Îndreptare/roluire jante auto de aliaj

puterfixer

Administrator
Sugar daddy
Aveți ceva experiențe sau recomandări pentru service-uri de roți auto din București, care să facă îndreptarea unor jante auto de aliaj așa cum trebuie? Tehnica cică e roluire (rolling) la cald urmată de verificarea cu infraroșu dacă au apărut fisuri, în nici un caz cu barosul cum fac unii "meseriași".

La o primă căutare am dat de Vadrexim, dar n-am nici o idee despre cum lucrează. Jantele sunt Rial, am vorbit la importatorul din Sibiu, acolo au scule și know-how dar atelierul din București e dotat mai subțire, doar pentru echilibrări (deocamdată).

Weekendul ăsta sau cel viitor trebuie neapărat să trec pe gumele de iarnă, care merg doar pe jantele astea.
 
Motivul real al dorintei de indrepare?

Jantele de aliaj din ceea ce cunosc, nu se roluiesc. Se indreapta la un fel de presa hidraulica in pasi mici. Preferabil la rece pe cat posibil pentru a nu decali materialul, in schimbul riscului de a-l crapa. Dar cu rabdare multa se indreapta la rece. Iar daca era deja si crapata, la indreptare chiar si la cald oricum se va crapa mai rau.

O janta stramba la ochi nu este obligatoriu una problematica. Cauciucurile nu-s nici ele perfecte iar plumbii vin cu rolul corectiei acestor probleme. Doar atunci cand deformarea jantei duce la deformarea cauciucului, atunci recurgi la indrepare altfel mai bine stai bland.

Daca janta este stramba din "butuc" sansele sunt mici sa mai iasa vreodata ceva din ea.

Am avut si eu jante Rial si nu am fost dat pe spate de calitatea lor si dupa prima indreptare la cald am ajuns sa le indrept aproape anual.
 
Vadrexim aveau sediu lângă mine mai demult, și am mai schimbat cauciucuri la ei; n-am mai dat pe la ei de când au uitat să-mi strângă prezoanele la o roată. Foarte faină senzația când pui frână brusc și se aude un scârțâit de parcă s-a rupt roata.

Am avut și eu nevoie de îndreptat o jantă la Polo acum mult timp, dar era serios strâmbă, luat o diferență de nivel de ~10cm la viteză mare. Cauciucul n-a mai putut fi recuperat, nici pivoți/bucșe/etc.
 
Motivul real al dorintei de indrepare?
Janta dreapta față a luat o groapă/șanț și are o teșitură vizibilă la interior, lucru care se simte în bătaia volanului mai ales la viteze de peste 90km/h. Nu poate fi folosită în această stare fără a risca uzura accelerată a altor componente din cauza vibrațiilor, și este operațiunea cea mai la îndemână înainte de a da 400+€ pe un set nou de jante.

Însă toată această explicație este irelevantă, și întrebarea este off-topic. Poate că janta are un defect, poate că am eu un fetiș să îndrept jantele de trei ori pe an, poate că vreau motiv să aștept vreun ciumpalac să dea cu barosul în aliaj ca să cer service-ului să-mi dea alte jante gratis. Motivul nu schimbă de nici un fel întrebarea unde se roluiesc jante corect, de preferat și cu verificarea crăpăturilor în infraroșu.

Roluirea este operațiunea tehnică prin care se reface forma perfect circulară a buzei. Presa hidraulică este folosită pentru îndreptarea unei ovalizări, lucrare care nu se poate face prin roluire. Unii au încercat și îndreptarea unei roți descentrate „din butuc” în acest mod, dar la așa o problemă vei avea șanse de reușită oarecare doar folosind o monstruozitate de presă hidraulică ca-n fabrică, nu un piston amărât care împinge într-un loc. Dar la noi e plin de gigei care „se pricep” și chiar încearcă asemenea operațiuni, că doar nu ei vor fi în mașina aia când va crăpa.

