Despre achiziţionarea şi utilizarea maşinilor virgine şi a femeilor second hand

Singurul lucru la care mă uit în principal e ca motorul să poată trage căruţa încărcată la deal fără să simt că moare, pentru când voi pleca în grup la munte.

Acum 30 de ani străbăteam toată țara în lung și în lat, traversând toți munții posibili într-un Renault Gordini de 845cc și 32 CP. Mergea cu 4 oameni, la nevoie și cu 5 și nu s-a oprit niciodată în pantă.

Acum 20 ani aceeași figură cu Dacia 1300. Avea încă vreo 15 CP în plus, urca aceleași locuri cu viteză mai mare.

Acum 15 ani Dacia 1400 cu 62 CP urca un anume deal în treapta a 5-a dacă veneai suficient de tare la bază. Era deja un etalon.

Acum 10 ani un Mercedes de 135 CP urca același deal (pantă vreo 12%) cu aceeași viteză ca și Dacia. Erau serpentine, puteai să mergi în treapta a 3-a pentru că în a 4-a ai fi fost subturat sau ai fi mers prea tare pe serpentine.

Acum o lună am mers la Bolboci cu motocicletele. Offroad, urcare, coborâre, drum frumos dar destul de greu. Marius cu TDM-ul de 900 cc și 85CP. Eu și încă un motociclist cu Honda de 600cc și 78 CP, iar o fată cu p Honda CBR de 125 cc și doar 15 CP. Pe urcare ținea ritmul mai bine decât tipul cu cealaltă Honda, chiar dacă monocilindrul ăla era de 5-6 ori mai slab decât motoarele noastre mari. A consumat și de 2 ori mai puțin ca noi și a ținut ritmul fără nici o problemă pe orice urcare.

Concluzia mea: puterea motoarelor (de mașină sau motocicletă) a ajuns la cifre ridicole și justificarea pentru ea ține de ipocrizie, marketing sau de small dick. Orice mașină cu 75 CP (modelele de bază la 1.4 litri) urcă orice deal fără să moară și aduc un top speed mult peste viteza legală oriunde în România, ajung la 120 km/h atât de repede încât niciodată nu vor justifica benzina arsă în plus pentru asta (pe accelerare se aruncă în atmosferă o mare cantitate de carburant nears) și ar fi suficiente pentru oricine vede dincolo de reclame și nu visează la 25 cm cu ochii deschiși.

PS. Căruța aia are cutie de viteze. A se utiliza conform manualului.
 
Nu merg subturat dacă asta insinuezi, dar nici nu-mi place să trec de 3500rpm pe benzină. Am mai călcat-o şi până peste 4000rpm în treapta 2 în serpentine, dar asta doar de vreo 2-3 ori ca să văd senzaţia, în rest merg liniştit. În general schimb la 3000 şi în depăşiri dacă vine din faţă la 3500. Asta pe loganul părinţilor, 1.4MPI. De la el am rămas cu impresii proaste asupra motorizării slabe, am mai condus şi alte maşini dar nu pe distanţe mari încât să-mi fac o părere. De exemplu motorul diesel de pe logan mi s-a părut ok la teste, mers normal să văd cum se comportă dar şi talpă să văd ce poate, nu l-am scos din 4000rpm, mai ales că era maşină închiriată. Şi mi s-a părut a fi destul de bun, alţii spun că şi motorul de 1.6 16V face aceeaşi impresie bună.

PS: Gordini a fost şi va rămâne piesa de rezistenţă Renault, inclusiv Daciile Gordini. :smile:
 
Eh, la benzină distracţia începe pe la 3500, iar depăşirile durează mult tocmai pentru că schimbi vitezele când depăşeşti. Aici depinde şi de sunetul motorului, unele au tonalităţi deranjante la turaţii mari, altele-s mult mai "atrăgătoare". Motoarele mici sună de obicei mai bine la turaţii mari.

Cum ziceam, vezi ce maşini de drive test îţi dau, io m-am jucat un week-end cu un Fiat 500 de drive test, motorizarea 100CP Sport şi mi s-a părut super fun (după ce m-am prins cum se porneşte modul Sport şi cum naiba se bagă în marşarier), însă cel de 75CP e o maşină normală. 100CP pentru o maşinuţă sub o tonă e fun, dar cum zicea şi AdrianB1, n-are prea mare aplicabilitate pe şoselele noastre.

4000 la diesel mi se pare cam mult totuşi, şi useless, că au maximul în turaţii joase, nu câştigi mare lucru la turaţii mari.
 
