul stătea rău la asta, și o casă nu o iei pentru 2 zile. https://aqicn.org/map/romania/
 

miahi

Wizzard
Sugar daddy
Cel mai important ar fi localizarea. Tărlungeni nu e chiar Brașov, chiar dacă e aproape. Adică trebuie să fii sigur că vrei să stai acolo, cu tot ce înseamnă asta (dacă ai treabă în oraș, dependența de mașină în principal, atât drum cât și parcări etc - da, există și autobuz, o dată pe oră; vezi cum e traficul dimineața/seara). Eu m-am mutat în afara Bucureștiului știind care-s limitările - nu-s așa social, no kids, lucrat de acasă, există autobuz. A fost impulse buy (short story is: le-a murit motanul alor mei, așa că am cumpărat casă), nu văd o casă ca fiind o investiție pe termen lung, tot ce se construiește acum oricum e proiectat să reziste max 25 de ani. A prins foarte bine cu lockdown and stuff, lucratul de pe șezlong din grădină e ok.

Multe din casele de genul ăsta sunt luate ca "investiție" de diverși, probabil le-au luat acum 1-2 ani la prețuri mult sub ce se cere acum (în 2006 am luat apartament în București cu 60.000€, în 2008 se vindeau exact aceleași cu 120.000€, ca investiție ar fi fost o idee bună să vând atunci; acum e cam aceeași situație, prețurile au crescut cu ~50%). Alții le vând pentru că și-au dat seama că nu e ce le trebuie - ăștia de obicei vând deja mobilate. Aveam un vecin care și-a luat casă, mobilat tot, după care nu s-a mutat un an și ceva pentru că și-a dat seama că e foarte greu să ducă 3 copii la grădiniță (grădinița "din sat" nu are locuri, cu grădinițe private ajungea la 6000 lei/lună pentru 3 copii). Până la urmă a vândut fără să fi stat o zi în casă. N-a vândut în pierdere oricum.

Problema în România e mâna de lucru din construcții. Ăia care știau cât de cât meserie s-au cărat în vest, că se plătește mult mai bine. Meșterii de la noi nu au idee cum să folosească materialele cu care îți scot ochii dezvoltatorii (vezi lista de producători din anunțul ăla), iar dezvoltatorii plătesc viteza, nu calitatea. Așa că ai ferestre tripan cu țșpe camere sau ușă de intrare metalică groasă prinse în perete doar cu spumă poliuretanică și gata, tencuit pe deasupra. Iar tu cumperi deja construit și n-ai idee ce-i acolo. Tip pentru chestii rezidențiale care încă sunt în construcție: du-te cu un meșter pe-acolo și vezi cum construiesc alte case din zonă, ca să vezi ce ar putea fi dedesubt. Dacă nu mai sunt în zonă, caută alte proiecte ale dezvoltatorului. Randările de pe site-urile de vânzări arată frumos la toți.

Dacă vrei ceva făcut într-adevăr ok trebuie să-ți iei teren și să găsești meșteri care să știe ce să facă în toate domeniile, și să stai de ei. Posibil să te coste mai puțin decât o casă la gata (profiturile dezvoltatorilor sunt mari), dar trebuie să investești mult timp în basically învățat construcții. Parcă am mai povestit pe aici cum și-au făcut ai mei casă - trecut prin 3 arhitecți pentru că erau varză (unul propunea ca într-unul din dormitoarele de la etaj să se intre pe balcon), apoi ajuns să toarne fundația pe zăpadă, pentru că firma de construcții super-recomandată a luat banii de avans, s-au apucat de săpat, după care n-au mai trecut 2 luni pe acolo (reziliat contract, găsit alții etc), și până au ajuns la turnat betoane, stai că mai trebe niște bani la aditivi de beton ca să nu crape de la îngheț. Până la urmă au găsit niște meșteri din sat care au făcut toată casa - a durat 2 ani și ceva, dar a ieșit cum trebuie. Iar dacă e să discutăm de teren, primăria a pus canalizare pe strada alor mei chiar când construiau (the fun, TIR-ul cu cărămidă n-a putut să intre pe stradă, descărcat totul la capăt și cărat cărămida pentru o casă cu o lisă manuală ~300m). Canalizare care nu poate fi folosită, fiind mai sus decât casele, terenul fiind suficient de în pantă și canalizarea suficient de sus ca să nu se poată lega nimeni la ea de fapt. Până la urmă s-au legat prin grădina unui vecin la canalizarea de pe altă stradă, cu altă distracție și acolo, cămin de ridicare cu pompă pe la mijloc, că nu era cădere suficientă. Și tot așa, diverse aventuri legate de diverse probleme pentru care va trebui să te documentezi, că nu te ajută nimeni (ai văzut pe undeva un proces câștigat ușor cu vreun constructor sau dezvoltator, că nu și-a făcut treaba?)
 

