Se poate Hi-Fi pe computer? (experienţe personale)

Cosmin_C

melomaniac
Se poate Hi-Fi pe computer? (experiente personale)

De mult timp ma intreb daca se poate face un sistem Hi-Fi entry-level avand la baza un PC si inca nu stiu daca am gasit raspunsul; cert este ca eu am incercat sa realizez acest lucru. Scopul principal a fost acela de a putea utiliza colectia de muzica fara sa fiu nevoit sa imi fac CD-uri audio (exclud de la inceput formatul MP3, din motive care vor fi evidentiate in acest post). Muzica mea este in mare parte in format MPC la q7-q10, restul fiind APE (lossless).

Precizez de la bun inceput aici este vorba de STEREO, muzica se asculta cel mai natural stereo. Eu am doua urechi, nu 5.1 sau 7.1 (mai nou). In plus cand asculti un concert live sunetul vine doar din fata, in format stereo evident. Sistemele 5.1 au un merit incontestabil la filme, unde te introduc in mijlocul actiunii; la muzica de ce te-ar introduce in mijlocul orchestrei? Oricum cel mai bine auzi din fata, de la o oarecare distanta (la muzica live) - cu ce scop ai asculta muzica stand printre interpreti? Ma rog, pe tema asta putem deschide alt topic, e mult de discutat...

Prima conditie pentru a realiza un asemenea sistem este... linistea. Nu se poate asculta muzica cand procesorul sau/si placa video sunt racite cu *aspiratoare* la 5000rpm. Eu am pe procesor un ventilator la 2300rpm iar pe placa video un ventilator mare, de 60x60mm, pus la 5v (~1500rpm); singurul ventilator care se aude nitel (cand e liniste totala) este cel de la sursa - chiar deloc deranjant. Ar mai fi si harddisk-ul, unde se recomanda Samsung sau Seagate (nu cel pe SATA) - un HDD cu zgomot de fond in IDLE poate fi deranjant, cu vechiul WD nu puteam asculta muzica in conditii bune (acum am Seagate).

In ordine logica, urmeaza placa de sunet; un AC-97 integrat poate face ca si cel mai bun APE sa sune ca un MP3 la 128kbs. Sunt si exceptii dar putine, cum ar fi SoundStorm pe digital. Dar cum boxe Hi-Fi nu *prea* exista digitale asta presupune achizitionarea unui DAC standalone sau a unui amplif de calitate cu DAC integrat, al carui pret depaseste bugetul unui roman obisnuit. Eu am un SB Live, probabil placa de sunet minima pentru un sunet de calitate. Folosesc driverele de la Creative, cele mai recente cu certificare WHQL - driverele KX Project nu prea ma intereseaza, avatajul lor fiind accesul la functiile DSP-ului (corectii ale sunetului, EQ, etc) - functii la care nu e *normal* sa apelezi cand ai un sistem Hi-Fi, acesta trebuie sa se auda *just right* fara corectii sau (sa zicem) corectii minime, pe care oricum mai bine le faci din amplificator. Am testat si un Audigy1 iar imbunatatirea era mult prea mica pentru a fi mentionata; cand pun mana pe un M-Audio Revolution probabil voi reveni asupra subiectului.

De aici lucrurile se complica. Ne trebuie un amplificator, de preferinta nu genul combina all-in-one alde Sony sau Technics. Pentru un amplif nou de buna calitate trebuie sa deschizi larg buzunarul, un Marantz sau un Harman-Kardon costand de 10 milioane in sus; exista si niste Yamaha ceva mai ieftine si foarte bune pentru cat costa. Aici second-hand este o buna idee, cu putina rabdare se pot gasi amplif-uri de calitate la preturi derizorii. Eu am gasit pe bursa un amplificator Sansui AU-X111 pe tranzistori (MOSFET) la 3 milioane; este facut in Japonia iar greutatea sa respectabila imi da o idee despre modul in care e construit. Un alt indiciu asupra calitatii sale e si faptul ca are protectii foarte bune (poti scoate boxele din mers, poti face scurt intre left/right fara sa il arzi - nu incercati asta acasa!). Fara carte tehnica nu pot sti puterea (nu e scrisa nicaieri) dar eu nu pot sta in camera daca dau volumul la 50-60%. Din pacate nu l-am putut compara decat cu vechiul meu amplif, o *chestie* facuta la Electronica; fata de acesta se aude incomparabil mai bine.

Inainte de a ajunge la boxe sa vorbim un pic si despre cabluri. Sunt cabluri speciale pentru asa ceva, nu folositi fir de sonerie! De exemplu de la magazinul "Muzica" puteti cumpara cablu pentru boxe la ~30.000 lei metrul, nu cred ca e un pret mare tinand cont cat costa restul sistemului. Eu unul am primit de la un amic un cablu din curpu de puritate mare si o grosime respectabila, cablu capabil sa tina un aparat de sudura de putere mare. Asemenea *fir de sonerie* nu mi-ar fi rusine sa folosesc nici pe boxe de cateva mii de euro...

Boxele sunt cel mai important element din lantul audio. Daca un amplif, chiar si unul mediu, produce putine distorsiuni armonice (sub 1%) boxele pot sari lejer de 5% chiar si la modele cu *pretentii* de Hi-Fi. Aici ar fi multe de spus; ca sa fiu cat mai scurt mentionez doar faptul ce Bowers&Wilkins folosesc membrane de KEVLAR la difuzoare, Tannoy foloseste ceramica, Jamo foloseste membrane din clasica hartie intarita cu straturi din fibra de carbon - asta ca sa dau doar primele exemple care imi vin in minte. Dar sa revin, nu vreau sa ies prea mult din topic...

