Cabluri și mufe

puterfixer

Administrator
Sugar daddy
Mi-a venit radioul auto cu Android și, long story short, trebuie să-l modific ca să încapă în bord :D Cu ocazia asta îi voi rezolva și problemele de conectivitate pentru GPS și WiFi, dar mi-am prins urechile când am identificat câte feluri de mufe și cabluri sunt, cu lipire, cu crimp.

E cineva priceput în a confecționa cablurile potrivite, sau măcar să mă îndrume de unde să le cumpăr? Ar fi așa:
- WiFi: momentan e o sârmuliță lipită de PCB și atârnată prin carcasă, vreau să o înlocuiesc cu un fir coaxial de vreo 20cm (de care?) terminat cu mufă RP-SMA mamă prinsă cu piuliță de panoul din spate; de aici un fir de vreo 60cm între o RP-SMA tată la 90 grade și o RP-SMA mamă tot cu piuliță, la care să pun undeva în/pe bord o antenuță mică;
- GPS: acum are un cablu lipit de PCB cu o mufă SMA mamă pentru panoul din spate; nu-s prea convins de calitate, aș prefera înlocuirea cu un fir coaxial de 20cm (la fel ca la WiFi sau altul?) cu mufă SMA mamă cu piuliță, iar firul de la antena GPS e prea lung și ar trebui scurtat și terminat cu o mufă SMA tată la 90 de grade.

Help?
 
Ce device e, că sună interesant? Eu m-am jucat de curând cu partea audio la Polo (am înglobat un MP3 player în casetofonul mașinii, în loc de partea de tape, cu control al melodiilor din butoanele casetofonului și slot microSD în ușa de casetă), și loc e destul prin interiorul mașinii pentru antene and stuff. Plănuisem să pun și un GPS tracker în interior, dar n-am mai avut timp de el pentru că mi-a luat tone de timp adaptatul semnalelor, să fac ieșirea de căști a MP3 player-ului să "semene" cu ce scotea preamp-ul de capete de casetofon. Pentru GPS ideea era decupatul unei bucăți din carcasa superioară a casetofonului, înlocuirea cu plastic și montarea antenei de GPS acolo, pentru că deasupra casetofonului e 95% plastic. Iar după ce am făcut toate astea m-am enervat că procesul de inițializare pentru tape player e mai ciudat decât pare (în combinație cu modul în care pornește mașina mea - alimentat separat player-ul merge perfect, dar când îl conectezi la mașină face ceva diferit și trebuie să "bootez" de 2 ori player-ul), și am luat un MP3 player nou (care merge ok, dar e groaznic de lucios și nu vezi nimic ziua pe ecran).

Problema principală e că nu ești sigur dacă soluția ta e mai bună decât ce există. La ce folosește exact wifi? Fiind un car player, nu cred că-ți trebuie semnal la 50 de metri de mașină. Aș zice că soluția optimă aici ar fi o antenă de laptop, pentru că e mică, are deja cablu ok, poate fi lipită direct de PCB (cu atenție, de obicei are un coaxial de <1mm) și la montare prinsă cu ceva dublu adeziv direct de plasticul mașinii. Cablul de antenă GPS într-adevăr sună cam ciudat, dacă nu e deja coaxial (poate o fi tot coaxial foarte subțire?). Mai am niște metri de cablu coaxial de antenă GPS, dacă vrei. Cheia e să limitezi numărul de mufe și lungimea cablurilor, pentru că toate introduc atenuări de semnal.
 
Aveam și eu un mp3 player din ăla cu emițător radio, că RCD200-ul VW e prostovan rău. Dar se auzea foarte încet, încât dădeam volumul taaaaaare, se încingea amplificatorul și pocnea o dată tare ca tancul și apoi se oprea o vreme. Deci a trebuit ceva mai modern, ideal să înlocuiască și smartphone-ul folosit pe post de navigare și atârnat peste butoane.

Radioul e ăsta, cam la paritate de preț cu sursa directă din China, doar că livrarea e într-o săptămână în loc de o lună. Problema la mine (Polo 9N3 din 2007 = Mark 4 Facelift) e că spațiul în dashboard e dublu DIN dar masca are un spațiu ceva mai mare, așa că aveam de ales între un radio 2DIN standard + ceva bezel din plastic de umplutură dedesubt, sau un radio făcut exact pe mărimea găurii. Am ales a doua variantă, ca să pot avea un ecran un piiiiic mai mare. Iar ăsta a venit cu o cârcă de cabluri, pentru mufele ISO, pentru mufa proprietară VW quadlock sau cum îi zice, și inclusiv cu adaptor de antenă Fakra cu amplificare.

