Clasa energetică te interesează dacă speli la temperatură mare, fiindcă încălzirea electrică e ineficientă. Te scoți dacă alimentezi mașina de spălat mereu de la țeava cu apă caldă, plus că durează spălarea și mult mai puțin.
Ca meniuri și opțiuni, nu prea cred că sunt extrem de importante. Eu nu am folosit de ani buni programul de spălare bumbac, ăla cu prespălare cu tot, care durează două ceasuri jumate și începe pe la 90 de grade. Folosesc majoritar programul pentru reîmprospătarea rufelor puțin murdare, program scurt de o oră, care e suficient și la lenjerie de pat sau prosoape. Uneori mai folosesc programul pentru spălat adidași.
Singura chestie la care să fii atent e să meargă automat de la A la Z. Pe vremuri, Whirlpool avea o dobitocenie la TOATE modelele că după spălare trebuia să treci manual pe stoarcere.
Apropo de stoarcere: poa' să zică mașina de spălat și 15.000rpm, că rareori rufele se așează atât de uniform în cuvă pentru ca să poată să treacă de 600rpm fără vibrații puternice. Au senzori acum și reglează turația maximă în funcție de cât de bine poate să distribuie rufele în cuvă pentru stoarcere. În plus, dacă stoarcerea este ATÂT de puternică, rufele se boțesc rău de tot și apoi călcatul lor este o imensă corvoadă. Până și niște blugi (pe care nu-i calc) îi face ca tabla. Mai bine faci stoarcerea la 400-800rpm, care le mai lasă foarte puțin umede, dar apoi cu opțiunea de „easy iron” le mai agită ușor câteva minute ca să se „afâneze” țesăturile. Le scuturi ușor când le pui la uscat și deja sunt mult mai puțin cutate. (Și dacă alimentezi mașina la apă caldă, încât și clătirea să se facă cu apă caldă, rufele stoarse sunt încă calde; se usucă un pic mai repede și cu mai puține cute.)
Ce nu s-a mai zis...
Încărcarea pe sus are 2 avantaje: spațiul mult mai mic folosit + uzura mult mai lentă a rulmenților. Pe de altă parte, la încărcarea laterală ai hubloul ăla mult mai mare pentru acces facil, însă cuva stă mereu în consolă și rulmenții sunt supuși unui stres constant.
Caută dimensiunea de cuvă potrivită pentru ce volum de haine ai de spălat. Dacă ești genul care are 3-5 lucrușoare de spălat o dată, îți trebuie o mașină cu cuvă mică. Una cu cuvă mare (5-7 kile de haine) nu va spăla deloc eficient sub 3 kile de haine, așa că trebuie să aștepți să se adune de încărcări mai mari. Dar dacă iei o cuvă mai mică, trebuie umplută maxim două treimi pentru ca hainele să se poată mișca, niciodată să nu înfunzi haine înăuntru până la maxim. (Cazul meu - cuva mașinii proprietarei e atât de mică, încât încap maxim 3 perechi de blugi o dată, și atunci spăl multe, multe încărcări mici, fiecare de câte o oră. Stupid și cam costisitor.)
Pentru păr de mâță/câine și scame multe, vezi cât e de ușor accesibil filtrul de dinaintea pompei de evacuare. Ăsta reține obiectele mari (fise, nasturi) care pot rupe paletele pompei, dar în el se adună și scamele și părul într-un strat gros ce îngreunează evacuarea și începe să împută toate spălările. E de regulă un capac de acces lângă muchia de jos a mașinii de spălat, sub care e un bușon închis ermetic și filtrul dreptunghiular cu perforații în el. La deschidere, toată apa rămasă pe conducta de evacuare se va vărsa pe jos; nu faci curățarea prea des, da' trebuie să te pregătești cu mop etc. de fiecare dată.
Gorenje, Zanussi, Indesit, Ariston, Arctic, Daewoo... De gustibus. Eu aș aloca un buget în jurul a 1000 lei (200ish euro) pentru o mașină de spălat decentă.
PS: o funcție FOARTE utilă e programarea întârziată a spălării. Pun rufele în mașină dimineața la 8 când plec la muncă și o programez să pornească peste 9 ore, adică la ora 6 seara când plec spre casă deja ciclul de spălare s-a încheiat și eu găsesc rufele proaspăt stoarse, bune de pus la uscat. Mai bine stau împuțite în mașina de spălat câteva ore, decât să stea umede după spălare și să ia miros până când ajung acasă să le pun la uscat.