La boxe nu imi faceam sperante prea mari sa gasesc ceva bun si ieftin; de cel putin un an caut iar de curand s-a ivit o ocazie sa iau niste boxe clasificate Hi-Fi entry-level la o lichidare de stoc. Asa m-am ales cu o pereche de boxe bookshelf Jamo Alto Signature, model premiat cu Diapason d’Or in 1998. L-am cumparat de pe un magazin virtual, nu le-am putut testa inainte; oricum cei de la firma au fost corecti, au spus ca boxele (apropo, made in Denmark) au stat pe un raft, loc de unde au si capatat cateva zgarieturi - nu ca ar fi contat, sunt boxe de 350$ pe care eu am platit 5 milioane de lei! Inca un aspect care merita mentionat, boxele au nevoie de *rodaj* la fel ca o masina. De ce? Pentru ca la inceput membrana de cauciuc a difuzorului este mai rigida, nu *percuteaza* la intregul potential.; asta se simte in primul rand la profunzimea si detaliul bas-ului. Rodajul se face la volum mediu, timp de 1-2 saptamani, minim cateva ore zilnic - un volum mare poate deforma plastic membrana, rezultand o pierdere partiala dar definitiva a claritatii iar un volum prea mica nu va pune la lucru membrana. Eu mi-am acoperit boxele cu niste paturi ca sa nu deranjeze vecinii si le-am lasat sa mearga toata ziua; dupa cateva zile diferenta a fost evidenta chiar si pentru fratii mei, care nu sunt cine stie ce mari ascultatori de muzica...

Buun, sa trecem la testele practice. Muzica de calitate am destula, am ascultat foarte mult de cand mi-am luat boxele astea; o sa incerc sa fac un rezumat punctand aspectele esentiale, lucru foarte greu de realizat. Poate cel mai importanta concluzie trasa a fost faptul ca nici macar MPC q10 nu este suficient! Si asta nu pe muzica cunoscuta ca *grea* - drums, orga, cimpoi - si chiar si pe o usor-de-encodat voce feminina cu minim de orchestratie in fundal! Am constat asta ascultand melodia "If I Could Sing Your Blues" de Sara K. Track-ul este de pe "The Ultimate Demonstration Disc" by Chesky Records (credits to ipman) - un disc de o calitate exceptionala, facut special pentru teste. Melodia incepe cu o trompeta care se afla la 3 metri de microfon (depth test) dupa care intra vocea, foarte clara, foarte prezenta (daca inchizi ochii e foarte usor sa iti inchipui ca persoana care canta sta chiar langa tine). La MPC atat vocea cat mai ales trompeta parca nu erau *complete* - lipsea ceva, greu de explicat in cuvinte ce anume. De curiozitate am facut acelasi track si MP3; chiar si la 320kbs suna evident mai prost ca MPC-ul, nu mai spun de original. De altfel vocile si instrumentele acustice sunt de departe punctele forte ale acestor boxe. Chitara clasica suna impresionant de clar, un disc Paco de Lucia a reusit sa ma tintuiasca in scaun pana la final desi eram mort de foame. Un solo de contrabas de pe acelasi disc de la Chesky a produs niste distorsiuni/vibratii foarte ciudate; nu pareau sa vina de la boxe. Pana la urma am identificat cauza: una din usile sifonierului nu se potriveste prea bine cand se inchide si se lovea de partea de sus a sifonierului! Trecand prin mai toata colectia mea de muzica am constatat adeseori ca aud multe sunete noi iar cele vechi se aud altfel, evident mai bine. Sunt multe exemple, sa spun doar de Mike Oldfield la care nu exagerez prea tare daca afirm ca la multe melodii se aud acum cu 50% mai multe sunete ca inainte.

Cred ca ajunge deocamdata, poate mai completez cu o alta ocazie. Astept critici, sugestii, comentarii... si mai ales cat mai multe realizari de acest gen.

P.S. Aveti atasate imagini cu sculele folosite: SB Live, Sansui AU-X111 si Jamo Alto Signature - cu precizarea ca Sansui nu e chiar acela (nu e Vintage, ii lipsesc cateva functii) iar boxele sunt complet negre.
 

Attachments

  • colaj.jpg
    colaj.jpg
    74.5 KB · Views: 5,750
Last edited:
Muzica nu e făcută să fie ascultată neapărat live, unii vor să se simtă în concert, alţii doresc să asculte sunete abstracte (un exemplu ar fi muzica electronică). Ţine de gusturi. Aşa că nu sunt foarte convins de inutilitatea unui sistem 4.1, 5.1 sau 7.1, problema constă în faptul că cele mai high-end boxe nu sunt realizate decât în configuraţii 2.0.

Legat de comprimarea cu pierdere a sunetului, trebuie menţionat că pe nici un sistem audio, indiferent de scump, un MPC la o calitate atât de mare nu va produce un sunet deranjant. Singurul inconvenient este faptul că anumite suntele sunt excluse din ecuaţie, fapt pe care nu-l realizezi decât dacă faci o comparaţie cu originalul. Aşadar, cine vrea să asculte concentrat muzica de tip live pe un sistem audio cu pretenţii, are nevoie de lossless. Cine are un sistem mai modest sau nu intenţionează să piardă ore în şir doar ascultând cu maximă atenţie muzică de tip live, atunci poate opta fără probleme pentru MPC, MP3 sau orice format doreşte, după gusturi.
Prin muzică tip live înţeleg muzica ce aparţine de genurile în care artistul încearcă să simuleze live-ul - jazz, pop, rock, metal, clasică nu şi house, techno, electronică etc.