ipman

Membru Senior
Si cum ar trebui sa imi dau seama daca hidroizolatia fundatiei e buna sau nu? Nu-i ca si cum pot pune mana pe tarnacop si sap groapi in jurul casei sa vad cum a fost facuta...
Unele lucruri le poti face singur, altele nu. Depinde ce meserie ai si mai multi factori.
Pentru cele pe care nu le poti face singuri consulti pe cineva care le poate face. E ceva foarte comun in vest.
Dar eu personal zic ca fundatia casei e importanta si ar trebui sa acorzi atentie, o reparatie sau refacere inseamna foarte multi bani.
 

Neo

The Good Doctor
Sugar daddy
Am gasit si cateva case de la acelasi dezvolator care sunt scoase la vanzare de primii proprietari, dar prin aceeasi agentie. Asta pare cam suspect.

Deci, la ce ar trebui sa fiu atent cand cumpar casa?
Trebuie să fii atent la contractele de utilități, ce-i disponibil în zonă și să nu fie prin dezvoltator care poate adăuga % de la ei. Și ce a scris miahi. Și da, dacă vrei ceva bun care să țină decenii iei teren și construiești tu - mă rog, nu direct, dar va trebui să stai pe "meșteri".
 

miahi

Wizzard
Sugar daddy
Tot legat de utilități: verifică statutul drumurilor de acces, pentru că vine un moment în care o să vrei asfalt la poartă, iar primăria o să zică "păi e proprietate privată (a dezvoltatorului), nu e treaba noastră".
 

AdrianB1

Membru Senior
Sugar daddy
La o casa la rosu ce as lua in considerare:
- fundatia - in multe locuri se face minimul legal, dar insuficient in practica, depinde de teren ce portanta si stabilitate are
- hidroizolatia - s-a mentionat deja
- impamantarea naturala. Majoritatea constructorilor nu au auzit de asa ceva.
- compartimentarea interioara - e cea mai simpla, se vede la ochi daca usile sunt puse in pozitii in care se deschid una peste alta sau in mijlocul unui perete sau holuri care mananca aiurea din spatiul utilizabil
- instalatia electrica: 99% din electricieni sunt Dorel de la reclama cu Unirea. In majoritatea cazurilor instalatia functioneaza, dar fara protectii la electrocutare si fara dimensionare corecta, incendiile apar si in instalatii noi. De la cabluri la locul prin care se trag (nu aleator si in diagonale) la impamantare, tratarea nulului, protectii diferentiale, separatori si gruparea consumatorilor de ramai fara lumina in casa de la o priza, sky is the limit in inventivitate si prostie.
- instalatia de apa. Fara Pexal in 2022. Fara tevi zidite sub faianta care se inteapa cu asperitati din beton la fiecare ciclu termic. Fara instalatie care nu are robineti decat pe toata casa sau sub chiuveta, de opresti toata apa in casa la o teava sparta.
- incalzirea: ideal, pompa de caldura la casa. Orice altceva e scump pe termen lung. Combinat cu panouri pe acoperis, ai incalzire gratis.
- izolatie termica: 5cm de polistiren la Brasov e degeaba, echivalent 20 e ok
- geamuri: calitatea si izolatia termica variaza destul de mult si e greu sa le masori. Brasov nu e in Laponia, dar nici in sudul Spaniei. Asta daca nu ai incalzire gratis.
- pod si acoperis. Majoritatea ignora podurile, dar ca spatii de depozitare sunt foarte utile. Izolatia termica a podului e importanta. Acoperisurile fara prindere solida zboara la prima furtuna, a doua sau peste 10 ani, nu stii cand.

