Instrument pentru lipit electronice

Marius '95

troubleShooter
Am de schimbat doi condensatori si constat ca pistolul meu de lipit de 100W nu reuseste sa-i dezlipeasca pe cei vechi dupa 15 minute de functionare continua in care o mana mi-a amortit iar celalata ma ardea. Caut un alt instrument pentru (dez)lipit electronice.

Vreau sa lipesc:
- condensatori
- mufe jack (carcasa de plastic chior)
- ocazional, cipuri de memorie RAM, flash-uri si EEPROM-uri.

Deci ce instrument imi trebuie?
Pistol? Letcon chior? Statie de lipit smechera? Aer cald? Cuptor? Aparat de sudura? Laser industrial?
 
Presupun că nu vrei BGA, deci nu e nevoie de aer cald neapărat. Un letcon cu temperatură controlată și putere cât de cât mare e ceea ce vrei de fapt. Vezi discuția despre TS100 de pe-aici.

Majoritatea condensatorilor mari sunt cu un pin la masă. Masa aia în circuitele normale e o zonă întinsă de cupru, iar cuprul e foarte bun conducător de temperatură, așa că se transformă toată zona aia într-un radiator. De-aia nu reușești să-i dezlipești, radiază prea multă căldură. PCB-urile bine făcute au și pentru componentele legate la masă o zonă circulară fără cupru, și sunt legate la masă printr-un "plus" de cupru, care decuplează masa termală și ajută la lipit fără înjurături.

Apoi fludorul folosit acum e fără plumb și are temperatură mai mare de topire. Ajută dacă pui peste fludorul existent niște fludor cu plumb, o să facă contact mai bine vârful ca să poți transfera căldura către lipitura veche. Vezi și solder wick ca să scapi de fludor. Nu te juca cu pistolul pe lângă chestii sensibile electromagnetic/electrostatic (ex: FET-uri ne lipite).
 
Cositorul fara plumb poate fi aditivat cu cositor din cel pentru instalatii cu continut mare de plumb, ceea ce va scade temperatura de topire.
Majoritatea ciocanelor de lipit de la firmele mari au cel putin zeci de watt, dar foarte important este si varful de lipit, daca e oxidat transferul termic e foarte prost. Si un varf bun poate costa cat un ciocan de lipit chinezesc cu totul.
 
TS100? Pai daca pistolul de 100W n-a reusit, cum as putea reusi cu 65W? :what:
Am incercat deja sa pun cositor ordinar peste celalalt. N-a mers.

Varful este din ala ordinar, o ansa de otel. Nu-i ruginit; nu l-am folosit mai des de 2-3 ori/an.
 
Last edited:
N-am zis că va merge instant, dar nu doar puterea contează, ci și temperatura. Eu cu ăsta recuperez condensatori (rubycon/nichicon) de pe o placă de xbox, care e cea mai groaznică placă pe care am lucrat până acum (ground planes de juma' de metru pătrat pe ambele părți cu treceri de la unul la altul din 3 în 3 mm și probabil mai are cel puțin un ground plane în straturile intermediare, că are minim 10 straturi, plus cositor care se topește greu). Iar recuperat condensatori înseamnă că vor mai merge după (adică nu trag de ei cu patentul - btw, dacă doar vrei să-i înlocuiești, o soluție e să-i tai).
 
Al meu are 90w si dezlipeste orice de pe placi de baza.
Secretul este ca are senzor de temperatura in varf si compenseaza pana la temperatura corecta, care la cositor e critica, pentru ca este eutectic.
Mai mult, varful ala e o gluma proasta. Ca si pistolul de lipit. Fa-ti un serviciu si cumpara un ciocan de lipit bun. Cat iti permite bugetul.
 
Bine, m-ati convins, de unde iau TS100 care sa nu fie contrafacut?

Referitor la scosul condensatorilor cu clestele, ce fac cu pinii ramasi in placa? Bormasina?
 
Și TS100 are senzor de temperatură în vârf. Nu e chiar perfect, dar funcționează.

Nu există TS100 ne-contrafăcut, e o chestie 100% chinezească :). Vezi banggood. Vezi că vei avea nevoie și de o sursă de 24V ca să meargă la 60W - de obicei chinezii pun în pachet un alimentator de laptop de 19V, e ok dar limitează puterea; și vezi ce vârfuri cumperi, vârfurile plate transmit mai bine căldura decât vârfurile conice cu care vin la pachet multe ciocane de lipit. Dacă vrei să dormi liniștit, ia o stație ca a lui ipman.

La condensatorii scoși cu cleștele lași pinii la locul lor și lipești noul condensator de pinii ăia - trebuie să ai totuși grijă să nu rupi pinii "în ras", ca să ai de ce te agăța - nu tai pinii, ci tai condensatorul în sine până rămân doar pinii din el. Preferabil umbli cu mănuși, că naiba știe ce-i în ei.
 
TS100 are un design intern cam ciudat, toata partea electronica e practic lipita de varf, ceea ce ma face sa cred ca nu va avea viata lunga.
Statiile pro nu au nimic electronic in ciocan in sine.
Ba chiar cele de la Pace incalzesc prin inductie, dar alea au niste preturi astronomice.
 
Da, nu e sculă de folosit zilnic câteva ore. Dar ăia care au nevoie să folosească un ciocan câteva ore pe zi își permit și să lase loc pe masă pentru o stație imensă + suport pentru vârf and stuff. Io lucrez în sufragerie, nu-mi permit :).
 
Antevorbitorii au uitat sa mentioneze importanta fludorului. Poti sa ai letcon de 10kEUR, ca daca nu ai fludor bun... faci cu bolta pă el de letcon. Si mai e nevoie si de skills. Lipitul e ca mersul in doua picioare: se invata in timp...
 
Daca pistolul ala de lipit e din ala ceausist, facut de Radioprogres, merita sa-i pui un varf de cupru si sa-l folosesti. Eu am si un d'ala si il prefer in locul unui Weller made in USA, cu putere reglabila pana la 150W.
 
Vei invata in timp diferentele intre 60Sn40Pb, 63Sn37Pb, 60Sn38Pb2Cu si alte minuni de-astea. Dar toate vin impreuna cu cunoasterea in detaliu a temperaturii la care lipesti in functie de ce lipesti si toate astea.
Cum zicea si Quark si asta e o arta/meserie, se invata in timp, si asteapta-te sa faci greseli la inceput. Exerseaza pe ceva care nu conteaza.
 
La astea ma refeream. Wellerul il tin pentru poze, ca da bine la clienti. :)
 

Attachments

  • WP_20180920_14_00_11_Pro.jpg
    WP_20180920_14_00_11_Pro.jpg
    286.4 KB · Views: 63
Da, e tunat / adaptat nevoilor celui care il foloseste. Asta nu inseamna ca netunat nu e bun. ;)
 
Este, este, am si in parohia mea asa ceva, in zona "astea nu se dau cu imprumut". Un fel de Ak-47 al electronistilor.
 
Back
Top