Portbagaj auto

ipman

Membru Senior
Se apropie vremea de un drum lung si odata cu el trebuie sa car multe.
Asa ca am nevoie de un portbagaj montat pe plafonul masinii.
Apreciez orice sfaturi. puterfixer a fost bun sa-mi spuna multe, dar e posibil sa aveti si alte informatii si experiente.
Multumesc tuturor.
 
Din pacate nu am experienta directa cu genti de portbagaj, ci doar cu suportii. Am 2 seturi diferite de la Thule si nu am nimic de comentat, nu am avut nici un fel de probleme si sistemul de prindere la fiecare e simplu si eficient - unul pentru masina cu bare longitudinale si unul pentru Passat. Chiar si cu biciclete puse pe masina consumul de combustibil creste infiorator (ex: Golf de la 4-5 la 7), dar nu am avut probleme la nici o viteza, am depasit si cu vreo 50 km/h viteza specificata de producator.

Cand am fost sa cumpar suportii aveau o gramada de genti in magazin si am aruncat cate o privire. Recomandarea mea e sa mergi cu masina acolo si sa vezi ce incape pe masina, la unele s-ar putea sa mearga chiar si 2 genti una langa alta, dar depinde mult de masina. De exemplu la suportii de biciclete pe Golf sau Passat incap doar 3, pe Audi incap 4, desi nu pare a fi cine stie ce diferenta intre masini.
 
Detaliez și aici, că poate mai prinde bine și altor călători :biggrin:

Pentru montarea pe plafon, ai nevoie de barele transversale + „picioarele” de sprijin/fixare pe caroserie. Zic despre Thule mai jos, că de-astea am, de-astea cunosc în amănunt, de-astea laud.

Barele transversale sunt pe lungimi predefinite. În funcție de modelul mașinii, primești recomandare care lungime e potrivită pentru bara din față și care lungime pentru bara din spate. În funcție de forma mașinii, barele pot fi inegale. Lungimea barelor e stabilită așa încât să pot fie prinse picioarele dedesubt și să nu iasă în exterior prea mult. Da' nu prea te oprește nimeni să iei bare cu 10cm mai late dacă așa vrei tu, doar să știi că vor ieși în afară ceva mai mult. Cu asta ai putea monta și 4 suporți de bicle pe Golf :wink: Doar să fii atent să nu bată la ochi încât să se sesizeze vreun tablagiu că tu ești cu „gabarit depășit”.

Modele de bare:
- clasic, țeavă pătrată, lungimi din 15 în 15cm; orice accesoriu se prinde cu o clemă petrecută peste țeavă, sau cu un șurub dublu în profilul literei U;
- profil de aluminiu cu canal pe care culisează capul pătrat al unui șurub special, lungimi cam din 10 în 10cm: ProBar care are 3 canale, WingBar cu un canal și formă aerodinamică;
- profil de aluminiu cu canal care culisează cu totul în exteriorul mașinii, să facă încărcarea/descărcarea mai ușoară: SlideBar.

Picioarele de sprijin sunt specifice mărcii, modelului, anului de fabricație, caroseriei pe care o ai. Dacă barele în general le poți păstra când schimbi mașina, picioarele astea nu prea mai ai ce face cu ele.

Io am ceva bare de aluminiu cu un singur canal, ovale și destul de groase; la momentul respectiv, WingBar-urile erau mult mai scumpe și cu câștig aparent nesemnificativ la aerodinamicitate. N-am ținut cont însă și de zgomot :biggrin: Fiecare găurică, fantă, canal al barei o să fluiere de înnebunești, începând de pe la 40km/h. Canalele inferioare (unde culisează picioarele pentru montare) le-am astupat cu duct tape, după ce vântul a rupt scotch-ul și apoi leucoplastul cu care le-am acoperit. Canalul superior se închide cu un cheder din cauciuc printre șuruburile de fixare. Din fericire am mai găsit două chedere de rezervă de cumpărat la PlayBike cu care să înlocuiesc chederul tăiat în tot felul de segmente după cum am avut nevoie. De-acuma nu mai tai chederul și ignor cu desăvârșire prinderea prin șuruburile cu cap pătrat, o să prind accesoriile cu clemele alea trase peste bară (ceea ce nu cred că se poate la WingBar).

