Optimizare flux de aer în carcasă

Neo

Motan agresif
Sugar daddy
Joined
Oct 16, 2005
Messages
9,969
Chiar nu am vrut să te iau peste picior, dar dacă-ți spun 3 că Noctua e prins deampulea, te duci să te culci sau îi schimbi poziția :biggrin:

Poți să lași ăla de 200 așa cum este, treaba ta, credeam că vrei să rezolvi o treabă cu mai mult efort decât type -> post.

Acum întrebarea mea este... îl rotești cu 90 grade CW sau CCW? :biggrin: Chiar îs serios.
 

whiskas

Chronic suicidal
Joined
Jan 19, 2005
Messages
1,600
O să-l rotesc, în ciuda scîrbei crunte care mă încearcă, cu 90 de grade în sens trigonometric. :smile:
 

Neo

Motan agresif
Sugar daddy
Joined
Oct 16, 2005
Messages
9,969
Atunci întoarce și ventilatorul din spate cu 180* :biggrin: ?
 

whiskas

Chronic suicidal
Joined
Jan 19, 2005
Messages
1,600
Ai tu un fix, vrei să fac presiune pozitivă în carcasă. :biggrin:
 

AdrianB1

Membru Senior
Sugar daddy
Joined
Aug 3, 2004
Messages
7,877
Daca nu vrei sa faci carcasa aspirator de praf ar fi bine sa ai presiune pozitiva, altfel o sa ai praf pe la toate imbinarile gen sloturi de extensie sau capacul frontal.
 

whiskas

Chronic suicidal
Joined
Jan 19, 2005
Messages
1,600
Știu teoria, da' carcasa mea e făcută pentru presiune negată, are mult prea multe găuri. :smile:

Atunci întoarce și ventilatorul din spate cu 180* :biggrin: ?
Îți dai seama că rotind coolerul cu 90 de grade trigonometric, acesta va sufla fix spre ventilatorul din spate, care scoate aer din carcasă. Ce rezolv dacă-l rotesc cu 180 de grade?
 

war4peace

Membru Senior
Joined
Dec 20, 2004
Messages
4,510
Diferenţa între mine şi Neo e că eu am căutat oe Google să văd cum se traduce "sens trigonometric" :smile:
De asemenea nu înţeleg "presiune pozitivă", aerul ăla excedentar trebuie să intre pe undeva oricum...
 

Foxter

Membru Senior
Joined
Aug 22, 2006
Messages
1,761
Presiune pozitiva = Intra mai mult aer decat iese, ca urmare aerul din exterior nu prea poate intra in carcasa prin diferite gauri pt ca deja in carcasa e prea mare inghesuiala din cauza aerului deja introdus de ventilatoare care vrea sa scape din carcasa. Cum aerul din exterior nu poate intra, nici praful adus de el nu poate intra in carcasa. Desigur locasul pe unde intra aerul antrenat de ventilatoare trebuie prevazut cu filtre. E o explicatie nestiintifica dar cred ca te-ai prins ce vreau sa zic.

PS: Sens trigonometric = Counter Clock Wise = in sensul opus celui in care avanseaza un ceas cu limbi.
 

war4peace

Membru Senior
Joined
Dec 20, 2004
Messages
4,510
Presiune pozitiva = Intra mai mult aer decat iese
Cum aerul din exterior nu poate intra

WHAT?

Înţeleg ideea de flux de aer controlat, să-l faci să intre printr-un punct şi să iasă prin altul, dar termentul de "presiune pozitivă" e aplicat incorect.
Presiunea pozitivă e altceva, se aplică într-o "cameră curată" în care aerul excedentar provine dintr-o sursă controlată. O carcasă de PC nu se pretează la aşa ceva.
 

Thor

Membru Senior
Sugar daddy
Joined
Dec 6, 2004
Messages
1,976
Sursa controlata = ventilatoarele care baga aer in carcasa.

