Gume de iarna - anvelope adica...

puterfixer

Administrator
Sugar daddy
Joined
Oct 30, 2003
Messages
7,248
Utilizarea masinii e o liberate, nu un drept.
De fapt este un privilegiu dobândit printr-un anumit proces, care poate fi exercitat în anumite condiții și care poate fi revocat. Din păcate, la noi uneori se bat în cap spiritul cu litera legii. Plus ce zice Q despre vapoare.
 

Azazel

Barbar
Joined
Nov 26, 2003
Messages
880
D'acord cu puter, nu e nici libertate nici drept. Acum cativa ani tiristii care au blocat centura Bucurestiului prin proteste, au fost amendati pentru incalcarea dreptului la libera circulatie garantata prin Constitutie a celorlalti participanti la trafic. Adica infractiune, nu o simpla amenda de stationare in loc interzis. Cu amenintarea asta au pus jandarmii pe ei si au facut si niste arestari pentru tulburarea linistii publice. Desi Constitutia nu garanteaza masinilor ci oamenilor dreptul la libera circulatie si orice sofer blocat pe centura putea sa-si continue circulatia pe jos. Iar soferii care au protestat pentru scumpirea carburantului au fost amendati pentru tulburarea ordinii si linistii publice. Asa ca dreptul, libertatea si privilegiul nu au nici o valoare in fata legii romanesti.
 

Thor

Membru Senior
Sugar daddy
Joined
Dec 6, 2004
Messages
1,965
Privilegiu am vrut sa spun, nu mi-a venit in minte cuvantul asta atunci.
 

AdrianB1

Membru Senior
Sugar daddy
Joined
Aug 3, 2004
Messages
7,877
Tu dai exemplu de un caz de utilizare al automobilului aparte, valabil doar pentru cativa indivizi, nu pentru intreaga populatie. Legile trebuie sa fie pentru toti, nu doar pentru exceptii.
Eu dau un exemplu cu care vreau sa spun ca nu trebuie sa pedepsesti o tara intreaga doar pentru unii. Principiile moderne de drept sunt ca mai bine scapi cativa infractori decat sa pedepsesti inocenti, nu invers.

De fapt este un privilegiu dobândit printr-un anumit proces, care poate fi exercitat în anumite condiții și care poate fi revocat. Din păcate, la noi uneori se bat în cap spiritul cu litera legii. Plus ce zice Q despre vapoare.
Nu, dreptul de a conduce masina e un privilegiu, de a o utiliza nu este. Inmatricularea masinii e un proces administrativ, nu acordarea unui privilegiu asa cum scrierea unui certificat de nastere nu e acordarea privilegiului de a te naste.

Acum cativa ani tiristii care au blocat centura Bucurestiului prin proteste, au fost amendati pentru incalcarea dreptului la libera circulatie garantata prin Constitutie a celorlalti participanti la trafic. Adica infractiune, nu o simpla amenda de stationare in loc interzis. ... Iar soferii care au protestat pentru scumpirea carburantului au fost amendati pentru tulburarea ordinii si linistii publice. Asa ca dreptul, libertatea si privilegiul nu au nici o valoare in fata legii romanesti.
Incalcarea constitutiei nu are nici o pedeapsa in codul penal, ci doar incalcarea unei legi. Iar jandarmii mai fac chestii din astea pentru ca le merge si aproape nimeni nu face plangere dupa ce castiga un proces de anulare a amenzii pentru comportament abuziv si abuz in serviciu. Am avut o discutie similara cu un politist (prieten, nu dusman :smile: ) si mi-a confirmat ca nu a primit vreodata o plangere pentru asa ceva (amenzi date aiurea), dar ca ar fi o plangere valida si cu urmari posibil foarte serioase pentru faptuitor.
 

Bico

Membru
Joined
Nov 17, 2004
Messages
188
1) In multe alte tari europene cauciucurile de iarna sunt obligatorii intre perioade fixe, indiferent de starea carosabilului.
2) In Romania NU sunt obligatorii intr-o perioada fixa ci doar pe zapada, gheata sau polei. Daca mergi doar pe asfalt curatat, poti sa mergi cu cauciucurile de vara, daca mergi in Mai pe Transfagarasan pe zapada, atunci ai voie doar cu gume de iarna sau M+S.