Am ascultat şi eu sistemul audio, aşa că pot să-mi exprim o părere. La muzica simplă, cu o voce acompaniată de câteva (foarte puţine) instrumente am sesizat cea mai mare diferenţă faţă de un sistem audio normal, nu chiar low-end dar nici hi-fi, cum sunt căştile mele AKG K-66 + o placă de sunet puţin peste medie. Anumite instrumente sună incredibil, contrabasul, violoncelul şi câteva instrumente de suflat fiind pe primul plan. O trompetă sună cu totul altfel, un flaut doar puţin altfel. Un metal supărat sună însă la fel. :smile: Cu alte cuvinte, valoarea sistemului audio se vede în cazul unui sunet extrem de clar, distinct. În plus, cele mai multe albume de muzică de azi au o calitate jenantă, fiind parcă special concepute pentru combine Sony: sunet banal, plat, de parcă s-a luat o voce, o instrumentaţie, fiecare înregistrate cu un singur microfon, s-a făcut mix 50%-50% şi gata CD-ul. Fără Chesky Records probabil că aş fi zis „uite încă nişte boxe”. :smile:
 
Whoops, am uitat sa mentionez ca la o parte din teste a participat si Rabbit; aveam nevoie de urechile lui lungi pentru a-mi confirma ca nu am innebunit, chiar si o simpla voce se aude usor diferit in format MPC.:biggrin: In rest, subscriu la ce a spus Rabbit, MPC-ul nu are nimic deranjant; dar daca nu va suparati eu de acum incolo imi trag muzica doar APE, eventual MPC q10 la discuri mai prost trase... :cool:

Ar mai trebui adaugat ca pentru un metal suparat este necesar un alt mediu acustic si alte boxe, adica o camera mai mare (a mea e mica) si boxe floorstanding, capabile de a reda bas-ul cu "punch" - asa cum ar trebui sa sune acest gen de muzica. De asemenea incaparea mica se simte si la muzica clasica, la piese de complexitate mare; chiar daca toate instrumentele se aud clar, distinct, totusi parca senzatia de "SoundStage" nu e asa prezenta cum am avut ocazia sa aud pe alte sisteme instalate in camere mai mari si cu distanta mai mare intre boxe (la mine boxele sunt relativ apropiate).

Oricum nici mie nu imi vine sa cred ca am reusit sa obtin o asemenea calitate de la un sistem audio destul de modest; un milion placa de sunet, 3 milioane amplif-ul, 5 milioane boxele. Acum incep sa cochetez cu ideea de a-mi lua un CD-Player adevarat dar asta se va intampla probabil peste 2-3 ani... pana atunci un M-Audio Revo cred ca o sa ii ia locul Live-ului.

Aşadar, cine vrea să asculte concentrat muzica de tip live pe un sistem audio cu pretenţii, are nevoie de lossless.
Eu obisnuiam sa ma joc sau sa navighez pe net in timp ce ascultam muzica; cu boxele astea nu prea pot face asta. Sunt genul de boxe care atunci cand pornesc iti atrag si capteaza atentia, nu prea mai poti face altceva. Probabil peste cateva luni, cand ma voi obisnui cu ele, voi putea face si altceva in timp ce ascult; deocamdata am nevoie de lossless...
 
Trece timpul si ca orice emotie si dragoste, si aceasta scade in intensitate si se cuibareste in banal.

Eu am reusit/incercat sa fac ceva mult mai modest, un sistem homemade.

Am plecat la drum acum cativa ani buni, cand mi-am luat un Terratec SixPack5.1+ (care sustin ca e mai bun decat un Live! :tongue: dar inferior lui Audigy2 care este mai prezent, sau asa imi parea - test neconcludent pentru ca nu s-a facut in aceeasi camera si nici macar cu aceleasi boxe). Evident, cu timpul mi-am dat seama ca banii necesari pentru a-mi cumpara si doua floorstandere si un amplificator bun de noi sunt foarte greu de gasit, asa ca am mers mai departe pe ideea unui sistem la mana a doua. Am cautat in primul rand boxe in stanga si in dreapta si am realizat ca boxele obosite nu sunt pentru mine, fie ca respectivul a ascultat manele la ele toata ziua cu toti vecinii, fie ca au fost prost intretinute, boxele la mana a doua nu prea sunt o solutie. Am renuntat la idee si am pornit pe documentarea asidua legata de construirea boxelor in regim de amator, am cautat difuzoare pe toate meleagurile, in fine vorba lunga, saracia omului. Intre timp am cautat mai departe amplifuri la mana a doua, si ampliful la care m-am oprit era un Technics vechiut, cu 3 finali din 4 arsi, dar era un amplificator de toata lauda, cum nu mai vazusem pana acum (mai pe scurt, se presupunea un 4*80W - finalii dpdv al specificatiilor mergeau pana la 170W, traful era incapsulat intr-un aliaj de aluminiu, si doar el cantarea putin peste 13KG), ce sa mai un monstru care nu costa decat 2,5mil lei. Am ramas mai departe stupefiat sa vad cum dadea o noua fata (alaturi de un CD-Player Sony din gama superioara) unor boxe Sony MF-450. Efectiv boxele erau atat de dinamice si placute cum nu am vazut boxe Sony in viata mea. Nu mai spun ca le-am ascultat pe la 8 seara in conjunctura unei puternice migrene provocate de fiere (cunoscatorii stiu cat de penibile sunt), si dupa 2 ore de auditie la volume pana spre "clipingul boxelor" nu doar ca nu mi s-a agravat migrena sau ca am rezistat sunetului dat tare, dar chiar efectiv uitasem de ea, vroiam sa ascult mai mult. Partea proasta este ca am fost prins total nepregatit dpdv financiar, si aceasta super oferta (cel putin dpmdv) mi-a fugit pe sub nas.
Momentan am trecut la construirea boxelor, documentat si pregatit de drum, m-am jucat cu primul subwoofer (cam cel mai greu de realizat este un subwoofer bun - si vreau sa ma declar multumit de sunetul sau, una peste alta, la 2mil cat m-a costat cam tot pot spune ca suna peste orice subwoofer cu pret de magazin de 6-10mil. In schimb nu l-am ascultat niciodata la volumul sau maxim pana acum (un modest 100W :tongue: ), pentru ca singura amplificare din casa disponibila acum detine un 10W cu distorsiuni de nu vrei sa stai in casa.
Stiu ca este o poveste colorata, nu tocmai logica (sa exprim o poveste in mod logic nu este tocmai punctul meu forte), dar cand voi intregi sistemul 100% home made va voi da de stire cum suna.

