Trotineta electrica

Marius '95

Membru Senior
Sugar daddy
Joined
Nov 13, 2005
Messages
5,063
Prin partea asta a tarii sunt muuulti oameni neseriosi. Nu am reusit sa gasesc pe nimeni care sa imi inlocuiasca celulele.

Intre timp am pus bateria la incarcat pe trotineta, asa desfacuta. Incarcarea s-a oprit la 4.25V pe randurile 2-13 si 3.67 pe randul 1. Dupa juma' de zi a scazut la 4.2V, respectiv 3.63V. Cu o celula defecta ma asteptam sa scada mai mult.

N-am incarcator Li-ion dar am incropit unul cu componente din lada de vechituri: adaptor priza => 12V => DC-DC buck converter => 4.2 V / 1.5 A => randul de celule defect. Am folosit clesti. Aparent, se incarca la vreo 0.2A. In ~2 ore a crescut de la 0.63 la 0.65V. Sa fac un calcul:

5 celule in paralel * 2500mAh = 12.5Ah total
O celula incarcata are 4.2V. Una descarcata are 3V. Diferenta = 1.2V.
Sa presupunem o curba tensiune/incarcare liniara. La 3.6V e de fapt mai plata, dar presupunem...
12Ah / 1.2V => 1Ah incarcat creste tensiunea cu 0.1V.
Am incarcat pana acum 0.2A * 2h = 0.4Ah.
Conform curbei, tensiunea ar fi trebuit sa creasca cu 0.04V. A crescut de fapt cu 0.02V (e curba mai plata in zona asta).

Deci trag concluzia ca de fapt se incarca? Sa fie BMS-ul defect? Sau foarte-foarte prost?
Intrebarea 2: Sa ma duc la culcare cu ele la incarcat? Oare ce nasoale s-ar putea intampla cu un incarcator facut din cutia de vechituri ?!? :biggrin:
 

ipman

Membru Senior
Joined
Nov 7, 2003
Messages
4,600
4.25 este acceptabil doar pentru un anume tip de celule care e destul de rar si scump, care sunt facute din fabrica pentru 4.3V. Restul ar trebui sa se opreasca la 4.2 fix sau mai putin, ceea ce le va prelungi viata dar au o capacitate mai mica. Nu stiu cu ce masori, iti trebuie precizie destul de mare.
Daca te joci cu incarcatorul fara sa stii ce faci ajungi la schimbarea casei, grija mare.
0.2A e suspect de putin. Acele celule sunt capabile de mult mai mult, dar un curent de 1A este bun la toate.
Incarcarea nu e liniara, deci nu merge formula.
Ma indoiesc ca nu are BMS. Cu siguranta exista, verifica cu multimetrul pe grupul de celule defecte. Tensiunea ar trebui sa creasca rapid si sa atinga circa 4.2v pe grupul defect, apoi BMS-ul va descarca un pic acest grup si ciclul se reia pana toate grupurile ajung la aceeasi tensiune.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: LNT

Marius '95

Membru Senior
Sugar daddy
Joined
Nov 13, 2005
Messages
5,063
Nu esti nici primul, nici ultimul care si-a dat foc la casa pentru $$$ de pe polita de asigurari. :biggrin:
Casa e inca intreaga. Dimineata ajunsesera la 3.74V. Le-am montat la loc si am plecat la serviciu cu trotineta.
- Nu stiu cu ce masori, iti trebuie precizie destul de mare.

- 0.2A e suspect de putin. Acele celule sunt capabile de mult mai mult, dar un curent de 1A este bun la toate.

- Ma indoiesc ca nu are BMS. Cu siguranta exista, verifica cu multimetrul pe grupul de celule defecte. Tensiunea ar trebui sa creasca rapid si sa atinga circa 4.2v pe grupul defect, apoi BMS-ul va descarca un pic acest grup si ciclul se reia pana toate grupurile ajung la aceeasi tensiune.
- Masor cu un multimetru digital destul de ordinar. Oricum, am mai putina incredere in incarcator decat in multimetru.

- Nu stiu motivul. Transformatorul declara 1A si converterul DC-DC e setat la 1.5A max. Am verificat conexiunile. De dimineata am masurat iar si baga 0.3A.

- Are BMS, dar nu stiu sa zic de care, ca e nituit sub o placa metalica (radiator?). Detaliaza un pic cum e cu masuratul. Am masurat in timpul incarcarcarii pe trotineta si tensiunea n-a crescut niciodata la 4.2V pe grupul ala. Nici nu s-a apropiat.
 

