Vreau masina. Ce masina vreau?

Bine ca nu s-au gandit sa puna start/stop si la avioane

N-au nevoie, pentru că avioanele cât sunt la sol au cam totul asigurat de la sol (pe aeroporturi "normale"), nu consumă carburant - sunt alimentate cu curent și aer condiționat direct de la sol. De-aia pâlpâie uneori lumina când ajunge la poartă avionul - trece de pe generatorul onboard pe curent de la sol.

klm_747_406.jpg

Ce de detalii dau japonezii, lista lui Reno e cam un sfert din aia a lui miahi :smile:
Lista aia e din manualul de service, probabil nici aia nu e 100% completă, da' cel puțin asta trebuie să verifice ei. Datele sunt așa precise pentru că input-urile se pot simula cu scula de diagnoză, dacă nu pot să reproducă simptomele altfel (toată procedura de diagnoză iStop are 50 de pagini :biggrin:).
 
Last edited:
miahi: in majoritatea aeroporturilor din lume avioanele functioneaza la sol pe baza APU (auxiliary power unit) care este o mica turbina aflata in coada. Te poti convinge usor ca ies gaze de esapament din coada.
Palpairea luminii este intr-adevar o trecere, dar este de la APU la generatoarele principale actionate de motoarele principale. Asta o poti corela si cu sunetul de pornire a motoarelor principale.
Ah, si mai mult: motoarele principale pornesc cu energia furnizata de APU.
Chiar si 747 are APU propriu pentru ca putine aeroporturi din lume sunt dotate cu conexiuni pentru toate modelele de avion, si daca sunt, exista doar la terminal (finger) nu in orice loc de parcare.

Cat despre restul, in facultatile de ingineri se studiaza o materie numita fiabilitate. Da, este acea materie care studiaza cum sa faci componentele sa cedeze dupa perioada de garantie.
Nu vreau sa comentez despre definitia fiabilitatii, dar atat timp cat o masina este pe piata de atat de putin timp, practic mai putin decat durata de garantie data de unii producatori, nici nu se poate vorbi despre asta.
P.S. Prius avea ceva similar inainte de a exista sistemul start/stop pentru ca motorul termic pornea doar la cererea computerului de bord. Honda Insight are IMA si mai complicat de atat. Dar ei sunt exceptii, implementarea Renault sau mai stiu eu altii s-ar putea sa nu fie la fel, chestie de costuri.
 
Bine ca nu s-au gandit sa puna start/stop si la avioane :wink:

E manual, opreste instructorul motorul si baga cheia de contact in buzunar. In acel moment aerul conditionat nu mai functioneaza, se poate vedea dupa transpiratia abundenta a pilotului.

N-au nevoie, pentru că avioanele cât sunt la sol au cam totul asigurat de la sol (pe aeroporturi "normale"),
Avioanele sunt complet autonome, pe orice aeroport. In rest a explicat ipman cum e cu APU.
 
In mod normal, APU e pornit cu 15 min inainte de momentul planificat pentru pornirea motoarelor. In rest, avioanele stau legate la GPU (ground power unit), din ratiuni de zgomot (impuse de aeroport) si consum de kerosen (la A330/340, B747 APU consuma aproape 300kg/h)
 
Asta unde exista GPU. Am fost prin niste aeroporturi si cand am coborat ma intrebam unde sunt cladirile ... ce GPU ... a venit un tractor sa care bagajele pe care le aruncau cu mana din avion.
Apoi din cate stiu functionarea APU este parte din preflight check list, pentru ca in zbor s-ar putea sa fie util la una-alta inainte sa se prabuseasca zburatoarea.
 
Cat despre restul, in facultatile de ingineri se studiaza o materie numita fiabilitate. Da, este acea materie care studiaza cum sa faci componentele sa cedeze dupa perioada de garantie.
Nu vreau sa comentez despre definitia fiabilitatii, dar atat timp cat o masina este pe piata de atat de putin timp, practic mai putin decat durata de garantie data de unii producatori, nici nu se poate vorbi despre asta.
Patru ani mie mi se par suficienți având în vedere că garanțiile la mașini sunt 3 ani sau 100.000 km/mile.

Ar fi interesant de făcut un studiu, dar accesul la datele astea îl are doar producătorul, deci catch-22.
 
Last edited by a moderator:
Din punct de vedere al utilizatorului, eu consider ca nu avem inca suficient timp si nu stim ce esalon statistic exista.
Dar oricum nu duce nicaieri discutia pentru ca nu avem acces la date.
 
