Cosmin_C
melomaniac
Se poate Hi-Fi pe computer? (experiente personale)
De mult timp ma intreb daca se poate face un sistem Hi-Fi entry-level avand la baza un PC si inca nu stiu daca am gasit raspunsul; cert este ca eu am incercat sa realizez acest lucru. Scopul principal a fost acela de a putea utiliza colectia de muzica fara sa fiu nevoit sa imi fac CD-uri audio (exclud de la inceput formatul MP3, din motive care vor fi evidentiate in acest post). Muzica mea este in mare parte in format MPC la q7-q10, restul fiind APE (lossless).
Precizez de la bun inceput aici este vorba de STEREO, muzica se asculta cel mai natural stereo. Eu am doua urechi, nu 5.1 sau 7.1 (mai nou). In plus cand asculti un concert live sunetul vine doar din fata, in format stereo evident. Sistemele 5.1 au un merit incontestabil la filme, unde te introduc in mijlocul actiunii; la muzica de ce te-ar introduce in mijlocul orchestrei? Oricum cel mai bine auzi din fata, de la o oarecare distanta (la muzica live) - cu ce scop ai asculta muzica stand printre interpreti? Ma rog, pe tema asta putem deschide alt topic, e mult de discutat...
Prima conditie pentru a realiza un asemenea sistem este... linistea. Nu se poate asculta muzica cand procesorul sau/si placa video sunt racite cu *aspiratoare* la 5000rpm. Eu am pe procesor un ventilator la 2300rpm iar pe placa video un ventilator mare, de 60x60mm, pus la 5v (~1500rpm); singurul ventilator care se aude nitel (cand e liniste totala) este cel de la sursa - chiar deloc deranjant. Ar mai fi si harddisk-ul, unde se recomanda Samsung sau Seagate (nu cel pe SATA) - un HDD cu zgomot de fond in IDLE poate fi deranjant, cu vechiul WD nu puteam asculta muzica in conditii bune (acum am Seagate).
In ordine logica, urmeaza placa de sunet; un AC-97 integrat poate face ca si cel mai bun APE sa sune ca un MP3 la 128kbs. Sunt si exceptii dar putine, cum ar fi SoundStorm pe digital. Dar cum boxe Hi-Fi nu *prea* exista digitale asta presupune achizitionarea unui DAC standalone sau a unui amplif de calitate cu DAC integrat, al carui pret depaseste bugetul unui roman obisnuit. Eu am un SB Live, probabil placa de sunet minima pentru un sunet de calitate. Folosesc driverele de la Creative, cele mai recente cu certificare WHQL - driverele KX Project nu prea ma intereseaza, avatajul lor fiind accesul la functiile DSP-ului (corectii ale sunetului, EQ, etc) - functii la care nu e *normal* sa apelezi cand ai un sistem Hi-Fi, acesta trebuie sa se auda *just right* fara corectii sau (sa zicem) corectii minime, pe care oricum mai bine le faci din amplificator. Am testat si un Audigy1 iar imbunatatirea era mult prea mica pentru a fi mentionata; cand pun mana pe un M-Audio Revolution probabil voi reveni asupra subiectului.
De aici lucrurile se complica. Ne trebuie un amplificator, de preferinta nu genul combina all-in-one alde Sony sau Technics. Pentru un amplif nou de buna calitate trebuie sa deschizi larg buzunarul, un Marantz sau un Harman-Kardon costand de 10 milioane in sus; exista si niste Yamaha ceva mai ieftine si foarte bune pentru cat costa. Aici second-hand este o buna idee, cu putina rabdare se pot gasi amplif-uri de calitate la preturi derizorii. Eu am gasit pe bursa un amplificator Sansui AU-X111 pe tranzistori (MOSFET) la 3 milioane; este facut in Japonia iar greutatea sa respectabila imi da o idee despre modul in care e construit. Un alt indiciu asupra calitatii sale e si faptul ca are protectii foarte bune (poti scoate boxele din mers, poti face scurt intre left/right fara sa il arzi - nu incercati asta acasa!). Fara carte tehnica nu pot sti puterea (nu e scrisa nicaieri) dar eu nu pot sta in camera daca dau volumul la 50-60%. Din pacate nu l-am putut compara decat cu vechiul meu amplif, o *chestie* facuta la Electronica; fata de acesta se aude incomparabil mai bine.