Și acum portbagajul. Evident, tre' să încapă pe mașină, și să încapă în el ce vrei să cari. Majoritatea sunt pentru echipament de iarnă - schiuri, plăci, clăpari, toate fixate înăuntru cu chingi. Unele portbagaje sunt mai înguste (intră 2 pe o mașină, unul lângă altul), altele mai late. Io pe Polo n-am putut pune decât unul scurt, Touring S (sau 100), care să nu iasă peste parbriz și să permită deschiderea ușii hatchback. Are 140cm lungime, față de M (200) care e de 175cm și L care e 196cm. Dar S-ul este lat și destul de înalt, are 330l, spațiu generos. Am luat varianta gri texturat în loc de negru lucios, ca să nu se încingă atât de mult la soare și să ajute la aerodinamică. L-am văzut întâi montat pe gipanul unei tipe care tocmai parcase alături la Leroy Merlin, de s-a și speriat săraca când am întrebat-o dacă e ok să măsor cutia cu ruleta că vreau și io și din pozele de pe net mi se par toate la fel :biggrin: :biggrin: :biggrin:

Știu că ai văzut și portbagaj care are jumătatea superioară textilă, și se strânge cu chingi; o fi practic pentru safari, da' la mers pe autostradă unde fâlfâie toate alea e nasol de tot.

Portbagajele își conservă valoarea foarte bine în timp, dacă nu uiți când intri la vreo parcare subterană (cum era să o pățesc) :biggrin: Touring-ul ăsta a fost printre cele mai ieftine, și tot a costat 1200 lei; nu prea văd motivul să dau 1000+€ pe un portbagaj folosit rarisim, și și ultraslim fiindcă e bun doar pentru schiuri. O să-l păstrez ca să-l mai folosesc în miniconcedii cu soră-mea și nepoții, da' și evenimentele astea vor fi de câteva ori pe an, nu în fiecare weekend.

Consum: media mea de consum extraurban pe DN-uri, cu Polo 1.4 TDI de 80 cai, e de 5-5,1l/100km. Pe autostrăzi, 6,0l/100km. Motorul și cutia de viteze nu duc mai mult de 140km/h fără să urle, idealul e la 120km/h unde motorul e încă sub 3000rpm și consumul instantaneu acceptabil. Traversând Europa cu mașina foarte încărcată și portbagajul montat deasupra am făcut o medie de 6,5-7,0l/100km (mai mare un pic prin Germania unde e multă fâțâială de pe o bandă pe alta, mai depășești niște camioane, te mai tragi că vine o rachetă, e PLIN de dobitoci băgăreți cu Audi și BMW, lucrări peste lucrări, bleah). Doar cu barele și biciclete montate în suporți aveam tot cam 1l/100km în plus la consum și cu mare greutate treceam de 130km/h, deci comportamentul n-a fost mult diferit cu portbagajul. Tu ai altă mașină, cu altă putere, o să simți probabil mai puțin decât la păduchele meu când calci accelerația.

Sunt și alți producători de bare și portbagaje, dar parcă nu-mi inspiră încredere în siguranță precum Thule. Poți găsi și-n Lidl/Carrefour/Cora bare ieftine, da' nu știe să-ți spună nimeni dacă nu cumva se coșcovește caroseria după 2000km de zdrăngăneală a 50kg, de ți-i mai mare cheltuiala cu reparat mașina decât dacă luai niște bare mai scumpe. Sau tragi o frână bruscă, mașina ta se oprește, da' vezi cum portbagajul tău își continuă zborul în luneta nefericitului din față. N-am nevoie de rahaturi de-astea în călătorii doar fiindcă m-am zgârcit la tărâțe.
 
Din cauza latimii diferite la masina si a tipului de picioare de montaj folosite, pot incapea 3 sau 4 suporti de biciclete pe aceleasi bare. La Golf picioarele erau intr-o pozitie care impiedica utilizarea a 4 suporti de bicicleta, fix aceleasi bare, ca la Audi si Golf avand ambele bare longitudinale foloseam fix aceleasi prinderi si bare transversale.

Eu nu m-am complicat cu bare de lungimi diferite, am verificat doar sa nu iasa in afara masinii - ies in zona portbagajului pentru ca masina e mai ingusta acolo, dar nu ies in afara latimii maxime a caroseriei, fara a lua in seama oglinzile. Din cauza asta nici un politist nu are nimic de comentat :)

Zgomotul de la vant e infiorator, dar barele de la Thule au venit cu un cauciuc pentru astupat canalul si cauciucul ala face exact ce trebuie sa faca: liniste aerodinamica. Trebuie sa il tai la dimensiunile potrivite, care nu sunt tocmai constante in functie de ce pui pe bare, dar e un inconvenient minor.
 