Ford a introdus sistemul prin 2012, odată cu motorul acela de 1l de care am pomenit. Câți ani trebuie să fie pe piață ca să fie considerat "matur"?

Eu am auzit ca de fapt cam nu prea duc cat ar trebui. Chiar tu mai jos ziceai ceva de 270 CP pe 2L.


Motoarele BMW :goofy:

Mi se pare dubioasă chestia asta, ceva surse? Nu mi se pare normal ca așa ceva să treacă de controlul calității la BMW, la VAG m-aș aștepta, dar la ăștia nu. Adică, se rupea ceva gen 10k km sau aproape de revizie? Cât de aproape de revizie? Full service history și toate alea?

Întreb pentru că mie motoarele de la BMW mi se par ușor împinse, când ai 270CP dintr-un 2l diesel îți cam pui întrebări cât de rezistent o să fie pe termen lung.

A aparut si prin presa si televiziuni acum cativa ani dar nu s-a insistat. Este absolut cunoscuta problema pentru motoarele N47 si foarte rar N57. Inclusiv la 20kKm. La cele cu M in fata codului de motor bine-nteles ca nu se intampla nici cand se ajungea la milion fara nicio revizie asupra lantului.
Si este valabila si pentru 143CP pe 2L diesel care chiar nu sunt niste valori fantastice nici daca eram in 1998. (sau 116CP pe 1.6L).
Octavia 1.6 cu start/stop la fel a fost remarcata de diverse companii cu mari parcuri auto ca au avut probleme cu curele de distributie rupte prematur (adica pana la data de revizie normala) spre deosebire de suratele lor cu aceeasi motorizare dar care au fost mai ieftine si fara start/stop.

Patru ani mie mi se par suficienți având în vedere că garanțiile la mașini sunt 3 ani sau 100.000 km/mile.

Ar fi interesant de făcut un studiu, dar accesul la datele astea îl are doar producătorul, deci catch-22.

Doar presupune ca mai sunt si maimute in alte parti ale EU care lucreaza pe cash si nu pe credit motiv pentru care atunci cand masina noua iese din garantie nu cumpara alta noua la loc. Si tocmai pentru ca exista astfel de din astia gandeste ca perioada de viata a unui model este mai mare decat a unei garantii dar cred pentru asta exista facelift care rezolva multe din problemele primei versiuni. :smile:
 
Facelift-ul se face de obicei la partile care sunt usor avariabile: aripi, faruri, masca radiator, bare, oglinzi, etc.
Cateodata mai corecteaza si cate ceva probleme non-estetice.
 
Facelift-ul coincide de multe ori cu perioada de expirare a contractelor de leasing pentru mașini. Și în felul ăsta sunt încurajați clienții să schimbe modelul. De exemplu BMW seria 3 care are în Germania 3 ani/200.000km și se vinde second-hand în Europa de Est.
 
Doar presupune ca mai sunt si maimute in alte parti ale EU care lucreaza pe cash si nu pe credit motiv pentru care atunci cand masina noua iese din garantie nu cumpara alta noua la loc. Si tocmai pentru ca exista astfel de din astia gandeste ca perioada de viata a unui model este mai mare decat a unei garantii dar cred pentru asta exista facelift care rezolva multe din problemele primei versiuni. :smile:
Notat ce-ai scris despre alea de mai sus, de acord că mult motoare sunt împinse mai mult decât ai crede rezonabil, dar de obicei asta nu se reflectă în durata de viață mai mică a distribuției. De obicei prima care crapă este cutia de viteze :goofy:

Eu știu ce spui și sincer n-aș fi ajuns niciodată să iau mașină nouă dacă n-ar fi fost clusterfuck-ul cu asigurările de pe aici (e.g. mașina £2500, asigurarea pe un an £3000, nope). Și probabil aș fi păstrat Focusul dacă nu m-aș fi luat după alții să fac contractul cu valoare reziduală și să mă trezesc că de fapt dacă dau x/2 suma necesară pot să fiu liniștit încă 3-4 ani dpdv al garanțiilor etc - de data asta ultima rată o să fie identică cu celelalte și aia a fost.

De asemenea, facelifting mi se pare o mizerie cel puțin la Ford, transformă Fiesta în Punto, Focus în A3 și Mondeo în... ceva. Nici nu mai spun de noile SUVuri "inovatoare" gen Edge sau alte prostii. Plus phase-out la motoarele puternice pe mașinile mai mari (unde-i Mondeo ST? Myep), nu punem integrală decât dacă miaună unii prea mult (vezi Focus RS 2016), dar nu extindem asta și la alte mașini care ar beneficia de asta și nu-s SUVuri (din nou, Mondeo, la cât loc are puteau s-o facă AWD, dar așa intră trei cadavre în portbagaj în loc de două).
 