Inainte de a ajunge la boxe sa vorbim un pic si despre cabluri. Sunt cabluri speciale pentru asa ceva, nu folositi fir de sonerie! De exemplu de la magazinul "Muzica" puteti cumpara cablu pentru boxe la ~30.000 lei metrul, nu cred ca e un pret mare tinand cont cat costa restul sistemului. Eu unul am primit de la un amic un cablu din curpu de puritate mare si o grosime respectabila, cablu capabil sa tina un aparat de sudura de putere mare. Asemenea *fir de sonerie* nu mi-ar fi rusine sa folosesc nici pe boxe de cateva mii de euro...
Boxele sunt cel mai important element din lantul audio. Daca un amplif, chiar si unul mediu, produce putine distorsiuni armonice (sub 1%) boxele pot sari lejer de 5% chiar si la modele cu *pretentii* de Hi-Fi. Aici ar fi multe de spus; ca sa fiu cat mai scurt mentionez doar faptul ce Bowers&Wilkins folosesc membrane de KEVLAR la difuzoare, Tannoy foloseste ceramica, Jamo foloseste membrane din clasica hartie intarita cu straturi din fibra de carbon - asta ca sa dau doar primele exemple care imi vin in minte. Dar sa revin, nu vreau sa ies prea mult din topic...
La boxe nu imi faceam sperante prea mari sa gasesc ceva bun si ieftin; de cel putin un an caut iar de curand s-a ivit o ocazie sa iau niste boxe clasificate Hi-Fi entry-level la o lichidare de stoc. Asa m-am ales cu o pereche de boxe bookshelf Jamo Alto Signature, model premiat cu Diapason d’Or in 1998. L-am cumparat de pe un magazin virtual, nu le-am putut testa inainte; oricum cei de la firma au fost corecti, au spus ca boxele (apropo, made in Denmark) au stat pe un raft, loc de unde au si capatat cateva zgarieturi - nu ca ar fi contat, sunt boxe de 350$ pe care eu am platit 5 milioane de lei! Inca un aspect care merita mentionat, boxele au nevoie de *rodaj* la fel ca o masina. De ce? Pentru ca la inceput membrana de cauciuc a difuzorului este mai rigida, nu *percuteaza* la intregul potential.; asta se simte in primul rand la profunzimea si detaliul bas-ului. Rodajul se face la volum mediu, timp de 1-2 saptamani, minim cateva ore zilnic - un volum mare poate deforma plastic membrana, rezultand o pierdere partiala dar definitiva a claritatii iar un volum prea mica nu va pune la lucru membrana. Eu mi-am acoperit boxele cu niste paturi ca sa nu deranjeze vecinii si le-am lasat sa mearga toata ziua; dupa cateva zile diferenta a fost evidenta chiar si pentru fratii mei, care nu sunt cine stie ce mari ascultatori de muzica...