Ma scuzi lapcat dar si eu am logan 1.4 dar il utilizez altfel: depasirile le incep la 4000rpm - pana in 80Km/h a II-a si pana in 120Km/h a III-a si schimb la 5500-6000rpm.

E mai safe asa, mai ales cand vrei sa depasesti un tir.
 
Primesc pe mail o oferta cu masini recuperate (d)in leasing.
Citesc pe diagonala (sunt cu zecile):
Toyota Corolla motorina, 2008, 69k km, 7500E
Peugeot 407 motorina, 2007, 101k km, 9500E
Peugeot 206 benzina, 2007, 50k km, 5500E
Suzuki Ignis benzina, 2007, 20k km, 4500E

Io pe ultima am dat acum un an si un pic 8000E. Nu merita masina noua :frown: Si asta e doar o mostra. Cine o vrea oferta completa PM :biggrin:
Bine ca e split.
 
Bine, la urcat şi accelerat cuplul contează, nu puterea :smile:. Motorul de 1,4 de pe Logan are turaţia de cuplu maxim mai sus decît ăla de 1,6 şi mult mai sus decît la Diesel, dacă schimbi vitezele în la turaţia corepunzătoare o să constaţi că merg cam la fel. Bine, acu' e şi chestie psihologică, una e să vezi că ai 2000 rpm la Diesel şi 3500 la benzină pentru acelaşi lucru.

Şi că tot veni vorba de Bolboci, să nu vă pună sfîntu' să mergeţi acolo din Sinaia pe la Cuibul Dorului, luaţi-o prin Moroeni; dacă aveţi gip (da' d-ăla adevărat, 4x4, nu d-astea de cocalari) atunci merge şi din Sinaia, că-i mai spectaculos drumul :smile:.
 
Cutia de viteze e un multiplicator al cuplului către roţi, aşa că doar la accelerat la viteze mari (unde jonglezi mai greu între viteze) contează mult cuplul. Asta şi dacă nu mori de inimă când ajunge la 5000rpm. Ăsta e un alt avantaj pentru maşinile 2nd hand, nu-ţi mai pasă aproape deloc - când ai prima zgârietură pe o maşină nouă e nasol, când faci prima zgârietură pe una 2nd hand e doar una în plus :biggrin:.
 
Eu unul sunt de parerea ca tocmai pe soselele noastre, o rezerva de putere acolo nu strica niciodata. Eu am trecut anul trecut de la 1.4 - 75CP (acelasi motor de pe Golan) la 1.8TFSI - 160CP si am ajuns sa am parerea ca undeva in jur de 120-150CP este o putere potrivita pentru drumurile patriei, depinde acum si de masina. Ai de depasit un tir, trebuie sa eviti un bou, trebuie sa faci o depasire rapida, etc. Merg prudent (m-am invatat minte de cand am ramas pietont), insa stau linistit gandindu-ma ca am o rezerva de putere binevenita, care te poate scoate din situatii mai delicate, fie ca te bagi singur sau, si mai rau, te baga altii. De atunci, recomand tuturor sa nu se caliceasca la motor, 25CP si 50Nm in plus sunt intotdeauna bineveniti daca stii cum si cand sa apelezi la ei... :smile:
miahi, masina noua, veche, ii dai 5-6.000 rpm cand ai nevoie, eu la a mea, chiar daca am cuplu maxim de la 1.800 rpm, in depasiri incerc sa nu intru mai jos de 2.500 - 3.000. Cuplul conteaza si el foarte mult din punctul meu de vedere, asta e(ra) avantajul dizăl-ului, ca are cuplul jos si te ajuta sa te lansezi in depasiri, asta daca iti e frica sa urci in ture, cum sunt multi soferi.
 
Last edited:
Stiu cum este sa ai o masina slaba - am condus Nova, aia la care apasam acceleratia la fund si nu se intampla absolut nimic. Numai draci imi faceam cand o conduceam, mai ales in oras. A fost o situatie cand am depasit la vale un TIR Mercedes care transporta in remorca vreo 8 masini noi. La deal a trecut pe langa mine de parca stateam pe loc - eu urcam cu a 3-a la vreo 60km/h.

Stiu cum este si o masina ceva mai echilibrata - VW Polo. Singura data cand m-a suparat a fost cand am incercat sa urc Feleacul (Cluj) cu ea incarcata pana la refuz.

Acum am moto de 200 kg, 86 de cai si 89 Nm. Nici nu am cuvinte sa descriu cat lenta, greoaie si MARE mi se pare Polo. Pana acum imi facea placere sa conduc masina; de cand am moto, prefer sa fiu pasager.