Marius '95

Membru Senior
Sugar daddy
Joined
Nov 13, 2005
Messages
5,063
PS:
M-a uitat la nenea asta care explica cum BMS-urile chinezesti fac echilibrare pasiva doar atunci cand un set de celule ajunge trece de 4.25V. Eu rar am lasat-o la incarcat pana s-a umplut full absolut. Ceea ce inseamna ca de fapt 1) nu-i nimic defect 2) imi trebuie alt BMS.
 

ipman

Membru Senior
Joined
Nov 7, 2003
Messages
4,600
- Masor cu un multimetru digital destul de ordinar. Oricum, am mai putina incredere in incarcator decat in multimetru.
Ar trebui sa fie invers daca nu cumva multimetrul este calibrat metrologic.
Acum sunt intr-o sedinta, dar ma uit la film ca sa vad ce e acolo si apoi continui.
 

ipman

Membru Senior
Joined
Nov 7, 2003
Messages
4,600
Asa, am vazut filmul. Buna explicatie.
Dar cum spune si el in film, ai un equalizer pasiv pentru ca ... e ieftin. Primesti ce platesti. Producatorul vrea sa reziste suficient cat sa iasa din garantie si apoi sa cumperi alt produs. Cum am mai zis si mai demult, bine ai venit in consumerism.
Daca vrei sa ai unul activ programabil, atunci cu siguranta nu se incadreaza in pretul pe care l-ai platit.
 

Marius '95

Membru Senior
Sugar daddy
Joined
Nov 13, 2005
Messages
5,063
Am scos din nou bateria. Am gasit 3.6V randul "defect" si 3.88V restul randurilor. Am pus randul ala la incarcat. O sa ma opresc la 3.89V, apoi o montez la loc si o incarc cu incarcatorul trotinetei.

Am gasit si motivul pentru care incarca lent: rezistenta firelor cu clesti. Am inlocuit firele cu ceva mai serios si le-am tras si o lipitura zdravana la clesti. Rezultatul a fost 0.48A, ca atat ducea sursa AC-DC, n-am inteles de ce, ca se lauda ca da 1A. Am scos artileria grea - redresorul de baterii auto (8A, ooo-yeah!). Cu sursa asta s-a aprins in sfarsit LED-ul rosu de la convertorul DC-DC, asta insemnand ca s-a atins limitarea setata de 1.5A. Cam atat arata si redresorul. Voltii cresc repede acum. Pana diseara e gata.

Intre timp, am studiat oferta de BMS-uri decente. Epic fail. Nu gasesc nici un BMS care sa aiba balansare (activa) serioasa, gen peste 100mA. E si f. greu de crezut declaratiile chinezesti de activa vs. pasiva. Ei scriu activ la tot, dar daca vad scris balansare de 30mA, ma face sa cred ca de fapt e pasiva (atat poate radia placa aia de metal).
- Am gasit in schimb niste BMS-uri care se lauda ca fac balansare incepand de la 3.8V, asa slab cum e la 30mA, tot e ceva mai bine decat astea care pornesc abia la 4.2V.
- Am mai gasit si BMS-uri cu UART +/- modul bluetooth. Util, daca vreau sa nu mai demontez trotineta toata ziua sa verific bateria. Problema e ca nu au documentatie pentru UART. Trebuie neaparat sa folosesc aplicatia lor, macar pana ma prind cum e protocolul.
- Am mai gasit si niste placi care fac balansare activa serioasa, de peste 1A, dar fara BMS (adica nema protectie la supracurent, scurt, supraincarcare, descarcare, etc.).
Sunt confuz. Sfaturi?
 

ipman

Membru Senior
Joined
Nov 7, 2003
Messages
4,600
Asta pentru ca nimeni nu foloseste BMS activ. Cauta cu balansare pasiva, la o prima cautare gasesc multe chestii interesante pentru 36/48V cu incarcare 30A si curent de egalizare 10A. Chiar daca mint, tot e destul pentru ce vrei tu ca nu duc celulele atat oricum.
Apoi din filmul pe care l-ai postat singur reies argumente solide de ce balansarea activa e overkill pentru ce vrei tu. Ba chiar in cazul tau cu celula defecta ar fi tras in jos si restul de celule prin balansare activa.
 

Marius '95

Membru Senior
Sugar daddy
Joined
Nov 13, 2005
Messages
5,063
Nu e nici o celula defecta. E din cauza ca n-am tinut-o la priza peste noapte si BMS-ul n-a ajuns niciodata la 4.25V sa faca balansarea.
Da si tu un link, ca eu nu gasesc nimic peste 30mA.
 

miahi

Wizzard
Sugar daddy
Joined
Aug 1, 2004
Messages
8,428
Cam de-asta încă mai există recomandările alea ca prima încărcare să se facă pe termen lung - se calibrează BMS-ul și face și balansare.

În mod normal nu ai nevoie de balansare peste 30mA, pentru că se presupune că sunt celulele cât de cât selecționate (din același lot) și au nevoie doar de ajustări minore, nu de încărcat 1000mAh, cum pare la tine.
 
Top Bottom