Da, plumbii corectează dezechilibrarea ansamblului jantă-cauciuc, însă în momentul în care treci de 20-25 grame pe roată ai o problemă serioasă fie cu janta, fie cu cauciucul. Când ai 75 de grame pe roată în 5 locuri și zici că „las' că merge și așa” îți pot doar ura să fii singur în mașină pe un drum gol atunci când inevitabilul se va produce, ca să nu faci victime nevinovate.

N-am ales eu jantele Rial, habar nu am de branduri sau ierarhii de calitate și, sincer, mi se fâlfâie cu 100 de steaguri despre subiect. Știu doar că 1) am un set de cauciucuri de vară și unul de iarnă care-s de mărimi diferite și de-asta sunt și seturi de jante separate, făcând trecerea de la vară la iarnă mai simplă, 2) cel puțin una din jantele pentru iarnă e bușită și neutilizabilă as-is, și 3) vine ultima iarnă în care voi mai folosi această mașină veche de 10 ani, sunt obligat să pun cauciucurile de iarnă, și dacă se poate fără să cheltuiesc masiv pentru asta. You do the math.
 
Am indreptat niste jante de aliaj in Militari la Autosoft, dar nu au necesitat roluire, au lucrat doar cu pistonul hidraulic si rabdare de chinez. Cand am avut janta botita mai tare care a necesitat prelucrare la cald am fost la unii recomandati de un amic care are service, nu mai stiu cum se numeste dracia ca are un nume mai ciudat, e pe strada Soldat Nicolae T. Sebe si fac chestii mai hardcore, inclusiv sudura. Culmea, astia au fost ceva mai ieftini decat Autosoft, dar sunt foarte aglomerati si nu fac nimic pe loc, la mine a luat 24 de ore.
 
hulubei

http://tires.about.com/od/wheel_safety_maintenance/a/Wheel-Straightening.htm said:
Hydraulic assistance is a technique which involves placing the wheel on a rack which centers the wheel so it can be read out with a dial gauge, then heated. Hydraulic rams located at various points on the rack allow a skilled operator to use the rams as mechanical assistance to press out bends in the heated metal. This has several advantages over other forms of straightening.

  • The operator can affect the wheel both radially and laterally, so this technology is capable of straightening bends that others cannot.
  • Heating the wheel in the spot to be repaired softens the metal and makes it much less likely that the alloy will crack under the pressure required to straighten the bend.
  • The operator is controlling the process rather than watching an automated process work. A good straightener will have a feel for the metal, and can usually tell if the alloy is soft or brittle, and if the wheel is about to crack under pressure.
  • Aluminum alloy has a crystalline inner structure at the molecular level. When the alloy is bent, this crystalline structure can be broken up, negating the strength of the metal at that point. The alloy must be heat-treated, or annealed, in order to make it strong again.
  • If the crystalline structure of the wheel is not annealed, the fractured structure makes the wheel weaker at the point where the bend was, and subsequent impacts can more easily cause the metal to return to it's previous bent position, or “snap back.” We say of this condition that the metal has “retained a memory” of it's previous state, which is why erasing that memory by annealing the inner structure of the metal is such an important part of the process.
Cold roller technology involves placing a powered roller against the wheel and pressing the bend out as the wheel spins on a lathe. As this process is performed without heat, it carries an elevated risk of cracking the wheel, and no actual metallurgy or annealing is performed. Cold roller technology is also generally restricted to radial bends as most machines cannot affect the wheel laterally. There are also a number of straightening techniques based on using a lathe in some form, but most are proprietary and secret in some manner.

In addition, there are certain gadgets available on the market that claim to help straighten wheels. Usually these gadgets involve two crescent shaped metal blocks with a hydraulic ram between them. Supposedly, one places the crescent blocks inside the curve of the wheel and uses a foot pump to spread the blocks until the bend is removed. I frankly can't imagine a better way to destroy a wheel.
 
