DYI - Multitopic

war4peace

Membru Senior
Se adunară mai multe şi-am zis să întreb oamenii deştepţi...

1. Parchetul din casă a început să "trosnească". Nu e de la goluri dedesubt, ci de la praf şi nisip adunat în timp între plăcile parchetului, care nu e dat cu lac sau cu ce maglavais se dă el pe deasupra. Eu stau în chirie, deci investiţii majore nu sunt dorite. Mă întreb cum să fac să nu mai pârâie când călcăm pe el. Să cumpăr un aspirator, să aspir bine şi după aia să dau cu ceva lac pe deasupra?

2. Aer condiţionat, vreau să curăţ ca lumea unitatea internă, să nu mai fie bacterii and shit. La primăvară, of course. Am cumpărat un spray-de-ăla care se foloseşte la aerul condiţionat de la maşină, şi în afară de un miros cică parfumat care mi-a îmbibat plămânii f'o 3 zile n-am remarcat nicio schimbare. A trecut "parfumul", şi când dădeam drumul la aerul condiţionat tot mirosea a praf şi mucegai.

3. Maşina de spălat, s-a adunat un fel de mâzgă neagră pe la garnitura aia de lângă uşă, o curăţ şi după câteva zile iar apare. Hainele au nişte... "pete" de ceva, ca un fel de mizerie, sunt nişte zgaibe care se adună pe ţesătură. Zboară când scutur hainele, dar pe cele deschise la culoare se văd, şi dacă le presez cu degetul se lipesc de ţesătură. Am demontat filtrul ăla din partea de jos, sau ce naiba o fi, că sunt lemn la de-astea, şi e curat ca lacrima. Unde să mă mai uit?

4. Jaluzele pentru termopane. S-a milostivit proprietăreasa şi mi-a schimbat geamul de la dormitor, a pus un oscilobatant de-ăla (ce pompos sună), dar nu mai avem jaluzele. nu vreau să dau găuri în ramă şi jaluzelele vechi erau chinezării de-alea de plastic pe care personal nu le suport. Aş opta pentru nişte jaluzele romane, dar pe care să le pot lua cu mine când m-oi muta, fiindcă au un preţ îngropător (f'o 600 RON pentru un geam!) deci ceva care se lipeşte şi la un moment dat se poate da jos fără să lase geamul praf. Ar mai fi roletele, care sunt mai accesibile şi se prind cu adeziv. Dacă preşul e OK, pot să le las acolo când m-oi muta. Idei, păreri, experienţe?

5. Sistem anti-copii pentru prize. Mă întreb dacă există ceva mai modern sau mai sigur decât obişnuitele bucăţi de plastic cu picioruşe (fakes) care se bagă în priză.

Mulţumesc în avans pentru răspunsuri!
 
1. Au intrat dracii in parchet, se rezolva cu niste agheasma. Nu e cazul de reparatii, ca in afara de inlocuit nu exista o a treia solutie.

E parchet laminat de 6mm? Daca da, nu e de la praf, e de la planeitatea suprafetei pe care e montat si imbatranirea materialului.

2. Filtrele se schimba, nu se dau cu spray. In cel mai rau caz se demonteaza si se spala, dar numai la unele modele merge figura si nu scrie in manual, acolo scrie ca se schimba.

3. Spala mazga si apoi spala la temperatura inalta o vreme. Demonteaza furtunul de alimentare cu apa si vezi ce e pe-acolo, daca e curat sau tot cu mazga. Pune un filtru pe intrarea la apa. S-ar putea sa fie nevoie sa shimbi garnitura, gasesti in principiu la Pecef Tehnica la Podul Grant.

4. Jaluzele verticale. Nu sunt fantastice, dar sunt mai ieftine, gasesti prin Praktiker sau prin piete, parca de vreo 3-4 ori mai ieftin pe metru patrat.