Presiune pozitiva: CFM-ul (cubic feet per minute) ventilatoarelor care baga aer e mai mare decat al celor care scot. In felul asta, aerul iese si prin alte orificii, pe unde are loc.
Presiune negativa: CFM-ul ventilatoarelor care scot aerul e mai mare decat al celor baga si mai intra aer (si praf) si prin alte fante.
 

whiskas

Chronic suicidal
Joined
Jan 19, 2005
Messages
1,600
O să rotesc diseară radiatorul de la procesor. Presupunînd că nu obțin nici o diferență de temperatură, ce aș mai putea face? Nu mă coafează deloc să întorc ventilatorul de 200 de mm de sus (astfel încît să sufle aer în carcasă), dar dacă aș mai pune unul de 120/140 de mm care să sufle în carcasă la bay-urile de 5,25"? Cu un filtru de praf în față, evident.
 

burebista

Manic Miner
Sugar daddy
Joined
Sep 2, 2005
Messages
4,503
Ma doare capu'.
In primul rind care-i problema? Temperatura la CPU ignor-o ca n-ai sa vezi niciodata load de IBT in real-life. Eventual ruleaza un prime95 pentru fo' juma' de ora ca ala incarca constant si uman procesorul.
Temperatura la GPU e necunoscuta deocamdata dar nu rula Furmark ca si ala e un test ireal. Eventual fa un Unigine sau ceva treidemarci ca sa vezi cit urca la GPU.

In al doilea rind fluxul de aer clasic intr-o carcasa normala e cam asa:
- ventilatorul din fata baga aer
- ventilatorul din spate scoate aer
- ventilatorul din tavan scoate aer
- coolerul e pus pe CPU in directia in care impinge aerul spre ventilatorul din spatele carcasei
- (eventualul) ventilator din lateralul carcasei baga aer

Io-te in atasament cum e la mine in carcasa (pe la placa video e o varza de flux de aer cald/rece ca aia imprastie aerul cald in toate partile numa' la exhaust nu :biggrin:).

Dupa ce intorci culeru in pozitia normala fa un prime95 juma' de ora ca sa vezi cit e temperatura pe core-uri si un benchmark video ca sa vezi cum sta placa video si zi-ne si noua temperaturile.
 

Attachments

  • flux.jpg
    flux.jpg
    369 KB · Views: 69

AdrianB1

Membru Senior
Sugar daddy
Joined
Aug 3, 2004
Messages
7,877
De asemenea nu înţeleg "presiune pozitivă", aerul ăla excedentar trebuie să intre pe undeva oricum...
Presiunea in carcasa e mai mare cu putin (milibari) decat cea din afara. Faci asta bagand aer cu ventilatoare (cu filtre) inauntru si lasandu-l sa iasa singur prin toate crapaturile, cam ca o minge sparta cuplata la un compresor. Avantajul e ca intrarea se face doar prin filtre si restul sunt doar iesiri, deci nu intra praf.
 

war4peace

Membru Senior
Joined
Dec 20, 2004
Messages
4,510
Aha, da, problema e că în general carcasele nu au filtru de aer peste tot. La Antec P182-ul meu am filtre fix în faţă jos, acolo unde NU am ventilatoare. Cel din spate şi de sus nu au filtre de aer, deci e exclus să bag aer pe acolo. Aşa că am ales soluţia de "tiraj forţat", adică ventilatoarele fără filtre scot aerul. Ca în poza lui burebista, cu două mici diferenţe: ventilatorul frontal de jos se află la mine montat între HDD-uri şi sursă (adică se mai adună praf pe HDD-uri, ceea ce e irelevant, temperaturile sunt de 38-40 de grade acolo), iar cel care la el este central, în faţă, se află la mine montat în "tavan", deasupra masivului heatsink :smile:
În felul ăsta forţez aerul să intre în carcasă prin partea din faţă-jos, şi praful se cam depune pe acolo. Din an în paşte mă mai uit prin el şi îl adun cu lopăţica :biggrin:
CPU se cam încinge în testele sintetice, dar în utilizare normală (jocuri, encoding) nu s-a dus niciodată la 100% pe toate cele patru cores, plus că intenţionez să-l schimb (procesorul) cu un 3570K luna viitoare şi atunci o să mai bibilesc la cooler niţel (reseat, pastă din nou, all that crap).
 

