Detaliez și aici, că poate mai prinde bine și altor călători
Pentru montarea pe plafon, ai nevoie de barele transversale + „picioarele” de sprijin/fixare pe caroserie. Zic despre Thule mai jos, că de-astea am, de-astea cunosc în amănunt, de-astea laud.
Barele transversale sunt pe lungimi predefinite. În funcție de modelul mașinii, primești recomandare care lungime e potrivită pentru bara din față și care lungime pentru bara din spate. În funcție de forma mașinii, barele pot fi inegale. Lungimea barelor e stabilită așa încât să pot fie prinse picioarele dedesubt și să nu iasă în exterior prea mult. Da' nu prea te oprește nimeni să iei bare cu 10cm mai late dacă așa vrei tu, doar să știi că vor ieși în afară ceva mai mult. Cu asta ai putea monta și 4 suporți de bicle pe Golf
Doar să fii atent să nu bată la ochi încât să se sesizeze vreun tablagiu că tu ești cu „gabarit depășit”.
Modele de bare:
- clasic, țeavă pătrată, lungimi din 15 în 15cm; orice accesoriu se prinde cu o clemă petrecută peste țeavă, sau cu un șurub dublu în profilul literei U;
- profil de aluminiu cu canal pe care culisează capul pătrat al unui șurub special, lungimi cam din 10 în 10cm: ProBar care are 3 canale, WingBar cu un canal și formă aerodinamică;
- profil de aluminiu cu canal care culisează cu totul în exteriorul mașinii, să facă încărcarea/descărcarea mai ușoară: SlideBar.
Picioarele de sprijin sunt specifice mărcii, modelului, anului de fabricație, caroseriei pe care o ai. Dacă barele în general le poți păstra când schimbi mașina, picioarele astea nu prea mai ai ce face cu ele.
Io am ceva bare de aluminiu cu un singur canal, ovale și destul de groase; la momentul respectiv, WingBar-urile erau mult mai scumpe și cu câștig aparent nesemnificativ la aerodinamicitate. N-am ținut cont însă și de zgomot
Fiecare găurică, fantă, canal al barei o să fluiere de înnebunești, începând de pe la 40km/h. Canalele inferioare (unde culisează picioarele pentru montare) le-am astupat cu duct tape, după ce vântul a rupt scotch-ul și apoi leucoplastul cu care le-am acoperit. Canalul superior se închide cu un cheder din cauciuc printre șuruburile de fixare. Din fericire am mai găsit două chedere de rezervă de cumpărat la PlayBike cu care să înlocuiesc chederul tăiat în tot felul de segmente după cum am avut nevoie. De-acuma nu mai tai chederul și ignor cu desăvârșire prinderea prin șuruburile cu cap pătrat, o să prind accesoriile cu clemele alea trase peste bară (ceea ce nu cred că se poate la WingBar).
Și acum portbagajul. Evident, tre' să încapă pe mașină, și să încapă în el ce vrei să cari. Majoritatea sunt pentru echipament de iarnă - schiuri, plăci, clăpari, toate fixate înăuntru cu chingi. Unele portbagaje sunt mai înguste (intră 2 pe o mașină, unul lângă altul), altele mai late. Io pe Polo n-am putut pune decât unul scurt, Touring S (sau 100), care să nu iasă peste parbriz și să permită deschiderea ușii hatchback. Are 140cm lungime, față de M (200) care e de 175cm și L care e 196cm. Dar S-ul este lat și destul de înalt, are 330l, spațiu generos. Am luat varianta gri texturat în loc de negru lucios, ca să nu se încingă atât de mult la soare și să ajute la aerodinamică. L-am văzut întâi montat pe gipanul unei tipe care tocmai parcase alături la Leroy Merlin, de s-a și speriat săraca când am întrebat-o dacă e ok să măsor cutia cu ruleta că vreau și io și din pozele de pe net mi se par toate la fel
Știu că ai văzut și portbagaj care are jumătatea superioară textilă, și se strânge cu chingi; o fi practic pentru safari, da' la mers pe autostradă unde fâlfâie toate alea e nasol de tot.
Portbagajele își conservă valoarea foarte bine în timp, dacă nu uiți când intri la vreo parcare subterană (cum era să o pățesc)
Touring-ul ăsta a fost printre cele mai ieftine, și tot a costat 1200 lei; nu prea văd motivul să dau 1000+€ pe un portbagaj folosit rarisim, și și ultraslim fiindcă e bun doar pentru schiuri. O să-l păstrez ca să-l mai folosesc în miniconcedii cu soră-mea și nepoții, da' și evenimentele astea vor fi de câteva ori pe an, nu în fiecare weekend.
Consum: media mea de consum extraurban pe DN-uri, cu Polo 1.4 TDI de 80 cai, e de 5-5,1l/100km. Pe autostrăzi, 6,0l/100km. Motorul și cutia de viteze nu duc mai mult de 140km/h fără să urle, idealul e la 120km/h unde motorul e încă sub 3000rpm și consumul instantaneu acceptabil. Traversând Europa cu mașina foarte încărcată și portbagajul montat deasupra am făcut o medie de 6,5-7,0l/100km (mai mare un pic prin Germania unde e multă fâțâială de pe o bandă pe alta, mai depășești niște camioane, te mai tragi că vine o rachetă, e PLIN de dobitoci băgăreți cu Audi și BMW, lucrări peste lucrări, bleah). Doar cu barele și biciclete montate în suporți aveam tot cam 1l/100km în plus la consum și cu mare greutate treceam de 130km/h, deci comportamentul n-a fost mult diferit cu portbagajul. Tu ai altă mașină, cu altă putere, o să simți probabil mai puțin decât la păduchele meu când calci accelerația.
Sunt și alți producători de bare și portbagaje, dar parcă nu-mi inspiră încredere în siguranță precum Thule. Poți găsi și-n Lidl/Carrefour/Cora bare ieftine, da' nu știe să-ți spună nimeni dacă nu cumva se coșcovește caroseria după 2000km de zdrăngăneală a 50kg, de ți-i mai mare cheltuiala cu reparat mașina decât dacă luai niște bare mai scumpe. Sau tragi o frână bruscă, mașina ta se oprește, da' vezi cum portbagajul tău își continuă zborul în luneta nefericitului din față. N-am nevoie de rahaturi de-astea în călătorii doar fiindcă m-am zgârcit la tărâțe.