Te intrebam de ce ca sa ma asigur ca iti pot recomanda umila mea parere sa o lasi naibii in pace asa cum este ea. Din ce spui, ai nevoie, nu doar pitici. Probabil discutia va ajuta candva pe cineva, altfel faceam un grup rapid pe Varzapp.
Referitor la plumbi, am intalnit cu ochii mei cazuri de jante strambe si cauciucuri destul de uzate care pe o masina dadeau 0 grame pe alta 10. Ai zice ca-s perfecte? Am intalnit janta noua, cauciuc nou, 45 grame. Ai zice ca-s ultimul drum? Nu, au fost demontate si invartite 45 grade si am ajuns la 15 grame. Nu am intalnit masina care dupa ce dau roata jos si apoi sa o repun la echilibrat, sa-mi arate iar 0-0. 25 de grame mi se par cam exagerate in aceste conditii. Te stiu perfectionist si documentat, dar cu siguranta acele valori le ai doar cu lucruri noi sau totul facut undeva nemaivazut in Romania, unde iti spala bine janta si cauciuc ca macar atunci cand pleci de acolo sa pleci corect echilibrat. Mizeria, noroiul si pietricelele adunate pe parcurs oricum iti vor devia acel minunat 0-0 rapid. Exista deci o toleranta de acceptat daca nu cumva mergi cu masina doar prin sufragerie pe covor persan.
Mai departe pe la mine la tara nu am gasit niciun atelier nici macar la cele cu mari pretentii care sa iti recaleasca la loc janta dupa indreptare asa ca mai bine mai incet si din aproape in aproape la rece. Daca ai norma, atunci o incalzesti, dai rapid si cu putere si te bucuri ca-ti revine apoi clientul la sezonul urmator injurand primaria si gropile care i-au strambat iar jantele.
Roluire la aliaj spitate eu nu stiu sa se faca. Nu vad clar nici din citatul tau. Evident, sunt si de aliaj dar forma celor de "tabla". Nu mi-am pus problema daca din cauza aliajului sau din cauza formei la cele spitate nu se face. Inteleg gresit?
 
Mașinile de echilibrat trebuie calibrate din când în când, ceea ce nu prea se întâmplă, unele și în gol arată că trebuie echilibrare. Din păcate 10 grame contează, mai ales la mașinile mai vechi, unde nu mai e nici suspensia 100% în parametri, să acopere imperfecțiunile de echilibrare.
 
Eu am îndreptat 2 jante Rial de 15" la Autosoft (pe Dudești). Operațiunea s-a făcut cu pistolul pneumatic, la rece, a durat cam 20 de minute per bucată. Dacă deformarea e mare, nu se va putea corecta în totalitate. Costul a fost 160Ron, în 2015.
 
La stilul ăsta de cârpeală, cred că în clipa aia când se zice că îmi va trece toată viața prin fața ochilor voi fi preferat să trăiesc cu 300€ mai puțin decât să las moștenire 300€ mai mult.

O jantă Dezent V 6,5x15 ET38 cu 5 prezoane și PRC de 100mm e 317 lei. Mai exact mi-ar trebui 6,5Jx15H2 ca să fiu fix pe Rial-urile astea, dar presupun că la autoturisme mici cam toate jantele sunt cu profil J la buză (nu JJ sau K sau altele) și double hump e pentru rezistență suplimentară.

Dacă nu găsesc nicicum un service care să facă treaba cu un real simț de răspundere pentru siguranța clientului, mai bine iau altele și astea le-oi lua în portbagaj să le las la Sibiu unde au ăia tot ce trebuie, și apoi să le vândă taică-meu ca second hand-uri. Dar dacă așa se lucrează în România (de sud), e trist.

PS: de fapt io nu știu de ce sunt surprins, în țara unde se practică trasul unei alte mașini pe rampă pentru ca să treacă ITP-ul și troaca fără frâne, poftim crimă cu premeditare pe o sticlă de țuică.
 
Last edited:
Până la urmă am cumpărat 4 jante noi. De 6,5x15 n-au avut în stoc așa că am luat de 6x15 (profil J și double hump), care merg ok pe gume de 195/55. Băieții de la Vadrexim mi-au dat modelul cu V în coadă, care e făcut pentru Volkswagen - jantele au o gaură interioară pentru centrare la montaj, înainte de a fi strânse prezoanele. Jantele vechi, inclusiv aia cu lovitură, sunt acum în cutii și așteaptă când oi trece prin Sibiu pe la importatorul Rial. Vadrexim nu s-a băgat la îndreptat.
 
Back
Top