Masini pe termen mediu

Fred

Membru Senior
Nu gasesc un thread generic pentru masini si nu e vorba de carburant pentru Citroen, asa ca: ce posibilitate exista in Romania pentru a obtine o masina pe termen mediu, gen 6 luni pana in maxim 2 ani? Am o asemenea nevoie, o masina temporar si stiu ca teoretic pot sa cumpar una si apoi sa o vand, dar daca ar fi noua (ma uitam la Sandero) devalorizarea in 6 luni sau 1 an e enorma, chiar si in 2 ani, iar la una SH trebuie sa cauti o gramada de timp ca sa gasesti ceva decent, gen fara kilometri reali de camion, jumatate din bord si functionalitatile auxiliare nefunctionale (tocmai si-a luat varul meu una in starea asta, dar a fost la pret de tastatura) sau cine stie ce alte balarii. Nu ma intereseaza sa devin client fidel al unui service, ci doar sa am o masina fiabila pentru o vreme, dupa care sa o dau inapoi.

Nu am experienta cu leasing si altele, ce am gasit pe internet e leasing operational dar e 220 de euro lunar pentru Skoda Citigo, pe 2 ani daca as cumpara un Sandero nou s-ar putea sa ies mai ieftin pentru ca devalorizarea tot ar fi mai mica. Ce solutii exista? Inchiriatul cu ziua e exorbitant, e la 450 de euro lunar in sus, iar pe termen lung am gasit de la 380 de euro lunar in sus. Daca revin la calculul cu Sandero, pe 2 ani costul ar fi 8500 - 5000 = 3500 de euro, 145 pe luna plus ceva maruntis pentru RCA, nu stiu daca reviziile sunt incluse in costul de leasing sau nu, sa zicem ca nu si ar urca la 160-180. Dar include batai de cap, gen inmatriculare, vanzare, iar asta e cazul optim pentru 2 ani, la 6 luni sau 1 an iese mai prost.
 
Situația pe care o descrii mi se pare super interesantă. Nu vreau să întreb detalii, deci o luăm ca pe o premiză - ai nevoie de mașină pe o perioadă de timp bine delimitată (6 luni până la 2 ani).

După cum bine ai realizat, închiriatul nu este o soluție din cauza costurilor.

Dpmdv aș împărți costurile unei mașini așa: rata lunară pentru mașina în sine (că e leasing, rată la bancă sau altele) + asigurare + taxă de drum + combustibil). Dintr-o statistică absolut anecdotică (personală), am așa:
- 3 ani;
- total combustibil 4600 litri;
- total km 57162;
- best cost per mile (scuze, nu mai transform în km) 0.6RON (aproximativ); include toate reviziile, cauciucuri vreo 3 seturi complete, diverse modificări (e.g. remap);
- worst cost per mile 1.76RON.

Dpmdv sunt mulțumit.

Acum depinde de tine pentru ce îți trebuie. Mașina trebuie să care? Cât? Câte persoane? Câți km/lună? Cât te costă asigurarea? De aici decizi benzină sau diesel (da, știu de UE șamd și răzbelul împotriva diesel, am diesel EURO VI deci whatevs cu castrarea mașinilor când o singură fabrică din China poluează cât toate mașinile la nivel mondial (aproximativ exagerat, dar totuși)).

Devalorizarea este reală. Dacă vrei o mașină temporar, cea mai fezabilă soluție este să cumperi una SH de care să nu-ți pară rău. Iei un prieten care chiar se pricepe și cumperi ceva decent. Bugetezi x pentru mașină și 1-2000EUR pentru probleme (care sigur apar la o mașină SH).

Din nou, trebuie să știi pentru ce vrei mașina. Dacă activitățile pe care le-ai face cu mașina sunt posibile cu transport în comun (mers muncă - casă, ocazional vacanță), nu plătești decât pentru confort suplimentar. Dacă îți place să pleci la plimbare ocazional la 3 dimineața, este o necesitate :D

Reviziile se plătesc, nu-s moca, dar garanția este un mare avantaj la mașina nouă, de unde ideal alegi ceva cu garanție cât mai lungă - aș recomanda Kia Cee'd pentru că au garanție nesimțită de 7 ani și sunt ieftin de întreținut. Ideal când cauți o mașină nouă, ceri oferta cu plata lunară fără valoare reziduală - toate ratele sunt egale, inclusiv ultima și nu mai plătești nimic apoi. Valoarea reziduală este o sumă mare, aproximativ 1/2 din valoarea mașinii și este o capcană a vânzătorilor de a te face să iei altă mașină la finele ratelor - practic le dai mașina înapoi și ăla este avans pentru următoarea cu ceva adăugat din partea ta.
 
Situatia e destul de simpla: am de transportat aproape zilnic pe cineva care nu poate merge singur si nu ma vad prin Romania peste mai mult de 2 ani.

Masina mea e buna de dat la fiare vechi, costul reparatiilor urgente e mai mare decat valoarea masinii daca as vinde-o, ar merita facute doar daca cineva vrea sa tina masina inca 5 ani sau mai mult. Nu stiu cand si unde plec, dar nu cred ca as lua o masina dupa mine.