Prima bubă a fost că ecranul nu e fixat chiar fix în masca de plastic frontală și se plimbă câțiva milimetri, deci l-am desfăcut ca să-l înțepenesc în poziție cu un hot glue. A doua bubă e că scula intră până la capăt și rămâne în afară vreo 5mm. Chinezu' nu s-a uitat la toate mărimile și, pe lângă corpul de tablă de exact aceleași dimensiuni ca și RCD200-ul de la VW, a mai trântit în spate și un fund de aluminiu de aproape un centimetru grosime. Ori neamțu' n-a lăsat loc degeaba pentru ca să aibă chinezii toleranță la produse aftermarket. Prin urmare, l-am demontat tot bucățele, am făcut schema tablei din dos, am trimis-o la unii care fac decupaje laser în aluminiu și aștept să văd cât mă costă. Nasol e că TDA-ul e prins tot de tabla aia din spate, nu în laterală (cum bine a gândit VW o soluție de răcire), deci va fi un pic cam chinuită răcirea. Nu că fundul ăla gros din aluminiu ar fi avut ceva lamele pentru suprafață radiantă mai mare, da' mă rog.

E mișto că are 2 sloturi de microSD în față + 1 miniUSB în față + 2 USB-uri în spate. Voi avea un modem Digi pentru net pe el (și poate hotspot, pentru aia e antena de WiFi, deși ajută un pic să meargă WiFi-ul de la hotel în parcare în străinătate). Teoretic aș putea conecta și interfața OBD-II prin cablu sau Bluetooth ca să pun și Torque, dar nu sunt atât de nerdy. Unul din microSD-uri e cu hărți de iGO pe el, și din meniu pot alege ce aplicație vreau să folosesc pentru butonul de navigare. Voi avea Waze (online) și Navigon (offline).

Antena GPS e magnetică, am fixat-o cu niște bride de plastic sub tăvița de pe bord, dar cablul ăla foarte lung (5m? wtf) stă colac pe-acolo și doar pierde semnal. Eventual poate fi refolosit cablul ăsta pentru conexiunea internă. Trebuie mufe și nu am idee de unde; am luat ieri una tată de 90 grade, dar singura variantă era pentru cablu RG58 gros. Cea dreaptă gata montată pe fir nu încape ioc, și decât să pun un adaptor de 90 grade parcă mai bine schimb mufa și scurtez cablul.
 
Aveam și eu un mp3 player din ăla cu emițător radio, că RCD200-ul VW e prostovan rău. Dar se auzea foarte încet, încât dădeam volumul taaaaaare, se încingea amplificatorul și pocnea o dată tare ca tancul și apoi se oprea o vreme. Deci a trebuit ceva mai modern, ideal să înlocuiască și smartphone-ul folosit pe post de navigare și atârnat peste butoane.

Sound fly era soluția. D-ăsta am eu unul și nici că-mi mai trebuie altceva.
 
Nu era, am încercat mai multe (și de-astea mai acătării, inclusiv un Belkin) până să renunț să mă mai chinui cu peticeli. Water under the bridge now, moving on :)
 
Ah, cam mult pentru mine, nu vreau să dublez valoarea mașinii (9N) :D. Eu am luat așa ceva în combinație cu niște difuzoare Hertz (n-aveam boxe în spate) și-s destul de mulțumit; am scăpat de firele de la emițătorul FM și se aude ok, iar pentru că nu are CD player e mult mai scurt decât locașul => îmi rămâne loc în spate pentru diverse chestii :). Părți mai nasoale:
- super lucios, cum am zis mai sus; urăsc chestiile lucioase pe bord, dar nu prea există player auto aftermarket care să nu fie super shiny (excepție la 2din-urile cu ecran mare, unde mai găsești și ceva mat, dar prețul e pe măsură); i-am lipit o folie mată de telefon deasupra ca să nu mai bată soarele în ochi
- ecranul nu prea se vede în lumina zilei (nici cu folie, nici fără), trebuie să stai fix în fața lui ca să se vadă ceva
- aplică un EQ complet diferit la MP3 față de FLAC, așa că dacă ai un playlist mix iese cam varză
- dacă-s multe melodii în directoare diferite în telefon, și-l conectezi direct, nu prea se descurcă și dă eroare după un timp; pe USB stick e ok
- modul de prindere părea ok (o cușcă prinsă de mașină în șuruburi, în care intră aparatul), însă player-ul se mișcă destul de mult în propria cușcă, a trebuit înțepenit cu ceva ca să nu vibreze la gropi.

dar cablul ăla foarte lung (5m? wtf) stă colac pe-acolo și doar pierde semnal
Pentru că antena e luată la kilogram, de la cea mai ieftină tarabă din Shenzen, nu e făcută special pentru player ("standardul" e 5m de cablu RG174 cu atenuare 1.2dB/m + amplificator activ de 28dB montat în corpul antenei). Nu pierde chiar așa de mult semnal, dar ar fi mai plăcut să nu fie cablu în plus; aici cel mai simplu e să găsești un cablu gata mufat cu ce vrei tu, și să schimbi de la celălalt capăt (antena se desface ușor, dai folia de plastic de pe fund la o parte și se văd 4 șuruburi care prind magneții și carcasa, le desfaci și rămâi cu antena liberă. Dezlipești cele 2 fire de la coaxial și lipești ce-ți trebuie în loc. Din păcate nu am nici eu mufe la 90 de grade pentru așa ceva.

