2 roți

Neo

The Good Doctor
Ok, deci m-am hotărât, îmi iau A-ul :smile: Aici ca să poți merge legal pe anumite motociclete trebuie să ai vârsta + cunoștințele și să iei examenul mai complicat.

Nu m-a pasionat nimic cu adevărat decât SS. Principala "motivație" pentru A nu este să ajung de la x la y mai repede (i.e. mers la muncă etc), ci dat pe circuit pur și simplu de plăcere.

Aș dori niște recomandări de:
- echipament;
- cască (iirc Shoei erau p. good);
- motocicleta propriu-zisă :biggrin:

Sincer eu salivez la 1000RR. Întrebarea este cum se comportă la mers normal (vreau totuși să ajung acasă, că nu stau chiar pe Silverstone :biggrin:), dacă este modelul dement și trebe dusă pe platformă sau poate fi îmblânzită suficient.

Din nou, școala ăstora rulz și-o să merg pe oferta cu lecții nelimitate până dau examenul deci nu se va pune problema chiar la modul "lolnub". De asemenea, prefer să mă vărs pe circuite decât prin râpe/pomi deci nu se pune cu "you need more XP to ride here", sunt track days pentru începători și pentru avansați, etc, etc.

Mulțumiri :love:
 
Cred că ar trebui să începi prin a detalia bugetul pentru fiecare chestie (cască, echipament, moto) şi în special pentru motor dacă vorbim de nou/SH respectiv banii jos sau leasing. Presupun că ai luat în calcul la buget şi costul şcolii şi examenului.

Întreb pentru că Shoei, că tot i-ai menţionat, sunt mişto dar sunt scumpe, numai viziera costă la unele modele cât căşti întregi de la alţi producători.
 
Bugetul nu contează prea mult, fără a sări calul, evident. Prefer o cască de încredere și foarte bună, la fel și echipamentul. Dacă ar fi să mă hotărăsc la Fireblade, cel mai probabil o să fie leasing, dar sunt deschis la sugestii gen SHuri interesante - știu că într-o vreme eram foarte tentat de CBR 600 F4i, dar, din nou, prefer nouă. Nu am bani de Ducati 1199R de exemplu. Aș prefera ABS pentru că în UK mai mult plouă decât nu. Apropos, merge dezactivat la motociclete ca la mașini (i.e. un buton on/off)?
 
Pe rand:
- indiferent cu ce vrei sa te dai pe circuit e nevoie sa capeti experienta intai in mers normal. Nu cred ca poti merge direct pe circuit fara macar 5000km pe sosele, preferabil dublu sau triplu. Poti sa mergi acolo si sa te plimbi, dar la 30% din potentialul tau (nu al lui Rossi). Trebuie sa capeti indemanarea de a schimba vitezele, de a controla turatia si franele, de a te inclina cu viteza mica, apoi mai mare si abia pe circuit foarte mare
- cu un RR1000 poti merge si pe circuit si pe strada, dar maniacii demonteaza oglinzi, semnale si alte chestii inutile pe circuit si atunci nu mai e street legal, trebuie sa mergi cu ea pe platforma; de asemenea pe circuit pe vreme buna mergi pe slick-uri, pe sosea sunt ilegale; in afara de asta nimic nu te retine de a merge cu aceeasi moto pe strada si circuit
- un SS de 1000 sau peste are obiceiul sa piarda aderenta pe spate foarte rapid, e nevoie de experienta ca sa il controlezi fara sa iti fie frica de el. Valabil pentru Kawa de la ZX-9 in sus, R1, etc
- un RR1000 de start e cam nasoala pentru ca e mai putin manevrabila decat un 600, mai grea si o sa ajungi sa compensezi cu puterea mare a motorului lipsa ta de indemanare. Cu alte cuvinte daca incepi pe RR1000 o sa te depaseasca aia buni cu RR600 si s-ar putea sa iti ia foarte mult sa ajungi sa ii depasesti si chiar atunci doar pentru ca ai motor mai puternic, nu ca ati avea skill similar. Daca nu au restrictii cu ce poti merge pe circuit eu mi-as lua mai intai un 600 mai stradal (CBF600, Fazer600, SV650) cu care sa imi fac experienta pe strada si ocazional pe circuit, dupa vreo 1-2 ani as trece pe 600RR sau similar (R6) si dupa inca 1-2 ani pe orice. Dar eu sunt mai prudent din fire, am avut deja portia de tavalit si stiu de unde mi s-a tras. De asemenea stiu oameni cu mai putina experienta care ating cu scaritele in viraje si apoi schimba nadragii, eu nu cred ca am atins cu scaritele vreodata pe strada si sper sa nu o fac.
- da, poti merge cu RR1000 pe strada daca ai experienta si mergi grijuliu, dar nu e o placere: unghi mic de bracaj (ca orice SS), motor care se incalzeste pana cand o sa iti doresti aer conditionat in pantaloni, pozitie aplecata si stat in maini (cam obositoare in oras la viteza mica), fire de pisica salbatica in comparatie cu moto uzuale.

