Bricolat UPS pentru LED 12V

Marius '95

troubleShooter
Am mai multe surse de lumina LED: veioze, lumini de citit la capul patului, banda LED la bucatarie, etc. Toate au surse de 12V.
Am si 3 bucati baterii UPS care nu sunt capabile sa tina UPS-ul mare pornit daca am toti consumatorii porniti, dar care s-ar potrivi pentru alimentare backup la luminile astea.

Cum as putea sa bricolez bateriile astea ca UPS pentru luminile LED?
Pentru inceput m-am gandit la luminile de citit, care au potentiometru-intrerupator intre sursa si LED, totul intr-o cutiuta. Are ceva daca inlocuiesc sursa de 12V din cutiuta cu un adaptor de 13.5V direct la priza si leg bateria in paralel pe fire, eventual cu o rezistenta suplimentara sa nu fie lumina prea puternica si sa se arda LED-ul?

Nu prea inteleg cum functioneaza luminile LED si nici nu gasesc explicat pe net.
 
Last edited:
LED-urile au nevoie de o sursa de curent constant, nu le doare tensiunea care oricum se ajusteaza in functie de curent.
Probabil asta e in cutiuta lor.
Ideal ar fi sa scoti niste fire din sursa aceea, de dupa puntea redresoare si/sau condensatori si acolo sa legi bateria.
 




Sursă alimentare + încărcător pentru acumulator + funcționare pe direct a acumulatorului când pică curentul. Nu poți avea una singură pentru toată casa, pierderile de energie prin cabluri mai lungi de câțiva metri la tensiuni foarte joase sunt semnificative.
 
Nu cunosc cum sunt facute benzile cu LED-uri pe care le au. Unele au rezistori de limitare incorporati, altele nu. Daca nu are, atunci cand pui o sursa fara limitare in curent se vor arde imediat prin ambalare termica.
La fel nu poti pune o sursa de 13.8V daca ele au fost gandite pentru 12, chiar daca au rezistori de limitare au fost ganditi pentru 12 si nu 13.8V.
Bateria nu este considerata descarcata la 12V. Ideal ar fi sa o tii la o tensiune mai mare, nu degeaba acel 13.8V.
Iti recomand sa masori cu un multimetru cu grija inauntrul sursei originale. Ai grija ce multimetru folosesti, CAT rating e important cand te joci cu sute de volti.
Pe baza masuratorilor ne putem da seama ce e acolo. Daca gasesti rezistori vizibili in banda cu LED-uri atunci e un indiciu dar nu suficient.
 
un adaptor de 13.5V direct la priza si leg bateria in paralel pe fire
O sa strice bateria daca e legata in paralele fara nici un circuit de protectie (eventual cu dubla protectie pentru incarcare si descarcare).
 
Overcharging a battery causes excessive gassing — the electrolyte gets hot and both hydrogen and oxygen gas are generated. On older vented batteries, the electrolyte could cook away, leaving the plates exposed and ruining them. On sealed batteries, the buildup of gases could cause the battery to burst.
Fiind baterii de UPS banuiesc ca sunt din Pb, capsulate.
 
Voltajul bateriei trece de limita superioara, circuitul de protectie taie alimentarea cand se atinge acea limita maxima.
 
Continua. Care e valoarea aia superioara? Ca doar tensiunea aia nu Fat Frumos sa creasca fara nici un control, de-aia se numeste sursa de 13.8V.
 
Sunt convins ca un hobby-ist ca mine sau Marius chiar are toate cunostintele necesare sa faca circuitul ala sigur. Iar sursele de curent nu sunt cumparate de pe aliexpress. Asa ca eu incerc sa fiu responsabil si sa pun un circuit de siguranta, just in case. N-am incredere nici in voltmetrul cu care masor, si ala e hobby.
 
