Eram ușor plictisit, așa că piticii din cap au început să țopăie: ce mașină aș putea lua?
Să o luăm cu cerințele:
- portbagaj generos, suficient pentru 2 adulți și 2 copii care vor să meargă la ski sau cu cortul o săptămână.
- scaune bune, pentru că am spate de programator.
- confortabilă la drum lung, eventual fun to drive.
- nu fac naveta zilnic, drumurile scurte sunt la minim: 5-6km în zilele friguroase cu copiii la școală/grădiniță sau la cumpăraturi.
- drumurile mai puțin frecvente sunt de la 200km în plus, autostradă și DN.
- rulaj anual de sub 15.000km
- nu e nevoie de capabilități off-road, mașina nu iese de pe asfalt decât cel mult pe drumuri pietruite.
- automată, cât mai multe sisteme de siguranță atât anti-prostul de la volan, cât și de pe drum.
- desigur A/C, încălzire în scaune cel puțin în față, Android Auto/Car Play.
- o vagă iluzie de fiabilitate - nu vreau să îmi fac probleme că încep să crape chestii de pe ea și stau să ale(r)g între mecanici incompetenți.
- nice to have: plafon panoramic, just because it looks cool, nu aș da bani extra pe asta, camere 360.
- couldn't care less: jante mari, vopsea metalizată cu irizații din perle de crocodil, interior cu piele de oi extravirgine, uși cu soft-close, sistem audio super hifi cu 50 de incinte etc.
Teoretic, mai sus am descris mașina actuală (Mazda 6 break, benzină, automată). Dar dacă asta se strică iremediabil, cu ce o înlocuiesc? Ținând cont de profilul de utilizare, plus că pot monta o stație de încărcare în parcare, aș zice că ar fi bun un plug-in hibrid. Îmi displac CUV/SUV, mi se pare că stau ca naiba pe șosea comparativ cu un break, au înălțimea de încărcare a portbagajului inutil de mare, aerodinamică de 2 lei, sunt înalte. Am condus în ultimii ani ocazional, închiriate sau de la cunoscuți:
- Skoda Kodiaq - e o Octavia pe picioroange, ținută de drum potrivită pentru un pensionar, e un VW sub acoperire, nu mulțumesc
- Honda CRV - interesantă combinația aia cu motor electric cu baterie încărcată de un motor termic, dar te deconectează complet de drum, performanțele motrice sunt mediocre, mergi de la A la B cu ea, dar e cam ca în taxi.
- Toyota RAV4 - prefer un Duster în loc, e plină de plastic ieftin.
- Hyundai Santa Fe - mi s-a făcut rău la volan, mașina aia are un ruliu îngrozitor la orice viraj luat peste 80km/h. Dotări decente, dar ținută de drum execrabilă.
Hai să iau pe rând producătorii auto, să vedem ce oferte au:
- Alfa Romeo - Giulia, Stelvio și Tonale, cică se conduc mișto, dar sunt penalizate la practicabilitate și fiabilitate.
- Audi - face parte din VAG, nu au PHEV la A4/A5/A6 (aici am pus și sportback-ul, dar e la limită cu portbagajul). Q-urile nu mă atrag deloc, nu îmi permit un RS4/RS6.
-
BMW - 330e/530e, doar că marca asta atrage îngrijorător de mulți cocalari. Cumva nu mă pot împăca cu oglinzile marcate cu acid și siglele lipite cu superglue. Până în 50km în mod full electric.
- Citroen - are în oferă un C5-x, dar nu m-aș arunca, nu am văzut niciunul pe șosea
- Dacia - ar fi Jogger hybrid, dar pas, nu mi se pare mașină confortabilă.
- Ford - oferta e plină de CUV/SUV/Focus Active. Unde e Mondeo?

- Hyundai/Kia - pare căau băut apă după Ford, doar SUV-uri în ofertă. Aș da o șansă Tucson/Sportage doar pentru că am fost mulțumit de Kia Cee'd. Dar dacă se comportă ca Santa Fe...
-
Mercedes - C330e e încadrează, dar pare plin de plastic. 30-40km în mod full electric.
- Nissan - neah, SUV only, deși Ariya e interesantă la design, dar e electrică
- Opel - nimic interesant
- Peugeot - 308/408 hybrid, nu mă atrag deloc
- Renault - toată gama a migrat pe CUV/SUV, no thanks.
- Seat - nimic deosebit, Cupra Fermentor poate pare interesant, dar nu e practic
- Skoda - Octavia Combi sau Superb, când o apărea, dar nu mă atrage, e tot din grupul VAG.
- Suzuki - Toyota rebadged
- Toyota - poate o Corolla Touring, dar nu sunt convins, nu mă atrage marca. Din oferta actuală Toyota aș lua în considerare fie un Yaris GR, fie un Land Cruiser, pentru că pare genul de mașină care poate ajunge oriunde.
- VW - Golf Variant sau Arteon Shooting brake, dar nu agreez marca.
-
Volvo - V60 T6/T8 


, pentru că e feblețea mea. 80-90km în mod full electric. Back-up ar fi si XC60, tot T6/T8, dar ambele sunt extrem de scumpe, noi.
Am ratat vreun model? Aparent, cu cerințele de mai sus, cel mai bine e să păstrez mașina actuală și să închiriez ocazional ceva dacă devine indisponibilă. Peisajul automobilistic se transformă într-o mare de ligheane pe roți, mari, care să hrănească ego-ul posesorilor, fără considerente practice. Well, așa am economisit eu mulți bani azi....