Echipament: cizme racing (Sidi sau similar), casca dupa gust (toate indeplinesc cam aceleasi standarde de siguranta si in afara de zgomot, calitatea vizierelor si a inchiderilor, aerisire, nu prea sunt diferente), costum de piele dintr-o bucata (nu pot sa iti recomand un anume model, nu m-a interesat si nu stiu modele, stiu doar cam ce conteaza), manusi lungi ("with gauntlets") din piele cu protectii, gen Alpinestars sau similare.

Nu comentez daca ideea e buna sau nu. Dupa aproape 8 ani pe moto (ce repede a trecut timpul) m-as da din cand in cand pe circuit, dar nu suficient de des incat sa fac un hobby din asta; poate sub 10% din timp. Cred ca e interesant, dar nu prea mult - cam asa cum merg si la karting de cateva ori pe an, la ski sau catarari pe trasee rosii si negre in parcurile de distractie.
 
Eu sunt de părere că pentru un începător cel mai ok ar fi ceva de 250, poate chiar de 125, până îşi dă seama ce vrea de la viaţa de motociclist.

Ca avantaje, cost iniţial mic (nouă), consum foarte bun. În funcţie de model, poţi avea stabilitate şi manevrabilitate foarte bune, ceea ce conferă siguranţă. Ca dezavantaj evident: lipsa de putere, dar același lucru previne excesele. Aici depinde foarte mult de cum se vrea să fie folosit motorul dar repet, pentru primii 1-2 ani pe motor poate să nu fie deloc un dezavantaj major ci dimpotrivă. Alt dezavantaj poate fi capacitatea mică a rezervorului la unele modele.
 
Last edited:
Repet, pentru mers la munci am mașină, nu voi folosi niciodată motocicleta pentru asta (vreme cu năbădăi, deh etc). Există și școli de mers sportiv/pilotaj sportiv, deci nu ar fi problemă cu experiența. Circuitul mi se pare un loc controlat, unde greșelile nu sunt penalizate ca în trafic (e.g. aluneci și nimerești sub camion în loc să te verși pe nisip/etc). Nu vreau să mă apuc să demontez semnale și alte chestii că nu vreau să merg orizontal cu motocicleta din ziua 1.

Nu vreau nici drujbe de 125/250cc, am o vârstă deja și-am trecut de nebunia "tinereții", nu îmi iau motor să merg cu 200/h pe stradă, nici la servici că "ajung mai repede", nici să-mi rup gâtul pe coclau. Sunt un pasionat al asfaltului, nici cu bicicleta nu suport să merg pe "cărări de munte" :smile: Cerințele pentru motor sunt 20 mile dus, 20 mile întors în trafic (home -> Silverstone). Nu mai mult :biggrin:

În principiu progresia la mine este școală serioasă -> posibil race modules și aici ăștia își iau munca în serios, nu aș avea șansa niciodată să ies pe stradă dacă nu pot struni cum trebuie motocicleta.

