Neo habar n-ai ce poate un miar SS. Nu-s pilot de circuit, dar stiu sa ma dau tare cand e cazul. Nu-s maestrul curbelor, dar nici ultimul distrus care stie doar sa accelereze in linie dreapta.
Am peste 5 ani pe 2 roti pe strada pe 6 cilindree diferite (50, 125, 250, 400, 600 si 1000) si ceva experienta offroad (putina, dar suficient cat sa nu-mi rup gatu-n grohotis).
In calitate de motociclist care s-a dat cu cateva jucarii pana acum, iti spun cu 99% siguranta ca daca-ti iei un miar ca prima motocicleta n-o sa-l conduci tu pe el, o sa te conduca el pe tine. Pe circuit or sa-ti intoarca casca-n cap baietii pe 250 si o sa te intrebi de ce. Raspunsul e simplu: pentru ca o sa ai o curba de invatare foarte foarte lunga pe miar. Iar pe strada... motorul ala e de strada doar cu numele. La 170 km/h in prima treapta fara sa dai in limitare, o sa-ti dai seama foarte repede ca in oras il chinui, pe autostrada depasesti viteza legala fara sa realizezi, accelerand un pic mai tare intr-a 2-a, iar pe circuit nu e cel mai prietenos motor pentru un incepator.
Sunt atatea motive pentru care un miar SS nu e pentru un incepator, incat faptul ca tu l-ai mentionat aici ma face sa ma gandesc ca trolezi. Daca nu o faci, te banuiesc de naivitate.
Nu spune nimeni ca n-o sa inveti sa-l controlezi. Nici macar ca n-o sa scapi fara accidente. Sunt cazuri destule de incepatori care au pornit pe miare SS. Problema e ca statistica vine si te musca de cur. Majoritatea accidentelor mortale/soldate cu raniri grave pe moto au ca victime incepatori pe motoare mari aflati in primele luni de carnet. Depinde de tine daca vrei sa-ti asumi riscul ala.
Trecand mai departe, chiar daca tu esti hotarat sa nu iti pese de statistici ("mie nu mi se poate intampla"), mersul pe un miar ca incepator e ca inghititul de nuci cu curul. Greu si durerors. Atat pentru tine cat si pentru motor. Jucaria aia a fost facuta special pentru un anumit lucru: sa mearga repede. Tu esti un amarat care se scapa-n pantaloni la 6000 de ture, cand vede ca motorul ala abia incepe sa traga. El vrea sa fuga, tu nu stii cum sa-l potolesti si-l tii subturat si uite asa se mai fwute un motor bun in mana unui incepator fraier. Si incepatorul in loc sa invete sa duca motorul la limite, o sa fie tot timpul frustrat si surprins de rezerva de putere, frane, ciclistica, top speed. Tot ce are mai bun motorul ala de oferit, tu, ca incepator, nu-l vei accesa. De frica.
Trecand si peste elemetul incepator, supersporturile, chiar si alea de 1000, nu-s facute pentru strada. Exceptand situatia in care il duci pe platforma pana la circuit, o sa trebuiasca sa mergi pe el cel putin pana acolo. Daca o faci, o sa vezi ca pozitia "in dinti" devine destul de obositoare dupa vreo 200 de km. Practic orice drum mai lung pe un SS (indiferent de cilindree) e mai obositor decat unul pe un sport-touring.
La final: primul motor n-o sa fie niciodata ultimul (exceptie facand daca-ti iei un 600 SS sau un 1000 SS, unde ai sanse foarte mari sa fie si ultimul). Cumpara primul motor SH, te dai 2-3 ani cu el, treci mai departe. Asa functioneaza treaba asta cu motociclitul.
Recomandari motor:
Kawa Z750
Kawa ER6F
Yamaha FZ6
Suzuki SV650
Suzuki Bandit
Honda CBR F4i
Oricare din ele e o alegere decenta pentru un incepator, unele fac fata foarte bine si pe circuit (F4i, FZ6-le, 650R-ul sunt chiar OK). Majoritatea sunt ieftine chiar si noi (650-ul cred ca e cel mai ieftin din selectia aia). Au pozitii in sa decenta, ciclistica buna, frane bune (nu ca un SS) si cel mai important nu au explozii neasteptate de putere (ca un SS).
Echipament: Cel mai scump pe care ti-l permiti. Daca mergi pe circuit, un combinezon cat mai bun, slidere, casca usoara (carbon recomandat), manusi cat mai bune si ventilate si cizme cu cat mai multe protectii.
Casca e o chestie de gust. Eu am 2 Marushin-uri, unul pentru oras (RS1) si un 778 pentru mers la drum lung. Orice casca cu peste 5 stele pe sharp si review-uri bune pe site-urile de specialitate merge. Ideea e sa o iei astfel incat sa se potriveasca si sa nu te deranjeze in mers. Pe vreme ploioasa/friguroasa, pinlock-ul la casca e un must.