P.S. Actual am mai construit si doua boxe pe compresie ale caror difuzoare au fost moca, deci nu pot sa ma plang de ele (desi cred ca pot mai multe cu ajutorul unui amplificator mai bun, oricum cand am bani voi incerca niste standflooruri bazate pe Visaton).

P.P.S. Damn, nu mai pot sa ascult mp3 din cauza voastra acum, dar MPC nu gasesc pe net decat black metal, si de CDuri originale... :rolleyes:
 
Re: Se poate Hi-Fi pe computer? (experiente personale)

Originally posted by Cosmin_C
SB Live, Sansui AU-X111 si Jamo Alto Signature
Update (formal) la configuratie: SB Live a fost inlocuit cu un Audigy2 Value.

Ai niste jucarii interesante acolo, hulubei, desi Technics si Sony nu sunt chiar nume in domeniul Hi-Fi - ma rog, Sony are niste amplif-uri care costa ~100 milioane lei si care suna destul de bine... :goofy:

Terratec SixPack5.1+ este o placa superioara unui SB Live; nu le-am comparat personal dar din ce stiu despre placi sunt convins de aceasta afirmatie - probabil e la nivelul unui Audigy1. Cat despre boxe, daca iti faci ceva construit pe difuzoare Visaton dupa modele bune (sunt ceva link-uri si de la ei de pe site) cu filtre de calitate sunt convins ca vor suna mult mai bine ca alde Sony.

Eu am mers pe un alt principiu, si anume rabdarea. Mi-am facut un obicei de a ma uita aproape zilnic prin oferte, atat la second-hand cat si noi, nu m-am grabit si cred ca am fost rasplatit pentru asta. Eu am dat 3 milioane pe ampliful Sansui AU-X111 pe MOS-FET care se prezinta intr-o stare impecabila, atat la exterior cat si la interior (nu s-a umblat la el) si am mai dat 5 milioane pe boxele Jamo Alto Signature, boxe care la lansare costau de trei ori mai mult si care au primit premiul Diapason d'Or in anul 1998 (cel mai bun model in clasa Hi-Fi entry-level in anul respectiv). Intre timp am avut ocazia sa imi iau alte lucruri, de vreo doua ori era sa ma aleg cu amplif-uri Technics si de vreo trei ori cu diverse modele de boxe. Am rezistat eroic pe baricade cu niste antichitati de boxe RFT si cu un amplif facut la Electronica, un sistem anti-HiFi din toate punctele de vedere, dar care totusi m-a convins sa trec la MPC.

De curand rabdarea mi-a fost din nou rasplatita, practic platind o diferenta de 1.3 mil am trecut de la Live la Audigy2 - de cand asteptam sa apara o placa de sunet ieftina si buna... :thumbs:
 
Revin cu explicatii:
Stiu ca Technics nu e in gama superioara Hi-Fi, asa cum nici Sansui nu este in gama ultra-superioara (aka Maibach daca pot spune asa), doar ca era cel mai bun Technics pe care l-am auzit vreodata. In plus este printre cele mai potente amplifuri pe care le-am ascultat vreodata. Tot pe MOSFET era.
De boxe nu am amintit doar ca erau ale celui care vindea Technicsul si am spus decat ca se auzeau cum nu am auzit boxe Sony in viata mea.
De rabdare ce pot sa spun, unii o au mai lunga, altii mai scurta, in functie de lungimea barbii, iar eu astept sa imi cladesc sistemul pe forte proprii inca de multi ani, de pe vremea cand nu-mi dadusera tuleele inca, si in plus fata de tine nu aveam nici amartele de RFT+Electronica.
Legat de home-made, nu pot spune decat faptul ca probabil eu sunt prea pornit sa cred ca poti face orice cu "doua maini dibace", iar tu esti prea neincrezator in rezultate. Aici este o diferenta de conceptie si de viziune. Nu ne putem convinge unul pe altul prea usor, trebuie sa ne convingem singuri de afirmatia celuilalt (sper ca inteleg toti ce am vrut sa spun prin asta).
Si la final as vrea sa iti recomand sa nu te iei absolut doar dupa acel Diapason d'Or cum vad ca o tot faci, ci iti recomand exact ceea ce recomanzi tu cu multa caldura: conteaza sa-ti placa tie si nu altora.

P.S. Se prea poate ziua de luni sa o incep alaturi de un batran NAD 3020 :tongue:
 
NAD se aude mai bine dacă-i scoţi LED-ul de Power în afara carcasei :biggrin2: Citit review pe tema asta prin 198x :tongue:
 
Precizez de la bun inceput aici este vorba de STEREO, muzica se asculta cel mai natural stereo. Eu am doua urechi, nu 5.1 sau 7.1 (mai nou). In plus cand asculti un concert live sunetul vine doar din fata, in format stereo evident. Sistemele 5.1 au un merit incontestabil la filme, unde te introduc in mijlocul actiunii; la muzica de ce te-ar introduce in mijlocul orchestrei? Oricum cel mai bine auzi din fata, de la o oarecare distanta (la muzica live) - cu ce scop ai asculta muzica stand printre interpreti? Ma rog, pe tema asta putem deschide alt topic, e mult de discutat...