Interesantă totuși partea cu 600 -> 1000. Nu vreau să fac performanță, nu mă văd la Isle of Man, cursa în cel mai grav caz va fi cu mine însumi - sunt terorizat de ideea de a merge pe 2 roți cu un motor mai puternic decât ce am în mașină, dar exact ăsta este scopul, să ajung să învăț ce-i necunoscut, într-un mediu sigur. Pe de altă parte, prefer să iau 1000RR și s-o îmblânzesc cu răbdare, pasiune și frică de `mnezo decât să îmi iau 600F sau alta și apoi să stau s-o mărit. Din câte mă cunosc, aș fi capabil să îi perii limitele și sunt conștient că va lua timp, dar asta contează mai puțin.

@wirespot - threadul este relativ "special". După cum am spus, nu am nevoie de un moto de oraș, școala aici (UK) are cerințe speciale dacă motocicleta dorită este din anumite clase "cu năbădăi" (vârstă, probe și examene suplimentare), altfel nu te poți urca pe motocicletă mai mare de 125cc în primii 2 ani.

Mulțumesc mult, Adi, pentru sugestiile de echipament, bookmarking stuffs now :biggrin:
 
Ideea e ca 600 --> 1000 iti da posibilitatea de a invata chestii pe care direct pe 1000 nu le inveti decat foarte greu sau pe loc, e ca si cum ai invata sa zbori pe Boeing 737 fara sa fi zburat vreodata pe un Cesna ca sa inveti trucuri pe care le poti folosi pe 737, dar pe care nu le poti incerca daca nu le stapanesti bine.

Un 125 sau 250 nu ajuta. E aproape lesinat (in 4 timpi), sub 500 nu are sens pentru ceea ce vrei tu. Probabil mersul pe moto pe strada nu e deloc o placere din cauza vremii, asa ca te inteleg; dar nu te baza ca o sa inveti totul in scoala, trebuie sa faci si practica in afara orelor intensive din scoala. Ca sa zbori pe un avion de linie faci 40 de ore de scoala pana iei prima licenta si apoi inca 1200 de ore de practica. Nu cred ca iti permiti sa faci multe sute de ore in scoala ca sa faci acolo experienta, iar experienta conteaza. Pana la urma e alegerea ta.

PS. Prin vara lui 2006 am mers cu un tip la Brasov; cu cu CB500, el cu CB750 si ceva mai multa experienta decat mine. Pe cateva curbe era sa ne busim pentru ca frana mult prea tare inainte de a intra in curba, nu stia sa ia curbele prea bine, apoi accelera puternic pentru ca motorul ii permitea. Eu trebuia sa merg lansat ca sa ma tin dupa el - pentru mine a fost un bun exercitiu de mers fluent pe curbe, pentru el a fost o demonstratie ca a inceput pe ceva prea mare. Acum merge pe ZX-9, parca, dar tot nu prea bine :frown:
 
Eu zic să vii cu ceva interesant de spus, pentru că am impresia că tu nu pricepi că altceva pur și simplu nu mă interesează :biggrin:
 
4 cilindri de 250cc fiecare nu se compara nici pe departe ca senzatie cu 2 cilindri de 500cc fiecare. Daca nu te-ai urcat niciodata pe asa ceva, n-ai de unde sa stii cum e.
Ia spune mai bine daca te-ai urcat vreodata pe o motocicleta si de care. Privitul moto-gp din fotoliu nu poate descrie senzatia. Vad ca tu compari dimensiunile motoarelor de la masini cu moto. Moto de 600cc este mai rapida decat orice ai simtit tu vreodata.