Presupun că ai măsurat și nu intră din cauza plăcii, nu din cauza mufelor (la mine se încolăceau mufele și adaptoarele prin interior și nu intra nici radioul original prea ușor, trebuia împins cu simțul răspunderii sau răsucit de fire în toate felurile ca să stea în cleme).

Nu mi-e prea clar din poze cum se gândesc ei că merge antena wifi, pentru că după cum arată e într-o cușcă Faraday destul de bună (în 90% din cazuri și ecranul are o placă mare de metal în spate); cum lungimea de undă pe 2.4GHz e vreo 12cm, în teorie ai nevoie de o gaură cel puțin la fel de mare ca să transferi semnalul fără atenuări mari.
 
Păi ia, picspam. :D

Am demontat consola centrală de pe bord și am adus-o în casă. Așa am văzut cât intră radioul și unde se blochează, respectiv comparație de dimensiuni între radioul Android și cel din fabrică.

Și niște mățăraie - sunt 3 componente:
- panoul frontal care pare a fi ca o tabletă, interesant că modulul de procesor Rockchip RK3066 și memoriile sunt pe un modul ce poate fi înlocuit în soclu, ca SO-DIMM-urile;
- unitatea optică DVD;
- placa de bază cu amplificatorul audio; în stânga se vede vertical modulul Bluetooth, alături e modului WiFi cu un fir negru cu ecranajul desfăcut pe câțiva centimetri pe post de antenă, în dreapta jos e GPS-ul cu cablul și mufa pe care aș vrea să le înlocuiesc.
 
Poți să faci o poză mai de-aproape cu lipiturile de la antena GPS? Pentru că mie mi se pare că-s 2 lipituri pe firul ăla, sigur nu e coaxial foaaaarte subțire?

Antena wifi ar merita scoasă afară, în poze sunt chiar două plăci metalice în spatele ecranului, iar poziția firului de antenă nu avantajează deloc.

După cum arată, placa din spate e pusă mai târziu, probabil după ce au văzut că intră amplificatorul în protecție termică, din cauză că tabla subțire inițială nu putea să disipe suficientă căldură. Cele originale au amplificatorul pe-o parte și au și integratul prins de o tablă mai groasă, dar care nu iese în afară.
 
Ambele fire sunt coaxiale foarte subțiri, sunt câte 2 lipituri la fiecare.

Din cauza poziției firului ăla, "antena" WiFi e complet inutilă și vreau să-i trag fir afară.

Tabla groasă din spate e "standard" la multe chinezisme aftermarket. Trebuie să o înlocuiesc cu una mai subțire (2mm) ca să încapă, și apoi să văd ce pot face pentru răcire. Integratul ăla pot să-l mut altundeva, legat cu fire or something?
 
Dacă e coaxial și cel de GPS nu umbla la el, e ok așa (grosimea nu ajută prea mult la perfromanță, iar în cazul tău e mai bine să fie subțire - are inerție mai mică și n-o să se bâțâie rău la gropi). Sunt sigur că antena wifi merge pe distanțe scurte ok, probabil e tweaked chip-ul să bage cât poate în antenă.

Integratul se poate muta, problema e că pare SMD, adică e ceva de muncă la mutat - și ar fi de preferat să ai fire cât mai scurte, că-s multe oscilatoare la tone de frecvențe în cutie, naiba știe de unde poate lua semnal parazit. Ce aș face eu ar fi să îl las acolo, să montez prin interior mici radiatoare pe partea din spate, care să crească suprafața, și să dau găuri în carcasă, ca să aibă aerul mișcat de ventilatorul ăla din spate loc pe unde să se ducă/vină (nu mi-e clar dacă trage sau împinge). Din poze nu se vede prea mult loc pe unde să intre aerul. Aș da găuri (mici și multe, 2-3 mm diametru) pe sub PCB-ul de jos și în laterale, unde oricum e loc în mașină. Mai poți și să faci un canal pentru ventilator, astfel încât să sufle mai mult spre integratul de sub el.