Buun, sa trecem la testele practice. Muzica de calitate am destula, am ascultat foarte mult de cand mi-am luat boxele astea; o sa incerc sa fac un rezumat punctand aspectele esentiale, lucru foarte greu de realizat. Poate cel mai importanta concluzie trasa a fost faptul ca nici macar MPC q10 nu este suficient! Si asta nu pe muzica cunoscuta ca *grea* - drums, orga, cimpoi - si chiar si pe o usor-de-encodat voce feminina cu minim de orchestratie in fundal! Am constat asta ascultand melodia "If I Could Sing Your Blues" de Sara K. Track-ul este de pe "The Ultimate Demonstration Disc" by Chesky Records (credits to ipman) - un disc de o calitate exceptionala, facut special pentru teste. Melodia incepe cu o trompeta care se afla la 3 metri de microfon (depth test) dupa care intra vocea, foarte clara, foarte prezenta (daca inchizi ochii e foarte usor sa iti inchipui ca persoana care canta sta chiar langa tine). La MPC atat vocea cat mai ales trompeta parca nu erau *complete* - lipsea ceva, greu de explicat in cuvinte ce anume. De curiozitate am facut acelasi track si MP3; chiar si la 320kbs suna evident mai prost ca MPC-ul, nu mai spun de original. De altfel vocile si instrumentele acustice sunt de departe punctele forte ale acestor boxe. Chitara clasica suna impresionant de clar, un disc Paco de Lucia a reusit sa ma tintuiasca in scaun pana la final desi eram mort de foame. Un solo de contrabas de pe acelasi disc de la Chesky a produs niste distorsiuni/vibratii foarte ciudate; nu pareau sa vina de la boxe. Pana la urma am identificat cauza: una din usile sifonierului nu se potriveste prea bine cand se inchide si se lovea de partea de sus a sifonierului! Trecand prin mai toata colectia mea de muzica am constatat adeseori ca aud multe sunete noi iar cele vechi se aud altfel, evident mai bine. Sunt multe exemple, sa spun doar de Mike Oldfield la care nu exagerez prea tare daca afirm ca la multe melodii se aud acum cu 50% mai multe sunete ca inainte.
Cred ca ajunge deocamdata, poate mai completez cu o alta ocazie. Astept critici, sugestii, comentarii... si mai ales cat mai multe realizari de acest gen.
P.S. Aveti atasate imagini cu sculele folosite: SB Live, Sansui AU-X111 si Jamo Alto Signature - cu precizarea ca Sansui nu e chiar acela (nu e Vintage, ii lipsesc cateva functii) iar boxele sunt complet negre.
De mult timp ma intreb daca se poate face un sistem Hi-Fi entry-level avand la baza un PC si inca nu stiu daca am gasit raspunsul; cert este ca eu am incercat sa realizez acest lucru. Scopul principal a fost acela de a putea utiliza colectia de muzica fara sa fiu nevoit sa imi fac CD-uri audio (exclud de la inceput formatul MP3, din motive care vor fi evidentiate in acest post). Muzica mea este in mare parte in format MPC la q7-q10, restul fiind APE (lossless).
Precizez de la bun inceput aici este vorba de STEREO, muzica se asculta cel mai natural stereo. Eu am doua urechi, nu 5.1 sau 7.1 (mai nou). In plus cand asculti un concert live sunetul vine doar din fata, in format stereo evident. Sistemele 5.1 au un merit incontestabil la filme, unde te introduc in mijlocul actiunii; la muzica de ce te-ar introduce in mijlocul orchestrei? Oricum cel mai bine auzi din fata, de la o oarecare distanta (la muzica live) - cu ce scop ai asculta muzica stand printre interpreti? Ma rog, pe tema asta putem deschide alt topic, e mult de discutat...
Prima conditie pentru a realiza un asemenea sistem este... linistea. Nu se poate asculta muzica cand procesorul sau/si placa video sunt racite cu *aspiratoare* la 5000rpm. Eu am pe procesor un ventilator la 2300rpm iar pe placa video un ventilator mare, de 60x60mm, pus la 5v (~1500rpm); singurul ventilator care se aude nitel (cand e liniste totala) este cel de la sursa - chiar deloc deranjant. Ar mai fi si harddisk-ul, unde se recomanda Samsung sau Seagate (nu cel pe SATA) - un HDD cu zgomot de fond in IDLE poate fi deranjant, cu vechiul WD nu puteam asculta muzica in conditii bune (acum am Seagate).