1) 1000RR poate fi condusa pe sosea, dar cu mare atentie cand depasesti si cand pleci de la semafoare! Daca cumva ai scapat mana in gaz prea tare, initial pare blanda, la un moment dat te trezesti pe o roata si apoi te mai trezesti la reanimare. 1000RR nu-ti da prea multe avertismente in sensul asta. Ceva de 1000 in doi cilindri in loc de patru (ex. TDM900 cum am avut eu) accelereaza mult mai constant si trage tare incepand de la turatii mici. Eu personal consider asta muuult mai fun decat sa trebuiasca sa turez motorul. Vei vedea la iesirea din prima curba... :wink:
2) Daca vrei circuit, costum de piele. Daca pleci prin oras (in drum spre circuit sau nu) o sa te coci in el. (Din auzite, n-am avut.)
3) Am avut Schuberth C2 (flip-up). Pentru circuit nu-i buna. E prea grea din cauza unor features total inutile in acel mediu. Schuberth sunt silentioase. Toata lumea le lauda. Dar sunt si foarte scumpe.
 
Circuitul mi se pare un loc controlat, unde greșelile nu sunt penalizate ca în trafic (e.g. aluneci și nimerești sub camion în loc să te verși pe nisip/etc).
Spune-le asta si celor 2 decedati in ultimii 2 ani din cursele nationale de SuperBike. Pe circuite controlate.
In rest, spor si bafta!
 
@Marius - așa mai merge :smile: Nu mă deranjează absolut deloc poziția de pe SS-uri, mai degrabă mă simt deamboulea stând țapăn drept pe motocicletele de stradă. M-am urcat pe ele dar nu am mers cu ele pentru că n-am permis, logic.

Comparația între dimensiunile motoarelor de mașini și moto a fost o comparație. Atât. Sunt perfect conștient de diferențe și de raportul putere/masă.

Din nou, nu suport motoarele-n mai puțin de 4 cilindri în 4 timpi. Este vorba de sunet, în primul rând, apoi de cât de liniar trage. Din ce văd momentan descris, pentru Fireblade ai nevoie de throttle control absolut excelent ca s-o poți stăpâni cum trebuie. Challenge accepted :smile:

Pe-aci fac maxim 1 milă până la autostradă și apoi maxim o milă de pe autostradă până la destinație. După cum am spus, nu se prea pune problema de mers prin trafic model București.

Nici nu intenționam să-mi iau cască tip flip-up, ceva dintr-o singură bucată și-atât, deocamdată studiez diferențe. Nu mă interesează nici să izoleze foarte tare, vreau să fiu conștient de ce-i în jurul meu. Silențiozitatea unei căști se judecă doar dpdv aerodinamic (izolație VS zgomot de aer), sau și cât de bine izolează vs altele (vreau să pot auzi sirene, claxoane, alte motoare, etc).

@Lai -> da, este normal ca atunci când mergi la limită să flirtezi cu moartea, dar până una-alta nu am ajuns în postura de a-mi testa limitele. Una peste alta mi se pare mai sigur pe circuit decât în trafic - pe-aici poate deveni minim... complicat atunci când se depășesc 3 tiruri, unul pe fiecare bandă, toate limitate electronic la 55mph... Motocicliștii sunt cam la fel de invizibili ca și-n .ro.

Mulțumesc mult de sfaturi!
 
Neo habar n-ai ce poate un miar SS. Nu-s pilot de circuit, dar stiu sa ma dau tare cand e cazul. Nu-s maestrul curbelor, dar nici ultimul distrus care stie doar sa accelereze in linie dreapta.
Am peste 5 ani pe 2 roti pe strada pe 6 cilindree diferite (50, 125, 250, 400, 600 si 1000) si ceva experienta offroad (putina, dar suficient cat sa nu-mi rup gatu-n grohotis).