Cand am facut eu casa, mp construit la rosu m-a costat cam 200 de euro, cu totul am iesit pe la 300. Acum e dublu, si din cauza materialelor si a manoperei dar si a adaosurilor - am amici care lucreaza in constructii ca ingineri sau sefi de proiect si 100% adaos nu e rar. In Bucuresti in unele zone adaosul e si 200%.
 

unic

Membru Senior
Contează foarte mult dacă construiești sau cumperi gata construit, în orice stadiu. Multe lucruri s-au spus mai sus. Ce aș mai adăuga, acum repede (mai întreabă și tu, încă îmi sunt proaspete în minte unele lucruri):
- orientarea contează. Și pentru lumină, și pentru aportul de căldură al soarelui, și pentru poziționarea eventualelor panouri solare/fotovoltaice;
- nu te zgârci la izolația termică. Cu cât mai groasă, cu atât mai bine. Nu uita de izolarea plăcii de sol și a plăcii de peste ultimul etaj/a acoperișului;
- poziționarea prizelor se face după schema de mobilare (dacă o poți face cu un designer, și mai bine; rezultatul va fi în cele mai multe cazuri mai bun, dar e și mai scump). Eu, de pildă, și acum mă enervez că în camera fetiței nu am o priză unde trebuie, pentru că s-a modificat mobilierul - a vrut pat cu tobogan și a trebui repoziționat față de plan - și am uitat să actualizez poziționarea prizelor;
- fie că construiești de la zero, fie că amenajezi, înarmează-te cu răbdare și calm. În orice astfel de proiect vor fi multe mini-crize și va trebui să iei decizii care nu sunt ideale. Obișnuiește-te cu gândul;
- ia în considerare piticii de la început. Eu am vrut ca desktop-ul, care e în biroul de la etaj, să fie alimentat din ups-ul care îmi ține și echipamentele de rețea, care e la parter. Așa că electricianul mi-a făcut un circuit separat pentru asta;
- evaluează câți bani te-ar costa ceea ce vrei, cât mai realist posibil. Apoi pune cel puțin 50% în plus. Sunt foarte multe cheltuieli care nu se regăsesc pe devizul pe care ți-l oferă constructorul, oricât de organizat și de bună credință e. Plus, cum ziceam, piticii care se trezesc în fiecare zi și se întreabă ”n-ar fi fain să avem și...”;
- prevede cât de multe spații de depozitare. Poate doar eu am sechele cu plasele/valizele/cutiile înghesuite prin toate colțurile apartamentului.
- imaginează-ți cum s-ar desfășura o zi din viața din noua ta casă. Dar o lună. Dar un an. Ai nevoie de cămară? Cât blat îți trebuie la bucătărie? Vei pune în viitor un televizor în dormitor sau nu? Vrei să automatizezi, ce și cu ce sisteme (de pilă, ai nevoie de nul în doze ca să pui niște shelly-uri acolo, sau curent pentru marchiza de pe terasă)?

Mă mai gândesc și mai adaug dacă îmi mai vin idei, dar, cum ziceam, întreabă.
 

puterfixer

Administrator
Sugar daddy
Nu uita că izolația e degeaba dacă nu ai și ventilație cu recuperare de căldură. Altfel stai cu geamurile deschise de 3 ori pe zi ca să nu se facă mucegai, și faci căldură la cer. Ventilația centralizată e mai eficientă la bani și recuperare de energie, dar înseamnă să-ți umpli casa cu tuburi pentru tur și retur. Gândește-te la înălțimea dintre planșeu și tavan, că în ea va trebui să intre și izolația la pardoseală și încălzirea (vreo 10cm minim), iar sus probabil vei avea un tavan fals care să astupe spațiul tehnic pentru țevăraie.
 

AdrianB1

Membru Senior
Sugar daddy
Daca bagi incalzire in pardoseala si tevi in tavan, adica pierzi vreo 20 cm din inaltimea utila, conteaza foarte mult cat ramane. Standardele vechi prevedeau 250 cm inaltime a camerei, cele noi (circa 2004) 300 cm, daca e o camera mai mare si scunda senzatia e foarte nasoala si nu ai cum sa o dregi. Stiu ca Marius nu e inalt, dar nu e vorba despre asta ci de aspectul camerei. Exista diverse studii care coreleaza inaltimea camerelor cu criminalitatea, nu zic ca se face cineva serial killer doar pentru ca e tavanul jos, dar exista ceva efecte.
 