Masina trebuie sa care 2 persoane, poate 3 vreodata. Maxim 500 km lunar, probabil cam 2-300 in medie. Asigurarea e vreo 100 de euro anual, daca tin bine minte. Clar benzina, ca la drumuri scurte (sub 10 km in 90% din cazuri) iarna nu se incalzeste motorul pana ajung la destinatie.

Nu merge transportul in comun, traseul e fix printre cele de transport in comun, cu transport in comun ar iesi o ruta in forma de U de vreo 3-4 ori mai lunga si cu vreo 2 schimbari pe drum. E un traseu de 2x3.5km, ar insemna mers pe jos peste 1 km + 6 autobuze si timp triplu, gen o ora pe zi. Problema cea mai mare e timpul.
 
Cand spui ca ai nevoie zilnic sigur atunci intri in alta categorie unde banii conteaza foarte putin. Daca nevoia e reala.
In cazul asta particular iti recomand doua masini, propunerea lui Neo cu Kia este foarte buna.
Daca nu vrei doua masini, atunci cauta cumva ca atunci cand masina este sa service sa-ti dea o masina la schimb.
 
Banii conteaza foarte putin? 2 masini? De unde reiese asta?

Teoretic as putea folosi taxiul sau Uber ca backup, dar nu pe termen lung. Da, banii conteaza si nu, nu e nevoie de 2 masini pentru un transport zilnic.
 
În condițiile astea (nevoie de ceva cu roți și nu SH) iei ce e mai ieftin pe piață și aia e; o să aibă garanție pentru problemele care apar și probabil și întreținerea o să fie relativ ieftină. Sau intrebi la cunoscuți, poate vinde cineva ceva - măcar știi cum e și ce probleme are. Pentru cumpărat din piață îți trebuie mult noroc.
 
OK, deci cumpararea ramane optiunea cea mai buna pana in acest moment? Trebuie sa imi fac timp sa trec pe la un showroom Dacia atunci. Sa vad ce are pe bord un Sandero fara optiunea suplimentara pentru radio, chiar nu cred ca ar vinde o masina care nu are nici un fel de radio la bord.
 
Daca criteriile tale sunt "orice are roti si volan" atunci probabil merita timpul. Altfel, cauti altceva.
 
Banii conteaza foarte putin? 2 masini? De unde reiese asta?

Teoretic as putea folosi taxiul sau Uber ca backup, dar nu pe termen lung. Da, banii conteaza si nu, nu e nevoie de 2 masini pentru un transport zilnic.
Dacă lucrezi în IT, cu siguranță știi cât de semnificativă este noțiunea de backup.

Acum aplică la mașină :D


Desigur, o mașină nouă are șanse foarte slabe să crape iremediabil, dar fiind în garanție se rezolvă, uneori firmele care oferă leasing/cumpărare în rate oferă mașină înlocuitoare cât este a ta în decurs de rezolvare.
 
Posibil să aberez, că nu am calculat în detaliu, dar pentru 200 km/lună sigur nu ieși mai ieftin cu taxiul? Sau cel puțin nesemnificativ de mai scump încît să merite efortul de a lua o mașină?
 
Ba da, iese mai ieftin taxiul. Doar ca e greu sa obtii un taxi pentru curse din astea la ore de varf, dupa cateva curse compania de taxi te pune pe blacklist.

Aseara am imprumutat un Duster. Nu stiu daca experienta se compara cu Sandero, dar a fost destul de neplacuta. Masina de vreo 2 ani si 40,000 km, in stare buna, dar cutia foarte ciudata, intotdeauna aveam impresia ca sunt cu o treapta mai jos decat era. Bordul e un monument de facut lucrurile prost intentionat, e la nivelul Dacia 1300 de prin 1980 si nu cred ca nu au putut sa il faca un pic mai utilizabil cu zero extra cost. Consola e retrasa in partea de jos, asa ca abia ajungeam la ea, niste butoane erau atat de inghesuite jos de tot ca erau foarte greu de utilizat in mers, radioul parca era proiectat de un cretin, cu o rozeta mare centrala care nu facea nimic util, iar butoanele de volum in lateral cu + si -. Sa zic ca butonul din care se schimba din AM in FM se numea "Radio"? Sau ca avea 2 moduri FM, pe aceleasi frecvente, de nu stiu care era diferenta intre ele? Iar afisajul central e monumental, cu simbolul unei masini in centru, niste cifre in dreapta si jumatatea din stanga complet goala. Iar cifrele din dreapta erau spartane, desi puteau sa afiseze vreo 3 parametri simultan (gen ora si temperatura permanent pe langa consum sau ce mai vrei sa vezi) trebuia sa apesi pe maneta sa treci ciclic prin ele, chiar si ca sa vezi ora.

Trebuie sa ma uit la un Sandero la toate chestiile astea, par a fi facute in bataie de joc ca sa nu cumperi modelele de baza si sa dai inca 500 de euro pe un radio. Serios? Si cu consola cum faci, au alta la modelele mai decente cu panta inversa?
 