In calitate de motociclist care s-a dat cu cateva jucarii pana acum, iti spun cu 99% siguranta ca daca-ti iei un miar ca prima motocicleta n-o sa-l conduci tu pe el, o sa te conduca el pe tine. Pe circuit or sa-ti intoarca casca-n cap baietii pe 250 si o sa te intrebi de ce. Raspunsul e simplu: pentru ca o sa ai o curba de invatare foarte foarte lunga pe miar. Iar pe strada... motorul ala e de strada doar cu numele. La 170 km/h in prima treapta fara sa dai in limitare, o sa-ti dai seama foarte repede ca in oras il chinui, pe autostrada depasesti viteza legala fara sa realizezi, accelerand un pic mai tare intr-a 2-a, iar pe circuit nu e cel mai prietenos motor pentru un incepator.

Sunt atatea motive pentru care un miar SS nu e pentru un incepator, incat faptul ca tu l-ai mentionat aici ma face sa ma gandesc ca trolezi. Daca nu o faci, te banuiesc de naivitate.

Nu spune nimeni ca n-o sa inveti sa-l controlezi. Nici macar ca n-o sa scapi fara accidente. Sunt cazuri destule de incepatori care au pornit pe miare SS. Problema e ca statistica vine si te musca de cur. Majoritatea accidentelor mortale/soldate cu raniri grave pe moto au ca victime incepatori pe motoare mari aflati in primele luni de carnet. Depinde de tine daca vrei sa-ti asumi riscul ala.
Trecand mai departe, chiar daca tu esti hotarat sa nu iti pese de statistici ("mie nu mi se poate intampla"), mersul pe un miar ca incepator e ca inghititul de nuci cu curul. Greu si durerors. Atat pentru tine cat si pentru motor. Jucaria aia a fost facuta special pentru un anumit lucru: sa mearga repede. Tu esti un amarat care se scapa-n pantaloni la 6000 de ture, cand vede ca motorul ala abia incepe sa traga. El vrea sa fuga, tu nu stii cum sa-l potolesti si-l tii subturat si uite asa se mai fwute un motor bun in mana unui incepator fraier. Si incepatorul in loc sa invete sa duca motorul la limite, o sa fie tot timpul frustrat si surprins de rezerva de putere, frane, ciclistica, top speed. Tot ce are mai bun motorul ala de oferit, tu, ca incepator, nu-l vei accesa. De frica.
Trecand si peste elemetul incepator, supersporturile, chiar si alea de 1000, nu-s facute pentru strada. Exceptand situatia in care il duci pe platforma pana la circuit, o sa trebuiasca sa mergi pe el cel putin pana acolo. Daca o faci, o sa vezi ca pozitia "in dinti" devine destul de obositoare dupa vreo 200 de km. Practic orice drum mai lung pe un SS (indiferent de cilindree) e mai obositor decat unul pe un sport-touring.

La final: primul motor n-o sa fie niciodata ultimul (exceptie facand daca-ti iei un 600 SS sau un 1000 SS, unde ai sanse foarte mari sa fie si ultimul). Cumpara primul motor SH, te dai 2-3 ani cu el, treci mai departe. Asa functioneaza treaba asta cu motociclitul.

Recomandari motor:
Kawa Z750
Kawa ER6F
Yamaha FZ6
Suzuki SV650
Suzuki Bandit
Honda CBR F4i

Oricare din ele e o alegere decenta pentru un incepator, unele fac fata foarte bine si pe circuit (F4i, FZ6-le, 650R-ul sunt chiar OK). Majoritatea sunt ieftine chiar si noi (650-ul cred ca e cel mai ieftin din selectia aia). Au pozitii in sa decenta, ciclistica buna, frane bune (nu ca un SS) si cel mai important nu au explozii neasteptate de putere (ca un SS).

Echipament: Cel mai scump pe care ti-l permiti. Daca mergi pe circuit, un combinezon cat mai bun, slidere, casca usoara (carbon recomandat), manusi cat mai bune si ventilate si cizme cu cat mai multe protectii.
Casca e o chestie de gust. Eu am 2 Marushin-uri, unul pentru oras (RS1) si un 778 pentru mers la drum lung. Orice casca cu peste 5 stele pe sharp si review-uri bune pe site-urile de specialitate merge. Ideea e sa o iei astfel incat sa se potriveasca si sa nu te deranjeze in mers. Pe vreme ploioasa/friguroasa, pinlock-ul la casca e un must.
 