Legat oarecum de subiect: ce pot folosi ca sa protejez vopseaua de pe masina cand montez barele?
Sa detaliez: am niste bare Thule care se monteaza direct plafon cu niste "talpici" care intra in chederul de la usa (in poza asta se intelege sper :)).
Am incercat cu niste fasii de cauciuc dar tot fara mare succes.
 
Pentru protecție există niște autocolante transparente care se lipesc pe mașină, asemănătoare cu foliile de telefon. Cel puțin eu asta am văzut la Mazda pentru pus pe praguri și bare. Pe suprafață mică merge direct cu folie de telefon :).
 
Probabil ca acelea sunt niste suporti universali, astia de la Thule pe care i-am vazut dedicati masinii mele nu au bucatile de metal care intra in cheder, si probabil asta nu face bine deloc pentru ca ar putea sa curga apa pe acolo. Cel putin la mine sunt doua randuri de chedere, dar tot nu e normal ca apa sa treaca de primul rand.
 
Exact așa e și prinderea la Polo-ul meu: niște tălpici care trag de stâlpul orizontal de deasupra ușii. Nu am pus nici un fel de protecție și nu au lăsat vreodată urme - dar mașina a fost mereu curățată fără cusur înainte să pun barele transversale, montajul s-a făcut cu mult simț de răspundere, și alternând de câteva ori strângerea pe ambele părți ale mașinii. În kitul de montaj mai era și un tub din cauciuc negru, de vreo 8mm diametru, care se bagă într-o fantă a chederului de pe ușă, pentru a presa ceva mai tare în zona unde chederul nu mai închide perfect din cauza prinderii. Fără cauciucul ăla intră mai ușor apă în mașină, și fluieră un pic și ușile.

Idealul de mașină ar fi cu bare longitudinale sau cu șine speciale pentru prindere gata montate în acoperiș, ascunse sub niște capace culisante din plastic. Da' nu e chiar primul criteriu la cumpărat următoarea mașină :)
 
Eu nu pricep cum este cu săpuniera pe mașină, dar sincer mi-e groază să pun așa ceva. Înțeleg necesitatea și că-i bun.

Amu, eu am șinele alea longitudinale, ce mi-e groază este cum sunt materialele la mașină. De exemplu, aripile față sunt metalice (la ciocănit), dar flambează absolut oribil dacă apeși moderat pe ele, zici că-s de plastic :D Mi-e să nu rămân fără acoperiș cu totul, o fac targa :D
 
La mine kitul are numarul 3068.
Asa arata pe masina deci nu are prinderile care ajung in chedere.
Din cate gasesc masina are niste suruburi ascunse in plafon unde se prind picioarele.
Nici eu nu as merge cu ea daca nu as avea musai nevoie, dar in cazul acestui drum nu prea se poate altfel.
 
ce mi-e groază este cum sunt materialele la mașină
Păi mașina ar trebui să reziste la răsturnări, adică stâlpii să fie cât de cât ok la pus greutate pe ei. Oricum nu prea sunt portbagaje care să fie "garantate" peste 80kg, adică nu sunt pentru pus greutate mare. Faptul că-ți fâlfâie pe urmă tabla pe plafon e problema ta :D.
 
Portbagajele se prind in zona stalpilor verticali, care, asa cum spune si miahi ar trebui sa reziste si cand se rastoarna masina.
Greutate pe care o poate duce e limitata mai degraba de torsionarea barelor la o frana de urgenta, nu de greutatea incarcata static vertical pe stalpii masinii.
 
Quark am mers cu Matiz cu o incarcare uriasa pe plafon de-mi era frica si sa franez, si sa iau curbe. Dar a rezistat eroic, neasteptate de bine.
Cat despre centrul de greutate, da, unele masini sunt mai stabile decat altele, depinde de ea ca masina unde are centrul de greutate de la bun inceput.
 
Nu am indraznit niciodata sa-i ridic centrul de greutate. Mi se pare suficient de instabila in curbe ca sa-i mai pun whatever pe capota. :(
 
La prima mea experienta de a conduce un Chevrolet Spark (al cumnatei) am iesit din parcarea subterana de la AFI cu viteza normala si am facut dreapta. Pe doua roti. Unele masini sunt instabile din constructie :D
 
La prima mea experienta de a conduce un Chevrolet Spark (al cumnatei) am iesit din parcarea subterana de la AFI cu viteza normala si am facut dreapta. Pe doua roti. Unele masini sunt instabile din constructie :D

Obișnuința asta...


 
Back
Top