  • Like
Reactions: Neo

Marius '95

troubleShooter
Sugar daddy
Multumesc pentru raspunsuri.
Daca ar fi sa respect toate recomandarile voastre, nu as gasi o casa ok in toata Ro.
Recomandari pentru un expert/firma care sa inspecteze cladirea?
 

AdrianB1

Membru Senior
Sugar daddy
Daca ar fi sa respecti toate recomandarile, ar trebui sa iti construiesti singur, daca te pricepi. La mine taica-meu era constructor, arhitectul era un coleg de-al lui, cu gazele a fost simplu pentru ca intra teava direct in aragaz si centrala, electrica au facut-o prost si am refacut-o eu ulterior (cat s-a putut), cu apa a fost cel mai nasol pentru ca a fost pe Pexal pana cand a inceput sa cedeze si a fost inlocuita toata instalatia, mai putin ce e ingropat sub faianta. Cu incalzirea a fost ok din prima, partea de calorifere (cupru) e solida, incalzirea in pardoseala doar frate-meu a schimbat-o cand a schimbat gresia pentru ca a avut ocazia, nu pentru ca era neaparat nevoie, avea ~ 16 ani de la montaj.

Daca nu te pricepi si nu ai timp, life sux. Iar cu timpul e necuantificabil, vreo 2 ani eu, frate-meu si taica-meu am petrecut mult timp pe santier, de la sapat fundatii cu escavatorul (taica-meu, se pricepea la asa ceva si avea si escavator) la turnat betoane (frate-meu). Inclusiv la dat declaratii procurorului cand a facut infarct operatorul de pe pompa de beton, intr-o seara, si am stat pana la 1 noaptea cu legistii si procurorul sa cerceteze daca e moarte naturala sau accident de munca.
 

AdrianB1

Membru Senior
Sugar daddy
Nu uita că izolația e degeaba dacă nu ai și ventilație cu recuperare de căldură. Altfel stai cu geamurile deschise de 3 ori pe zi ca să nu se facă mucegai, și faci căldură la cer.
Ciudat, dar eu nu am ventilatie cu recuperare de caldura si nici nu se face mucegai pe nicaieri, chiar daca nu e aerisit des. Iarna chiar trebuie sa pornesc umidificatorul, e prea uscat in casa, probabil de-aia nu e mucegai. De asemenea am izolatie pe ambele parti ale caramizii si peretele interior e cald, e chiar la temperatura camerei, dar izolatia e foarte groasa, vreo 15 sau 20 pe-afara + Porotherm + 5 pe interior, parca.
 

puterfixer

Administrator
Sugar daddy
Tocmai am cumpărat o casă din 1968 care n-a văzut nici un fel de renovare de la origini. Trebuie să schimb o grămadă de chestii pentru eficiență energetică, de vreo două săptămâni dorm cam 4h pe zi de la cât stau noaptea să citesc chestii. Sunt multe de spus și oi avea 5 minute să scriu peste câțiva ani, la cum se arată. Deci pun aici varianta mai scurtă, aia de 2 minute :biggrin:

Din fericire, landul are tot felul de informații statistice pentru vreme, folosite în calculatoare online pentru energie și izolație. ubakus.com (contul e gratuit, merge premium prima lună dup-aia intră în varianta free pentru persoane fizice care permite folosirea gratuită doar seara și în weekend) are date cum că în orașul unde stau ar trebui să mă aștept că am nevoie de încălzire suplimentară între 5 septembrie și 10 iunie, ceea ce se cam pupă cu practica (nu e neobișnuit la început de iunie să îți trebuiască totuși mănuși subțiri ca să nu-ți înghețe dimineața mâinile pe ghidonul la biclă). Pot afla câtă energie îmi trebuie lună de lună pentru volumul casei și suprafața pereților exteriori, pot defini structura peretelui strat cu strat ca să-mi calculeze câtă căldură pierd în funcție de ce materiale și ce grosimi aplic, unde e punctul de îngheț, unde se poate face condens etc. Fac astea așa pentru buna mea informare, fiindcă de fapt tot la un arhitect/consultant de energie ajung, fără unul din ăsta care să pună și semnătura nu pot nici măcar să mă apuc de spart chestii.