:bravo:
Eu am vrut sa fiu delicat...

Am avut TDM900 ca prima motocicleta si in primii 5000 km ma simteam ca musca pe locomotiva. Am vandut-o acum 2 saptmani fiindca m-a prins radarul cu 118 in localitate iar eu abia plecasem de la semafor. :embarassed: Am vrut sa-l prind pe urmatorul pe verde...

Eu zic sa rogi pe unul cu SS sa te ia pe motor la o tura de circuit, apoi mai vorbim daca te tine sa-ti iei 1000RR. :hihi:
 
Ca o adaugare la cele zise mai sus.

Dupa ce o sa inveti sa te dai cu el, n-o sa mai vrei sa-l mai lasi. O sa cauti motive sa faci plimbari cu motorul. N-o sa mai iei masina la munca decat de nevoie (ploua rau, e frig, ai bagaje de carat). In rest o sa te plimbi prin oras pe 2 roti. E mai rapid, mai economic si mult mai fun.
Pe masura ce acumulezi kilometri o sa vezi ca "drujbele" de 250 sunt cele mai indicate pentru short-distance commute. Pentru huliganeala un supermoto e de vis, iar in oras te bagi peste tot (borduri, canale etc etc). Inainte sa-mi iau FZ6-le ma gandeam foarte serios la un Yamaha Tricker, dar e excesiv de scump aici pentru ce ofera. Skillsetul pentru a stapani o astfel de jucarie e minimal versus un SS. Nu trebuie sa-ti faci mari griji cu privire la acceleratie neliniara (desi daca tragi de gaz intr-a doua, te urca pe o roata instant), frane care blocheaza sus (desi daca esti tembel, te pune si asta mica-n cap), ciclistica buna doar pe curbe si unghi de bracaj infim (caracteristice SS-urilor), consumabile scumpe si high premium la asigurari (te-ai interesat cat te costa asigurarea obligatorie pentru un miar SS?).

Dar hei, astea-s detalii, o sa le prinzi dupa 2-3 ani de dat cu ea. Pana atunci fa scoala, da-te pe cat mai multe motoare si vezi care ti se potriveste. Daca o fi miarul ala SS, iti urez multa bafta, ca o sa ai nevoie de ea.
 
Marius, motocicleta ta m-a pacalit rau de tot pe mine, credeam ca inca mai aveam 70-80 si aveam 140 (spre Targoviste cu azazel). Asta pentru ca trage liniar si linistit si tare, foarte tare - asta nu se intampla la 4 in linie. Pe 4 in linie de 1000 (Yamaha Thunderace) am facut o depasire la 120 si la iesirea din depasire aveam peste 180, dar am auzit clar motorul turandu-se si ma asteptam sa fi prins ceva viteza, pe a ta a fost "oau, ce naiba verific eu la motocicleta asta mergand cu 140?".

Faza cu mersul cu pasager pe circuit cred ca e bancul zilei, eu nu am auzit de asa ceva si nici nu as incerca, nici ca pilot si nici ca pasager.

Nu mă interesează nici să izoleze foarte tare, vreau să fiu conștient de ce-i în jurul meu. Silențiozitatea unei căști se judecă doar dpdv aerodinamic (izolație VS zgomot de aer), sau și cât de bine izolează vs altele (vreau să pot auzi sirene, claxoane, alte motoare, etc).
Cu orice casca auzi claxoane si motorul, sa nu crezi ca atenueaza cine stie ce. Diferenta de zgomot e ca la 100 km/h unele au un zgomot de fond de te cam surzeste, altele au zgomot puternic abia de la 140-160 in sus, nu am idee daca e vreo casca care sa nu aibe zgomot puternic pe la 200. Ca idee cu casca mea pot face audioconferinta la 60 km/h fara probleme, la 120 inca mai pot vorbi la telefon sau sa ascult muzica, la 160 nu mai aud nimic; am doua difuzoare mari de 4cm diametru fix in dreptul urechilor si tot nu mai aud nimic din cauza zgomotului de fond.
 