Acum o lună am mers la Bolboci cu motocicletele. Offroad, urcare, coborâre, drum frumos dar destul de greu. Marius cu TDM-ul de 900 cc și 85CP. Eu și încă un motociclist cu Honda de 600cc și 78 CP, iar o fată cu p Honda CBR de 125 cc și doar 15 CP. Pe urcare ținea ritmul mai bine decât tipul cu cealaltă Honda, chiar dacă monocilindrul ăla era de 5-6 ori mai slab decât motoarele noastre mari. A consumat și de 2 ori mai puțin ca noi și a ținut ritmul fără nici o problemă pe orice urcare.
Asta fiindca era offroad. Pe asfalt nu cred ca se mai tinea de noi.
 
Cred ca cel mai bine ar fi sa ai mai multe masini. Ai scapa de toate aceste dileme. :biggrin:
 
am ajuns sa am parerea ca undeva in jur de 120-150CP este o putere potrivita pentru drumurile patriei

Puterea te ajută să atingi o viteză maximă mai mare, pentru accelerații cuplul e important și pentru cuplu capacitatea cilindrică e factorul determinant.

Pe drumurile patriei conducând legal 120 CP e overkill, dar face bine la ego :biggrin:
 
Cand conduceam 75CP pe drumurile patriei, vara trebuia sa opresc AC-ul ca sa pot face si eu o depasire relativ OK in a IV-a sau mai ales a V-a, altfel trebuia sa imi iau elan serios, mai ales daca era vorba de o masina mare. Asa ca 120CP nu e overkill, e doar ceva util.
 
Asta fiindca era offroad. Pe asfalt nu cred ca se mai tinea de noi.
Până la 90-100 km/h (că e DN) se ține. Peste 120 km/h e altă treabă, dar nici legal nu mai e.

Ca idee am mers recent cu VW Polo cu motor de 1.2 benzină și Dacia Suăpernova 1.4 benzină. Oficial au cam aceeași putere, vreo 55 kW. Cu aerul condiționat pornit erau cam la fel de sprintene, cu aerul condiționat oprit DSN era un pic mai vioaie. Motorul de 1.2 la Polo mi se pare ideal, un echilibru foarte bun capacitate/putere/consum.
 
Cand conduceam 75CP pe drumurile patriei, vara trebuia sa opresc AC-ul ca sa pot face si eu o depasire relativ OK in a IV-a sau mai ales a V-a, altfel trebuia sa imi iau elan serios, mai ales daca era vorba de o masina mare. Asa ca 120CP nu e overkill, e doar ceva util.

Depășire în a 5-a înseamnă peste 100 km/h. Pe autostradă nu se fac depășiri în forță (nu e nevoie), deci erai peste limita legală de viteză. Ipocrizie?
 
Inainte de a arunca cu cuvinte si de a acuza pe altii de ipocrizie, matale de ce nu iti iei o mobra de 125cc si 15CP? Ca tot tu scriai mai sus ca merge la fel de bine ca si ceva mult mai mare... Si citeste de doua ori inainte sa scrii o data, e mai bine asa, de parca tu ai merge numai regulamentar, hai sa nu facem pe sfintii sfintilor, ci sa discutam la obiect.
 
Pentru că nu încap pe nici o mobră de 125 cc și 15 CP, m-am urcat pe una și pur și simplu nu încap. Așa că am mers cu 500 cc până nu s-a mai fabricat, apoi am trecut pe cel mai mic 600 cu putință.

Cât despre mersul regulamentar, discuția era în contextul "șoselele patriei", nu Germania. Dacă vrei mașină pentru Germania îți recomand Golf 6, motor 1.6 benzină.
 
Pe autostrada, orice masina care ajunge relativ rapid la 120km/h este OK. Insa tocmai ca pe drumurile patriei (facand abstractie de cele doua pseudo-autostrazi), pentru a te deplasa in siguranta si relativ rapid (in timp util adica), eu consider ca o masina mai puternica este foarte potrivita.
Si recomanda si tu macar 1.4 TSI, consuma mai putin, polueaza mai putin, ofera putere mai mare, cuplu mai mare, etc.
 
Ca idee am mers recent cu VW Polo cu motor de 1.2 benzină și Dacia Suăpernova 1.4 benzină. Oficial au cam aceeași putere, vreo 55 kW.

Polo-ul 1.2 (dacă nu e din generaţia nouă, 6R) are 40 sau 47kW, nu 55, iar diferenţa de greutate între cele două maşini e pe la 200Kg. Aş pune rezultatele identice pe seama coeficientului de aerodinamică de navă Borg a Supernovei :smile:.
 