PS: confuzia cu Noiembrie - Martie vine din proiectul de lege. Dar la adoptarea legii textul a fost schimbat.
De fapt se pare că autorităţile nu sunt prea sigure. (vezi aici)
 

puterfixer

Administrator
Sugar daddy
Joined
Oct 30, 2003
Messages
7,248
Eterna problemă a organelor românești: noi cunoaștem legea, dar rolul nostru e de a aplica contravenții, nu de a o explica. M-am lămurit de asta când taică-meu s-a dus la direcția finanțelor publice din județ cu o nelămurire foarte punctuală pentru o chestie interpretabilă, ca să știe cum să facă fără să încalce legea, urmând direct instrucțiunile organului care trebuie să o aplice. A primit un răspuns foarte decent, însă apoi a făcut imprundența să ceară să primească și în scris această recomandare. Eh, cu asta s-a schimbat placa, a dat-o pe „noi nu facem consultanță juridică, angajați-vă un avocat să vă explice legea” (care anterior confirmase că e neclară și poate fi interpretată ori într-un fel, ori în altul), și „ceea ce am declarat au fost doar opinii personale, nu reprezintă instituția pentru care lucrez” și alte dume de-astea.

NIMENI în nici o instituție nu își asumă responsabilitatea de a-ți da un răspuns direct, clar și la obiect într-o problemă pe care însuși Parlamentul a lăsat-o în coadă de pește. În cel mai bun cazi primești citate din lege și abureli. Nu merită să vă bateți capul, că n-aveți cu cine.
 

Thor

Membru Senior
Sugar daddy
Joined
Dec 6, 2004
Messages
1,965
Nu, dreptul de a conduce masina e un privilegiu, de a o utiliza nu este.
Si utilizarea ei e un privilegiu, vezi omologarea de model si inspectiile tehnice periodice. Daca masina circula iarna fara anvelope speciale - nu corespunde. Deocamdata, cea mai simpla metoda de a determina clar cand trebuie folosite este prin stabilirea unui interval calendaristic. Nu lasa loc la prea multe interpretari. Ca nu e solutia optima din punct de vedere al utilizarii masinii, asta e altceva.

Iarna nu ai nevoie de anvelope dedicate pentru ca mergi doar in oras cand e vreme frumoasa, stergatoare nu iti trebuie pentru ca mergi doar cand e senin, faruri nici atat pentru ca mergi doar ziua. Daca ai noroc si drumul pana la Cora e drept, nu ai nevoie nici de volan, nu?
 

ipman

Membru Senior
Joined
Nov 7, 2003
Messages
4,374
Omologarea de model este treaba fabricantului. Inspectiile tehnice periodice au ca scop verificarea starii actuale a vehiculului pentru a se decide daca este apt de circulatie pe drumurile publice in baza unor anumite norme. Nu vad ce au astea de a face cu un privilegiu.
 

AdrianB1

Membru Senior
Sugar daddy
Joined
Aug 3, 2004
Messages
7,877
Daca ai noroc si drumul pana la Cora e drept, nu ai nevoie nici de volan, nu?
De-aia trenurile nu au volan, pentru ca nu au nevoie de el si nu a venit un troll care sa spuna ca utilizarea trenului e un privilegiu si pentru asta trebuie sa ai basca. Sau volan, whatever.
 

dreamer

Little Devil
Joined
Mar 22, 2004
Messages
1,860
Eu dau un exemplu cu care vreau sa spun ca nu trebuie sa pedepsesti o tara intreaga doar pentru unii. Principiile moderne de drept sunt ca mai bine scapi cativa infractori decat sa pedepsesti inocenti, nu invers.
Si inocentii omorati de infractorii aia scapati ce parere au de asta? Cum e sa ramana o ambulanta inzapezita sau blocata in trafic din cauza ca au fost doi idioti care au facut accident la o amarata de ninsoare din cauza ca nu aveau masinile echipate insa mergeau ca si cum ar fi fost si in consecinta copilul pe care il transporta sa moara in masina fiindca nu a ajuns la spital la timp?
Se poate discuta oricat pe tema asta, insa eu sunt de parere ca in cazul in care o masina care nu corespunde cerintelor legale (stare tehnica, dotari de iarna, etc) cauzeaza un accident sau blocheaza traficul pedepsele sa fie drastice pentru posesor - amenda, despagubiri, saltare masina si ce-o mai fi.

De-aia trenurile nu au volan, pentru ca nu au nevoie de el si nu a venit un troll care sa spuna ca utilizarea trenului e un privilegiu si pentru asta trebuie sa ai basca. Sau volan, whatever.
Drumurile sunt publice si pentru a circula pe ele trebuie sa indeplinesti un set de conditii stabilite prin lege. Le indeplinesti, iti castigi dreptul de a circula, nu le indeplinesti, faci autostopul sau iei bicicleta.
 