Ala-i curent de aer. Daca ai un parbriz dupa care sa te ascunzi nu-l mai auzi asa tare. Dezavantajul e ca nu e cea mai comoda pozitie de mers la drum lung ascuns dupa parbriz la 180 pe ora.

Povesti cu motorul si viteza care te pacaleste:
A treia zi de carnet. Petricani. ZZR400 (primul motor). Mergeam eu linistit si mi se pare ca bate cam tare vantul. Ma uit pe margine, nu se misca nici un copac. Ma uit pe bord: 90.
Alalaieri pe Iuliu Maniu, nimic in jur. FZ6. Plec de pe loc linistit, schimb a doua, accelerez, schimb a treia, accelerez. 94. FML.
 
Ala-i curent de aer. Daca ai un parbriz dupa care sa te ascunzi nu-l mai auzi asa tare.
Da, dar daca ai o casca buna nu se aude asa de tare. Am avut casti de 300 de lei, de 500 si varfurile de gama din doua generatii de la HJC: nu e o marca recunoscuta pentru silentiozitatea castilor, dar diferentele sunt destul de mari intre cea mai ieftina si cea mai scumpa; daca mergi mult chiar merita banii.

Eu zic sa faci intai scoala si apoi sa vezi daca mai vrei supersport.

Cred ca de fapt e cea mai buna idee: fa scoala si vezi cum e, apoi te decizi ce faci mai departe.
 
Nici nu vă dați seama cât mă bucur să văd păreri mai multe pe-aici :biggrin:

Bogdan, fix aia am spus și am tot insistat -> nu iau motocicleta ca să merg pe stradă. Un maxim de 20-30 de mile dus și cam tot atât întors este tot ce vreau de la ea pentru stradă, și din distanța asta cam 3/4 este pe autostradă. Nu vreau să sparg limitele de viteză, sunt curios, la moto nu există limitatoare de viteză cu buton on/off? Chiar mi-ar fi de folos.

Probabil o să merg pe indicația voastră și o să iau o CBR 600 pentru început să văd cu ce se mănâncă, are reputația de a fi foarte iertătoare dar cel mai probabil o să sperie rahatul din mine cel puțin în primele 6 luni :biggrin:

Dar aici apare o altă chestie - motoarele SH de genul nu au ABS. Este bine de avut? Este must? Te prostește? La mașină cel puțin eu tot regret că nu se poate dezactiva, dar am 10+ ani de experiență la volan pe o grămadă de mașini care mai de care mai nebune și am avut plezniri ușoare unde dacă nu aveam ABS m-aș fi oprit la timp (cel mai bun ABS la mine este piciorul, lol). Nu știu cum este la moto.

Mă bucur că nu se pleacă de la premiza că-s dement care vrea 1k cc de mers pe stradă (half sarcasm) :biggrin: Asta cu școala întâi și decizia mai târziu nu se prea pune, va fi SS sau nimic. Este singurul tip de motor care are o poziție care-mi place, nu vreau să stau parcă am un băț în fund (SV650, yo) sau ca-n fotoliu (ciopăr :biggrin:). Dar, pe de altă parte, io-s ăla care și-n mașini lasă scaunul cât mai jos cu putință și mașina pe care o iubesc cel mai mult după ce-am mers cu ea este Ferrari F430 Scuderia pentru că pur și simplu ești la 1cm de asfalt și poți simți tot - mișcarea, grip-ul, puterea motorului. Urăsc cu pasiune mașinile în care stai ca-n tractor (Peugeot 307 yo), unde și cu scaunul lăsat la maxim stai ca pe căpița de fân.
 