Nu merg subturat dacă asta insinuezi, dar nici nu-mi place să trec de 3500rpm pe benzină. Am mai călcat-o şi până peste 4000rpm în treapta 2 în serpentine, dar asta doar de vreo 2-3 ori ca să văd senzaţia, în rest merg liniştit. În general schimb la 3000 şi în depăşiri dacă vine din faţă la 3500. Asta pe loganul părinţilor, 1.4MPI.

Probabil tu depăşeşti pe mulţi kilometri. Cum bre "senzaţii" la 3500 RPM benzină :rotf: Înseamnă că într-un M5 la 8000 RPM mori de inimă...

Btw, dă-mi numărul de telefon al celor care merg cu tine în Loganul 1.4 MPI. Maşina e decentă, dar dacă o conduci cum spui tu, reprezintă un pericol atât pentru ocupanţii ei cât şi pentru ceilalţi participanţi la trafic. A, normal că-ţi consumă peste 4000 RPM. Orice motor consumă.

Citeşte un rând mai jos de dragul oamenilor pe care îi iei cu tine în maşină când eşti la volan.


Ma scuzi lapcat dar si eu am logan 1.4 dar il utilizez altfel: depasirile le incep la 4000rpm - pana in 80Km/h a II-a si pana in 120Km/h a III-a si schimb la 5500-6000rpm.

E mai safe asa, mai ales cand vrei sa depasesti un tir.


4000 la diesel mi se pare cam mult totuşi, şi useless, că au maximul în turaţii joase, nu câştigi mare lucru la turaţii mari.
Nu e chiar useless, când schimbi pe la 4200 din 2 în 3, cade fix în plaja de cuplu maxim (cel puţin la moi) => boost serios în acceleraţie :smile:

Cutia de viteze e un multiplicator al cuplului către roţi, aşa că doar la accelerat la viteze mari (unde jonglezi mai greu între viteze) contează mult cuplul. Asta şi dacă nu mori de inimă când ajunge la 5000rpm.
Cum adică jonglezi mai greu la viteze mari? Nu vreau să par răutăcios, dar frână de motor nu e schimbat din 3 la 1200 RPM în 2 la 1500 RPM în trafic. Şi cine nu suportă 5000 RPM într-o depăşire, să se gândească la alternativă: mâncat cu paiul câteva luni de zile. În cel mai bun caz.

Cand conduceam 75CP pe drumurile patriei, vara trebuia sa opresc AC-ul ca sa pot face si eu o depasire relativ OK in a IV-a sau mai ales a V-a, altfel trebuia sa imi iau elan serios, mai ales daca era vorba de o masina mare. Asa ca 120CP nu e overkill, e doar ceva util.
Dudu, o să te superi pe mine, dar asta e o bălărie :biggrin: 55CP diesel clasic, la 3500-4000 RPM reprize 2-3 şi 3-4 dau un boost suficient pentru o depăşire în siguranţă. Las-o, sincer :biggrin: Şi eu discut cu proprietara Mazdei să facem un ECU tuning, dar sincer nici eu nu mă cred când spun că este pentru mai multă siguranţă în depăşiri. I just wanna drive fast on Cheia and the likes dar măcar recunosc :goofy:

Este fix motivul pentru care doresc să-mi iau Evo în viitor. 300-400CP nu mă ajută nici în traficul bucureştean, nici la drum lung. Doar că e fun. E mult mai sigură ca o altă maşină, sigur, frânele şi suspensiile sunt +++ faţă de orice clasă compactă. Dar aici se opresc avantajele.

A spune că e util să ai 120-160CP sub capotă e ca şi cum ai folosi un reactor nuclear să faci clătite. E bun, dar e overkill. A, când recunoşti că e fun... asta e altceva :smile:

LE: amu am văzut a doua bălărie. Deci depăşire în a 4-a sau a 5-a normal că nu poţi s-o faci dacă nu eşti în plaja de cuplu :rotf: Iar dacă erai cu a 4-a sau a 5-a pe la limita turaţiilor, erai şi aproape de top speed, aşa că degeaba încercai. OMG, şi credeam că am văzut tot când eram în maşină cu o tipă care depăşea la deal în viteza a 5-a cu 60km/h în Matiz :biggrin:
 
Cum adică jonglezi mai greu la viteze mari? Nu vreau să par răutăcios, dar frână de motor nu e schimbat din 3 la 1200 RPM în 2 la 1500 RPM în trafic.
Vroiam să zic că cutia de viteze e de obicei etajată astfel încât treptele mai mari sunt mai lungi, şi nu mai poţi sta tot timpul în zona de cuplu maxim.
 
Back
Top