Mucegaiul se formează dacă peretele ajunge la 16 grade sau mai puțin, pe interior, mai ales în spații cu ventilație îngreunată (mobilă, colțurile încăperilor). Dacă ai izolația proastă pe pereți și pe acoperiș, nașpa. Factorul doi este permeabilitatea la umezeală a peretelui; noi producem umezeală la interior prin însăși existența noastră. Iar factorul 3 este cum controlezi umiditatea aia; dacă nu este evacuată cumva atunci se acumulează în pereți și hrănește mucegaiul, lucru accentuat iarna. Poți folosi dezumidificatoare chimice sau electrice, poți aerisi cu geamurile deschise (dacă afară nu e prea umed) dar cu pierdere de căldură și răcind pereții, sau poți aerisi cu recuperare de căldură prin mai multe sisteme centralizate sau decentralizate.

Apartamentul închiriat unde locuiesc de aproape 6 ani a fost construit acum 11 ani. Sunt un fel de blocuri înșiruite și io-s la un capăt, cu dormitor + baie + sufragerie având câte un perete spre nord. Izolația exterioară e destul de proastă - polistiren de 5 cm cred, care e și barieră de umezeală. Geamurile termopan în 2 straturi sunt proaste, de prin noiembrie până în aprilie spăl în fiecare dimineață condensul pe ele. Pentru ventilație, Fritzdorel a făcut niște tăieturi în garniturile de închidere de la termopan în 2 locuri pe vreo 5cm, să sufle oleacă vântul pe acolo. Și cu asta, într-un colț în dormitor, pe perete în baie și în colțul sufrageriei în fiecare an se face mucegai pe perete. Nu rău, da' destul cât să se vadă.

Casa „nouă” :biggrin: e construită pe stilul anilor 70: un perete dublu strat, format dintr-un perete interior de rezistență, din blocuri de beton sau ceva de genul, și un perete exterior de fațadă din cărămidă specială cu rol exclusiv de a proteja de ploaie peretele interior. Între ele e un spațiu de 5-10cm, iar peretele exterior e prins de cel interior prin ancore metalice montate în timpul construcției. Logica de pe atunci era că stratul ăla de aer face izolație și eliminare a umezelii, deși nu era închis ci avea chiar fante de ventilație la exterior și gaura dintre pereți era complet deschisă în pod. Practica de atunci a dovedit că n-a făcut nici izolație, nici n-a eliminat umezeala, și e cam primul lucru ce trebuie umplut cu fulgi de material izolant, dacă nu vrei să te înhami la a sparge complet peretele exterior și a-l înlocui cu izolație și tencuială exterioară. Eh, și aici am de ales la umplutură între celuloză (dar care poate absorbi apa), ceva rocă vulcanică, fulgi de un fel de polistiren, sau aerogel - cel mai scump dar și cel mai cel. Cu aerogel aș putea obține un coeficient de pierdere energetică de 0,2 fără să demolez nimic, iar asta mi-ar ține peretele la interior undeva pe la 19,6-20,2 grade chiar și când afară se fac -15 grade (statistic nu prea ajunge nici la -10 dar na).

Și probabil voi pune ventilație centralizată, cu recuperare de căldură. Tavanul e constructiv la 2,80m de planșeu, deci cu izolație termică și fonică și încălzire în pardoseală + tavan fals pentru țevăraie și tot ajung la o înălțime confortabilă în camere pe la 2,40-2,45. La o casă în România unde înălțimea constructivă e doar 2,5ish... poate s-ar rezolva asta cu mai multe coloane de țevi în loc să faci traversări orizontale pe un etaj întreg. Sau ventilatoare cu recuperare de căldură în fiecare cameră, eficiență la vreo 70% și depinzând de umiditatea de afară, dar sunt destul de scumpe și nu complet silent (am montat cândva unul într-o garsonieră extrem de mică).

Deci perete cald peste 16 grade + ventilație pentru eliminat umezeala fără pierdere de căldură = adio mucegai.