Nici un om cu un creier in cap nu-si propune sa sparga norma cu motorul la inceput. Dar o sa se intample, ca vezi ca poate si ii dai. Si SS-urile sunt facute pentru asta: mers agresiv, turat, la limita. Acolo sunt in mediul lor. Asta nu inseamna ca nu pot merge si legal. Pot, dar pe strada se chinuie si chinuie si riderul.
ST-urile sunt altfel de jucarii. Sunt proiectate sa dezvolte forta mai liniar, powerband-ul e mai jos in ture (spre deosebire de SS, care incep cu adevarat sa arate ce pot in ture mari). Sport-tourer-ele au frane mai moi decat SS-urile, nu te pun asa usor in cap daca scapi mana in ele (greseala cea mai obisnuita la incepatori: nu stiu sa dozeze franele si fac buf). Au pozitie mai lejera, mai inaltata, nu necesita ca riderul sa se sprijine asa de mult in maini si coloana (SS-urile au o pozitie mai agresiva, buna pentru mers tare sau schimbat directia repede pe curbe, dar incomoda la mers la viteze mici sau pe drum drept). Ciclistica SS-urilor e facuta special pentru abordat curbe la viteza, pot schimba rapid centrul de greutate, in general sunt niste bestii (chiar si alea rapanoase din 1900 toamna) carora le place sa le dai sa zbarnaie.
Si aici iar intervine o greseala clasica a incepatorilor, pe care am facut-o si eu cu jucariile mele, dar am avut noroc sa scap intreg din prostia mea doar pentru ca respectivele motoare "te iarta": dupa 1 luna 2 de dat cu ea, ti se pare ca o stapanesti si incerci sa-ti depasesti limitele. Accelerezi mai puternic, franezi la limita, cauti curbele mai periculoase, le iei cu viteza mai mare, te apleci mai mult pe ele. Oricare din chestiile astea se pot solda cu buf. Daca motorul tau e un supersport cu 110 cai si 600 cmc, pe care-l duci in 12000 de ture intr-aa doua, descoperi cu stupoare ca de pe la 8000 roata fata era defapt desprinsa de la sol. Daca te panichezi si tai gazul brusc, faci un ditai tankslapperul si cu noroc (ca mine) scapi. Sau iti rupi gatul in decor (daca n-ai noroc). Tocmai faptul ca ai franele mai slabe, acceleratia mai liniara, ciclistica mai stabila, puterea motorului scazuta te salveaza de prostia ta.

Ceberica pare OK pe hartie, dar e tot un SS. If you're gonna go full retard, go for the best, Kawa 636. 2004. Pentru bestia asta mi-as vinde un rinichi. Din fericire pentru mine, am avut destula minte sa stau departe de ea cand am avut banii si ocazia s-o iau.

ST-urile dupa 2006-2007 au mai toate ABS optional. Sigur gasesti una in stare buna cu ABS. ABS-ul o sa te scoata din multe rahaturi. Franatul pe moto n-are nici o treaba cu franatul cu masina. Pe masina, daca blochezi rotile te duci sanie. Pe moto daca blochezi roata fata, te duci in gard si-ti rupi si-o mana daca ai bafta.

Pe mine ma calca pe icre oamenii care au pareri preconcepute. Tu ai pareri preconcepute in discutia asta. N-ai mers pe nici un motor, nu stii cum dezvolta unul puterea, nu stii care e senzatia sa pilotezi unul la peste 100 km/h. Practic nu stii mai nimic despre lumea asta, dar vii cu ideile tale fixe "va fi SS sau nimic". Pe orice motor, chiar si cel mai zarghinita Mobra de 50, vei avea o senzatie de libertate si "one with the road and the machine" pe care n-o s-o ai in nici o conserva. SS-ul ala o sa scoata untul din tine, o sa mergi speriat si n-o sa inveti nimic primele 2-3 luni. In loc sa te bucuri de el, o sa te sperii de el, pentru ca rahaturile alea chiar te pot speria.
 
Back
Top