RCD200 nu e nici el foarte aerisit, casetofoanele mai vechi (beta/gamma) aveau 50% tablă cu găuri, pentru convecție, și nu murea nimeni. Probabil au renunțat când au băgat unități optice (și unitatea optică veche a mea era aproape complet închisă, dar nu avea amplificator), dar tare mi-e că ventilatorul tău bagă aer prin fanta de la DVD (și după poziționare, și după lipsa de alte găuri), adică n-o să aibă prea mult de trăit unitatea.
 
Toată tabla aia groasă din spate trebuie să o înlocuiesc cu una subțirică, că altfel nu încape în bord. N-avea ventilator, doar gaura prevăzută pentru el și acoperită de un plastic. Căldura preluată de tabla nouă voi încerca să o disip cu niște radiatoare mici lipite în spate, dar și cu niște radiatoare mai masive montate înăuntru pe laterale, făcând niște decupaje mari în capacele laterale, și conducând căldura cu niște heatpipes. Mă rog, ideea e deocamdată idee, vedem ce iese :D Mă așteptam că lucrul chinezesc trebuie întâi reparat...

Cablurile și mufele le voi schimba cu RG174, numa' să găsesc de unde să cumpăr + clește.
 
Când am luat o antenă de 3G acum ceva timp, oamenii ofereau și montarea oricărei mufe era nevoie pe cablu, dar trebuie să văd dacă mai există firma (era ceva de prin Iași parcă, chestia se întâmpla acum vreo 4 ani). Încearcă tot pe la așa ceva, firme care vând antene și cabluri, e posibil să mai existe astfel de servicii.
 
No bun, cu radiatorul și mufele am cam rezolvat, rămâne conectorul pentru cabluri extra din spate. Credeam că merg mufe stil PC, cu pasul de 2,54mm, dar nu: mufele au 2 rânduri de pini cu distanța de 3mm între rânduri și 2mm între pinii de pe un rând. Unde găsesc mufe de-astea? :biggrin: Sau măcar de un singur rând, cu spațiere de 2mm, și pun două una lângă alta. Am luat ieri clești de crimping pentru pini din ăștia.

[edit] Tocmai am luat strada Maica Domnului la pas, cu mufa-n mână. Așa mulți ochi ca de melc n-am mai văzut :D Pe net găsesc conectori DuPont 1x4P de 2mm (housing și pini), da' doar în Asia, ajung într-o lună când e cam târziu.
 
Last edited:
Si ce ziceai de Charma Conect? :dracu: TME? Farnell? SOS Electronic? Iti ajunge coletul in doua zile. Poate o punem si de un group-buy (ca sa platesti mai putin la transport). :)
 
Nu am găsit vreun standard pentru mufa originală.

mufa.jpg


Mufe (DuPont) 1x4 cu pas de 2mm nu au la Charma (am sunat, ne-am mirat, am râs împreună), Conex Electronic sau orice alt magazin încercat, nici pinii aferenți. Găsesc doar de 2,54mm, de care am deja vreo 100 acasă, sau 3,96mm. Găsesc mufe stil ATX pentru PC, mufe tipice auto, inclusiv mufe specifice câte unui producător de car stereo (Blaupunkt, Clarion, BMW, te miri ce).

Am baleiat deja pe Farnell, TME, Mouser, de mi-a ieșit pe urechi. Dacă ai mai mare succes la căutat, rămân dator. N-am reușit nici măcar să scot un pin afară să văd cum arată.

De nevoie, voi păstra cablul ăsta original montat temporar și atârnat pe la picioare, și când or veni conectorii din Taiwan voi pune mufele USB pentru dashboard.
 
Le vrei noi?
Mă gândesc că poate nu, și-atunci trebuie să lărgești aria de căutare pe la echipamente second-hand. O idee...
 
Opțiunea asta rămâne valabilă, să tai cablurile deja mufate și să le lipesc de cablurile de la mufele USB ce vor fi montate în butoanele de bord. Nu prea e elegantă soluția, dar e funcțională. Însă mufa originală iese cam mult în afară și turtește cablurile de ghidajul de susținere al bordului; prin înlocuirea mufei cu 2 mufe DuPont inserate una lângă alta aș evita și lipiturile, și presarea cablurilor (DuPont sunt cu vreun centimetru mai scurte).

Sunt totuși uimit de faptul că chinezu' chiar a făcut un design și o întreagă linie de producție pentru socluri, mufe și pini complet non-standard, în loc să găsească o variantă standardizată care să poată fi luată de-a gata și doar montată.
 
La atelierele specializate in montarea de radio-CD auto ai intrebat? Eu asa am rezolvat o chestie asemanatoare (la cantatoarea din masina). Google dupa ei.
 
Back
Top