5. E un sistem sigur, dar cel mai simplu de folosit e cel cu prize cu protectie incorporata - au niste capacele unde intra pinii si doar daca apesi pe ambele simultan poti sa le misti. Daca pustiul tau de un an reuseste sa bage un cui in ele inseamna ca nu vrea sa se curenteze, ci sa isi defazeze campul cuantic, majoritatea adultilor nu se prind cum se face chestia aia. Dar costa mai mult, presupune inlocuirea prizelor, capacelele sunt pana la urma cele mai ieftine.
 
3. Suna foarte similar cu ce am patit eu: m-am mutat recent, vechii proprietari nu foloseau niciun anticalcar iar eu folosesc. Primele ~10 spalari masina scotea mizerie la evacuare, iar inauntrul masinii ramaneau exact zgaibele pe care le mentionezi, dar acum totul este ok.
 
La punctul 5 se poate folosi o siguranta cu protectie diferentiala.
 
3. Suna foarte similar cu ce am patit eu: m-am mutat recent, vechii proprietari nu foloseau niciun anticalcar iar eu folosesc. Primele ~10 spalari masina scotea mizerie la evacuare, iar inauntrul masinii ramaneau exact zgaibele pe care le mentionezi, dar acum totul este ok.

Anticalcar pe post de bactericid? Orice detergent bun are anticalcar in el, nu e nevoie de adaos daca esti cuplat la surse publice de apa potabila in Bucuresti.
 
2. Filtrele HEPA (o țesătură deasă) se schimbă, filtrele din plasă de plastic se spală cu dușul și eventual detergent și perie. Prin interiorul instalației de aer condiționat nu știu cât e de indicat să te bagi; spray-urile auto omoară flora din tubulaturi, pe când la aerul condiționat de pe perete ar trebui curățat radiatorul și nu știu cum poți ajunge acolo fără posibil să strici ceva.

3. Pompa de evacuare are un filtru destul de grosier cu scopul de a opri obiecte mărunte (fise, nasturi, ace de siguranță) să nu strice pompa. Undeva în partea de jos a mașinii de spălat trebuie să fie un capac de acces sub care e un bușon ce se deșurubează; atenție că va curge restul de apă din mașină pe care pompa nu îl poate evacua (vreo 2-3 litri maxim). După deșurubare, filtrul de plastic culisează afară, ține minte poziția în care a fost inserat că altfel nu poate fi pus. Curăță-l cu o perie sub jet de apă caldă, probabil e îmbâcsit și pompa nu mai poate elimina chiar toate mizeriile din mașină.

De asemenea, mai poți pune un ciclu rapid de spălare fără stoarcere în gol, cu anticalcar și apă fierbinte, ca să curețe mașina.

Folosește mai puțin balsam de rufe, am observat că unele au tendința de a produce ceva depuneri și a face hainele să miroasă neplăcut după un timp.
 
Anticalcar pe post de bactericid? Orice detergent bun are anticalcar in el, nu e nevoie de adaos daca esti cuplat la surse publice de apa potabila in Bucuresti.

Asta n-ar trebui sa depinda de duritatea apei totusi? Inteleg faptul ca orice detergent are anticalcar in el, dar eu oricum folosesc putin detergent (spal rufe des), iar cantitatea de anticalcar recomandata unei spalari cu apa dura e mai mare decat cea de detergent pe care o folosesc eu, e foarte posibil ca ceea ce contine detergentul sa nu fie nici pe departe indeajuns.
In plus vechii proprietari n-au folosit niciodata asa ceva, iar eu cand am inceput sa folosesc mi-a scos masina piatra si mizerie o gramada de spalari (masina lor, evident). Stiu ca experienta unei persoane nu e nici pe departe dovada stiintifica, dar nu pot ignora ce am patit.

Exista vreun studiu serios in directia asta? Wikipedia vad ca nu da nici un link concludent, doar o mica cercetare facuta de o revista cu Calgon, care e al naibii de scump comparativ cu ce mai exista pe piata.
 
În București duritatea apei e destul de scăzută, și la cum sunt construite electrocasnicele astăzi cu sigurnță se va defecta ceva mai important (de ex. motor) înainte de a-și face efectul apa dură. Anticalcarul e ca și aditivii la automobil sau motocicletă, ceva care nu face nici bine nici rău, în principiu inutil, dar care costă bani.
 