Bateriile cu pb-acid sunt foarte docile si tolerante. In special bateriile facute pentru UPS nu se supara nici la tensiuni de peste 14V.
Daca tot vrem sa facem lucrurile clare curentul e cel care fierbe apa din baterie. Daca le dai un curent suficient de mic, sa zicem 100-200mA, nu vor fierbe niciodata daca tensiunea e limitata la 14V. Va converti energia asta in caldura si gata.
Si ultimul paragraf despre multimetre: daca nu ai incredere in el efectiv il detii degeaba. Chiar si asa, un multimetru cu o eroare destul de mare, sa zicem 3.5%, tot nu va face sa masori ceva periculos pentru baterie deoarece sursa in sine are o eroare mai buna de atat, de obicei pe la 1-2%. Si ca sa fim total savanti, conteaza doar daca tensiunea e mai mare decat 14.4-14.9 cat e recomandat pentru cycle use, ceea ce ar insemna o eroare uriasa de la 13.8.
Viata cea mai mare se va obtine daca daca tensiunea este intre 13.5 si 13.8, de unde si sursele recomandate de puterfixer mai sus.
 
Am zis "bricolat", aka facut acasa din ce am disponibil, nu dat alti bani pe surse dedicate. Sunt niste baterii uzate si daca se strica de tot, tot la reciclat ajung. Nici o pierdere.
Tot ce ma intereseaza este sa nu stric ledurile.

Sursa luminilor de citit scoate exact 12.0V si am incredere ca am masurat bine. Intre sursa si led este pus un potentiometru-intrerupator in serie.
Am disponibil un alimentator de la un router care scoate 13.5V, dar probabil nu-i curent stabilizat.
 
Am disponibil un alimentator de la un router care scoate 13.5V, dar probabil nu-i curent stabilizat.
In general sunt stabilizate, nu am mai vazut nestabilzate de foarte multa vreme. Masoara si daca este aproximativ 13.5 atunci e stabilizata.
E greu de spus cum sunt facute LED-urile, dar daca vorbim la modul general ma astept ca daca sunt in serie sa fie o tensiune mai mare. In cazul tau probabil sunt serii de LED-uri mai mici (probabil 3 in serie) care au propriul rezistor de limitare, dar trebuie sa fii sigur de asta de la inceput. Chiar si asa ar trebui sa le dai 12V si nu mai mult, altfel curentul prin ele creste si le incalzeste, deci scade durata de viata.
In principiu LED-urile au durata de viata mai mare cu cat sunt mai reci, asa ca e ideal sa mergi chiar sub curentul nominal daca se poate.
 
Si ca sa inchei teoria bateriilor Pb-acid: daca se aplica de la sursa 13.8V cu siguranta la bornele bateriei nu va ajunge tot atat pentru ca sunt pierderi in cabluri si la suprafatele de contact. In special la curenti mari pierderile sunt mai mari, apoi cand ajunge sa fie incarcata curentul scade si tensiunea revine, dar niciodata nu va fi identica ca la sursa.
 
Am zis "bricolat", aka facut acasa din ce am disponibil, nu dat alti bani pe surse dedicate
Deci singura variantă în cazul ăsta e să pui bateria în paralel cu consumatorul și să speri că nu crapă ceva. Posibil alimentatorul ăla să fi fost dimensionat numa' pentru cât au nevoie LED-urile, nu să țină în plus și curentul de încărcare al unei baterii, deci ăla poate să crape sau să funcționeze sub parametri când e încărcarea mai mare. Și apoi vezi tu cât se vor încărca bateriile alea dacă le dai fix 12V nu 13,8.

Dădusem link spre cutii de alimentare pentru camere de supraveghere video fiindcă alea dădeau exact 12V când aveau curent alternativ + încărcau acumulatorul de plumb, dar când se lua curentul treceau bateria pe direct și ținea așa bine mersi ore întregi.
 
Trebuie sa analizezi cum se alimenteaza LED-urile ca sa fii sigur ca nu se ard si apoi analizam variantele.
 
Pentru siguranță că nu se ard de-a proasta, scapi de alea care au doar o rezistențâ în serie și te orientezi spre unele cu PWM, dar mno.
 
Pentru siguranță că nu se ard de-a proasta, scapi de alea care au doar o rezistențâ în serie și te orientezi spre unele cu PWM, dar mno.
Cele care au PWM sigur au o "cutiuta" care face limitarea in curent si formeaza pulsurile. Acolo nu mai e asa de simplu.
 
Back
Top