Cutiile de viteze crapa fie din faptul ca nu sunt utilizate corect, fie din faptul ca aceeasi cutie este refolosita din motive de costuri intre vehicule care au necesitati diferite.

Cat despre facelift: asta se numeste marketing si maximizarea veniturilor din vanzarile de piese. Nu este doar despre design.
Transmisia integrala aduce costuri si mentenanta mai mare pentru consumator, plus dotari suplimentare la service (ba chiar si training pentru mecanici). La toate astea se uita cei care se ocupa de bani, in special la marcile de larg consum.
 
Sunt convins că cei de la VAG sunt băgați în groapă financiară de puzderia de modele AWD :smile:

Înțeleg ce scrii, dar există multe mărci de larg consum care au AWD ca opțiune pe foarte multe din mașinile lor.
 
Last edited by a moderator:
VAG nu sunt bagati in groapa, pentru ca refolosesc aceleasi componente intre mai multe platforme (si au multe) respectiv multe modele. Cu dezavantajul ca un defect intr-o componenta duce la defectiuni la toate modelele, accentuate la cele mai scumpe care au rezerva mai mica. Ca nimeni nu pune transmisie de la un model cu motor de 3 litri (putere/cuplu) pe un model de 1.2 litri pentru ca financiar nu-i bine.
Discutia este destul de marisoara, sunt putine marci de consum la care compromisurile sunt mici. Chiar si firmele la care sunt compromisuri mai mici, nu pot sa-si produca singuri piese customizate la preturi decente si folosesc de la altii (vezi Subaru care imprumuta destule de la Mitsubishi si Toyota).
Cat despre Ford, ei nici nu au varietatea de modele de la VW, au si multe piete diferite (americana, europeana, asiatica) unde au multi concurenti mai specializati pe segmente diferite (vezi low-cost Tata Motors, Renault pe diferite piete) si e cam greu sa faci fata.
Macar GM a adoptat alta tactica cu Opel si aparent le merge.
 
Cred ca sunt multi clienti care si-ar dori un AWD dar in final prefera FWD pe motive ca nu le trebuie cu adevarat comparat cu costul marit al achizitiei plus consum marit. Multi nici nu realizeaza costuri marite si la intretinere (chiar si la faptul ca mananca placutele de frana mai rau un AWD puternicut). Apoi vine iarna, regreta la prima zapada apoi trece iarna care nu a fost prea grea si se bucura iar ca nu au dat banii pe AWD. Nici macar eu nu-s convins ca vreau cu adevarat AWD desi conduc masini tractiune spate de aproape 7 ani. Deci cred ca e inteligent sa ai o masina mare care nu are deloc AWD, deci nu ai nevoie sa umpli gauri inutil pe sub masina la 85% din unitatile vandute sau sa dezvolti efectiv doua platforme diferite doar pentru AWD.
 
Cred că nu-și dă seama că înainte de plăcuțele de frână schimbi cauciucurile de vreo 3-4 ori :smile:

Eu mi-aș fi dorit AWD pentru că simt că ar ajuta destul de mult mașina la stabilitate, nu că nu ar avea suficientă momentan, pe de altă parte am fost impresionat cum se ține pe drum un Golf 4 VR6 și sincer AWD din ăla este mic copil pe lângă ce există acum pe piață.

ipman - ai dreptate cu varietatea de modele de la Ford, dar sunt convins că pot adapta ce se găsește prin SUVurile lor sau vezi AWD din noul Focus RS.

Una peste alta am descoperit remap thingie thing. 240CP + 532Nm nu sună chiar prost, asta cu consum îmbunătățit și infinite remaps on/off :nuts:
 
Focus RS e in alta galaxie a preturilor. Asta din cauza componentelor.
Tuningul poate duce la surprize neasteptate pentru buzunar. Nu obligatoriu totusi.
Si iar nu inteleg de ce tunezi acea masina. Mai multa putere inseamna consum mai mare. Consum mai mare inseamna caldura mai multa, uzura mai mare, pe scurt.
Daca vrei performanta cu orice pret, schimba masina, ca nu caii putere fac minuni fara caroserie, suspensii si multe altele.
 
Last edited:
Pai tunerii din toată lumea se jură cu mana pe inimă că scade consumul semnifcativ după tuning. Eu mi-as mai face griji pentru ambreiaj și sistemul de răcire, proiectate pentru 90 de cai și forțate deodată sa suporte 120. Gen! :biggrin:
 
Last edited:
Back
Top