Acum vreo 2 ani a pus cineva (parca Q) cifrele "oficiale" date de Apa Nova - duritatea apei era medie, nu scazuta. Eu am facut analize de mai multe ori, e medie-mare, asa ca am pus pe intrarea masinii de spalat o capsula cu bilute, nu mai stiu cum se numeste substanta din care sunt facute bilutele alea albe. Detergentii contin anticalcar in cantitati reduse, o doza normala de detergent pudra e recomandata pentru apa de duritate medie, daca ai apa mai dura trebuie sa pui mai mult detergent (mai nasol daca folosesti capsule), daca pui putin detergent (ceea ce nu e rau) e bine sa completezi cu capsula pe intrarea de apa, e cateva zeci de lei si tine ani de zile. Dar nu apa dura face mazga negricioasa. Eu mai pateam, dar destul de rar, cand stateam la bloc in Militari (alimentare apa: raul Dambovita, e statia la Rosu), dupa ce m-am mutat si am filtru textil + filtru de carbon activat + filtru anticalcar nu am mai avut probleme. Primele 2 filtre sunt chiar inainte de hidrofor, ultimul doar la intrarea in masina de spalat.

Filtrul de la pompa e o plasa destul de mare, cu ochiuri de peste 1 mm^2; retine o moneda, dar nu un graunte de nisip, in nici un caz mazga.

La cum sunt facute electrocasnicele azi nu mi-as bate joc de ele. Am avut fier de calcat la care talpa a zburat (s-a desprins) din cauza unui strat de vreo 5mm de calcar; fix acelasi model il am si azi in uz folosit doar cu apa distilata, e ca nou. De asemenea am schimbat pompa la centrala termica din acelasi motiv. La centrala termica anual fac un tratament anti-calcar in urma caruia iese o gramada de mizerie solida, desi e circuit inchis in calorifere. Da, e scump Calgonul dar exista si alte variante - ori echivalente mai ieftine, ori detergent cu anticalcar in el, ori capsula aia de se pune la alimentarea masinii de spalat sau o combinatie intre ele. Eu folosesc doar ultimele doua.
 
De ce se depune calciul de fapt pe rezistențe: pentru că la contactul dintre rezistență și apă temperatura e mai mare decât temperatura de fierbere a apei (normal, pentru încălzire rapidă). Apa care ia contact cu rezistența se evaporă brusc (se formează "bule de aer" - de fapt vapori de apă), iar calciul dizolvat în acea apă rămâne pe loc și formează cruste (mici corali în devenire).

Probabil ce are Adi e un filtru polifosfat (depinde dacă descrierea "biluțe" e generică sau chiar se referă la chestii sferice, de obicei polifosfatul e în cristale). În combinație cu ionii de calciu formează săruri insolubile (fosfat tricalcic), care precipită și nu se mai depun. Funcționează, dar poate cauza și probleme. Dar dacă apa nu e tratată cu clor ajută la hrănirea bacteriilor, iar dacă e folosit în cantități prea mari și la căldură mare, polifosfatul se transformă în ortofosfat, care în combinație cu calciul îl face să se depună și mai bine :).

Altă soluție e utilizarea unui filtru cu "schimb de ioni", cum e ăsta, dar care pare un pic cam complicat doar pentru utilizarea la o mașină de spălat. Folosește săruri de sodiu (think sare de bucătărie) pentru a încărca bile de polistiren cu ioni de sodiu. După care bilele sunt "spălate" și apa de tratat este trecută printre ele. Ionii de sodiu au sarcină pozitivă și sunt ceva mai slabi decât cei de calciu sau magneziu, așa că ionii de calciu se lipesc de bilele de polistiren și cei de sodiu sunt eliberați. Problema e că bilele de polistiren trebuie "curățate" des (se bagă iar în soluția salină, iar ionii de calciu sunt evacuați pentru că sunt mult mai puțini decât cei de sodiu), după care ciclul se repetă.
 