AdrianB1

Membru Senior
Sugar daddy
Joined
Aug 3, 2004
Messages
7,877
Dreamer, te contrazici: spui ca pedepsele trebuie sa fie drastice daca masina care nu corespunde ceritelor legale cauzeaza un accident ca argument pentru ca toti sa fie obligati (sau pedepsiti) sa poarte basca; da, sa fii obligat sa ai cauciucuri de iarna pentru ca "poate faci accident", nu pentru ca "e foarte probabil sa faci accident" e cerinta sa porti basca.

Tocmai ca daca indeplinesti conditiile castigi dreptul, nu privilegiul de a circula. Pentru cine nu stie ce e un privilegiu vedeti o definitie:"PRIVILÉGIU ~i n. 1) Drept particular acordat unui individ sau unei colectivități, pe care ceilalți membri ai societății nu-l posedă; avantaj.". Nu ma astept sa retractari.

Conditiile care sunt puse pentru a putea circula trebuie sa fie justificate, altfel poti reglementa sa porti basca pentru a conduce o masina. Cerinta sa ai cauciucuri de iarna pentru ca e decembrie, dar sunt 15 grade nu e in nici un fel justificata, asa ca apararea unei asemenea ineptii e un sport de echipa, "noi muncim nu gandim", in schimb o cerinta gen "pe drum acoperit de zapada sau polei" are o justificare reala si imediata.
 

Neo

Motan agresif
Sugar daddy
Joined
Oct 16, 2005
Messages
9,948
Dacă s-ar curăța drumurile de zăpadă cum trebuie, nu ar mai rămâne ambulanțele acolo din cauza a doi idioți care n-au cauciucuri de iarnă. Nu se rămâne în mijlocul câmpului pentru că nu au doi trei amărâți cauciucuri de iarnă, ci pentru că este zăpada de 3 metri, pe care autoritățile nu o dau la o parte pentru că "încă mai ninge, ce rost are?".

Nu de la șoferi trebuie să plece chestia asta. Se respectă oarecum ok condițiile stabilite de lege pentru o țară cu oameni vai de capul lor în marea majoritate (da, majoritatea conduc Logan și nu pentru că le place), am fost pe A1 zilele trecute și-am fost surprins că se circulă mult mai bine și mai politicos/frumos VS acum 1 an.

Acum, dacă și drumurile ar fi ok, eu zic că s-ar rezolva multe alte probleme.

Să nu uităm că pe alte meleaguri ai chestii super stricte, dar și o infrastructură de drumuri la care România doar visează.
 

AdrianB1

Membru Senior
Sugar daddy
Joined
Aug 3, 2004
Messages
7,877
Oricum circulatia ambulantelor in conditii meteo dificile e o dorinta, nu un drept divin; pretentia sa ai ambulanta 24x365.25 e un pic aberanta daca nu traiesti pe Marte, caz in care or fi alte conditii de circulatie. Cred ca unii oameni o data cu introducerea tehnologiei moderne au pierdut bunul simt a ceea ce se poate si ceea ce nu se poate face si iau drept garantate chestii care sunt de obicei realizabile, dar nu intotdeauna. Mai trebuie sa introducem si in Constitutie dreptul la ambulanta iarna precum finlandezii pe cel la Internet, dupa care nu ramane decat de legiferat dreptul fiecaruia de a levita si sa dam toti statul in judecata cand nu o putem face.

(iar plangaciosii intotdeauna o sa gaseasca un argument pentru a sustine tampeniile guvernantilor, gen "dar copiii", "ambulanta", "saracii pensionari", "saraca victima" chiar daca "saraca victima" inseamna victimizarea altor milioane; ce ii impiedica sa nu oblige la nimic si doar sa dea amenzi de 2-3000 de lei pentru blocarea drumului daca nu au dotari de iarna si puscarie pentru tentativa de omor sau omor din culpa daca blocheaza drumul unei ambulante? Dar e mai simplu sa faca un business din vanzarea anvelopelor de iarna si sa le vanda la fraieri povestea cu ambulanta blocata)
 

Thor

Membru Senior
Sugar daddy
Joined
Dec 6, 2004
Messages
1,965
De-aia trenurile nu au volan, pentru ca nu au nevoie de el si nu a venit un troll care sa spuna ca utilizarea trenului e un privilegiu si pentru asta trebuie sa ai basca. Sau volan, whatever.
Uimitor (conform definitiei date de tine), mersul cu trenul e un privilegiu. Pentru ca ai dreptul/posibilitatea sa faci asta daca iti cumperi bilet. Responsabilitatea pentru efectuarea calatoriei in bune conditii apartine operatorului feroviar. El se ocupa de dezapezirea liniilor, incalzirea vagoanelor, racirea lor si el isi ia castanele daca exista intarzieri/se intampla accidente (bine, nu e cazul la CFR, dar asta e alta discutie).