Pompa de căldură din aer are eficiență tot mai proastă până pe la câteva grade peste îngheț, după care practic face căldură complet electric. Pompa de căldură geotermală costă mai mult dar dă rezultate mai bune, însă trebuie și să poți să forezi unde ești, în funcție de unde e zona de protecție a pânzei freatice. Panourile solare sunt o discuție și mai lungă.

Apropo de site-uri, am dat de niște site-uri germane care arată și diverse proiecte de renovare punctuală - ce variante constructive ai, costuri și pros/cons la fiecare (gen, cele 6 variante de a izola podul) și inclusiv cam care e raportul între costul cu materiale vs. costul cu munca pentru fiecare. Așa îți cam poți da seama dacă la unele chestii vrei să te înhami să le faci tu ca amator fiindcă economisești bani foarte mulți (gen 6-10k€ la zugrăvitul interior al unei case, îți iei o pompă din lidl și-i dai tu mai repede decât cu trafaletu) sau la care mai bine plătești pe altul să vină cu sculele și forța și experiența și să facă într-o zi ce te-ai chinui tu o săptămână și apoi ai mai zace încă două de la efort. N-am idee cât sunt de actualizate cifrele sau transferabile la forța de muncă din România, dar cu siguranță nu țin cont de problemele de calitate și neseriozitate de la dorei. E plin de ei și pe-aici, din toate națiile, și prețul cerut nu spune nimic.

E prima oară când aud de probleme cu pexalul, care-i treaba? Nu că-i iau apărarea, doar sunt curios ce inconveniente are.
 
Last edited:

AdrianB1

Membru Senior
Sugar daddy
Pexalul nu e neaparat rau, daca as avea Pexal pus corect cu 5-10 ani in urma as sta linistit. O vreme.

1. Are imbinari mecanice. Nu doar ca cedeaza din cand in cand, dar am gasit incompatibilitati intre mufele originale din 2005 si ce exista in magazine in 2015, asa ca a trebuit sa schimb perechi.
2. Are peretii subtiri si destul de sensibili la chestiile din beton, daca e pus in beton. Daca e in coloane in aer e aproape ok, desi am avut si tevi pozate pe perete care au cedat, toate de apa calda, probabil de la ciclii termici.
3. In perete de la ciclii termici poate sa crape din cauza rezistentei externe la dilatare, atat in linie dreapta cat mai ales in colturi unde e indoit.
4. Daca Dorel instalatorul si Dorel faiantarul sunt in dezacord, primul pune pexalul in colt fara cot de 90 de grade (se poate, daca raza de curbura e suficient de mare) si faiantarul schimba raza de curbura, dupa 10 ani crapa.
5. Aluminiul oxideaza in aer, daca ai o rola care nu e tocmai noua se zice ca se deterioreaza, nu stiu cat de mult.

Varianta curenta e ceva PPx, un plastic mai gros si rigid care se imbina prin lipire. Rezolva punctele 1,2,3,4,5. Fiind rigid Dorel nu il poate pune fara cot de 90, fiind doar plastic nu oxideaza. Robinetii arata funky, ca sunt mari si plasticosi, dar nu sunt la vedere, sub chiuveta tot din aia mici metalici raman.
 

Neo

The Good Doctor
Sugar daddy
5. Aluminiul oxideaza in aer, daca ai o rola care nu e tocmai noua se zice ca se deterioreaza, nu stiu cat de mult.
Aproape zero, tocmai faptul că oxidează rapid în aer rezultă într-un strat subțire de oxid la suprafață care protejează restul de aluminiu dedesubt.
 

ipman

Membru Senior
Exista pompe de caldura "nordice"care functioneaza in regim de pompa de caldura pana la -20. De acolo trece pe electric, dar in ziua de azi o sa fie din ce in ce mai rar ocazia asta.
Trebuie doar calculat care este costul probabilistic cat timp incalzeste electric versus pretul forajului, dar asta clar depinde de multi factori. Care foraj ... trebuie sa fie posibil, in primul rand.
 

puterfixer

Administrator
Sugar daddy
Asta e pe to-do-ul meu, să mă lămurească expertul în energie dacă merită costul de a fora la 200m în loc de 100m din perspectiva câștigului de căldură (12-14 grade la 200m va 10 grade la 100m). Dacă recuperez costul suplimentar în 3 ani e o treabă, dacă e în 28 de ani e alta.
 
Top