Scuze că nu am răspuns mai devreme, am dat subscribe la thread şi ciuciu e-mails. M-am uitat acu' prin SPAM şi drăguţul de GMail acolo le punea. Bravo.

1. Au intrat dracii in parchet, se rezolva cu niste agheasma. Nu e cazul de reparatii, ca in afara de inlocuit nu exista o a treia solutie.
E parchet laminat de 6mm? Daca da, nu e de la praf, e de la planeitatea suprafetei pe care e montat si imbatranirea materialului.
Nu ştiu de-astea cu parchet laminat şi grosime, eu l-am găsit acolo când m-am mutat şi nu făcea aşa, nu pârâia. Am 2 zone în care scârţâie şi se lasă niţel sub picior, zone foarte mici, de 2-3 palme, aşa, în rest e solid la păşit, nu cedează, dar trozneşte.
Care e perioada de viaţă a unui parchet de-ăsta? Că din câte am aflat de la proprietar a fost pus acum 4-5 ani.

2. Filtrele se schimba, nu se dau cu spray. In cel mai rau caz se demonteaza si se spala, dar numai la unele modele merge figura si nu scrie in manual, acolo scrie ca se schimba.
Păi stai aşa. Am filtrele alea de pânză, gen plasă de ţânţari, care sunt curate, le-am spălat bine de tot, deci nu e de-acolo. Sub ele e radiatorul ăla metalic prin care circulă freon sau ce dracu o circula, că eu sunt bâtă la de-astea. Altceva care să pară că filtrează nu este, din câte am studiat. O să fac poze dacă e necesar...

3. Spala mazga si apoi spala la temperatura inalta o vreme. Demonteaza furtunul de alimentare cu apa si vezi ce e pe-acolo, daca e curat sau tot cu mazga. Pune un filtru pe intrarea la apa. S-ar putea sa fie nevoie sa shimbi garnitura, gasesti in principiu la Pecef Tehnica la Podul Grant.
Eventual să spăl la temperatură înaltă cu maşina goală, că am numai ţoale care se spală la temperaturi mici, altfel ies culorile and stuff. Filtru la intrarea cu apă pot să pun, e o idee. Crezi că e apa nasoală? Vine de pe aceeaşi coloană ca şi cea de la baie, şi n-am văzut nimic dubios acolo (mă refer la cadă, chiuvetă).

5. E un sistem sigur, dar cel mai simplu de folosit e cel cu prize cu protectie incorporata - au niste capacele unde intra pinii si doar daca apesi pe ambele simultan poti sa le misti. Daca pustiul tau de un an reuseste sa bage un cui in ele inseamna ca nu vrea sa se curenteze, ci sa isi defazeze campul cuantic, majoritatea adultilor nu se prind cum se face chestia aia. Dar costa mai mult, presupune inlocuirea prizelor, capacelele sunt pana la urma cele mai ieftine.

Fi-meu face mai mult decât schimbarea prizelor, deci o să le schimb. Există şi prelungitoare cu acelaşi sistem? Dacă da, caut eu prin oraş.

2. Filtrele HEPA (o țesătură deasă) se schimbă, filtrele din plasă de plastic se spală cu dușul și eventual detergent și perie. Prin interiorul instalației de aer condiționat nu știu cât e de indicat să te bagi; spray-urile auto omoară flora din tubulaturi, pe când la aerul condiționat de pe perete ar trebui curățat radiatorul și nu știu cum poți ajunge acolo fără posibil să strici ceva.
Păi asta e problema, cp filtre HEPA de-alea nu cred că are al meu, numai plasă de-aia de plastic, pe care am spălat-o. Până la urmă, o să chem ceva meseriaş şi cu asta basta. Oricum mai are o problemă aerul ăsta condiţionat, în sensul că s-a "mâncat" de la vreme izolaţia de pe ţevile care unesc unitatea externă de cea internă, şi sunt pierderi termice la greu pe-acolo.