AdrianB1

Membru Senior
Sugar daddy
Joined
Aug 3, 2004
Messages
7,877
Stiu ca nu au, dar poti face filtre. Acum cativa ani am cumparat un fel de pasla de filtru de aspirator, nu mai tin minte de unde dar cineva de aici de pe forum mi-a recomandat produsul, si am pus in carcasa. Am pus si la aspirator, dar efectul s-a vazut si la carcasa; singura chestie de luat in seama e ca trebuie pus si un grilaj metalic intre pasla si ventilator ca sa nu ajunga sa blocheze ventilatorul, dar se gasesc si sunt ieftine.
 

Neo

Motan agresif
Sugar daddy
Joined
Oct 16, 2005
Messages
9,969
Ai tu un fix, vrei să fac presiune pozitivă în carcasă. :biggrin:

Mă scuzi, nu am văzut că ăla din spate de fapt scoate aer din carcasă.

@War -> unii nu trebuie să caute cu google ca să vadă ce înseamnă sens trigonometric, mkay?
 

war4peace

Membru Senior
Joined
Dec 20, 2004
Messages
4,510
Adi, ştiu, dar pe lângă faptul că obturează airflow-ul (probabil foarte puţin), mai trebuie şi curăţate (des), ceea ce înseamnă carcasă desfăcută plus ventilatoare demontate, adică ŞI CPU cooler demontat (că e uriaş şi altfel nu se poate). Eu am ajuns la un compromis, în sensul că accept un pic de praf în carcasă, care se depune pe componente ce n-au greţuri, şi mai intră aer pe unde am deja filtre (faţă-jos), care se desfac şi se curăţă super-uşor.
Depinde foarte mult de carcasă, Antec P182 e suficient de OK ca metoda mea să funcţioneze bine.
Cele mai mari probleme "prăfoase" le am cu placa video, care e un monstru (ca dimensiuni) şi strânge praf mai ales din cauză că ventilatorul se turează prea mult în jocuri. Oh well, o schimb şi pe-asta la un moment dat.
 

whiskas

Chronic suicidal
Joined
Jan 19, 2005
Messages
1,600
Am rotit ăla astfel încît să sufle înspre ventilatorul de evacuare din spate, proces prin care am reușit să-mi f*t și-un deget. :smile:

Deoarece n-am loc de push-pull din cauza memoriei, l-am lăsat cu ventilatorul de 140 de mm, montat central. N-am văzut vreo diferență de temperatură semnificativă, tot ~ 39 de grade în idle și 81–82 de grade în IBT după două ture (n-am avut răbdare să aștept mai mult).

Mă întreb dacă pasta termică are vreun impact, deși am încercat și NT-H1 de la Noctua și Arctic Silver MX-4 cu fix aceleași rezultate.

Nu știu dacă are rost montez și al doilea ventilator pentru pull-pull, da' o să încerc zilele astea (deși e oribil pentru degete). Aș mai încerca o singură chestie: să mai montez un ventilator (care să sufle în carcasă) la în locașul pentru unitățile de 5,25", cu un filtru de praf, da' mi-e că astfel creez mai multe circuite de aer „paralele”. Păreri?

Per final, credeți că merită să-mi bat capul în continuare?

P. S. Placa video stă pe la 61 de grade în Guild Wars 2, cu o încarcare medie de ~ 91%. Probabil că în Metro 2033 urcă mai mult, da' mi-a fost lene să-l instalez aseară.
 

miahi

Wizzard
Sugar daddy
Joined
Aug 1, 2004
Messages
8,236
În afară de heatpipe-uri bușite în radiatorul ăla, n-am idee de ce ar putea să meargă așa de prost într-o carcasă așa de aerisită. Mai întreb o dată, sigur n-ai umblat la tensiunile de CPU?
 

burebista

Manic Miner
Sugar daddy
Joined
Sep 2, 2005
Messages
4,503
82ºC in IBT pentru un Ivy nu mi se pare ceva neobisnuit. Ai pus destu' pe heatpipe-uri/radiator sa vezi daca se incing?
61ºC la video in games e perfect.

Ce ai putea sa incerci e ideea lui miahi sa umbli la Vcore. Decit sa stai sa invirti/pui/scoti nspe ventilatoare mai bine cauta pragul minim Vcore la care procesorul e stabil si asta e.
 
Top Bottom