In ordine logica, urmeaza placa de sunet; un AC-97 integrat poate face ca si cel mai bun APE sa sune ca un MP3 la 128kbs. Sunt si exceptii dar putine, cum ar fi SoundStorm pe digital. Dar cum boxe Hi-Fi nu *prea* exista digitale asta presupune achizitionarea unui DAC standalone sau a unui amplif de calitate cu DAC integrat, al carui pret depaseste bugetul unui roman obisnuit. Eu am un SB Live, probabil placa de sunet minima pentru un sunet de calitate. Folosesc driverele de la Creative, cele mai recente cu certificare WHQL - driverele KX Project nu prea ma intereseaza, avatajul lor fiind accesul la functiile DSP-ului (corectii ale sunetului, EQ, etc) - functii la care nu e *normal* sa apelezi cand ai un sistem Hi-Fi, acesta trebuie sa se auda *just right* fara corectii sau (sa zicem) corectii minime, pe care oricum mai bine le faci din amplificator. Am testat si un Audigy1 iar imbunatatirea era mult prea mica pentru a fi mentionata; cand pun mana pe un M-Audio Revolution probabil voi reveni asupra subiectului.
De aici lucrurile se complica. Ne trebuie un amplificator, de preferinta nu genul combina all-in-one alde Sony sau Technics. Pentru un amplif nou de buna calitate trebuie sa deschizi larg buzunarul, un Marantz sau un Harman-Kardon costand de 10 milioane in sus; exista si niste Yamaha ceva mai ieftine si foarte bune pentru cat costa. Aici second-hand este o buna idee, cu putina rabdare se pot gasi amplif-uri de calitate la preturi derizorii. Eu am gasit pe bursa un amplificator Sansui AU-X111 pe tranzistori (MOSFET) la 3 milioane; este facut in Japonia iar greutatea sa respectabila imi da o idee despre modul in care e construit. Un alt indiciu asupra calitatii sale e si faptul ca are protectii foarte bune (poti scoate boxele din mers, poti face scurt intre left/right fara sa il arzi - nu incercati asta acasa!). Fara carte tehnica nu pot sti puterea (nu e scrisa nicaieri) dar eu nu pot sta in camera daca dau volumul la 50-60%. Din pacate nu l-am putut compara decat cu vechiul meu amplif, o *chestie* facuta la Electronica; fata de acesta se aude incomparabil mai bine.
Inainte de a ajunge la boxe sa vorbim un pic si despre cabluri. Sunt cabluri speciale pentru asa ceva, nu folositi fir de sonerie! De exemplu de la magazinul "Muzica" puteti cumpara cablu pentru boxe la ~30.000 lei metrul, nu cred ca e un pret mare tinand cont cat costa restul sistemului. Eu unul am primit de la un amic un cablu din curpu de puritate mare si o grosime respectabila, cablu capabil sa tina un aparat de sudura de putere mare. Asemenea *fir de sonerie* nu mi-ar fi rusine sa folosesc nici pe boxe de cateva mii de euro...
Boxele sunt cel mai important element din lantul audio. Daca un amplif, chiar si unul mediu, produce putine distorsiuni armonice (sub 1%) boxele pot sari lejer de 5% chiar si la modele cu *pretentii* de Hi-Fi. Aici ar fi multe de spus; ca sa fiu cat mai scurt mentionez doar faptul ce Bowers&Wilkins folosesc membrane de KEVLAR la difuzoare, Tannoy foloseste ceramica, Jamo foloseste membrane din clasica hartie intarita cu straturi din fibra de carbon - asta ca sa dau doar primele exemple care imi vin in minte. Dar sa revin, nu vreau sa ies prea mult din topic...