Înainte să deschidem alt topic, vreau să pun o temă de gândire la treaba cu urechile: de ce nu ascultăm de la o singură boxă, în fond este o singură sursă de sunet, mai mult hai să folosim un singur difuzor şi gata. Înainte să mai dăm explicaţia "stereo e bun pt. că două urechi avem" (şi două emisfere care fiind lipite între ele e ca şi cum am avea una singură), mai bine am găsi alte scuze mai reale şi mai plauzibile.
 
Nu cred ca subiectul este destul de interesant. Domeniul este mult prea subiectiv pentru a putea ajunge la un numitor comun. Eu ii inteleg si pe cei care vor sa asculte muzica in mai multe boxe, gusturile nu se discuta...
Eu prefer stereo (si voi muri probabil cu el de gat) pentru un motiv foarte simplu. Mie imi place sa ascult muzica live, de preferinta unplugged, iar cine a ascultat un astfel de concert a putut observa doua surse de sunet destul de distincte desi totul venea din fata. Poate toba mare nu poate fi localizata dar o vioara se aude clar in dreapta sau stanga, de aici si nevoia de stereo. De altfel, trecerea de la mono la stereo recording este considerat de multi muzicieni pasul cel mai important in evolutia inregistrarii muzicii, mai important decat trecerea la digital (CD audio, HDCD, SACD, DVD audio, you name it) - eu sunt de aceeasi parere.
Cei care aleg sa asculte in mai multe boxe au si ei motivele lor. Poate vor sa simta o implicare mai mare, cum e sa fii intre instrumente; poate au alte motive, nu stiu si nu ma pronunt asupra unui lucru pe care recunosc sincer nu il inteleg - desi l-am experimentat intr-un sistem 5.1 de foarte buna calitate, facut de JBL.

P.S. Daca e suficienta lume interesata si se mai posteaza pe tema asta voi face un split thread. Later...
 
Salutaţi nou venitul în familie Luxman LV-90 (prietenii ştiu de ce :biggrin2: ). În maxim 2-3 luni sper să-l completez cu boxe (prietenul ştie care).

Oahh, APE rulez :biggrin2:

scuzaţi entuziasmul, în final m-am hotărât
 
Am revenit. Acum un upgrade e terminat. Următorul upgrade se întrevede la boxe abia înspre vară şi este doar unul minor.

Înainte de a începe să îmi trag muzica, am început să-mi fac sistemul cât mai silenţios. Faptul că am ajuns să aud bâzâitul monitorului cred că spune multe despre cât de silenţios este.
Undeva pe forum am scris asta referitor la silenţiozitatea sistemului meu:
-sursă UTT 300W modată să suporte 2 ventilatoare absolut no-name la 5v
-AthlonXP (2200Mhz@1,63v) răcit de TT SilentBoost la 12v (momentan cel mai mare producător de zgomot).
-video Hercules 9800 cu ventilator de 92mm (dintr-o sursă de la un Compaq antic) la 5v
-HDD Maxtor 6Y080P0 prins bine în cuşca de la carcasa mea no-name şi auzibil doar în seek (lucru bun că eu am prins generaţia veche şi am rămas dependent de LED sau zgomot să văd când lucrează).

Bun, fără să o mai iau pe fir istoric, o iau pe fir de semnal:
Sursă: melodii în format APE, MPC şi încă multe MP3 de care nu mă pot lipsi (la început am şters din ele în mod barbar, acum m-am mai potolit).
Toate acestea trec printr-un Audigy 2 Value (cel de care vorbea Cosmin_C) cu DACuri de Audigy2ZS. Nu mai zăbovesc să descriu placa şi pun decât o poză (iluminarea proastă m-a făcut să recurg la flash).

Au2zs_F.jpg


Mai departe, sunetul trece printr-o pereche de cabluri interconect OehlBach (dublă înfăşurarea coaxială pentru ecranare). Se pot vedea mufele înfipte în spatele amplificatorului:

Luxman__.jpg


Ampliful un Luxman LV-90 (aparent 2*45W) despre care nu ştiu prea multe date tehnice. Doar pot spune că are la bază integratul stereo STK2230, doi condensatori de filtraj de 4700microF şi un transformator pe la 4Kg.
Gurile spun că la bază este exact acelaşi model cu Sansuiul lui Cosmin: fabricat în perioada în care Luxman colabora cu Sansui, aceleaşi butoane doar ordonate diferit, aproximativ acelaşi debit sonor precum şi un sound extrem de apropiat.

LuxmanF_.jpg

scuzaţi praful sau imprimanta care dormea peste el

Mai departe, sunetul trece prin cabluri să zicem fără mari pretenţii, cabluri siliconate care se găsesc la orice magazin de electronişti. Ele nu merită poză.

Sunetul intră astfel în boxele Jamo E410 (50W putere nominală şi 105W vârf, 60-20.000Hz +/-3db). Boxele sunt pe trei căi şi detalii vizuale nu dau ci vă las să vedeţi pozele.

Jamo__.jpg


poza făcută cu blitz

JamoF_.jpg


poza făcută cu blitz


După ce am prezentat sistemul, cred că sunteţi interesaţi să aflaţi părerile :smile:

Pot spune că în special boxele, sunt unele care te educă. Nu te lasă să asculţi orice. Deja doza de trance şi house este uşor eliminată, în schimb, apar favoruri clasei rock (nu chiar genul agresiv apreciat de Rabbit spre exemplu, dar uşor, uşor, cine ştie).
Mai mult, de la audiţiile cu corecţii de ton, am ajuns să dezactivez şi Loudnessul în multe din situaţii iar butoanele de bass şi treble au fost rotite doar pentru distracţie. În plus am început să am atracţie către piesele cu multă voce. Asta este! Un sistem care te educă şi o face bine.
Reproducţiile instrumentelor de suflat mie îmi par că sunt destul de fidele (reale), cele ale instrumentelor cu corzi sunt şi ele bine redate. Parcă puţin neclare cele de contrabas, dar ce ştiu eu, am prins generaţia playback aşa că de cele mai multe ori bănuiesc cum ar trebui să sune. Chitara da, am auzit-o, chiar des într-o perioadă a vieţii şi pot spune că este reprodusă destul de bine, destul de pe placul meu. Pianul este şi el foarte dinamic şi voi, aşa cum trebuie să fie un pian. Tobele (mari în special) se aud în schimb cam fals, fără acea autoritate totuşi precis măcar, dar ce pot cere de la boxe cu woofer de 165mm.
Dinamica e bună, e pe placul meu actual, probabil peste 10-20 de ani voi râde de ce mulţumit eram acum cu actualul sistem, dar cât timp sunt încă în educări nu am ce comenta şi mă pot da satisfăcut. Da, sunt satisfăcut şi de rezoluţie (se aud respiraţiile interpreţilor, paşii, corzi trase prost care rezonează greşit, fâşâit la instrumentele de suflat).
Este un sunet cald, muzical, plăcut, care te face cum te scoli să-ţi doreşti să porneşti maşina, să te pui în scaun (vai, am uitat să vă arăt poze cu scaunul directorial :tongue: ) şi să asculţi.
Nu devin obositoare decât după şedinţe îndelungate de ascultare şi în mod special, la volum mare.
Da, mă declar satisfăcut şi încântat.

Investiţia a fost de 8mil şi poate părea mult pentru unii (mai ales pentru cei printre care eram şi eu odata şi susţineam home-made - încă îl mai susţin sus şi tare). Poate părea mult şi pentru faptul că toate componentele (adică cele descrise mai sus) au fost achiziţionate la mâna a doua. Dar ce nu face omul pentru audiţie?
 
Last edited by a moderator:
Eu am home theatre-ul asta (modelul este mai vechi dar era un sale bun): http://www.harmankardon.com/specifications.aspx?cat=REC&ser=&prod=AVR 120&sType=H
Am atasate la el 2 boxe Pioneer 3 cai de 75W nominali (basii de 8"), un central si 2 surround mai normale (2 cai). Fara subwoofer ca am destui basi si fara el :smile:
Daca bag PC-ul cu placa de sunet Creative Live! pe conexinune audio analogica se aude ok. Daca leg iesirea digitala (de la Creative sau de la AC97 de pe MoBo) se aude beton...
Inca mai caut o solutie pt a reda jocurile in Dolby Digital surround.
Pt filme am 2 DVD-uri stand-alone, asa ca nu folosesc PC-ul.
 

Attachments

  • avr120f.jpg
    avr120f.jpg
    29.3 KB · Views: 3,187
Sunt atat de fraier ca nu stiu cum sa pun 2 poze in acelasi mesaj. Asta este spatele.
Ce este diferit la modelul nou (130) este ca are si intrari analogice directe (6 canale). Al meu are numai intrari analogice stereo. De aia ma strufoc sa fac rost de o placa care sa redea jocurile (nu numai DVD-urile) in Dolby Digital 5.1 (sau DTS - vise frumoase).
Cu privire la muzica stereo - intr-o camera dedicata pt asa ceva, cel mai bine se aude redata stereo.
Dar in camerele normale, un surround simulat de calitate adauga spatialitate muzicii. Un Dolby Prologic II (Music) sau alte setari proprietare (Hall, Theatre) aduc semnalul stereo, filtrat si usor intarziat in boxele din spate si vocea in central. Se obtine un efect de largire a pozitiei in care am semnal stereo (nu mai sunt batut in cuie in mijloc) si ecoul usor din boxele din spate da senzatia unei sali de concert (mai mare sau mai mica, dupa setari). Algoritmii de separare/combinare a sunetelor sunt complicati, tin cont de nivel si frecvente si fac obiecctul patentelor, ce am expus eu aici este o simplificare grosolana.
O scula ca asta are 95dB raportul semnal zgomot. Este inutil sa zic ca la maxim, fara semnal, nu se aude nimic in boxe. Daca dau drumul la CD, imi sparge timpanele. O placa de sunet care ar avea 110dB este total inutila pt mine, daca la 95dB deja nu pot asculta muzica...
Finalii sunt tranzistori discreti, nu integrate. Asta aduce o banda de frecvente mai mare 10Hz-100kHz, raspuns tranzitoriu mai rapid 40V/microSec si o capacitate marita de "pompare" a basilor - 25A curent de varf! Distorsiunile de intermodulatie - nemasurabile.
 

Attachments

  • avr120b.jpg
    avr120b.jpg
    51.7 KB · Views: 3,230
Last edited:
Frumoasa jucarie! Dupa ce ti-am vazut postul de aici chiar ma pregateam sa iti trimit un PM sa te invit la o discutie pe acest topic... se pare ca l-ai gasit si singur. :smile:

Din start precizez ca eu sunt cam carcotas si de multe ori vad numai partile care nu imi convin sau nu mi se par in regula. Deci, sa incepem: in primul rand, cred ca nici 1% din jocuri nu au sunet (si) in format Dolby deci degeaba cauti placa de sunet sa poata reda DD din jocuri. Singurul joc de care imi aduc aminte sa aiba optiunea asta e vechiul Need For Speed 3 care la sound puteai alege Dolby Digital (in read-me scria ca optiunea e pentru cei care au decodor dolby separat). Din pacate pentru tine am vesti proaste, nimeni nu mai ofera sunet DD la joace pentru ca EAX e mai bun decat orice la pozitionare si efecte in timp real. Oricum nu inteleg la ce iti trebuie Dolby la joace, cu un sistem 5.1 si EAX4 o sa ai un sunet exceptional in jocurile de ultima generatie - daca asta vrei.

Pentru urechile mele orice simulare de spatializare la muzica imi suna ca o distorsiune imposibil de suportat. Nici macar loudness nu prea folosesc pentru ca strica sunetul; bine, gusturile nu se discuta, mie imi place un sunet cat mai neutru/complet fara inalte stridente sau basi de spart geamurile - altora le place exact ce nu imi place mie...

Acum, analog vs digital la o placa de sunet. Deeci, pe digital toate suna la fel pentru muzica; dar, daca vrei ceva prelucrare in faza digitala atunci incep sa apara diferente, nu orice placa stie sa decodeze DD si nu orice placa stie 24/96. De exemplu placile de la Creative - oricare inclusiv Audigy4 - nu stiu 24 de biti digital, DSP, deci un DAC pe 24 de biti nu poate face minuni. In plus placile Creative nu stiu 44.1khz nativ lucrand intern numai pe 48khz, lucru care duce la o usoara colorare a sunetului - probabil prea mica pentu a o putea distinge cu amaratele noastre urechi umane. Analog: placile de sunet mai rasarite au deja DAC-uri cu performante remarcabile, la nivelul unor playere standalone de calitate. Audigy2 ZS foloseste un DAC 7.1 de la Cirrus Logic, un DAC folosit masiv in playere standalone, inclusiv in scule care costa multi bani - aproape pot spune ca in cazul Creative limitarea vine de la DSP (a se vedea mai sus de ce). Cat despre DAC-ul AKM folosit pe M-audio Revo ce sa spun... un tip de pe forumul Hi-Fi.ro spunea ca el nu a auzit CD-Player sub 1000 de dolari care sa sune atat de bine - iar omul stie ce spune, lucreaza in domeniu de 20 de ani, a facut sonorizari prin toata Europa.

Inca un aspect, la o inregistrare de calitate poti simti sala de concert si in doua boxe, fara efecte speciale. Inregistrarile de la Chesky sunt cel mai bun exemplu, reusind sa redea chiar si senzatia de inaltime in cazul unei catedrale, de exemplu. Te-as invita pe la mine sa auzi spatialare in stereo dar dupa locatie am impresia ca e cam greu sa onorezi invitatia... deci iti recomand discurile de la Chesky, macar The Ultimate Demonstration Disc unde sunt exemple alese cu atentie.

Si in final, doua review-uri bine scrise la Audigy2 ZS si M-Audio Revo. Eu am acum un Revo 5.1 care pe hartie e un pic mai buna decat Revo 7.1 (la care ai review in link) dar la placa mea nu am gasit un review serios in genul celor de mai sus. Specificatii. Oricum cred ca este mai mult decat suficienta pentru mine, pentru a obtine ceva clar mai bun mi-ar trebui mult mai multi bani decat am...

P.S. Apropo de postul de pe celalalt topic, eu parca stiam invers, DD este lossy nu lossless. E adevarat suna foarte bine chiar si pentru urechile mele dar nu se poate compara cu DVD-audio - gandeste-te numai ca DVD-A urca la dynamic range pana la 144db! Numai sa ai si restul sistemului pe masura, cam greu... :smile:

P.P.S. Sper ca ai citit si aici despre testele cu placi de sunet. :wink:
 
Last edited by a moderator:
In primul rand, scuze pt greseala - Dolby Digital este lossy, mai exact AC3 (fratele mai mare al lui mp3 ?).
In al doilea rand, jocurile pt PC nu au sunetul in DD ci doar 4 sau 6 canale (streamuri PCM) independente. Ele sunt create cu EAX sau ce DSP exista in placa de sunet la calitatea dorita.
Acum ce se intampla cu ele DUPA creare este diferenta. Placile actuale trimit cele 6 streamuri audio in convertoarele DAC si fac 6 canale analogice audio.
Un encoder DD live insa, preia cele 6 streamuri digitale si le compacteaza in formatul Dolby Digital astfel incat sa poata sa le trimita pe iesirea SPD/IF. Daca nu ar comprima semnalul, SPF/IF admite numai 2 canale (stereo) - ceea ce avem la ora actuala pe iesirile digitale.
Creative are pe placile lui o iesire digitala care are 3 SPD/IF intr-o mufa unica (am folosit-o cu un cablu de la camera video cu 3 RCA-uri. Cum sistemele Home-Theatre actuale nu au facilitatea de a trimite un PCM in 2 boxe, alt PCM in alte 2 si ultimul PCM in celalte 2 boxe, nu ajuta. Creative are boxe digitale cu trei intrari SPD/IF simultane care redau jocurile in surround 5.1 fara sa treaca prin compresia DD.
Mai exista optiunea de a face pass-trough pe iesirea digitala a unui semnal DD codat anterior - cazul DVD-urilor. Decodarea DVD si DTS in placa audio conteaza numai daca folosesti iesirile analogice ale acesteia.
Cu privire la efectele de hall de la home-theatre: daca asculti muzica intr-o camera plina de mobile, draperii si pereti de beton, sunetul intregistrat nu are cum sa mai sune la fel, fiind absorbit si reflectat intr-un mod care personal cred ca este usor corectat de emularea de 5.1. Sigur ca depinde si de tipul de muzica - daca ai un Bach inregistrat la orga din catedrala din Dresda, probabil ca stereo in casti este cel mai aproape de adevar.
Am facut rost insa de inregistrări in format DTS 5.1 din sali de concerte. Suna superb - suedezii se distreaza cu asta. Ca faza tare, am ars pe un CD unul din fisierele alea (vreo 600MB) si l-am pus in CD-playerul meu stand-alone (vechi). Pe iesirea DIGITALA a lui a iesit semnalul in format DTS si s-a putut asculta in Home Theatre. Evident ca puteam sa ascult pe DVD, dar am fost curios sa vad daca CD-playerul va face pass-trough.
PS: Pe jocurile pt XBox scrie ca sunt Dolby Digital - practic XBox-ul are inauntru acelasi chip SoundStorm de la nVidia care face codarea DD live. Aceleasi jocuri codate pt PC sunt etichetate numai surround sau 5.1 (Vezi HL, FarCry) - pt a nu primi reclamatii ca nu scot DD pe iesirea digitala. De ce nu se genereaza sunetele codate direct in DD? Probabil este un proces consumator de putere de calcul, ceva licente de la Dolby si... ce folos? Piata masiva a jocurilor sunt consolele si alea au rezolvata hardware problema sunetului in jocuri. Cand apar pe PC se ma adauga suportul EAX, ceva, dar in multe jocuri este implementat buggy si trebuie deactivat... Basca drivere ale placii audio facute pe genunchi.
 