3. Pompa de evacuare are un filtru destul de grosier cu scopul de a opri obiecte mărunte (fise, nasturi, ace de siguranță) să nu strice pompa. Undeva în partea de jos a mașinii de spălat trebuie să fie un capac de acces sub care e un bușon ce se deșurubează; atenție că va curge restul de apă din mașină pe care pompa nu îl poate evacua (vreo 2-3 litri maxim). După deșurubare, filtrul de plastic culisează afară, ține minte poziția în care a fost inserat că altfel nu poate fi pus. Curăță-l cu o perie sub jet de apă caldă, probabil e îmbâcsit și pompa nu mai poate elimina chiar toate mizeriile din mașină.
Măi, aici e o bubă. Eu am scos buşonul ăla, dar nu e niciun filtru acolo. Nada. Cum e improbabil să fie aşa modelul şi maşina asta de săpălat e "moştenită" (adică e a proprietraului apartamentului), cred că singura soluţie e să o scot de-acolo de tot şi să pun maşina mea de spălat în schimb, care merge strună, dar n-am folosit-o de când m-am mutat aici.

Folosește mai puțin balsam de rufe, am observat că unele au tendința de a produce ceva depuneri și a face hainele să miroasă neplăcut după un timp.
Nu folosesc. Folosesc detergent lichid pentru ţoalele noastre şi fulgi de săpun organic pentru ale copilului.
 
Nu ştiu de-astea cu parchet laminat şi grosime, eu l-am găsit acolo când m-am mutat şi nu făcea aşa, nu pârâia. Am 2 zone în care scârţâie şi se lasă niţel sub picior, zone foarte mici, de 2-3 palme, aşa, în rest e solid la păşit, nu cedează, dar trozneşte.
Posibil sa fie denivelari dedesubt. Durata de viata viariaza mult, dar pe la 10 ani cred ca ar trebui schimbat. Parchetul laminat e unul subtire, uzual de 6-7mm, mai rar de 12 si e din furnir cu tocatura de lemn pe dedesubt; celalalt de obicei are peste 12mm si e din lemn masiv. Ambele troznesc, dar ala din lemn masiv trozneste mult mai elegant :)

Eventual să spăl la temperatură înaltă cu maşina goală, că am numai ţoale care se spală la temperaturi mici, altfel ies culorile and stuff. Filtru la intrarea cu apă pot să pun, e o idee. Crezi că e apa nasoală? Vine de pe aceeaşi coloană ca şi cea de la baie, şi n-am văzut nimic dubios acolo (mă refer la cadă, chiuvetă).
Pe coloana apa trece, nu cloceste timp de o ora in amestec cu detergent si ceva mizerie din haine. Apa rece de pe coloana e cam rece sa dezvolte rapid bacterii si e plina de clor, aia calda are original spre 100 de grade, cand pleaca de la termocentrala e de-a dreptul sterila. Aia rece incalzita la 40 de grade in masina de spalat e cea mai putin placuta combinatie posibila.

Fi-meu face mai mult decât schimbarea prizelor, deci o să le schimb. Există şi prelungitoare cu acelaşi sistem? Dacă da, caut eu prin oraş.
Nu asta comentam, ci faptul ca posibilitatea de a te curenta la priza e foarte redusa. Da, se gasesc si prelungitoare cu asa ceva, sunt chiar foarte des intalnite. Vezi ca o mare parte din diferenta de pret si calitate intre prize e cat de bine functioneaza sistemul de protectie - la alea proaste te chinui sa bagi si stecherul (adica utilizarea corecta), la alea bune stecherul intra usor.


Măi, aici e o bubă. Eu am scos buşonul ăla, dar nu e niciun filtru acolo. Nada. Cum e improbabil să fie aşa modelul şi maşina asta de săpălat e "moştenită" (adică e a proprietraului apartamentului), cred că singura soluţie e să o scot de-acolo de tot şi să pun maşina mea de spălat în schimb, care merge strună, dar n-am folosit-o de când m-am mutat aici.
Nici eu nu am filtru acolo si masina a venit noua din magazin. Am gaura de vizitare si extrag ocazional obiecte mici (monede si alte), dar nu are filtru; chiar am schimbat o pompa de apa din cauza intalnirii de gradul 3 cu niste corpuri straine dure.