La boxe nu imi faceam sperante prea mari sa gasesc ceva bun si ieftin; de cel putin un an caut iar de curand s-a ivit o ocazie sa iau niste boxe clasificate Hi-Fi entry-level la o lichidare de stoc. Asa m-am ales cu o pereche de boxe bookshelf Jamo Alto Signature, model premiat cu Diapason d’Or in 1998. L-am cumparat de pe un magazin virtual, nu le-am putut testa inainte; oricum cei de la firma au fost corecti, au spus ca boxele (apropo, made in Denmark) au stat pe un raft, loc de unde au si capatat cateva zgarieturi - nu ca ar fi contat, sunt boxe de 350$ pe care eu am platit 5 milioane de lei! Inca un aspect care merita mentionat, boxele au nevoie de *rodaj* la fel ca o masina. De ce? Pentru ca la inceput membrana de cauciuc a difuzorului este mai rigida, nu *percuteaza* la intregul potential.; asta se simte in primul rand la profunzimea si detaliul bas-ului. Rodajul se face la volum mediu, timp de 1-2 saptamani, minim cateva ore zilnic - un volum mare poate deforma plastic membrana, rezultand o pierdere partiala dar definitiva a claritatii iar un volum prea mica nu va pune la lucru membrana. Eu mi-am acoperit boxele cu niste paturi ca sa nu deranjeze vecinii si le-am lasat sa mearga toata ziua; dupa cateva zile diferenta a fost evidenta chiar si pentru fratii mei, care nu sunt cine stie ce mari ascultatori de muzica...
Buun, sa trecem la testele practice. Muzica de calitate am destula, am ascultat foarte mult de cand mi-am luat boxele astea; o sa incerc sa fac un rezumat punctand aspectele esentiale, lucru foarte greu de realizat. Poate cel mai importanta concluzie trasa a fost faptul ca nici macar MPC q10 nu este suficient! Si asta nu pe muzica cunoscuta ca *grea* - drums, orga, cimpoi - si chiar si pe o usor-de-encodat voce feminina cu minim de orchestratie in fundal! Am constat asta ascultand melodia "If I Could Sing Your Blues" de Sara K. Track-ul este de pe "The Ultimate Demonstration Disc" by Chesky Records (credits to ipman) - un disc de o calitate exceptionala, facut special pentru teste. Melodia incepe cu o trompeta care se afla la 3 metri de microfon (depth test) dupa care intra vocea, foarte clara, foarte prezenta (daca inchizi ochii e foarte usor sa iti inchipui ca persoana care canta sta chiar langa tine). La MPC atat vocea cat mai ales trompeta parca nu erau *complete* - lipsea ceva, greu de explicat in cuvinte ce anume. De curiozitate am facut acelasi track si MP3; chiar si la 320kbs suna evident mai prost ca MPC-ul, nu mai spun de original. De altfel vocile si instrumentele acustice sunt de departe punctele forte ale acestor boxe. Chitara clasica suna impresionant de clar, un disc Paco de Lucia a reusit sa ma tintuiasca in scaun pana la final desi eram mort de foame. Un solo de contrabas de pe acelasi disc de la Chesky a produs niste distorsiuni/vibratii foarte ciudate; nu pareau sa vina de la boxe. Pana la urma am identificat cauza: una din usile sifonierului nu se potriveste prea bine cand se inchide si se lovea de partea de sus a sifonierului! Trecand prin mai toata colectia mea de muzica am constatat adeseori ca aud multe sunete noi iar cele vechi se aud altfel, evident mai bine. Sunt multe exemple, sa spun doar de Mike Oldfield la care nu exagerez prea tare daca afirm ca la multe melodii se aud acum cu 50% mai multe sunete ca inainte.
Cred ca ajunge deocamdata, poate mai completez cu o alta ocazie. Astept critici, sugestii, comentarii... si mai ales cat mai multe realizari de acest gen.
P.S. Aveti atasate imagini cu sculele folosite: SB Live, Sansui AU-X111 si Jamo Alto Signature - cu precizarea ca Sansui nu e chiar acela (nu e Vintage, ii lipsesc cateva functii) iar boxele sunt complet negre.
Attachments
Last edited: