Singurul lucru la care mă uit în principal e ca motorul să poată trage căruţa încărcată la deal fără să simt că moare, pentru când voi pleca în grup la munte.
Acum 30 de ani străbăteam toată țara în lung și în lat, traversând toți munții posibili într-un Renault Gordini de 845cc și 32 CP. Mergea cu 4 oameni, la nevoie și cu 5 și nu s-a oprit niciodată în pantă.
Acum 20 ani aceeași figură cu Dacia 1300. Avea încă vreo 15 CP în plus, urca aceleași locuri cu viteză mai mare.
Acum 15 ani Dacia 1400 cu 62 CP urca un anume deal în treapta a 5-a dacă veneai suficient de tare la bază. Era deja un etalon.
Acum 10 ani un Mercedes de 135 CP urca același deal (pantă vreo 12%) cu aceeași viteză ca și Dacia. Erau serpentine, puteai să mergi în treapta a 3-a pentru că în a 4-a ai fi fost subturat sau ai fi mers prea tare pe serpentine.
Acum o lună am mers la Bolboci cu motocicletele. Offroad, urcare, coborâre, drum frumos dar destul de greu. Marius cu TDM-ul de 900 cc și 85CP. Eu și încă un motociclist cu Honda de 600cc și 78 CP, iar o fată cu p Honda CBR de 125 cc și doar 15 CP. Pe urcare ținea ritmul mai bine decât tipul cu cealaltă Honda, chiar dacă monocilindrul ăla era de 5-6 ori mai slab decât motoarele noastre mari. A consumat și de 2 ori mai puțin ca noi și a ținut ritmul fără nici o problemă pe orice urcare.
Concluzia mea: puterea motoarelor (de mașină sau motocicletă) a ajuns la cifre ridicole și justificarea pentru ea ține de ipocrizie, marketing sau de small dick. Orice mașină cu 75 CP (modelele de bază la 1.4 litri) urcă orice deal fără să moară și aduc un top speed mult peste viteza legală oriunde în România, ajung la 120 km/h atât de repede încât niciodată nu vor justifica benzina arsă în plus pentru asta (pe accelerare se aruncă în atmosferă o mare cantitate de carburant nears) și ar fi suficiente pentru oricine vede dincolo de reclame și nu visează la 25 cm cu ochii deschiși.
PS. Căruța aia are cutie de viteze. A se utiliza conform manualului.