Nu folosesc. Folosesc detergent lichid pentru ţoalele noastre şi fulgi de săpun organic pentru ale copilului.
Sapunul creaza cele mai multe probleme pentru o masina de spalat, asta explica in mare parte problema. Cel putin la mine cu reziduuri de sapun am infundat tevile, chiuvetele, sifoanele etc si trebuie trimestrial sa le curat de mazga neagra, sifoanele cel mult lunar. Daca folosesc sapun cu rahaturi de hidratare (gen Dove) e si mai rau, chestia aia "hidrateaza" tevaraia de zici ca e un sabotor calificat.

PS. Foloseste un pic de balsam pentru toalele pustiului, exista modele "senzitiv". Nu produc alergii si lasa hainele ceva mai moi ("pufoase"), am testat combinatia si a mers impecabil. Detergent lichid nu prea se gaseste in RO decat Persil si Ariel, amandoua sunt bune, nu e de la detergent.
 
'ţeles.
Parchetul îl mai înjur din când în când; maşina de spălat o schimb (o pun pe-a mea în loc).
Cât despre fulgii de săpun, pun foarte puţin la o tură de spălat, că nu sunt hăinuţele murdare (deocamdată; e prea mic ca să se tăvălească prin iarbă-n parc); cum să zic, pun cam un capac de sticlă de apă minerală la o maşină plină. Dacă interesează pe cineva, ăsta e produsul. Balsam nu folosesc, că nu e de acord nevastă-mea, zice că astea din comerţ sunt "chimicăloase". Nu mă bag, că nu rezolv nimic :)
Nu folosesc nici Persil, nici Ariel, ci ceva cică bio care, culmea, se găseşte la Mega Image. Nevasta zice că e bun, eu nu pot decât să fiu de acord :)
 
Suna a ulei de sarpe multiplu diluat, dar nu e problema mea. Oricum ai idee ce si de unde, mai departe vezi tu ce faci.
 
Ah da, ce mi-am amintit de Dove și crema hidratantă ce mă făcea să frec vana frecvent, altfel alunecam în ea de parcă era dată cu ulei... Aceeași porcărie probabil s-a depus și pe scurgeri, bine că m-am oprit la timp.

Filtrul ăla la evacuare depinde de producător, și e doar pentru ca să nu lase obiecte mărișoare (fise, nasturi) să ajungă între paletele pompei de evacuare ca să le spargă. Unii au o sită cu găuri mari (6-8 milimetri) ce se poate scoate, alții au filtre piaptăn fixe și sub bușon e doar spațiul unde se acumulează obiectele pierdute. Am văzut un model la care bușonul nu trebuia desfiletat de tot, ci doar parțial, apoi tras afară și venea și sita după el. Meh - mai bine pui mașina ta, că știi ce face.

Și apropo de rebranșare și de ce zicea Adi mai sus despre apa rece vs. apa caldă: într-o vreme aveam mașina de spălat branșată la țeava de apă caldă, că nu era chiar atât de fierbinte cât să deterioreze hainele colorate (nu cred că trecea de 45 grade; desigur, fără centrală proprie). Pe lângă faptul că apa aia era aproape sterilizată, mașina de spălat nu mai avea nevoie să o încălzească. Rezultat: timp mai mic de spălare (programul de spălare scurtă se termina cam în 45 de minute în loc de o oră), factură mai mică de curent (apa caldă e 12 lei tona vs. 6 lei tona apa rece, da' cât costă să încălzești electric o tonă de apă rece...), iar hainele clătite în apă caldă le scoți încă fierbinți din mașină și se usucă mai repede. Cămășile scoase direct din mașină, scuturate bine și puse pe umeraș la uscat aveau nevoie de mult mai puțin efort pentru a fi călcate.

Pentru detergenți aș avea încredere mai mare în companiile mai mari care nu vor să fie date în judecată și mulse de bani pentru diverse alergii, așa că fac teste până în pânzele albe, vs. lichide generice ambalate sub un brand ieftin de supermarket. Părerea mea.
 
Back
Top