Niște comentarii.
1. Black Friday e o campanie de marketing pentru a spori vânzările. Reducerile de preț care respectă definiția sunt permise din punct de vedere legal exclusiv în timpul celor două perioade din an pentru soldări. În rest, totul este doar un artificiu de marketing. Poate că tu nu vezi asta când te uiți pur și simplu la cifrele de pe eticheta de preț, dar motivația vânzătorului este diferită, de asemenea și interesul și mecanismele prin care face ajustările de preț. Asta îi permite, de exemplu, să mintă despre „reducere”, sau să pună la vânzare o singură bucată dintr-un anumit produs cu prețul mai redus, restul stocului să fie la preț normal, da' cu asta să ia ochii și să facă lumea să dea buluc la „reduceri”.
2. Din ce detaliezi mai sus, mi se pare un caz tipic de shopaholicism = făcut cumpărături de dragul de a face cumpărături, poate combinat cu FOMO = Fear Of Missing Out, adânc exploatată de marketing. REPEDE, PROMOȚIE LIMITATĂ, FLASH SALE 6 ORE, CUMPĂRĂ ACUM!! Dacă asta îți dă impulsul să intri și să pregătești portofelul, ai o problemă, fiindcă în creierul tău a fost bine cultivat mecanismul ăla de răspuns la stimuli, folosit și în jocurile de noroc de exemplu, și atunci nu mai poate fi vorba de vreo decizie rațională ci de un impuls pentru a mai da o doză de serotonină.
Poate mai bine îți pui pe Google Keep (sau ce altă aplicație de ținut notițe și liste preferi) niște liste pentru ce nevoi ai, împărțite după lucruri necesare pe care ți le trebuie URGENT, și lucruri necesare care pot să mai aștepte până când sunt la vreo promoție, și te organizezi așa. Dar începi de la nevoi, nu de la ce te momesc magazinele să cumperi, fiindcă asta te împinge spre cumpărătura din impuls și ajungi exact la a da bani (mulți și des) pe lucruri inutile.
De exemplu, aveam pe lista de chestii de cumpărat ne-urgente un robot de bucătărie din ăla cu mișcare planetară, care să amestece bine, să frământe aluat, de-astea. Aveam unul de mulți ani care își făcea treaba, îngălbenit pe unde l-a bătut soarele, și la care au cam început să se bulească chestii - soclul de plastic al vasului metalic cu care se înșuruba în bază s-a pleznit pe la șuruburi, motorul nu prea mai avea forță, etc. M-am tot interesat de vreo juma' de an ce modele ar fi interesante să-l înlocuiască pe ăsta când o crăpa. M-am uitat pe recenzii, m-am uitat prin showroom-uri și le-am pipăit în fel și chip, mi-am făcut o idee că, de exemplu, nu vreau Bosch-urile care sunt niște plasticării ordinare, nici Kitchen Aid care e un produs realmente meh dar over-over-overpriced, nici Klarstein din care mai am electrocasnice în bucătărie fiindcă robotul lor poate fi deschis și închis doar cu 2 mâini (n-are arc care să ajute la ridicarea brațului când apeși pe maneta de deblocare) și e a naibii de greu. Așa am ajuns la câteva modele posibile de Kenwood, da' scump cu crengi.
Și a crăpat robotul vechi, iar nevasta avea nevoie de el să facă niște înghețată. A crăpat și blenderul vechi, încercând să râșnim alune pecan prăjite până se fac pastă - s-a făcut pastă motorul de 700W. Mna, am mutat robotul de pe lista cumpărăturilor ce pot aștepta la lista de cumpărat imediat, am găsit undeva modelul cu cele mai multe accesorii și vas imens și motor de 1800W la prețul cel mai mic, l-am comandat, aia e, acuma face și înghețată și pastă de nuci fără să gâfâie, și e mult mai silențios.
Separat mai am pe listă și un uscător de rufe, un model foarte specific. Ăsta poate să aștepte, nu m-aș supăra să-l am în casă și să nu mai întind rastelul de rufe în sufragerie, da' n-am mai avut niciodată și uite că cumva tot am avut haine uscate fără să mă dau de ceasu' morții. Am pus alertă pe idealo, are countdown până la black friday-ul care de obicei e foarte anemic la nemți (ăștia respectă definiția legală privind reducerile), dacă-l găsesc la 400-420€ inclusiv transport în loc de 500+ cât e acum îl cumpăr. Altfel, să mai aștepte.