Compania de taxi te pune pe blacklist pentru că le dai bani? :huh:

Metoda pe care o poți aplica este să îți faci o cunoștință taximetrist care este dispus să facă acele curse. În trecut am făcut asta pentru drumuri mai lungi (asta în .ro, în alte țări nu este nimeni supărat să te ducă sute de km cu taxiul, doar plătești pentru asta :facepalm:), aveam un om pe care-l sunam cu 1-2 seri înainte de cursă și tariful era fix pentru drumul respectiv (o sumă la mica înțelegere cu care era mulțumit și nu jupuia).

Cât despre mașină nouă, recomand împotriva Sandero. Serios, mașina aia este deathtrap curat, modelul din 2013 are 4 stele din 5 EuroNCAP când din cauza foarte multor mașini care ating 5/5 s-au gândit ăia să regândească modul în care dau stelele...

Uită-te la o Kia Cee'd.
 
Păi tocmai schimbi cerințele; până acum era "mașină ieftină nu second-hand care să se miște de colo-colo fără întreținere scumpă", iar acum vorbim de design interior și cutii de viteze... Acum știi de ce lumea își cumpără mașini second hand :).

Mie la Duster cel mai mult îmi place buretele dintre bord și parbriz, stilul "știm că o să iasă pisica p-aici, că nu reușim să le facem să se îmbine, dar măcar am trântit un burete să nu te ia curentul".
 
Nu schimb cerintele, sunt doar uimit cat de prost pot fi facute niste masini fara nici un motiv. Cred ca sunt facute intentionat asa ca sa te impinga la variantele mai scumpe, nu vorbesc neaparat de Sandero Prestige (cine naiba da 11,000 de euro pe un Sandero?) cat Renault in ce naiba modele mai au acum pe piata, ca nu mai stiu.
Compania de taxi te pune pe blacklist pentru că le dai bani? :huh:
Cât despre mașină nouă, recomand împotriva Sandero. Serios, mașina aia este deathtrap curat, modelul din 2013 are 4 stele din 5 EuroNCAP când din cauza foarte multor mașini care ating 5/5 s-au gândit ăia să regândească modul în care dau stelele...
La mine prin cartier se refuza cursele fara nici un motiv, daca faci comanda de multe ori te intreaba unde vrei sa mergi si daca ii spui ca destinatia e tot in cartier nu te ia. Stiu ca nu e legal, dar scopul meu e sa rezolv problema, nu pacea lumii.
Pentru mers cativa kilometri prin cartier pe stradute (un singur bulevard cu 2 benzi pe doar vreo 500 de metri) stelele EuroNCAP sunt irelevante, viteza maxima e 50km/h si cea medie e sub 10 km/h. E genul de drum la care strici cutia manuala repede :(
 
Last edited:
Calitatea este de banii pe care-i platesti, ca doar dl Ghosn n-a scos profit degeaba.
Daca vrei o masina decenta nu e deloc ieftina pe criteriile tale, pentru ca eu nu am aceleasi criterii.
Revin si spun: incearca si vezi, dar deja nu mai mergi spre o masina ieftina din ce descrii.
 
Deci o masina ieftina are obligatoriu bordul facut fara cap? De ce? Nu cer functionalitati suplimentare, doar organizare mai ergonomica.

In sfarsit, problema e deocamdata intr-un impas: am vorbit cu prietena de ideea de a cumpara Sandero si e total impotriva. Zice ca e un pas inapoi (fata de ce, nu stiu) si ca vrea Audi A3. Cum eu nu am de gand sa dau vreodata mai mult de 6 salarii nete pe o masina si cum Audi A3 e de cateva ori mai mult decat atat (nu stiu exact cat costa, dar cel putin triplu) atunci iese complet din lista de optiuni. Nu ma razgandesc sa deturnez discutia in "prietena noua versus second hand", pe-aia o rezolv singur si dupa aia revin.
 
  • Like
Reactions: Neo
2 x 3.5 km zilnic, din care 2x 500 m pe bulevard, restul pe stradute, transport pentru cineva care nu poate merge singur.

500 de metri as merge si eu pe jos, chiar si dublu, dar nu e vorba de mine si nu e vorba de doar 500 m.
 
Întotdeauna va exista segmentare sintetică, nu ai ce-i face. Sunt doar câteva conglomerate care vând [orice] în [orice domeniu], și își fac segmentarea după toate metodele posibile. Iar la Dacia totul e pentru preț. Și se vinde, deci e o reușită.

Și tocmai ce ai schimbat iar 100% cerințele: Audi A3 e exact la celălalt capăt față de Sandero. Adică poți să-ți cumperi un Sandero nou doar din devalorizarea din primul an de la A3. Pentru că unul nou începe pe la 25000 EUR, dar dacă mai adaugi 2-3 opțiuni ajungi ușor la 40000; de banii ăștia mai bine cumperi o garsonieră și o închiriezi, mai faci și niște profit. Partea bună e că se găsesc multe A3 second hand; acum vreo 4 ani mă uitam și eu după unul, dar până la urmă mi-a trecut (și-s foarte mulțumit că mi-a trecut, CX-5 e mult mai fain pentru ce vreau eu).
 
Back
Top