In cazul masinilor personale, responsabilitatea apartine posesorului in general si conducatorului auto in special, atunci cand se intampla accidente. Din nou, nu imi pasa ca tu nu vrei sa porti 'basca', daca prin asta exista chiar si o mica posiblitate (chiar minuscula) ca tu sa provoci un accident in care sa fiu si eu victima sau doar sa fiu incomodat.
 

miahi

Wizzard
Sugar daddy
Joined
Aug 1, 2004
Messages
8,182
Exemplu de infrastructură de-aia de pe alte meleaguri: în Seattle dacă ninge mai mult de câţiva centimetri (rar) toată lumea stă în casă, se închid şcolile, magazinele, tot, până trece "calamitatea". Lumea are provizii de mâncare şi apă în casă şi trage de alea până se curăţă străzile (în principal se topeşte zăpada, nu că le curăţă primăria). Pentru că oraşul e terasat şi toată lumea are tracţiune spate cu cutie de viteze automată. Lumea înţelege că n-are ce căuta cu maşina prin zăpada aia şi e ok.
 

Thor

Membru Senior
Sugar daddy
Joined
Dec 6, 2004
Messages
1,965
...ce ii impiedica sa nu oblige la nimic si doar sa dea amenzi de 2-3000 de lei pentru blocarea drumului daca nu au dotari de iarna si puscarie pentru tentativa de omor sau omor din culpa daca blocheaza drumul unei ambulante? Dar e mai simplu sa faca un business din vanzarea anvelopelor de iarna si sa le vanda la fraieri povestea cu ambulanta blocata)
Situatie ipotetica: pieton, astepti iarna la semafor, afara ninge usor, -7 grade. Gigi Duru, care a constatat ca nu mai are tigari, se urca in troaca dotata cu anvelope de vara uzate si da o fuga pana la Cora. In intersectie intra cu viteza cu care era obisnuit sa mearga vara, masina scapa de sub control si intra in tine. In timp ce ambulanta te duce spre spital, cu picioarele facute zob, simti o multumire interioara stiind ca Gigi va face 4 ani de suspendare pentru tentativa de omor???

Cate cazuri de genul asta sunt intr-o iarna? 1? 2? 3? 100? Nu-mi pasa. Banii pe anvelope ii castigi mai repede decat stai prin spitale. Asa cum dai bani pe benzina, rovigneta, impozit, ulei, filtre, stergatoare, parcari, poti plati si pentru inca un set de anvelope. Si pentru ca se tot vorbeste de asta de vreo 2 ani, nu ai nici o scuza ca sa nu fii pregatit.
 

miahi

Wizzard
Sugar daddy
Joined
Aug 1, 2004
Messages
8,182
Banii pe anvelope ii castigi mai repede decat stai prin spitale. Asa cum dai bani pe benzina
Eu trec în fiecare dimineaţă printr-o benzinărie (cu bicicleta, "scurtez" o intersecţie). Mă mai uit la pompe, care afişează ultima alimentare, şi în 80% din cazuri suma dată pe carburant e mai mică de 50 de lei. Prima dată am crezut că e vorba de cantitate.
 

ipman

Membru Senior
Joined
Nov 7, 2003
Messages
4,374
Thor, gresesti putin conceptia. Ce-ar fi ca toti utilizatorii de computere sa fie obligati prin lege sa aiba instalat antivirus pentru ca deh ... cine stie ce pagube AR PUTEA PROVOCA?
 

dreamer

Little Devil
Joined
Mar 22, 2004
Messages
1,860
Oameni buni, in perioada decembrie-februarie, este foarte probabil sa ninga, sa inghete, etc. Vremea stim toti foarte bine ca se poate schimba de la +10C astazi la -5C si ninsoare abundenta maine. Asa ca este foarte bine sa ai in permanenta masina echipata si pregatita. Altfel ce faci, stai si schimbi anvelopele o data la 3 zile ca la Formula1, ca tu esti Gigi Duru' si nu vrei sa circuli 3 luni pe an cu anvelope de iarna? Sau daca esti si mai smecher si stai non-stop cu anvelope de vara si in ziua in care se intampla sa ai o urgenta ninge abundent ce faci, pleci pe drum ca sinucigasu'?
Mi se pare clar, iti iei masina, iti asumi toate cele, incluzand taxe, intretinere si echipare corespunzatoare in functie de conditiile de drum. Altfel, ori stai acasa si iei tramvaiu' ori esti meltean-cocalar-jmeker ori nu te duce suficient capul.
ipman, sa pastram proportiile. Sansele ca un virus de pe PC-ul meu sa omoare niste oameni nevinovati sunt infinit mai mici decat sansele sa omor un nevinovat iarna mergand pe polei cu anvelope de vara uzate cu 80km/h.
 
Top Bottom