Aici putem aluneca spre o discutie strereo vs multicanal, probabil interesanta dar mancatoare de timp... iar momentan nu am destul timp, prietenii stiu de ce. O sa ma rezum de a reafirma ce spusesem si mai sus, si anume ca eu prefer sa aud sunetul asa cum il auzi intr-o sala de concert, adica venind din fata, nu de peste tot din jur.
Nu mi se pare natural, m-as simti ca ala da da in talgere si sta in mijlocul orchestrei... :biggrin:
 
Last edited by a moderator:
Originally posted by SoNic
O scula ca asta are 95dB raportul semnal zgomot. Este inutil sa zic ca la maxim, fara semnal, nu se aude nimic in boxe. Daca dau drumul la CD, imi sparge timpanele. O placa de sunet care ar avea 110dB este total inutila pt mine, daca la 95dB deja nu pot asculta muzica...

Confunzi raportul SNR măsurat tot în decibeli cu nivelul sonor, măsurat în decibeli. Da! Un concert rock se dă cam pe la 90-95db ceea ce este mult iar distrugerea efectivă a timpanelor se produce în general la 110-130db. De menţionat mai este faptul că +/-3db duc la dublarea/înjumătăţirea nivelului sonor perceput.

Un alt mic amănunt este acela cum că Cosmin_C face parte din categoria melomanilor care nu se cred audiofooli împătimiţi închistaţi în ideile perfecţioniste. Aşa că îţi urez bun venit în cadrul grupului audiofoolilor care vorbesc despre SF :biggrin:.

P.S. Faină sculă, păcat că te chinui cu Pioneerurile acelea (presupun că sunt cele la care mă gândesc eu). Mai bine îl încercai cu un B&W, sau invers, cu un Yamaha (iar exemplele pot continua).
 
Nu confund nimica... raportul semnal zgomot este raportul dintre sunetul util si cel parazit. Cum intr-o camera pefect linistita este un nivel de zgomot de 10-20 dB (0dB numai in camere anecoice), pt a asculta muzica la numai 90dB raport semna/zgomot trebuie sa dau 100-110dB in boxe. Comparabil cu un pickamer...
Intr-o camera de bloc in mod normal sunt cam 20dB zgomote si nivelul maxim de auditie este pe la 60dB (fara sa vina vecinii la usa ta). Rezulta o dinamica maxima de vreo 40-50 dB. Asa ca aia 113dB ai DAC-urilor sunt perfecti dar inutili.
Sigur ca pe intrari vrei zgomot cat mai mic, daca faci captura de pe surse analogice... dar iarasi, nu stiu de surse analogice "casnice" cu mai mult de 68dB S/Z.
In concluzie, un raport s/z dat poate fi apreciat la intreaga maretie cu volume de auditie CEL PUTIN la acelasi nivel (cu + insa).
Ce am confundat sunt boxele pe care le-am primit recent dar cum stau cu masca pe ele, am uitat firma. Sunt Technics SB-C350. Atasez o poza de chestie. Oldies, dar goodies.
PS: In vremurile cand se faceau editari si copieri ale semnalului in domeniul analogic, se urmareu rapoarte cat mai mari datorita efectelor additive ale zgomotului la reinregistrari/mixari succesive. Cum actualmente, sigura parte analogica a muzicii ramane difuzorul (eventual si ampliful de putere), nu mai sunt aceleasi cerinte.
 

Attachments

  • sb-c350.jpg
    sb-c350.jpg
    45 KB · Views: 3,155
Mda, acum am priceput ce vroiai să zici. Acolo, mie unul, mi-ai părut confuz şi de aceea am intervenit.
Şi totuşi, mă lămureşte şi pe mine cineva care ştie mai multă matematică (până nu mă lămuresc singur probabil), dacă acel calcul în db e corect (ţinând cont că vorbim de logaritmi în baza zece)?
 
Originally posted by SoNic
Intr-o camera de bloc in mod normal sunt cam 20dB zgomote si nuvelul maxim de auditie este pe la 60dB (fara sa vina vecinii la usa ta). Rezulta o dinamica maxima de vre-o 40-50 dB. Asa ca aia 113dB ai DAC-urilor sunt perfecti dar inutili.
Aici nu pot fi de acord cu tine; desi nu poti asculta la mai mult de 50-60dB intr-un apartament totusi niste peak-uri de ~100dB sunt binevenite pentru a face muzica mult mai interesanta - si asta inseamna dynamic range, all mighty peaks. :biggrin:

Eu bag cam 15-20W in boxele mele, mai mult nu se poate pentu ca e o camera mica, dormitor. Nu am putut masura care e nivelul obisnuit al decibelilor dar ideea e ca se simte diferenta intre cei 85dB ai vechiului Live si cei ~100dB ai unui Revo, atacurile sunt mult mai apropiate de ceea ce ar trebui sa fie. Sunt gata sa fac pariu ca daca as compara placa mea de sunet de 100dB cu o sursa de 120dB, in aceleasi conditii si la acelasi volum, iar as constata o imbunatatire...
 
Back
Top